Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Trigano: stellen jullie écht pas met pootjes waarbij de as iets wordt opgelicht?  (gelezen 4584 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Caroline S

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 458
  • Merk Vouwwagen: 2017: Combi Camp (2007), 2015: Trigano Odyssee (2002)

Hallo,

Wij hebben pas net een Odyssee uit 2002 en zo groen als gras....

Ik ging er altijd vanuit dat het gewicht van de vw nooit helemaal op de pootjes mag rusten, dus ik was vanavond op zoek op dit fijne forum naar wat info over levellers / keggen. Maar daarbij stuitte ik tot mijn verrassing op dit topic: http://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=9208.60. Hierin worden twee methoden, A en B, genoemd die van toepassing kunnen zijn voor het waterpas stellen van een vw.

Ik zie in dat topic twee keer genoemd staan dat de Trigano volgens methode A waterpas gesteld zou moeten worden, dus m.b.v. de pootjes. Dus dan zou het zomaar kunnen dat één wiel komt te zweven...

Hamvraag: Doen / durven jullie dit werkelijk zo te doen? Of stoppen jullie in praktijk toch maar een blok of keg onder dat ene wiel?



Overigens (zie ik nu) dat het boekje onderscheid maakt tussen de Odyssee en de andere modellen.
- Voor de andere modellen geldt de tekst op onderstaande foto.
- Voor de Odyssee staat er verderop: voor het opzetten, zie het aparte instructieblad, hetgeen zich in de vouwwagen bevindt. En daarin staat dan weer: make the trailer tent level by jacking up the corner steadies / mit den Stützen den Anhänger im Niveau stabilieseren.
(2x zelfde principe zou ik zeggen)

Groet,
caroline


Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.349
Re:Trigano: stellen waterpas met pootjes waarbij de as iets wordt opgelicht?
« Reactie #1 Gepost op: april 07, 2015, 10:23:20 am »

ik doe dat niet zo nadrukkelijk.

beetje stellen wel, maar als ik zoveel moet stellen dat ik de wagen als het ware opkrik heb ik daar van die gele wigvormige oprijdingen voor (naam even kwijt) Al is dat wel een beetje behelpen. Ik overweeg voor komende zomer van die assteunen die je voor een camper gebruikt. Die zijn er ook van kunststof en wegen niet zo veel.

horizontaal met het neuswiel waterpas.
Gelogd
Adventure Awaits

WimS

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 427
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte 2022
Waterpasstellen Traigano dmv pootjes
« Reactie #2 Gepost op: april 07, 2015, 10:37:46 am »

Ik heb dat één keer, met onze toenmalige Odyssee, gedaan waarbij meteen de poot afbrak.....
Gelogd

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.971
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re: Trigano: stellen jullie écht pas met pootjes waarbij de as iets wordt opgelicht?
« Reactie #3 Gepost op: april 07, 2015, 11:45:57 am »

Bij mij heeft de odyssee een keer met een wiel een dikke 20cm van de grond af gestaan zo schuin was het achter de wagen.
Dit was geen enkel probleem.

ps die van mij was van 2003
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 812
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Trigano: stellen jullie écht pas met pootjes waarbij de as iets wordt opgelicht?
« Reactie #4 Gepost op: april 07, 2015, 12:29:31 pm »

Ik ken de wagen niet, maar het ligt aan hoe stabiel en in welke richting de poten staan en hoe hoog je moet opkrikken. Hoe hoger je moet opkrikken hoe minder zijdelingse stekte de poot heeft.

Ik maak liever gebruik van het uitvullen van het wiel.
« Laatst bewerkt op: april 07, 2015, 12:53:05 pm door Jerome »
Gelogd

boswachter

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 912
  • Merk Vouwwagen: Europa Camper Futura 2015
Trigano: stellen
« Reactie #5 Gepost op: april 07, 2015, 12:47:19 pm »

Wij hebben ook een steunpootje laten doorbuigen omdat de wagen niet waterpas wilde, een paar stenen van de campingeigenaar hebben het euvel verholpen, vervolgens maar nieuwe steunpoten laten monteren.
Helaas zijn die van hetzelfde type (oudere modellen hebben vaak steviger pootjes, al zijn ze korter)
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.681
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Trigano: stellen jullie écht pas met pootjes waarbij de as iets wordt opgelicht?
« Reactie #6 Gepost op: april 07, 2015, 12:48:48 pm »

Met de onze van 2011 betekende het verbogen ondersteuningsrail, dus niet geschikt.
Gelogd

WimS

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 427
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte 2022
Trigano: stellen jullie écht pas met pootjes waarbij de as iets wordt opgelicht?
« Reactie #7 Gepost op: april 07, 2015, 02:02:48 pm »

ps die van mij was van 2003
Die van ons was van 1999....
Gelogd

weep

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 397
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 1999
Re: Trigano: stellen jullie écht pas met pootjes waarbij de as iets wordt opgelicht?
« Reactie #8 Gepost op: april 07, 2015, 08:56:29 pm »

Ja, een paar plankjes en keggen heb ik ook altijd in de disselbak. Ik gebruik de steunen ook niet om 'm waterpas te zetten.
Gelogd

Caroline S

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 458
  • Merk Vouwwagen: 2017: Combi Camp (2007), 2015: Trigano Odyssee (2002)
Re: Trigano: stellen jullie écht pas met pootjes waarbij de as iets wordt opgelicht?
« Reactie #9 Gepost op: april 07, 2015, 10:32:45 pm »

Okay, duidelijk verhaal, gewoon paar plankjes of van die gele keggen/levellers mee! Bedankt jongens!

De meesten doen het dus niet puur alleen met de pootjes maar geven ondersteuning aan het wiel / er zijn er meerdere met een schadegeval.

Wel raar dat het zo in de handleiding staat!
Gelogd

TallGuy212

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 400
  • Merk Vouwwagen: Jamet Jametic Panorama 2014
  • Grab life by the coconuts!
Re: Trigano: stellen jullie écht pas met pootjes waarbij de as iets wordt opgelicht?
« Reactie #10 Gepost op: april 07, 2015, 10:36:13 pm »

Koop op marktplaats voor paar euri een leveler. De klapper staat dan altijd in no-time waterpas zonder risico van verbogen pootjes.
Gelogd

Marcel69

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: Trigano: stellen jullie écht pas met pootjes waarbij de as iets wordt opgelicht?
« Reactie #11 Gepost op: april 11, 2015, 10:10:52 am »

De Galleon heeft zijn steunpoten schuin gemonteerd (zwakke constructie) welke dus doormidden breken wanneer op een poot te veel druk komt.
Dus gebruik plankjes onder de steunen en wielen. De bak niet laten rusten op alleen maar de 4 steunpoten.

Ook hier zijn wij door schade en schande achtergekomen. Terwijl de vouwwagen nog maar net 2 jaar oud was  :(
Gelogd

Drummer-64

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 101
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Spacer Expedition
  • There is no place like 127.0.0.1
Re: Trigano: stellen jullie écht pas met pootjes waarbij de as iets wordt opgelicht?
« Reactie #12 Gepost op: april 11, 2015, 02:17:47 pm »

Wanneer het zo schuin is dat je een leveller of oprij-keggen nodig hebt is de tent toch bijna niet meer netjes strak te krijgen? Of je doek ligt op de grond of de slikranden hangen te bungelen en een kuipgrondzeil wordt een hele uitdaging. Dan liever de wagen niet helemaal wp. In de praktijk heb ik hier nog nooit een nadelig effect van ondervonden. (ik hoef me overigens geen zorgen te maken over de pootjes)
Gelogd

Swede

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 807
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon MTT met adventuretent
Re: Trigano: stellen jullie écht pas met pootjes
« Reactie #13 Gepost op: april 11, 2015, 02:53:46 pm »

als je wagen in de breedte goed waterpas staat (desnoods met bananen onder je wiel) dan kan je lengtewijs een hoop corrigeren met je neuswiel.
Zal er wel altijd voor zorgen dat het gewicht op de as blijft rusten.
Gelogd
live life outdoors
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal