Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Smitveld Beauvist 1999: waar op letten  (gelezen 10444 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

plekvis

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 41
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Mercury
Smitveld Beauvist 1999: waar op letten
« Gepost op: maart 04, 2015, 03:55:51 pm »

Vorige jaar waren we van plan om een vouwwagen te kopen, maar hebben we daar uiteindelijk van af gezien omdat we de zolder gingen verbouwen (zie http://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=13865)
Dat is gelukkig klaar en na weer een jaar op luchtbedden ben ik echt toe aan van de grond af slapen ;)

Dus zijn we voorzichtig aan het kijken naar vouwwagen, en kwam daarbij deze tegen:

http://www.marktplaats.nl/a/caravans-en-kamperen/vouwwagens/m904813911-smitveld-beauvist.html?c=4dc4183dfac1254e7aa85845826d5acd&previousPage=mympBuyer


Een Smitveld Beauvist uit 1999. Vind het een mooi model maar wat zijn nou de punten waar je bij zo'n ouder model op moet letten.
Of is het verstandig om een nieuwer model te zoeken? En wat mag zo'n ding nog kosten? Is de prijs van 2500 euro een beetje realistisch?

Hopelijk kunnen jullie me helpen met deze vragen.

Bedankt alvast
Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.298
  • Merk Vouwwagen: Teun TTT4
Re: Smitveld Beauvist 1999: waar op letten
« Reactie #1 Gepost op: maart 06, 2015, 09:47:47 am »

Specifieke Smitveldpunten die ken ik niet dus daar kan ik je niet mee helpen. Voor zover ik heb begrepen is een Smitveld echt wel kwalititeit.

Ik kan het dus alleen maar houden bij wat algemene tips.

Sowieso vind ik het bij en 2ehands wel prettig om te weten wanneer deze voor het laatste een Bovagbeurtje heeft gehad. Want behalve met de tent heb je ook te maken met de wagen zelf. In principe is het natuurlijk gewoon een aanhangertje maar ook die hebben onderhoud nodig. 

Verder de tent inspecteren op scheuren, reparaties schimmels etc. en of alles compleet en in tact is.  In ieder geval de wagen uitklappen. Op de foto zie ik een verzorgd opgezette wagen, maar of hij ook zo in het bakkje zit..... Dat zie je dan pas!

Gelogd
What happens around the campfire stays around the campfire!

FrankDebij

  • Gast
Re: Smitveld Beauvist 1999: waar op letten
« Reactie #2 Gepost op: maart 06, 2015, 01:38:53 pm »

Hallo

wij hebben zelf vorig jaar een smitvelt ruebist gekocht, waarbij we vooral ook op eerder genoemde pinten hebben gelet ; zit er geen schimmel en dergelijke in het doek en ruikt het niet muf. Verkleuring van het doek is geen probleem en eigenlijk normaal bij deze leeftijd
Zijn de ritsen nog oké ?
Zitten er geen gaten of scheuren in het grondzeil  ?
Hoe oud zijn de banden ?  Max 5 jaar
Klopt het bouwjaar ? Dit staat op het plaatje onder bij de as dit is een plaatje van alko wanneer de aanhanger gebouwd is.

Een smitvelt van deze leeftijd kan nog wel zeker een aantal jaren mee.
Er zijn geen specifiek dingen bij een smitvelt die exstra aandacht vragen zover ik weet en ervaren heb.
Wel is de opbouw tijd niet zo snel als smitvelt zelf zegt.
Van begin tot voor de tent zitten ben ik nooit onder het uur gekomen.
Vooral het goed afspannen vergt toch wel wat tijd.

De prijs van die wat nu op Mp staat vindt ik persoonlijk wel aan de flinke kant voor een van 16 jaar oud.
Tussen de 2000 en de 2200 lijkt mij een goede prijs

Mvg Frank








Gelogd

Kookaburra

  • Kouwe Klappert
  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 357
Re: Smitveld Beauvist 1999: waar op letten
« Reactie #3 Gepost op: maart 06, 2015, 02:31:04 pm »

@Frank: de opzettijd van een uur is dat enkel voor de basistent zonder luifels?

Wij gaan hem morgen voor het eerst zelf opzetten. In de showroom leek het me, net als de filmpjes, niet zo bijster ingewikkeld. Wel gaven ze aan dat de (boog)luifels de opzettijd verdubbelen.

We zullen het merken.
Gelogd
Smitveld Ruebist Elegance 2015-2021
Kip Shelter Plus heden

plekvis

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 41
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Mercury
Re: Smitveld Beauvist 1999: waar op letten
« Reactie #4 Gepost op: maart 06, 2015, 03:34:20 pm »

Dank voor alle tips!
Prijs vond ik voor de leeftijd ook nog vrij hoog.
Grootse probleem vind ik de beperkte leefruimte. Id denk ik maar de helft van wat we nu bij onze tent hebben.
Dus nog maar eens goed nadenken.

Volgens de eigenaar ging het opzetten net zo snel als in het filmpje. Maar als ik er een uur over doe is ook niet zo erg.
 
Gelogd

bensi

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.426
  • Merk Vouwwagen: Smitveld Ruebist
    • Mijn andere hobby
Re: Smitveld Beauvist 1999: waar op letten
« Reactie #5 Gepost op: maart 06, 2015, 03:44:35 pm »

@Frank: de opzettijd van een uur is dat enkel voor de basistent zonder luifels?

Wij gaan hem morgen voor het eerst zelf opzetten. In de showroom leek het me, net als de filmpjes, niet zo bijster ingewikkeld. Wel gaven ze aan dat de (boog)luifels de opzettijd verdubbelen.

We zullen het merken.
Wij hebben ook een Ruebist gehad, met heel veel plezier mee gekampeerd.
De opzettijd, tja, een veel besproken item op dit forum.

Ik moest hem in m'n eentje opzetten, op zich is dat geen probleem met een Smitveld. De basis van de Ruebist stond dan keurig opgespannen in 20 minuten. Met de zij- en de grote boogluifel erbij, en het vouwkeukentje, en de verdere inrichting was ik toch wel een 5 kwartier zoet en dan moest ik flink doorpakken.

Maar verder, een geweldige vouwwagen en super kwaliteit.

Zie ook:   http://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=6989.msg76403#msg76403
Gelogd
Ex - Smitveld Ruebist >> Combi Camp Venezia >>Camplet Concorde >>Smitveld Ruebist>> Nu een Combi Camp Country
Blijven klappen, daar gaat het om ;-)

FrankDebij

  • Gast
Re: Smitveld Beauvist 1999: waar op letten
« Reactie #6 Gepost op: maart 06, 2015, 05:18:44 pm »

@kookaburra
Ik ben gemiddeld 1 uurtje bezig vanaf het begin dwz plastic onderzeil neerleggen ter bescherming van het kuipzeil,  waterpas zetten, basis tent met luifels opzetten en alles afspannen.
De luifels en het afspannen duurt bij mij het langst. Maar dan ben ik ook wel Pietje precies.
Scheerlijnen mooi gelijk op de naad. Haringen als soldaatjes keurig op een lijn in de rij.
Ik zet de tent dan in me eentje op dit is makkelijk te doen alleen.
De overige spullen uit pakken hangt natuurlijk af van hoeveel je mee neemt.

Gelogd

FrankDebij

  • Gast
Re: Smitveld Beauvist 1999: waar op letten
« Reactie #7 Gepost op: maart 06, 2015, 05:36:29 pm »

Tja de ruimte in de voortent is inderdaad niet zo heel erg groot.
Maar hoeveel tijd breng je hier in door ?
Bij regenachtig weer kan je er wel met vier zitten maar het is wel krap.
Wij hebben er een tweede luifel aan gezet waardoor een luifel hebben van 4 bij 3 meter waarvan de zijkanten dicht kunnen
De reden waarom wij voor een ruebist zijn gegaan en niet de bauvist is dat de voortent  bijna even groot is. Maar bij de ruebist heb je aan weerskanten naast het bed ruimte om spullen neer te zetten.
Bij een bauvist moet je die spullen al onder de bedplanken neer zetten en telkens er onder kruipen om iets te pakken.
Wij zijn een gezin met twee kinderen van 5 en 10 jaar oud en hebben ruimte genoeg.
Gelogd

Diep

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 453
  • Merk Vouwwagen: Ex,Holtkamper Kyte XL
Re: Smitveld Beauvist 1999: waar op letten
« Reactie #8 Gepost op: maart 06, 2015, 06:11:33 pm »

Bij een bauvist moet je die spullen al onder de bedplanken neer zetten en telkens er onder kruipen om iets te pakken.
Wij zijn een gezin met twee kinderen van 5 en 10 jaar oud en hebben ruimte genoeg.

Wij hebben ook een Beauvist gehad. Onder 1 bed hadden wij onze spullen zoals afdekzijl, lege dozen en koelbox. Aan de andere zeide onder het bed hadden onze jongens (toen nog 5 en 6) hun eigen plekje om te spelen.

Wat betreft het opzetten. Als de wagen water pas stond hadden we nog een half uurtje nodig om hem op te zetten voordat we aan het bier konden.  8)
Gelogd

FrankDebij

  • Gast
Re: Smitveld Beauvist 1999: waar op letten
« Reactie #9 Gepost op: maart 06, 2015, 08:10:14 pm »

@bensi
Mede door het topic dat je gemaakt hebt ben ik bij het merk smitveld terech gekomen. Ik had hier voordien nog nooit van gehoord.
Je had de ruebist in 2011 gekocht en zover ik in je topic kan lezen was je er net als wij nu erg tevreden over.
Nu heb ik misschien wel een persoonlijke vraag :
Nu in 2015 heb je toch de ruebist niet meer en heb je een combi camp. 
Niet dat dit een slechte klapper is. Die worden volgens mij tegenwoordig niet meer gebouwd.
Maar wat is de reden om toch na een aantal jaar de smitveld weg te doen en voor een ander merk te gaan.
Het valt me namelijk op ook hier op het forum dat er een aantal eerst een smitvelt gehad hebben en dan toch daarna voor een ander merk kiezen.
Bij degene die bv een holtkamper hebben zie je dat veel minder.
Gelogd

Diep

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 453
  • Merk Vouwwagen: Ex,Holtkamper Kyte XL
Re: Smitveld Beauvist 1999: waar op letten
« Reactie #10 Gepost op: maart 06, 2015, 09:26:47 pm »

Onze rede was de ruimte in de tent en oner de luifel.
De kinderen werden groter en de boogluifel bestond nog niet.
Gelogd

olaf

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.747
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL
Re: Smitveld Beauvist 1999: waar op letten
« Reactie #11 Gepost op: maart 06, 2015, 10:11:52 pm »

@bensi
Nu in 2015 heb je toch de ruebist niet meer en heb je een combi camp. 
Niet dat dit een slechte klapper is. Die worden volgens mij tegenwoordig niet meer gebouwd.

Combi Camp is spring levend hoor https://www.combi-camp.com/nl en heeft ook een eigen club in Nederland.

De reden dat iemand naar een ander vouwwagen merk gaat hoeft niet te betekenen dat de vouwwagen die ze hadden niet bevalt of slecht is.
Gelogd
The need for the many outweigh the needs of the few

bensi

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.426
  • Merk Vouwwagen: Smitveld Ruebist
    • Mijn andere hobby
Re: Smitveld Beauvist 1999: waar op letten
« Reactie #12 Gepost op: maart 06, 2015, 11:19:42 pm »

@bensi
Maar wat is de reden om toch na een aantal jaar de smitveld weg te doen en voor een ander merk te gaan.
Het valt me namelijk op ook hier op het forum dat er een aantal eerst een smitvelt gehad hebben en dan toch daarna voor een ander merk kiezen.
Bij degene die bv een holtkamper hebben zie je dat veel minder.
Frank,
wij waren erg blij en tevreden met onze mooie Smitveld. Hebben er ook met heel veel plezier mee gekampeerd. Was ook een heel bewuste keuze om een Smitveld aan te schaffen, de uitstraling,het tentgevoel en het opzetgemak door 1 persoon (ik moet het alleen doen).

Maar helaas is na een paar jaar gebleken dat mijn rug (ik ben een paar keer geopereerd en moet voorzichtig zijn) er toch niet beter op werd. En het uitklappen was geen enkelprobleem, maar het opspannen,de tijd die gehurkt of op de knieen nodig had om alle haringen in de grond te krijgen zorgde er voor dat ik de rest van de dag vrijwel niets meer kon.

Vandaar de overstap, ook weer een heel erg bewuste keuze voor een CC, naar een echte snelklapper. Daarmee kon ikook weer makkelijk even een weekendje weg.En de reis naar Frankrijk met tussenstops/ overnachtingen doen i.p.v. in 1x in 13 uur naar de bestemming knallen.

We hebben genoten van de Smitveld,maar gaan nu veel vaker weg en genieten daardoor dus nog meer van de CC.

En Combi Camp is inderdaad nog sprnglevend hoor,wordt nog steeds veel verkocht en nieuw gebouwd  :J         
Gelogd
Ex - Smitveld Ruebist >> Combi Camp Venezia >>Camplet Concorde >>Smitveld Ruebist>> Nu een Combi Camp Country
Blijven klappen, daar gaat het om ;-)

FrankDebij

  • Gast
Re: Smitveld Beauvist 1999: waar op letten
« Reactie #13 Gepost op: maart 06, 2015, 11:32:44 pm »

@bensi
Dank je voor je reactie.
Ik was eigenlijk er bang voor dat er bij een smitveld ergens toch verborgen ergernissen zouden zitten waar je pas achter komt als je er vaker mee weg bent geweest.
Dit zijn meestal kleine dingen die je steeds meer gaan storen.
En je tot slot doen besluiten dat het toch niet z'n succes was.

Mvg Frank
Gelogd

plekvis

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 41
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Mercury
Re: Smitveld Beauvist 1999: waar op letten
« Reactie #14 Gepost op: maart 07, 2015, 02:26:46 pm »

Tja de ruimte in de voortent is inderdaad niet zo heel erg groot.
Maar hoeveel tijd breng je hier in door ?
Bij regenachtig weer kan je er wel met vier zitten maar het is wel krap.
Wij hebben er een tweede luifel aan gezet waardoor een luifel hebben van 4 bij 3 meter waarvan de zijkanten dicht kunnen
De reden waarom wij voor een ruebist zijn gegaan en niet de bauvist is dat de voortent  bijna even groot is. Maar bij de ruebist heb je aan weerskanten naast het bed ruimte om spullen neer te zetten.
Bij een bauvist moet je die spullen al onder de bedplanken neer zetten en telkens er onder kruipen om iets te pakken.
Wij zijn een gezin met twee kinderen van 5 en 10 jaar oud en hebben ruimte genoeg.

Aangezien we veel in eigen land weggaan en in de zomervakantie ook niet altijd naar mooi weer plekken gaan brengen we er best wel wat tijd door.
En dan is het fijn als je beetje ruim kan zitten met regenweer. Afgelopen zomer in Duitsland hebben we geen een avond buiten kunnen zitten dus moesten
we naar binnen, en dan heb je met de Beauvist volgens mij een probleem..

Ik heb ook al zitten kijken naar een luifel voor de Beauvist. Als je zo'n luifel hebt waarmee je de voorkant kan dichtmaken en daarmee de leefruimte kunt uitbreiden zou dat ook prima zijn.
Ik heb hierover een mail gestuurd naar Smitveld maar nog geen reactie ontvangen.

Nadeel van de Ruebist vind ik dan weer dat je maar een bed hebt. We gaan nog wel eens met 3 volwassen weg dus dan is 2 bedden wel lekker.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal