Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Losse campingkeuken  (gelezen 6821 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sjefke

  • Gast
Losse campingkeuken
« Gepost op: september 03, 2014, 08:40:06 pm »

Hoi,

Wij hebben net een vouwwagen (Raclet Panama Up) aangeschaft zonder bermkeuken. Wij willen een losse campingkeuken gaan gebruiken maar hebben daar nog geen ervaring mee. De keuken komt onder een luifel te staan. Heeft iemand tips:
- wat is een goed kastje?
- welke gaspit is handig?
- waar bewaren jullie het bestek en de voedsel voorraad in?
- waar laat ik de koelkast?
- waar moet ik op letten?

Alvast bedankt
Gelogd

kweep

  • Gast
Re: Losse campingkeuken
« Reactie #1 Gepost op: september 03, 2014, 08:47:38 pm »

Als aandachtspunten zou ik zeggen:
- kastje wat uit elkaar weinig ruimte inneemt
- stevig bovenblad, hittebestendig, makkelijk schoon te houden
- windschermpje met doorvoer voor je gasslang
- kooktoestel, is persoonlijk maar ik heb altijd graag grote gaspitten, liever twee grote dan drie kleintjes waar je toch geen drie pannen op kwijt kan
- piezo ontsteking is handig

Zelf heb ik deze:
http://www.dewitschijndel.nl/bollitura-kampeerkeuken/
http://www.raccoon-outdoor.com/cadac-2-cook-stove-kooktoestel.html?source=admarkt&utm_source=marktplaats&utm_medium=admarkt&utm_campaign=6028350-Cadac+2+Cook+Stove+kooktoestel
Gelogd

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.358
  • Merk Vouwwagen: CCCX
Re: Losse campingkeuken
« Reactie #2 Gepost op: september 03, 2014, 09:14:35 pm »

Als ik nog eens een los gastoestel zou moeten kopen zou ik deze aanschaffen:

http://www.kampeermarkt.com/Campingaz-400SG-stove-and-grill.html

Die heeft nl. speciale branders die tegen een zuchtje wind kunnen (zie je niet op de foto omdat daar de grillplaatjes nog op liggen)

Hier zie je het al iets beter:
https://www.noodzaken.nl/campingaz-stove-grill-400-sg-2-pits-kook-en-grill-brander.html

« Laatst bewerkt op: september 03, 2014, 09:16:37 pm door C5CCV »
Gelogd

solex

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 591
  • Merk Vouwwagen: ex trigano odyssee 2015. Ex raclet tropicana en Ex walker doublette
  • nooit te oud om te leren.
Re: Losse campingkeuken
« Reactie #3 Gepost op: september 04, 2014, 03:22:25 pm »

Hoi

Wij hebben een kastje van crespo en een vuur van campinggas.
Het kastje kan je prima gebruiken om alles in te leggen en het tweepits gasfornuis is zo om te bouwen naar een grill.
Geen BBQ meesleuren.  :>
Gelogd
Mvgr

Als je schrijffouten vind mag je die houden.

klaas

  • Gast
Re: Losse campingkeuken
« Reactie #4 Gepost op: september 04, 2014, 04:09:03 pm »

Wij hebben een losse keuken van bocamp / funcamp o.i.d. Deze wordt door verschillende merken gemaakt volgens mij (zie foto). Die van Funcamp was in mei ook nog bij de Aldi te koop, maar wij hebben hem bij een kampeerwinkel gehaald. Het is een hele degelijke keuken en behoorlijk compact in te pakken. Wij zetten hier een 2 pits elektrisch kookstel op. Werkt perfect.
Gelogd

boswachter

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 912
  • Merk Vouwwagen: Europa Camper Futura 2015
Re: Losse campingkeuken
« Reactie #5 Gepost op: september 05, 2014, 11:39:47 am »

Wij hadden bij onze bungalowtent een keukentje.
Wel een gasstel met drie pitten op voldoende afstand van elkaar, en een stevig afluitbaar kastje er onder (voor etenswaren) voor de borden etc. gebruikten we een gewone kast.
Groente snijden deden we aan tafel omdat het gasstel het hele oppervlak van het kastje innam. Was wel specifiek een kookkastje, want er zat een windscherm voor het gasstel op.
Let er op dat het gasstel tussen het windscherm past, en neem liever een nieuwer beveiligd gasstel. Verder kan je nadenken over hoe veel pitten je wilt, en of je ook een snijgedeelte wilt. Mijn ervaring met de tafel was dat dat handiger was, omdat als ik bijvoorbeeld aardappels en vlees aan het bakken was moeder de vrouw makkelijk sla kon klaarmaken. Anders sta je elkaar in de weg wellicht.
E.e.a. is natuurlijk ook afhankelijk van de plek en ruimte in de vouwwagen waar je wilt koken.
Binnen koken kan wellicht zonder windscherm, buiten koken beter niet ;-)
Gelogd

Bagheera

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 408
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Astro 2004
Re: Losse campingkeuken
« Reactie #6 Gepost op: september 05, 2014, 12:51:47 pm »

Citaat
Als ik nog eens een los gastoestel zou moeten kopen zou ik deze aanschaffen:

http://www.kampeermarkt.com/Campingaz-400SG-stove-and-grill.html
Da's een mooi ding! Even onthouden voor wanneer onze aan vervanging toe is.

Wij hebben een lage, brede kast, erg compact op te vouwen. Zo'n keukentje als hierboven heb ik net via mp verkocht. Het was een fijn ding, maar met rondtrekken te groot en vooral te zwaar, vonden wij.
Ons huidige kastje is lager, maar we koken er niet staande aan. Snijden ed doen wij ook bij tafel (met een wijntje er bij :wink: ) en het gasstel gebruiken we voornamelijk voor pasta, rijst en theewater. Daarnaast hebben we een skottel, waar we bijna alle dagen lekkere roerschotels op maken. Ondertussen hebben we een heel scala aan variaties.
De spullen gaan in de twee vakken van het kastje, alleen wil ik er voor het bestek en ander keukengereedschap nog graag een vakkenschort naast, want dat wordt een rommeltje in de kastjes. De boodschappen staan in kratjes onder of naast het kastje. Tijdens het reizen gaan de keukenspullen daar bij in.

Een en ander is natuurlijk behoorlijk afhankelijk van hoe je wilt gaan koken. Als wij de skottel niet hadden, hadden wij het waarschijnlijk niet op deze manier ingericht.
Gelogd

sjefke

  • Gast
Re: Losse campingkeuken
« Reactie #7 Gepost op: september 05, 2014, 03:01:10 pm »

Dat zijn goede tips, daar kan ik wel wat mee.

Een 2 pits gastoestel met windvangers op de branders lijkt we wel goed. Wij hebben ook nog een gas bbq die ook als wok en gaspit kan functioneren.

Het keukentje komt onder de luifel te staan. Ik zit er aan te denken om te gaan werken met doorzichtige plastic bakken met afsluitbaar deksel (bijvoorbeeld ikea). De bakken moeten wel op de plankjes van het keukentje passen. Als ik dan per categorie een aparte bak maak kan je gemakkelijk werken en snel laden en lossen. Bijvoorbeeld 1 bak voor broden, bestek en bekers. 1 bak voor ontbijt en luch waren (hagelslag, jam, enz.). 1 bak voor bij het koken (kruiden, bakolie, roerlepel enz.). Met de deksel blijven beestjes en vocht buiten.

Als je bijvoorbeeld gaat ontbijten of lunchen pak je de bak met bestek, en je pakt de bak met beleg en klaar ben je met de tafel ophalen.

In de vouwwagen willen we gaan werken met vouwkratten. Helemaal mooi als de plasticbakken uit de keuken precies in de vouwkrat passen.

Heeft iemand tips:
-waar haal ik niet te grote doorzichtige bakken met deksel?
-Welke vouwkratten hebben de beste prijs / kwaliteit verhouding?

Gelogd

Tom

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 360
  • Merk Vouwwagen: Roadmaster
  • Roadmaster Family S
Re: Losse campingkeuken
« Reactie #8 Gepost op: september 05, 2014, 03:11:42 pm »

Hallo Sjefke, was toevallig bij de Leen Bakker van de week en daar hadden ze wel wat doorzichtige plastic bakken staan in verschillende maten. Misschien dat Kwantum ze dan ook wel heeft.
Gelogd

Koos

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 81
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte S WF (ex CCV)
Re: Losse campingkeuken
« Reactie #9 Gepost op: september 07, 2014, 11:55:55 am »

Overweeg als je een keuken nodig hebt.

Ik ben een verwoed skottelbraai gebruiker, waardoor we de keuken tijdens vakantie nauwelijks gebruiken.
De uitdaging is altijd om planmatig te koken (alles dient gelijktijdig geserveerd te kunnen worden)
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal