Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 »   Omlaag

Auteur Topic: Hoe zet ik een vouwwagen waterpas?  (gelezen 92196 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.749
Re: Hoe zet ik een vouwwagen waterpas?
« Reactie #30 Gepost op: augustus 26, 2015, 12:43:56 pm »


Daarom gaf ik ook aan dat de Livingstone 450 kg NETTO weegt. Daar komt de belading dus bovenop.

Wat natuurlijk ook een (ik denk grote) rol speelt is het 'stijgingspercentage' van de wig. De 'gele bananen' hebben een relatief klein stijgingspercentage.
Ik had 1 woord, 2 lettergrepen en 5 letters gemist...
Gelogd

Paulvh

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.717
  • Merk Vouwwagen: Jamet louisiana 2013
Re: Hoe zet ik een vouwwagen waterpas?
« Reactie #31 Gepost op: september 16, 2015, 09:33:43 pm »

Ik heb met mijn Jamet de methode van de blokkering via de terugrij automaat geprobeerd maar bij de eerste klik blokkeert hij alles. Dus met z'n allen maar duwen en snel op de handrem trekken is het waterpas zetten gelukt. Het klein beetje verschil regel ik nog wel met de steunen. 
Gelogd

arjanmeijerman

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re: Hoe zet ik een vouwwagen waterpas?
« Reactie #32 Gepost op: september 17, 2015, 07:11:35 am »

Ik kampeer toch al zo'n 15 jaar met de vouwwagen, en heb nog nooit wiggen gebruikt om horizontaal te stellen. Altijd enkel met het neuswiel en de stelpoten. Het heeft me nog nooit problemen opgeleverd. Zijn de poten van jamets dan gemiddeld steviger ofzo? Ik heb ook regelmatig behoorlijke hoogte verschillen moeten overwinnen
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Hoe zet ik een vouwwagen waterpas?
« Reactie #33 Gepost op: september 17, 2015, 01:03:38 pm »

Dus met z'n allen maar duwen en snel op de handrem trekken is het waterpas zetten gelukt.
Dit is mij ook overkomen, totdat ik het filmpje van Ben nog eens goed bekeken en me realiseerde dat ik de wig aan de verkeerde kant gelegd had en de wagen de verkeerde kant op trok.  :+
Het kan altijd zijn dat het bij jou niet zo is, maar in principe moet dit toch echt gewoon goed gaan.
Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.297
  • Merk Vouwwagen: Teun TTT4
Re: Hoe zet ik een vouwwagen waterpas?
« Reactie #34 Gepost op: september 17, 2015, 01:14:30 pm »

Ik kampeer toch al zo'n 15 jaar met de vouwwagen, en heb nog nooit wiggen gebruikt om horizontaal te stellen. Altijd enkel met het neuswiel en de stelpoten. Het heeft me nog nooit problemen opgeleverd. Zijn de poten van jamets dan gemiddeld steviger ofzo? Ik heb ook regelmatig behoorlijke hoogte verschillen moeten overwinnen

Je hebt van Alko in feite steunpoten en stelpoten. De ene is voor de stabiliteit en kan slecht overweg met de kracht als je de wagen er mee opkrikt. De andere is daar juist voor bedoeld. Onder heel veel wagens zit de eerste variant. Dat heel veel mensen die gebruiken om de wagen mee op te krikken en dat dit heel vaak gewoon goed gaat wil niet zeggen dat ze er voor bedoeld zijn. 
Gelogd
What happens around the campfire stays around the campfire!

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Hoe zet ik een vouwwagen waterpas?
« Reactie #35 Gepost op: september 17, 2015, 01:52:43 pm »

Dat heel veel mensen die gebruiken om de wagen mee op te krikken en dat dit heel vaak gewoon goed gaat wil niet zeggen dat ze er voor bedoeld zijn.
Dat geldt overigens niet alleen voor de poten. Afhankelijk van de uitvoering van het frame en de bak die erop gemonteerd is, kan 'opkrikken' van de wagen met steunpoten gebruikt als stelpoten, een vervorming van het frame veroorzaken die spanning veroorzaakt tussen het frame en de erop gemonteerde bak (omdat je de kans loopt het frame te 'torderen'). Toegegeven, dit speelt sterker bij onze kamperende buren met van die zware witte ijskasten op wielen, maar bij een strak op het frame gemonteerde bak van een zware vouwwagen op een relatief licht frame zou het verschijnsel ook wel eens  kunnen meespelen.
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Hoe zet ik een vouwwagen waterpas?
« Reactie #36 Gepost op: september 17, 2015, 03:26:27 pm »

Het kan altijd zijn dat het bij jou niet zo is, maar in principe moet dit toch echt gewoon goed gaan.

Afgelopen weekend, tijdens 'ons' najaarsweekend, kwam hetzelfde probleem ter sprake: het lukte gewoon echt niet wat men er ook aan deed. Toen heb ik het nog een keer voorgedaan, met stomverbaasde gezichten als gevolg. We hebben niet gekeken wat de anderen dan anders deden (de wagens waren al weer aangekoppeld).
Gelogd

Cadillacfreak

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 407
  • Merk Vouwwagen: 2010 Aart Kok Kavango
Re: Hoe zet ik een vouwwagen waterpas?
« Reactie #37 Gepost op: september 20, 2015, 07:21:15 pm »

Ik heb afgelopen vakantie de 'Bensi-methode' telkens toegepast en dat werkte voor ons uitstekend. Ik heb nog een klein potkrikje ergens in de vouwwagen liggen voor het geval dat. Maar ik heb 'm niet nodig gehad. Het is inderdaad wel wat zwaarder in hobbelig gras en met volle bepakking, maar met zijn 2-en prima te doen.
Gelogd

bacj

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 11
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Chamonix
Re: Hoe zet ik een vouwwagen waterpas?
« Reactie #38 Gepost op: december 10, 2015, 09:14:13 pm »

Wat ik bij onzee caravan (1300kg) wel eens deed: de lage kant opkrikken tot de caravan aan die kant iets hoger dan waterpas stond. Daarna de wig onder het opgekrikte wiel inschuiven en de caravan weer laten zakken. De schokbreker zakte dan nog iets in, maar de caravan stond nagenoeg waterpas.
Gelogd

bensi

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.426
  • Merk Vouwwagen: Smitveld Ruebist
    • Mijn andere hobby
Re: Hoe zet ik een vouwwagen waterpas?
« Reactie #39 Gepost op: december 10, 2015, 10:07:07 pm »

Ik heb methode 2 zelfs al een paar keer bij een caravan gedaan bij mensen die stonden te stuntelen om de caravan op een wig te zetten met één wiel. En dus zelfs met mijn slechte rug is een redelijk grote caravan makkelijk op die manier op een wig te zetten. Een caravan van pak 'm beet 1200 kg krijg ik in m'n eentje niet vooruit getrokken maar het "omtrekken" aan de dissel is een eitje.
Gelogd
Ex - Smitveld Ruebist >> Combi Camp Venezia >>Camplet Concorde >>Smitveld Ruebist>> Nu een Combi Camp Country
Blijven klappen, daar gaat het om ;-)

linda75

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 799
  • Merk Vouwwagen: aart kok livingstone
Re: Hoe zet ik een vouwwagen waterpas?
« Reactie #40 Gepost op: april 23, 2017, 10:44:09 am »

wij hebben vorig jaar ons uitdraaipoot kapot gedraaid omdat we niet wisten dat je de vouwwagen niet op mocht krikken met alleen de uitdraaipoot.. lekker slim.. not.. Er zit nu een nieuwe onder en we hebben een klein krukje in de wagen gelegd. toch ga ik die methode van Bens eens proberen. Echter staat dan niet je wig erg scheef hierna?? staat wel je volledige wiel dan op de wig zeg maar?
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Hoe zet ik een vouwwagen waterpas?
« Reactie #41 Gepost op: april 23, 2017, 11:39:08 am »

Hoewel men bij ons gezegd had dat met onze wagen het mogelijk is ze zo op te krikken, heb ik omwille van de verhalen die ik hier gelezen heb voor de zekerheid niet gedaan en dus de methode van bensi uitgevoerd. Die werkte zeer goed. De eerste keer vond ik dat het wiel te veel half op de leveler terecht kwam, maar dan doe je het gewoon opnieuw en zet je de leveler een beetje anders. Na een keer of twee weet je voortaan hoe je best je leveler zet en is er geen probleem. Werkt prima!
Gelogd

linda75

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 799
  • Merk Vouwwagen: aart kok livingstone
Re: Hoe zet ik een vouwwagen waterpas?
« Reactie #42 Gepost op: april 24, 2017, 01:32:56 pm »

zet je de wig dan iets schuiner eronder?? zodat hij uiteindelijk na het waterpas trekken recht en er helemaal op staat?
Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Hoe zet ik een vouwwagen waterpas?
« Reactie #43 Gepost op: april 24, 2017, 02:55:54 pm »

Waterpas zetten altijd met het neuswiel en wiggen onder de banden.

NOOIT met de uitdraaisteunen. Die zijn daar niet voor gemaakt.
Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.297
  • Merk Vouwwagen: Teun TTT4
Re: Hoe zet ik een vouwwagen waterpas?
« Reactie #44 Gepost op: april 24, 2017, 03:09:21 pm »

Waterpas zetten altijd met het neuswiel en wiggen onder de banden.

NOOIT met de uitdraaisteunen. Die zijn daar niet voor gemaakt.
niet helemaal waar, er bestaan wel degelijk wagens waar dat bij kan.  En er zijn ook andere methodes dan alleen de wiggen.
Gelogd
What happens around the campfire stays around the campfire!
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal