Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Gebruik stormband  (gelezen 10016 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

joost huesken

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Gebruik stormband
« Gepost op: april 02, 2015, 12:43:11 pm »

Heeft iemand ervaring (tips) met het gebruik van een stormband?

Afgelopen zomer waren we een uitstapje aan het maken een toen we terugkwamen lag de luifel plat ondanks dubbele scheerlijnen en waren een hoop haringen uit de grond getrokken.

Verder gelukkig geen schade of iets dergelijks. Nu willen we in de meivakantie naar Zeeland en gezien de storm afgelopen week gingen de gedachte naar die ingestorte luifel.

Wij hebben een combi camp flexi comfort en ik vroeg me af hoe je de stormband kan bevestigen (op de luifel of op de voortent)? Moet je hem eroverheen spannen of ipv scheerlijn?

Iemand toevallig ervaringen en tips hiermee?
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.681
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Gebruik stormband
« Reactie #1 Gepost op: april 02, 2015, 01:00:35 pm »

Voor stormbanden heb je een aantal overwegingen:
- Tentdoek kan niet te veel krachten opvangen, dus bevestiging aan het buizenframe is het beste (direct of via de pennen die er boen uitsteken)
- Band over tentdoek kan leiden tot lekkage door de aanraking.
- Haringen moeten genoeg uittrek-weerstand hebben, dus kies de goede haringen voor de grond
- Bij storm heb je grote krachten, probeer die zoveel mogelijk te voorkomen, door de luifel dicht te doen (komt er geen wind onder)
- Flexibiliteit --> zorg ervoor dat de band kan meebewegen met de wind (bijvoorbeeld door een veer of elastiek)

Wat je je ook moet realiseren, is dat de ketting altijd breekt bij de zwakste schakel. Wellicht is het wel beter als de haringen gewoon los kunnen trekken. Want beter een losse luifel, dan een gescheurde. Dit zie je ook vaak een veiligheidsvoorziening: bijvoorbeeld bij overdruk gaat een veiligheidsventiel open zodat je wel wat gas kwijt bent, maar de tank heel blijft.
Gelogd

joost huesken

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Re: Gebruik stormband
« Reactie #2 Gepost op: april 02, 2015, 03:46:40 pm »

Dank voor je tips.  Ik vond het zelf ook wel prettig dat de haringen los gingen. Ik heb inderdaad stormbanden gezien met goede lange haringen en veren.

Het was ook niet echt een storm in de zomer anders hadden we zeker de luifel naar beneden gehaald meer een windvlaag/hoos. Kort en hevig.

Onze wagen heeft geen stokken die uitsteken alleen bij de luifel die stokken staan schuin dus ook niet ideaal.  Een lekke tent willen we zeker niet dus dat lijkt ook geen optie.

Geen ramp natuurlijk een stormband zie ik niet als een essentieel onderdeel.  Ik zal ook eens bij Aart Kok informeren.
Gelogd

mar-ine

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 313
  • Merk Vouwwagen: AartKok- LS/RL/GD
Re: Gebruik stormband
« Reactie #3 Gepost op: april 02, 2015, 05:48:14 pm »

Wij hebben een setje banden welke we aan de binnenkant, om de buizen, bevestigde. Goede haring met veer er aan. Dat deed het goed in Rockanje.
Haringen wel altijd onder een hoek in grond slaan. En ze moeten natuurlijk lang genoeg zijn.
Gelogd

joost huesken

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Re: Gebruik stormband
« Reactie #4 Gepost op: april 02, 2015, 06:52:53 pm »

Waar sla je die haring?  Wij hebben ook nog een kuipgrondzeil dus het moet buiten de tent.

Ja we stellen ook nog eisen
Gelogd

mar-ine

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 313
  • Merk Vouwwagen: AartKok- LS/RL/GD
Re: Gebruik stormband
« Reactie #5 Gepost op: april 02, 2015, 07:23:32 pm »

Wij hadden een los grondzeil toendertijd.  Of net buiten de voorwand, onder de luifel.
Gelogd

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 865
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: Gebruik stormband
« Reactie #6 Gepost op: april 04, 2015, 12:23:02 pm »

Onze Cross-over luifel is een grote, ruime luifel waar we veel plezier van hebben, maar wel is hij ontzettend windgevoelig.
Vorig jaar hebben we toch stormbanden aangeschaft, en de luifel hiermee vast gezet. Dit is ons goed bevallen, de luifel is veel stabieler en rustiger, en kan meer wind hebben. Wel blijven we de luifel er af halen bij dreigend noodweer.
Wij gebruiken deze stormbanden:

 
« Laatst bewerkt op: april 04, 2015, 12:28:39 pm door Tago Herman »
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Gebruik stormband
« Reactie #7 Gepost op: april 04, 2015, 04:26:09 pm »

Onze Jametic had stormbanden die je er aan klikte. De Adventure luifel had geen stormbanden, maar hebben we er ook nooit voor gebruikt. Het mooie van de adventure luifel is dat je die kunt laten zakken door de stokken in te schuiven. Ik had met ringen een systeem gemaakt om de scheerlijnen ook op dezelfde haringen te houden bij het zakken. Want als je de luifel laat zakken, verandert de hoek van de zijkanten t.o.v. de grond en moet je de haringen verplaatsen. Dus bij zwaar weer ging de luifel naar beneden en ws er niets aan de hand.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

joost huesken

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Re: Gebruik stormband
« Reactie #8 Gepost op: april 10, 2015, 09:07:23 am »

Ik merk het al we moeten ons richten op de luifel. Binnenkort zijn we weer bij Aart Kok eens horen wat zij zeggen. Als er iets bijzonders uitkomt horen jullie het.
Gelogd

Frank241166

  • Gast
Re: Gebruik stormband
« Reactie #9 Gepost op: mei 24, 2015, 09:29:10 am »

stormbanden zijn duur en overbodig, als je je tent goed gespannen hebt en je wilt extra zekerheid trek dan van binnenuit (tentframe) diagonaal extra scheerlijnen, je tentframe houd dan als eerste de boel op de grond
Gelogd

par

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 475
  • Merk Vouwwagen: Bürstner Premio 450 TS (o wacht dat is een caravan...)
Re: Gebruik stormband
« Reactie #10 Gepost op: mei 24, 2015, 10:07:12 am »

Wij hebben ook een Flexi comfort en gebruiken geen stormbanden. Wij hebben in Zeeland gestaan met windkracht 8 vol op de zijkant en dat was geen probleem. We hebben wel de luifel toen verwijderd, dat maakte dat het tentdoek een stuk minder klapperde.

Een Flexi leent zich volgens mij niet voor stormbanden. Deze liggen altijd los op het tentdoek, want boven de buizen blijven ze bij harde wind echt niet liggen. Het buizenframe is bewegelijk in de harde wind en vangt uiteindelijk de krachten op. Zet je ze vast, gaan die krachten naar het tentdoek, en dat wil je niet.

Benieuwd wat Aart Kok nog over de luifel te melden had.
« Laatst bewerkt op: mei 24, 2015, 12:34:38 pm door par »
Gelogd

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 865
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: Gebruik stormband
« Reactie #11 Gepost op: mei 24, 2015, 11:23:09 am »

Naar mijn mening moet je bij een vw geen stormbanden gebruiken die OVER de tent gaan. Die gaan m.i. schuren op de tent. Daarom gebruik ik banden die je bevestigt aan de stokken, net als een scheerlijn dus. Op de door mij geplaatste foto komt dit niet duidelijk over.
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

par

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 475
  • Merk Vouwwagen: Bürstner Premio 450 TS (o wacht dat is een caravan...)
Re: Gebruik stormband
« Reactie #12 Gepost op: mei 24, 2015, 12:41:04 pm »

Dat is nu juist het probleem. De flexi zelf heeft geen stokken waar je een stormband aan kunt bevestigen. Dat kan alleen aan de drie luifel palen.
Gelogd

prutsky

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 142
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon XL MTT Kyte keuken
Re: Gebruik stormband
« Reactie #13 Gepost op: mei 24, 2015, 01:14:50 pm »

Tijdens ons verblijf op Texel hebben we afgelopen meivakantie de luifel opgerold. Het zag er wat raar uit, maar scheelde een hoop. Windkracht 7 en overal (dubbele) scheerlijnen vond nog steeds wat spannend met de wind pal op de voorkant.

Op onderstaande foto is het allemaal nog wat provisorisch snel opgerold 's nachts.
« Laatst bewerkt op: mei 24, 2015, 01:19:02 pm door prutsky »
Gelogd

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 865
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: Gebruik stormband
« Reactie #14 Gepost op: mei 24, 2015, 04:20:09 pm »

Citaat
  Dat is nu juist het probleem. De flexi zelf heeft geen stokken waar je een stormband aan kunt bevestigen. Dat kan alleen aan de drie luifel palen     

Dat is bij ons ook zo ( de Tago Settler is de voorloper van de Flexi).

Ik zet de stormbanden aan de stokken van de luifel.
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal