Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Debica Tersus ...  (gelezen 5479 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kookaburra

  • Kouwe Klappert
  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 357
Debica Tersus ...
« Gepost op: januari 20, 2015, 06:31:32 pm »

... is geen Koreaanse vuuraansteker maar een Pools bandenmerk. Deze zitten op onze, in 2000 geleverde, en regelmatig gebruikte Saris aanhangwagen. Nagenoeg elk jaar wordt deze Bovag-gekeurd en mogen de banden gewoon blijven zitten. Want er is geen enkele droogtescheur of anderszins te vinden. Onze aanhanger wordt naast puin&tuinbak ook ingezet voor vakantieritten naar Frankrijk. De aanhanger staat overigens onbeschermd buiten, al 15 jaar.

Mocht u op zoek zijn naar banden? Dit merk is voor mij wel een aanrader.
Gelogd
Smitveld Ruebist Elegance 2015-2021
Kip Shelter Plus heden

olaf

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.748
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL
Re: Debica Tersus ...
« Reactie #1 Gepost op: januari 20, 2015, 06:37:00 pm »

Het gaat bij banden meestal om scheuren van binnen uit.
Die je niet aan de buiten kant ziet.
Gelogd
The need for the many outweigh the needs of the few

Kookaburra

  • Kouwe Klappert
  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 357
Re: Debica Tersus ...
« Reactie #2 Gepost op: januari 20, 2015, 06:47:13 pm »

Het gaat bij banden meestal om scheuren van binnen uit.
Die je niet aan de buiten kant ziet.

Daar zul je ongetwijfeld gelijk in hebben. Vermoedelijk zal het aanhangercentrum dat ook wel weten. Zij verbinden hun naam aan de Bovag-keuring. Ben ik te goedgelovig?
Gelogd
Smitveld Ruebist Elegance 2015-2021
Kip Shelter Plus heden

KlapJoeri

  • Klaploper met klappertanden
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.244
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero 2023
  • Het leven is mooier als je denkt!
Re: Debica Tersus ...
« Reactie #3 Gepost op: januari 20, 2015, 08:04:31 pm »

Van de Bovag site:
Citaat
Bandenspanning caravan

Een te lage bandenspanning brengt een grote vervorming en verhitting van de band met zich mee, wat tevens tot een klapband kan leiden. Bij de autoband bent u gewend om te kijken naar het profiel. Bij de banden van uw kampeermiddel ligt dit heel anders. BOVAG adviseert u om uw banden na 6 jaar te vervangen en te zorgen voor een juiste bandenspanning.

Wat wordt er gecontroleerd bij de banden?

Het BOVAG Caravanbedrijf controleert op profieldiepte, bandenspanning, juiste draagvermogen, leeftijd, droogtescheuren, beschadigingen en separatie. Ook wordt er gekeken naar de zogeheten DOT code, een codering met vier cijfers die aangeeft in welke week en in welk jaar de banden zijn geproduceerd.

Ofwel het advies van Bovag is vervangen na 6 jaar. Op het keuringsrapport zouden ze dit moeten aanmerken en nieuwe banden moeten adviseren.
Maar het is in principe geen verplichting om dit te vervangen. (behalve als je een Tempo 100 keuring voor Duitsland hebt, deze is niet geldig als je banden te oud zijn)
Als ze er dus nooit iets van zeggen zou ik me afvragen of ze überhaupt hun werk wel goed doen...!?
Gelogd
The cold never bothered me anyway.....

Kookaburra

  • Kouwe Klappert
  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 357
Re: Debica Tersus ...
« Reactie #4 Gepost op: januari 20, 2015, 08:26:53 pm »

Als ze er dus nooit iets van zeggen zou ik me afvragen of ze überhaupt hun werk wel goed doen...!?


Ik weet wat de Bovag zegt. En dat het geen onzin is. Bij onze Eriba hebben we wel de Vredesteinbanden vervangen omdat er duidelijk veroudering was opgetreden. Aan deze Poolse banden is werkelijk niets te zien, door mij als leek. Ik moet toch kunnen vertrouwen op een keurende instantie die er zelf baat bij heeft om uren en materiaal voor het vervangen in rekening gaat brengen? Maw, wellicht zijn deze banden gewoon goed.
Gelogd
Smitveld Ruebist Elegance 2015-2021
Kip Shelter Plus heden

KlapJoeri

  • Klaploper met klappertanden
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.244
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero 2023
  • Het leven is mooier als je denkt!
Re: Debica Tersus ...
« Reactie #5 Gepost op: januari 20, 2015, 08:58:31 pm »

Je hebt een punt, maar ze hebben ook baat om die keuring in zo kort mogelijke tijd uit te voeren.

Misschien hebben ze niet eens de tijd genomen om goed naar je banden te kijken?
In het allerergste geval laten ze je betalen voor een keuring die ze helemaaaaal niet gedaan hebben....


De vraag is natuurlijk of je uitdroging überhaupt met het blote oog kunt constateren.
Wordt die 6 jaar als standaard geadviseerd omdat mensen vaak niet laten keuren en zichtbare gebreken dus ook niet opgemerkt worden?
Of wordt die 6 jaar als standaard geadviseerd omdat het risico op onzichtbare gebreken dan structureel hoger wordt?
Gelogd
The cold never bothered me anyway.....

Kookaburra

  • Kouwe Klappert
  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 357
Re: Debica Tersus ...
« Reactie #6 Gepost op: januari 20, 2015, 09:07:32 pm »

Ik weet het niet. En ik pooste ook dit item omdat er ergens iets knaagt. Wisselt iedereen trouw om de 6 jaar z'n banden omdat het zo hoort of omdat het moet?

Wat is wijsheid?
Gelogd
Smitveld Ruebist Elegance 2015-2021
Kip Shelter Plus heden

KlapJoeri

  • Klaploper met klappertanden
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.244
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero 2023
  • Het leven is mooier als je denkt!
Re: Debica Tersus ...
« Reactie #7 Gepost op: januari 20, 2015, 09:09:08 pm »

...en hoe zit het met aansprakelijkheid als er iets gebeurt?
Je banden zijn 14 jaar oud maar zien er nog prima uit (voor een leek althans). Toch krijg je een klapband onderweg.
Hierdoor kan jij je combinatie niet in bedwang houden en komt in een ernstig ongeval.

Hoewel er wettelijk geen maximum leeftijd geld voor je banden ben je wettelijk wel verplicht om je aanhanger - en dus je banden ook - goed te onderhouden zodat je er veilig mee over de weg kunt.
Het tegendeel is zojuist bewezen!

Ik ben geen jurist, maar kan jij dan aansprakelijk gehouden worden voor je slechte banden? Kun je ze dan doorverwijzen naar het Bovag bedrijf?
Misschien lukt dat als consument nog maar als die het schadebedrag niet kunnen dekken?

Misschien gaat het allemaal wat ver, maar zo duur zijn een paar aanhanger bandjes niet. Ik laat om de 6 jaar nieuwe monteren.
Maarja ik heb danook tempo100 op de klapper dus anders mag ik in Duitsland maar 80 en dat schiet niet op ;)
Gelogd
The cold never bothered me anyway.....

olaf

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.748
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL
Re: Debica Tersus ...
« Reactie #8 Gepost op: januari 20, 2015, 09:18:36 pm »

Ook hier om de 6 jaar een paar nieuwe banden. Voor die 220 euro wil ik die ellende niet.

Wat niet wil zeggen dat het met een nieuwe band niet kan gebeuren.
Juiste banden spanning is net zo belangrijk.

Ik heb in en ver verleden op de Enkhuizen Lelystad een grote ravage gezien van een cara :ca met een klapband.
Wat een puinhoop op de weg.

Gelogd
The need for the many outweigh the needs of the few

Kookaburra

  • Kouwe Klappert
  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 357
Re: Debica Tersus ...
« Reactie #9 Gepost op: januari 20, 2015, 09:24:33 pm »

Tot 5min geleden had ik geen beeld bij de vervangingskosten. Een rondje bandenboeren viel me mee. Binnenkort komen er 3 nwe bandjes om te zitten.

Mensen bedankt! Ik zat even vast in mijn eigen wereldje.
Gelogd
Smitveld Ruebist Elegance 2015-2021
Kip Shelter Plus heden

KlapJoeri

  • Klaploper met klappertanden
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.244
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero 2023
  • Het leven is mooier als je denkt!
Re: Debica Tersus ...
« Reactie #10 Gepost op: januari 20, 2015, 09:26:42 pm »

volgens mij was ik vorig jaar rond de 150euro kwijt. Gewoon bij de Profile.
Hangt ook een beetje van je bandenmaat af.  Beetje kritisch shoppen helpt!
Gelogd
The cold never bothered me anyway.....

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Debica Tersus ...
« Reactie #11 Gepost op: januari 20, 2015, 10:28:09 pm »

Grappig. Ik heb een geremde 1 tons aanhanger in de garage staan. Ding is van 1999, in 2004 tweedehands gekocht voor onze (enorme) verbouwing. Zeer intensief gebruikt, jaren buiten gestaan, inmiddels al weer een aantal jaren binnen. Pas geleden een paar tweedehands bandjes van Vredestein op de kop getikt om de huidige banden maar eens te vervangen. Niet dat het echt heel hard nodig is, er is werkelijk helemaal niets aan te zien. Maar ja, de banden zijn inmiddels wel 16 jaar oud... Inderdaad, Poolse Debica's Tersus. Snap er geen fluit van, nog geen kras op te bekennen. Eéntje gaat in elk geval als reservewiel onder de wagen terug.
Gelogd

jadatis

  • Gast
Re: Debica Tersus ...
« Reactie #12 Gepost op: januari 21, 2015, 11:14:23 am »

Ik denk dat de schade aan buitenkant goed bepalend is voor de kwaliteit van de band.
Schade aan binnenzijde onstaat door te veel invering ( door te lage druk voor het gewicht en snelheid) .
Dus als je je banden op voldoende druk houdt dan hoef je geen schade van binnenuit te verwachten.
Dan kan de band ook werkelijk 10 jaar of meer mee zonder onveilig te zijn.

Dus ik denk dat je de Bovag garage best mag vertrouwen daarin.
Die 5 of 6 jaar is mogelijk ook maar een manier om meer banden te verkopen, goed voor het tot doel verheven middel dECONOMIE.
Natuurlijk krijg ik hier wel verontwaardigde reacties op, over die klapbanden en ongelukken met dodelijke afloop oid, maar de bandenfabrikanten gaan ook niet vrijuit.

Dan denk ik  aan de Ford Firestone affaire rond 2000, waar veel roll over ongelukken met Ford Explorer met Firestone ( Bridgestone) banden.
Bridgestone beschuldigde Ford van een auto met te hoog zwaartepunt en te smalle spoorbreedte en het voeren van te lage bandendrukadvies van 26 psi=1,8 bar.  Fort op zijn beurt beschuldigde Bridgestone van het maken van slechte banden. Meest een van de achterbanden klapte waardoor roll over ongeluk met meer dan 100 doden tot gevolg, dus geen grapje.
Bridgestone heeft in het stof moeten bijten en onderzoek wees uit dat in de fabrieken waar stakingen waren, verkeerde hechtlaag was gebruikt, en heeft veel banden omgeruild.
Tenminste dat was de officiële versie.  Ik heb uit een artikel van een Amerikaan zelf opgemaakt dat de profielblokken van deze off-road lijkende banden een deel van de bandwang bedekten waardoor deze band eigenlijk minder wangruimte overhad om in te veren en daardoor te warm werd bij de hiel waardoor het rubber hard werd en beschadigde bij volgende inveringen.

Deze Affaire heeft niet alleen geleid tot de huwelijksbreuk tussen Ford en Bridgestone, die de huisleverancier was van Ford, maar ook wereldwijd tot hogere drukadviezen , en Amerika is overgestapt alleen voor normale en XL/reinforced/Extraload banden naar de formule van bandendruk berekening van Europa, die deze voor alle soorten radiaal banden gebruikte sinds <>1970, zo laat als 2005, en in Europa vind je op nieuwere auto's geen advies meer voor normaal gebruik waarvoor de autofabrikant de gewichten bepaalde voor 3 personen en een beetje vracht.
Nu is normaal 4 personen en vracht waarvoor de MTA's ingevuld worden , wat vroeger vol beladen advies was.
Achter wordt vaak druk voor maximum load van de band gebruikt of zelfs de maximum druk van de band .
Alles om overbelading in te dekken , maar stiekem ook eventueel lager draagvermogen volgens de natuurwetten dan de maximum load die op de band gegeven wordt.

Hoop dat ik als zelf benoemd bandendruk-specialist zo een andere kijk op het geheel heb gegeven.
« Laatst bewerkt op: januari 21, 2015, 11:20:11 am door jadatis »
Gelogd

Kookaburra

  • Kouwe Klappert
  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 357
Re: Debica Tersus ...
« Reactie #13 Gepost op: januari 21, 2015, 01:12:28 pm »

Ja, dat heb je. Bedankt daarvoor. We dubben nog even verder.
Gelogd
Smitveld Ruebist Elegance 2015-2021
Kip Shelter Plus heden

kweep

  • Gast
Re: Debica Tersus ...
« Reactie #14 Gepost op: januari 21, 2015, 09:03:33 pm »

Ik had onder mijn vorige auto nette Bridgestone banden. DOT-nummer nog geen vier jaar oud. Van buiten zagen ze er keurig uit.... op een schone droge weg toch ineens een scheur en een band die binnen 50 meter plat was. Scheur zat in het zijvlak aan de binnenkant van de auto. Band er af en toch van binnenuit beschadigd. Productiefout of versleten? Kan allebei....
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal