Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: reparatie tendoek  (gelezen 8514 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hansvaessen

  • Gast
reparatie tendoek
« Gepost op: november 03, 2014, 01:46:16 pm »

Paar maanden terug een 2004 roadmaster gekocht. Meteen na aanschaf eenmaal opgezet om te oefenen en om te zien of e.e.a. goed waterdicht was (en dat leek zo te zijn).

Met het mooie weer van afgelopen weekend toch nòg maar een keer gedeeltelijk opgezet. En...  schrik: zie ineens in het luifel-deel van de wagentent een flinke scheur naast de rits waarmee hij om de horizontale buis bevestigd wordt.. Bovendien, er staat immers wat spanning op; slechts lichte druk is voldoende om de scheur groter te laten worden. Niet best.

Vreemd dat het me bij de eerste keer opzetten niet is opgevallen ook!

Mijn vragen:

1. Liefst zou ik eea zelf reparereren (ik heb al gelezen over tear-aid en 'opstrijkdoek') maar lees toch ook dat dat afgeraden wordt. Desalniettemin toch de vraag of iemand dit zelf met succes heeft weten te repareren.

2. ik heb even gekeken hoe ik evt het doek van de klapstangen af zou kunnen halen, maar heb de indruk dat dat helemaal niet kan en dat ik e.e.a. met stangen en al zou moeten demonteren.. Of zie ik iets over het hoofd (roadmaster) ?

3. Ik woon zelf in Wierden en zoek het allicht het liefst dichtbij. Iemand ervaring met 'De Groene Klok' in Almelo (of andere suggesties in de regio?)

Alvast dank voor jullie reacties!
Gelogd

Yolanda

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3.252
  • Merk Vouwwagen: Raclet Jasmin
Re: reparatie tendoek
« Reactie #1 Gepost op: november 03, 2014, 03:08:06 pm »

Altijd jammer als je er naderhand achterkomt, maar kan prima gerepareerd worden. Ik zou het laten repareren.

Voor zover ik weet kan de tent van de bak af. De stokken kunnen los op de plek waar de stok door de tent gaat.

Succes!
Gelogd

wimpie33

  • Gast
Re: reparatie tendoek
« Reactie #2 Gepost op: november 03, 2014, 03:49:50 pm »

Ik ben bij de ten Hoope geweest iets achter Deventer. Goede vakmanschap en niet duur
Gelogd

Alexander O

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 170
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Flyer Expedition
Re: reparatie tendoek
« Reactie #3 Gepost op: november 04, 2014, 08:51:39 am »

Ik heb zowel tear-aid gebruikt als bysonyl met lijm.
Tear-aid werkt in mijn ogen prima bij kleine scheurtjes zonder spanning. Het is doorzichtig en springt niet zo erg in het oog, maar ik zou het niet gebruiken voor grote scheuren.

Ik heb zelf de bisonyl stukken gebruikt op de hoekpunten van de bak. Daar staat de tent overheen gespannen en er zit best wat spanning in. Ik heb het spanningsvrij gelijmd (half ingeklapt), goed laten drogen en het werkt nu uitstekend. Het is niet zo heel fraai, maar goed, mijn vouwwagen is al bijna 25 jaar oud, dus daar zit ik niet zo mee.
Ik heb het aan twee zijden zitten, daar is het nog steviger van geworden. Wel is het stug, dus het buigt moeilijker.

Succes!
Gelogd
Uit een oneindig kleine punt ontstond het heelal met een hele grote KLAP!

hansvaessen

  • Gast
Re: reparatie tendoek
« Reactie #4 Gepost op: november 04, 2014, 04:33:43 pm »

Of zie ik iets over het hoofd (roadmaster) ?

Ik zag dus inderdaad wat over het hoofd: ook in de 'horizontalen' zitten klikkers. Ik had die niet gezien doordat de stof daar overheen zit en vroeg me dus af hoe ik in hemelsnaam dat doek over die hoek heen moest krijgen.... Lekker slim.  Het goede nieuws: zo leer je de klapper wel kennen ;)

Maar, voor wie tegen dezelfde vraag aanloopt: de wagentent is dus inderdaad supersimpel te verwijderen. Heb nu zelf de wagentent eerst opgevouwen; daarna de stof iets opgeschoven en de klikkers van de 'horizontalen' aan beide zijden losgemaakt en de buizen eruit geschoven. vervolgens een kwestie van dubbelslaan. Kind kan de was doen.

Ik ga de tent toch maar niet zelf proberen te fixen. Enerzijds omdat het een vrij grote scheur is, anderzijds omdat ik verwacht dat het 'moeilijker buigen' ook betekent dat er 'harde vouwen' in kunnen komen. Het is nu net een plek die kans heeft wat 'gevouwen' ingepakt te worden en dan kon dat wel eens tot hele vreemde vouwen gaan leiden.

Ten Hoope ziet er goed uit (dank voor de suggestie); maar ik ga toch eerst even in Almelo m'n licht opsteken; is voor mij 'om de hoek'. Ik laat nog wel even weten wat m'n ervaring is.

Dank voor jullie reacties!
« Laatst bewerkt op: november 04, 2014, 04:48:04 pm door hansvaessen »
Gelogd

Tom

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 360
  • Merk Vouwwagen: Roadmaster
  • Roadmaster Family S
Re: reparatie tendoek
« Reactie #5 Gepost op: november 04, 2014, 06:34:43 pm »

Wij hebben ook eens een grote scheur gehad ( 15 cm )in onze Alpen Kreuzer Gt, aan de buitenkant toen een stuk reserve tentdoek op maat geknipt en met textiellijm vastgezet en aan de binnenkant met Tear-Aid op maat geknipt. Verder niet meer gescheurd of gelekt.
Gelogd

muis

  • Gast
Re: reparatie tendoek
« Reactie #6 Gepost op: november 06, 2014, 09:14:28 am »

Wij hebben ook tear aid gebruikt maar bij ons zit er nog een hemel in de wagen,  mooi vind ik het namelijk niet.  Op naden en plekken met spanning zou ik het laten repareren :J
Gelogd

hansvaessen

  • Gast
Re: reparatie tendoek
« Reactie #7 Gepost op: november 06, 2014, 01:48:51 pm »

Net even telefonisch contact gehad met De Groene Klok. Wellicht goed om te weten:

Ik kreeg meteen de vraag of de scheur in het dak zit of niet. Indien in het dak adviseren ze namelijk om het zelf te repareren met bijv. tear-aid. Om eenvoudige reden dat bij nieuw opgenaaid doek, door de naaigaatjes, nu eenmaal altijd risico op enige lekkage bestaat. Als het echt gaat om het dak kun je dus beter plakken.

In mijn geval zou het echter met naaien moeten kunnen; ik ga 'm straks even wegbrengen...
Gelogd

hansvaessen

  • Gast
Re: reparatie tendoek
« Reactie #8 Gepost op: juni 08, 2015, 09:10:54 pm »

Helemaal vergeten om feedback te geven over de uitkomst:

Heb de tent laten repareren bij de Groene Klok in Almelo (http://www.degroeneklok.nl/). Vriendelijke dame, met evident de nodige ervaring met de roadmaster (er zat lange tijd een dealer in Almelo).

Ze was behoorlijk kritisch over (gebrek aan) versterking van de zwakke plekken van de roadmaster. En wist naast de reeds gemelde scheur nog zes gaten te ontdekken en repareren.

Totale kosten dezes de lieve som van 30 euro...

(en door het afhalen van de tent leer je weer een beetje beter hoe die klapper in elkaar zit. Is goed te doen, maar toch wel wat gepuzzel; vooral het terugplaatsen).
Gelogd

Mieke

  • Gast
Re: reparatie tendoek
« Reactie #9 Gepost op: juni 09, 2015, 07:16:35 am »

 30 euro kost en een ervaring rijker. Fijn afgehandeld lijkt me.
Gelogd

hansvaessen

  • Gast
Re: reparatie tendoek
« Reactie #10 Gepost op: juni 09, 2015, 09:51:20 am »

Absoluut. Voor de helderheid: die 30 euro was duidelijk minder dan ik had verwacht.
Gelogd

olaf

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.748
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL
Re: reparatie tendoek
« Reactie #11 Gepost op: juni 09, 2015, 07:55:09 pm »

Absoluut. Voor de helderheid: die 30 euro was duidelijk minder dan ik had verwacht.
Ik denk dat de reparatie bij Roadmaster wel iets duurder was geweest en een tank brandstof.
Heb je de licht rode kleur of bordeaux rood?

Ik heb begrepen dat de licht rode kleur een kwetsbare stof is.
Gelogd
The need for the many outweigh the needs of the few

hansvaessen

  • Gast
Re: reparatie tendoek
« Reactie #12 Gepost op: juni 09, 2015, 10:21:06 pm »

Inderdaad licht rood; dat bovendien in de loop der jaren nog wat lichter rood is geworden ;)

Wat Groene Klok aangaf had niet zozeer betrekking op de stof, maar met het feit dat ze altijd op dezelfde punten kapot gaan; terwijl daar bij fabricage eenvoudig een versteviging te maken zou zijn.

Maar waarom zou lichtrood kwetsbaarder zijn dan bordeaux? Of is RM in de loop der jaren van stofsoort veranderd? (het is wel WTF doek).
« Laatst bewerkt op: juni 09, 2015, 10:52:23 pm door hansvaessen »
Gelogd

kph

  • Gast
Re: reparatie tendoek
« Reactie #13 Gepost op: juni 09, 2015, 10:32:54 pm »

Wij hadden een scheurtje van 1 cm in onze nieuwe Malawi (ja, helaas zelf veroorzaakt), die ene cm laten repareren en waren 75,- euro kwijt  ::). Waarvan geloof ik wel 40,- euro transportkosten (omdat de luifel ergens naar opgestuurd moest worden??). Dus dan valt de 30,- euro mij idd ook echt wel mee!!!
Gelogd

hansvaessen

  • Gast
Re: reparatie tendoek
« Reactie #14 Gepost op: juni 09, 2015, 10:53:51 pm »

Dan is het sowieso handiger een reparateur in de buurt te hebben inderdaad... Vond het al een gedoe die tent in de kofferbak te gooien; laat staan in een doos te proppen!
Gelukkig was het voor mij dichtbij.
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal