Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 »   Omlaag

Auteur Topic: Hoe zet ik een vouwwagen waterpas?  (gelezen 93367 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

martijn82

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.560
  • Geniet van het kampeer leven .
Re: Hoe zet ik een vouwwagen waterpas?
« Reactie #45 Gepost op: april 24, 2017, 03:52:22 pm »

niet helemaal waar, er bestaan wel degelijk wagens waar dat bij kan.  En er zijn ook andere methodes dan alleen de wiggen.
Onderandere Roadmaster

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Hoe zet ik een vouwwagen waterpas?
« Reactie #46 Gepost op: april 25, 2017, 10:27:31 am »

Ik heb methode 2 zelfs al een paar keer bij een caravan gedaan bij mensen die stonden te stuntelen om de caravan op een wig te zetten met één wiel. En dus zelfs met mijn slechte rug is een redelijk grote caravan makkelijk op die manier op een wig te zetten. Een caravan van pak 'm beet 1200 kg krijg ik in m'n eentje niet vooruit getrokken maar het "omtrekken" aan de dissel is een eitje.

In de koude maanden verruil ik tegenwoordig de klapkar voor euh, zo'n groot ding wat je achter je auto aansleurt zeg maar. En gebruik ik deze methode ook moeiteloos. Toen ik afgelopen zondag op de camping arriveerde en eerst de auto afkoppelde voordat ik de boel rechtzette was de ontzetting bij de buren groot. Geen mover, geen hulp en niet eerst de boel rechtzetten? Gaat dit wel goed komen 'jongen'???

Heerlijk, die verbaasde koppen toen ik met deze 'truuk' moeiteloos de caravan de wig op duwde net zo ver tot hij perfect recht stond.  :K :K
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Hoe zet ik een vouwwagen waterpas?
« Reactie #47 Gepost op: april 25, 2017, 10:33:28 am »

wij hebben vorig jaar ons uitdraaipoot kapot gedraaid omdat we niet wisten dat je de vouwwagen niet op mocht krikken met alleen de uitdraaipoot.. lekker slim.. not.. Er zit nu een nieuwe onder en we hebben een klein krukje in de wagen gelegd. toch ga ik die methode van Bens eens proberen. Echter staat dan niet je wig erg scheef hierna?? staat wel je volledige wiel dan op de wig zeg maar?

Hoe bedoel je "erg scheef"? Je zet de wagen iets schuin (dissel richting de te hoge kant) zodat je na het 'opduwen' weer recht staat, de wig leg je van te voren in de goede richting. Dus vòòr je begint staan vouwwagen en wig in een kleine hoek tov elkaar. Na het 'opduwen' staat de wagen keurig recht en met het betreffende wiel in z'n geheel op de wig. Dit vergt enige oefening/inzicht/ervaring: hoe schuin leg je de boel neer om recht uit te komen.
Gelogd

katjakley

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 119
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte S
Re: Hoe zet ik een vouwwagen waterpas?
« Reactie #48 Gepost op: april 25, 2017, 12:18:23 pm »

Handige topic! Wie weet waar ik die dissel waterpas kan vinden, die is ook erg handig. Op de HK zijn er weinig plekken om hem goed waterpas te zetten als hij helemaal ingeklapt is. Heb nu een 30cm waterpas bij, maar is wel wat groter om mee te nemen.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gelogd

Fam Knijff

  • Gast
Re: Hoe zet ik een vouwwagen waterpas?
« Reactie #49 Gepost op: april 25, 2017, 12:24:32 pm »

Handige topic! Wie weet waar ik die dissel waterpas kan vinden, die is ook erg handig. Op de HK zijn er weinig plekken om hem goed waterpas te zetten als hij helemaal ingeklapt is. Heb nu een 30cm waterpas bij, maar is wel wat groter om mee te nemen.


https://www.dewitschijndel.nl/carasafe-magnetische-waterpas/?gclid=CjwKEAjw5_vHBRCBtt2NqqCDjiESJABD5rCJ0A0TLBLZ7zIUAKjy92xiRc3ApDM1sidYtKTi2llFmBoCLX3w_wcB

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gelogd

katjakley

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 119
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte S
Re: Hoe zet ik een vouwwagen waterpas?
« Reactie #50 Gepost op: april 25, 2017, 12:26:01 pm »


Handig, dank Fam Knijff!


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gelogd

linda75

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 799
  • Merk Vouwwagen: aart kok livingstone
Re: Hoe zet ik een vouwwagen waterpas?
« Reactie #51 Gepost op: april 25, 2017, 01:33:25 pm »

ging mij erom of de wig idd iets schuin onder het wiel gezet moet worden zodat hij bij het omhoog duwen dan recht op de wig staat. op het filmpje lijkt het alsof de wig recht achter het wiel wordt gezet en dan na het omhoog trekken/duwen de wig iets schuin onder het wiel staat.. dus kans dat niet je hele wiel ondersteunt wordt?
Gelogd

Gait

  • Gast
Re: Hoe zet ik een vouwwagen waterpas?
« Reactie #52 Gepost op: april 27, 2017, 07:08:12 pm »

Dat klopt Linda. Met deze methode is het altijd gokken hoever de wig scheef gezet moet worden. Ook moet je tegelijk aan de dissel trekken en op de waterpas kijken. Prima als je met z'n tweeën bent. Om alleen te doen is wat lastiger.
Gelogd

Gait

  • Gast
Re: Hoe zet ik een vouwwagen waterpas?
« Reactie #53 Gepost op: april 27, 2017, 07:11:58 pm »

Ik heb deze op de dissel gemonteerd. Opgelet (!): niet vastschroeven want dan kun je niet kalibreren. Rups kit op de onderzijde smeren en waterpas plaatsen. Dan met een langere waterpas kalibreren en licht aandrukken. 24 uur laten drogen en de waterpas zit vast en geeft de juiste stand aan.
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.792
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Hoe zet ik een vouwwagen waterpas?
« Reactie #54 Gepost op: april 27, 2017, 11:11:51 pm »

Ik zie het verschil niet tussen lijmen en schroeven
Gelogd

balboa

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 30
  • Merk Vouwwagen: geen
Re: Hoe zet ik een vouwwagen waterpas?
« Reactie #55 Gepost op: april 28, 2017, 12:45:26 am »

Of dubbelzijdig tape?

Verstuurd vanaf mijn ONE E1003 met Tapatalk

Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Hoe zet ik een vouwwagen waterpas?
« Reactie #56 Gepost op: april 28, 2017, 09:02:27 am »

Ik zie het verschil niet tussen lijmen en schroeven

Bij lijmen kun je tijdens het lijmen/drogen van de lijm de boel nog bijstellen (mbv een andere waterpas controleren of alles juist staat). Bij schroeven werkt dat lastiger, de kans bestaat dat je bij het vastdraaien de waterpas net iets beweegt en daarmee schever zet dan de bedoeling.
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.792
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Hoe zet ik een vouwwagen waterpas?
« Reactie #57 Gepost op: april 28, 2017, 09:11:14 am »

Bovenzijde waterpas gelijk houden met de dissel
Kleiner schroefje gebruikendan het gat van de waterpas zodat je tijdens vastdraaien nog kunt verschuiven
Gelogd

Wanderer200

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 471
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2015
Re: Hoe zet ik een vouwwagen waterpas?
« Reactie #58 Gepost op: april 28, 2017, 10:16:06 am »

Volgens mij heeft onze Trigano Odyssee van 2015 geen terugrij automaat. Bij de eerste eerste klik kan ik de wagen nog steeds naar voren trekken, uiteraard wel met weerstand.

Tot nu heb ik nog maar 2 keer de wiggen gebruikt door samen met mijn vrouw wat aan de wagen te sjorren is te doen.

De andere keren stond de wagen redelijk horizontaal, scheelde dan 1-2 millimeter in het waterpas wat ik wel durf te compenseren met de steunpunten.

Ik zal nooit mijn steun poten gebruiken om echt hoogte te overwinnen.

Sent from my XT1092 using Tapatalk
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Hoe zet ik een vouwwagen waterpas?
« Reactie #59 Gepost op: april 28, 2017, 10:33:05 am »

Volgens mij heeft onze Trigano Odyssee van 2015 geen terugrij automaat. Bij de eerste eerste klik kan ik de wagen nog steeds naar voren trekken, uiteraard wel met weerstand.

Is de wagen geremd? Dan zul je ook een terugrijdautomaat hebben? Of heb je alleen een losse handrem voor het parkeren?
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal