Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Op reis naar Noorwegen - zomer 2015  (gelezen 10847 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

KlapJoeri

  • Klaploper met klappertanden
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.240
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero 2023
  • Het leven is mooier als je denkt!
Op reis naar Noorwegen - zomer 2015
« Gepost op: januari 10, 2015, 05:26:23 pm »

Zojuist de overtochten geboekt. We gaan deze zomer 3 weken met de Zambezi naar Noorwegen!
Omdat we met kleine kinderen reizen (5en6) hebben we gekozen voor nachtvaarten op de heen- en terugweg.
Dit scheelt eenmaal veel reistijd en je hebt geen ongelukkige vertrek/aankomsttijden zodat je pas laat de klapper op kunt zetten of al heel vroeg je bed uit moet om de boot te halen.

We varen heen heerlijk relaxed vanaf Kiel Duitsland (14.00u vertrek) naar Oslo (10.00u aankomst) met Colorline.
Op de terugweg varen we vanaf Olso (19.00u vertrek) naar Frederikshaven in Denemarken (7.00u aankomst) met Stena Line
Groot voordeel van de nachtvaart: Je rijdt heerlijk uitgerust van de boot af en kunt de hele dag nog touren.

Nu nog campings uitzoeken en de route verder samenstellen. We blijven in ieder geval in Zuid-Noorwegen. Mijn voorkeur heeft het om richting Jostedalen te gaan en een stukje Fjordengebied. Niet al te Noordelijk.
We willen steeds 4-6dagen op een camping staan, dus zo'n 4 verschillende campings aandoen.

Tips voor leuke campings of must-do's zijn natuurlijk welkom :)
Vooral kind-vriendelijke campings :)
Deze staat al op onze shortlist:  http://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=14860.0

#zinin!!!!!  :J :J :J :>

Gelogd
The cold never bothered me anyway.....

Krizz

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.005
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Tuareg Gamedrive
Re: Op reis naar Noorwegen - zomer 2015
« Reactie #1 Gepost op: januari 10, 2015, 05:53:31 pm »

Als je in het Fjorden gebied zit en het weer valt tegen.. dan is de
Gloppencamping in Sandane een aanrader.
Klein zwembadje erbij, je staat bijna op het strand
Heerlijk voor de kids om te struinen over het strand wat droogvalt bij eb.
Maar vooral heel veel regen word door de "voor"liggende bergen tegen gehouden.
en de zonsondergangen zijn schitterend.


De Bispencamping in Bismo vonden wij ook erg leuk. Veel te doen rondom het water (zijn jullie kinderen net ff te jong voor ben ik bang) zoals rafting (niet zo heel heftig hoor) en canyoning.
De laatste keer dat wij er waren was onze jongste 7 en wij hebben dat toen gedaan. De organisatie zit tegen de camping aan en draaien zo een aangepast programma.
Van deze hoogte zijn wij tijdens het canyoning in de rivier gesprongen... (de kleinste van paar treetjes lager ;-)


Andere aanrader is om de familiegletscherwandeling (kan vanaf 6 jaar maar eerste keer hebben we een half jaartje gejokt)  te doen wij hebben toen gestaan op de Jostedalcamping in Gjerde.
Heerlijk vuurtje stoken bij de rivier (tip zet je tent niet te dicht bij het water want daar komt toch een hoop kou vanaf)


Wij gaan dit jaar ook weer naar Noorwegen.
Gletschertocht willen we graag nog eens doen maar nu langer.
« Laatst bewerkt op: januari 14, 2015, 02:19:57 pm door Krizz »
Gelogd
The KubbKing is dead... long live the New King

Krizz

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.005
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Tuareg Gamedrive
Re: Op reis naar Noorwegen - zomer 2015
« Reactie #2 Gepost op: januari 14, 2015, 02:23:00 pm »

Even over je camping op de shortlist.
Ja erg leuk, maar wat wil je in de omgeving doen?

Gletscher: de briksdalbreen kan je niet meer op en de wandeling er naar toe is best pittig
Wandelingen: weinig in de direkte omgeving (achter de camping een pittige klim naar een paar watervallen)

Voor gletscher is mijn voorkeur echt de Jostedalcamping in Gjerde.
Veel meer mogelijkheden om wat te doen ook voor kleinere kinderen en je kan de gletschers op.. en dat is echt machtig mooi zelfs de familietoer van 1 uur.

Gelogd
The KubbKing is dead... long live the New King

Drees

  • Gast
Re: Op reis naar Noorwegen - zomer 2015
« Reactie #3 Gepost op: januari 14, 2015, 02:47:06 pm »

Eens met Krizz! Perfecte plek om de gletsjer op te gaan met kinderen (mag vanaf zes jaar, maar ik heb ook jongere kinderen gezien). En vraag de campingeigenares om een mooie wandeling, het is zo'n prachtig gebied. Ook voor kinderen heel leuk. Ze gaf ons een route met rotsen, riviertjes, bruggetjes, uitzicht op de gletsjer.
Gelogd

Krizz

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.005
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Tuareg Gamedrive
Re: Op reis naar Noorwegen - zomer 2015
« Reactie #4 Gepost op: januari 15, 2015, 07:18:34 pm »

Klapjoeri,
Zal ik met het klapweekend wat fotoboeken van onze noorwegen reizen meenemen?
Voor de voorpret.
Gelogd
The KubbKing is dead... long live the New King

KlapJoeri

  • Klaploper met klappertanden
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.240
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero 2023
  • Het leven is mooier als je denkt!
Re: Op reis naar Noorwegen - zomer 2015
« Reactie #5 Gepost op: januari 15, 2015, 08:08:55 pm »

Klapjoeri,
Zal ik met het klapweekend wat fotoboeken van onze noorwegen reizen meenemen?
Voor de voorpret.

Mag altijd, Noorwegen foto's zijn altijd leuk om te kijken!! En ervaringen uitwisselen altijd gezellig  W: bier ;)

Maar we zijn geen Noorwegen nieuwelingen hoor, ik ben al als kind door mijn ouders besmet geraakt met het Noorwegen virus en totaal inmiddels volgens mij al 7x die kant op geweest.
Ik heb zelfs mijn vrouw ontmoet op een reis naar Noorwegen (maar ze is geen Noorse hoor)

Alleen 2007 was de laatste keer, in 2008 is onze oudste geboren en sindsdien zijn we niet meer geweest. Wordt dus weer eens hoog tijd :)
Gelogd
The cold never bothered me anyway.....

KlapJoeri

  • Klaploper met klappertanden
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.240
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero 2023
  • Het leven is mooier als je denkt!
Re: Op reis naar Noorwegen - zomer 2015
« Reactie #6 Gepost op: januari 15, 2015, 08:24:51 pm »

Even over je camping op de shortlist.
Ja erg leuk, maar wat wil je in de omgeving doen?

Gletscher: de briksdalbreen kan je niet meer op en de wandeling er naar toe is best pittig
Wandelingen: weinig in de direkte omgeving (achter de camping een pittige klim naar een paar watervallen)

Voor gletscher is mijn voorkeur echt de Jostedalcamping in Gjerde.
Veel meer mogelijkheden om wat te doen ook voor kleinere kinderen en je kan de gletschers op.. en dat is echt machtig mooi zelfs de familietoer van 1 uur.

Ben vooral gevallen voor de mooie locatie van deze camping. Bovendien is dit gebied een van mijn favoriete gebieden in Noorwegen.
Heel veel activiteiten kunnen we helaas niet ondernemen, we doen vooral lekker rustig aan en genieten van de omgeving.
Onze jongste is nu 4 - dan 5 maar loopt een stukje achter in zijn motorische ontwikkeling. Stevige wandelingen (ruw terrein etc) of zeker Gletsjerwandelingen of Raften zien we echt nog niet zitten met hem.
Maar in mijn beleving was de wandeling naar de Briksdalsbreen goed te doen (asfalt) - 5,5km enkele reis.
Toen we nog geen kinderen hadden hebben we op de Langedalsbreen gewandeld, dat was inderdaad een fantastische ervaring!

Als er een speeltuintje op de camping is en wat leuke bezienswaardigheden op auto-dagtocht is het al snel prima.
Omdat we op elke camping maar 4-6dagen willen staan zullen we ons toch niet snel vervelen, er is overal genoeg te zien.
Gelogd
The cold never bothered me anyway.....

Krizz

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.005
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Tuareg Gamedrive
Re: Op reis naar Noorwegen - zomer 2015
« Reactie #7 Gepost op: januari 15, 2015, 08:32:57 pm »

Oké,

Ik neem wel wat mee, makkelijker om een en ander te laten zien. Ook om mijn bejaarde geheugen op te frissen.
Gelogd
The KubbKing is dead... long live the New King

KlapJoeri

  • Klaploper met klappertanden
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.240
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero 2023
  • Het leven is mooier als je denkt!
Re: Op reis naar Noorwegen - zomer 2015
« Reactie #8 Gepost op: januari 15, 2015, 08:37:29 pm »



Gelogd
The cold never bothered me anyway.....

Krizz

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.005
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Tuareg Gamedrive
Re: Op reis naar Noorwegen - zomer 2015
« Reactie #9 Gepost op: januari 15, 2015, 08:53:21 pm »

Heerlijk,
Hebben jullie ook al aan Hunderfossen in Faberg even boven Lillehammer gedacht.
Gelogd
The KubbKing is dead... long live the New King

KlapJoeri

  • Klaploper met klappertanden
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.240
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero 2023
  • Het leven is mooier als je denkt!
Re: Op reis naar Noorwegen - zomer 2015
« Reactie #10 Gepost op: januari 15, 2015, 09:00:40 pm »

Heerlijk,
Hebben jullie ook al aan Hunderfossen in Faberg even boven Lillehammer gedacht.
Nog niet, ziet er wel leuk uit!
Maar ook redelijk aan de prijs ;)
Gelogd
The cold never bothered me anyway.....

Krizz

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.005
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Tuareg Gamedrive
Re: Op reis naar Noorwegen - zomer 2015
« Reactie #11 Gepost op: januari 15, 2015, 09:17:50 pm »

Onze kinderen vonden het erg leuk.
Ook in omgeving veel te doen.
Olympisch park
Peer gynt vriend
Openlucht museum
Het trollenpark is voor die leeftijden ook erg leuk en echt naast de camping.
« Laatst bewerkt op: januari 15, 2015, 09:21:44 pm door Krizz »
Gelogd
The KubbKing is dead... long live the New King

Wanderer200

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 471
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2015
Re: Op reis naar Noorwegen - zomer 2015
« Reactie #12 Gepost op: februari 05, 2015, 08:37:03 am »

Wij zijn een paar jaar geleden in Noorwegen geweest, dingen die ik me zo herinner (en dus de moeite zijn :P):

-Wandeling naar Nali. Een beleving! maar misschien minder geschikt voor jonge kinderen. Maar knoop ze een touw om hun middel en het is veilig genoeg :P Daarna met de auto de Stalheim weg afdalen is ook prachtig.
-Lærdalstunnel. De langste (of 1 na?) tunnel ter wereld, wij hebben er een rondrit van gemaakt, heenreis OVER de berg, wat zomers prima te doen is en een prachtige route met meters sneeuw naast de weg en mooie uitzichten. En de terug weg ONDER de berg door de tunnel.
-de stad Bergen. Prachtige oude centrum met houten huizen, gezellige vismarkt. Boven de stad ligt een mooi park waar je met de kabelbaan heen kunt voor mooie wandelingen en uitzichten over de stad.
-Hardangervidda één van de grootste hoogvlaktes van Europa, wij zijn er overheen gereden van de ene naar de andere bestemming. Prachtig en indrukwekkend.
-Vøringfossen waterval één van de bekendste watervallen van Noorwegen, ligt aan 1 van de aanrij routes voor de hardangervidda dus mooi te combineren. Deze weg heeft een tunnel met een bocht van 360 graden.
-Voor de hand liggend Oslo: Erg mooie stad, mooi park met beelden, museum in/rond een fort/vesting.

Overigens hebben wij beide keren een dagtoch gedaan, heenreis van Frederikshaven naar Oslo, wij vertrokken vroeg, lekker lunchen op de boot, en in het begin van de middag nader je dan de kust van Noorwegen, waarna je een prachtige tocht hebt naar Oslo en waarbij er erg veel te zien is, wij hebben toen de hele middag met mooi weer op het dek gezeten. Daarna hadden we nog genoeg tijd om naar onze eerste bestemming in Oslo te rijden.
« Laatst bewerkt op: februari 05, 2015, 08:59:30 am door Wanderer200 »
Gelogd

Wanderer200

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 471
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2015
Re: Op reis naar Noorwegen - zomer 2015
« Reactie #13 Gepost op: februari 05, 2015, 08:55:08 am »

edit: foutje
Gelogd

Thieyo

  • Gast
Re: Op reis naar Noorwegen - zomer 2015
« Reactie #14 Gepost op: februari 05, 2015, 09:22:09 am »

Prachtig!
En die gletsjer! Doet me denken aan wijlen mijn schoonvader (Oostenrijker van de hele oude stempel), hij, mijn zwager en ik, wandelend door de bergen kwamen we een bevroren  beek tegen, liep grotendeels bijna verticaal. Of we die even wilden oversteken, zonder uitrusting zonder houvast! Pfff de grapjas!
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal