Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Weer terug bij "af" en meteen vragen  (gelezen 5391 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pauze

  • Gast
Weer terug bij "af" en meteen vragen
« Gepost op: juni 01, 2015, 08:42:42 am »

Hoi wij zijn al "oudjes" en weer terug naar een vouwwagen. Ooit als 1e kampeermiddel een Jamet waarvan je de voortent nog met touwtjes moest vastmaken mee begonnen toen de kids klein waren. Daarna jaren met een caravan op stap geweest. En zijn dus weer terug bij "af" haha. Ook all-inclusive vakantie geprobeerd maar willen toch weer het campinggevoel en bovenal de vrijheid hebben, zeker in de grote vakanties.

Nu hebben we een Roadmaster Family aangeschaft om weer te proberen. Ja, dat is een grote maar we hebben kinderen én kleinkinderen en verwacht toch wel dat die meegaan of aanwaaien. We zijn gelukkig een hechte familie, ook tijdens vakanties.  :O

Ik heb al heel veel gelezen over hoe het tegenwoordig gaat met kamperen en veel wijzer geworden (en dat op onze leeftijd). Ook nieuwigheden en praktische tips.

Toch een vraag over grondzeil/plastic/bouwplastic/worteldoek onder de vouwwagen.
We zien door de bomen het bos niet meer.  :I

Worteldoek: Om tegen opspatten modder te beschermen en groter als je vouwwagen opgezet.
Goedkoop plastic als onderste laag om alles "schoon" te houden en na vakantie weg te gooien
Bouwzeil kan ook als onderste laag en dat dan oprollen conform de "worstmethode".

Uiteraard afgeroomd met een grondzeil en soort tenttapijt van je keuze.

Wat is nu wijsheid en vooral, de volgorde. Lijkt me niet dat je alles gebruikt.

Wij zullen niet veel rondtrekken maar vaak langer op 1 plek staan, min. 2 weken ofzo.

Verder zal ik hier nog veel blijven snuffelen en mogelijk nog vragen.  :J
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Weer terug bij "af" en meteen vragen
« Reactie #1 Gepost op: juni 01, 2015, 08:48:23 am »

Wij hebben altijd goedkoop afdek plastic gebruikt. Gewoon van de actoin. Nadeel is dat als er water in de voortent komt  je het niet zo maar kwijt bent.  Daarop lag dan het tenttapijt.  :J veel plezier met de Roadmaster  :>
Gelogd

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: Weer terug bij "af" en meteen vragen
« Reactie #2 Gepost op: juni 01, 2015, 08:53:30 am »

Hallo Pauze! Welkom terug in de klapwereld.

Wij gebruiken alleen bouwzeil onder het grondzeil. Aan het einde van de vakantie maken we dat schoon en gebruiken het thuis weer waarvoor het bedoelt is. Weggooiplastic gebruiken wij niet: een beetje wind en dat spul waait op en het is zo stuk. En omdat wij wél rondtrekken is dat voor ons te veel gedoe en gehannes. Bouwplastic is sterk en blijft bij een beetje wind gewoon liggen én het is thuis ook bruikbaar.
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.681
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Weer terug bij "af" en meteen vragen
« Reactie #3 Gepost op: juni 01, 2015, 09:47:11 am »

Wij zijn van het dik grond/bouwplastic overgestapt op worteldoek. Dit omdat dan water wat onvermijdelijk binnenkomt gewoon weer wegzakt. Gevolg: droger en schoner. Je wilt nooit weer anders
Gelogd

djaanhetrot

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 71
  • Merk Vouwwagen: HK kyte xl
Re: Weer terug bij "af" en meteen vragen
« Reactie #4 Gepost op: juni 01, 2015, 10:33:00 am »

Wij gebruiken nu ook worteldoek. Vorig jaar na een fikse regenbui stond er een grote plas water tussen het action-plastic en het kuipzeil.
Gelogd

Albertine

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 154
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Flyer refurbished 2015
Re: Weer terug bij "af" en meteen vragen
« Reactie #5 Gepost op: juni 01, 2015, 01:15:00 pm »

Ik ben ook om na 3 jaar dun plastic te hebben gebruikt.
Eerst worteldoek en erop onder de luifel gaatjestapijt.

Nattigheid is zo weg en het ruikt ook een stuk minder naar rottend gras in je tent als je even staat.
In Vessem stond ik een week; het gras zag er nog goed uit toen ik weg ging, in tegenstelling tot vorig jaar toen ik plastic gebruikte.
Gelogd

Muilwijk

  • Gast
Re: Weer terug bij "af" en meteen vragen
« Reactie #6 Gepost op: juni 01, 2015, 04:50:01 pm »

Hier ook sinds een paar jaar worteldoek met gaatjestapijt erop. Worteldoek is ook makkelijk schoon te vegen en weer opnieuw te gebruiken. Dus ook nog eens beter voor het milieu dan al het wegwerp plastic.
Gelogd

shoppie

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 203
  • Merk Vouwwagen: (tijdelijk) vouwwagen loos
Re: Weer terug bij "af" en meteen vragen
« Reactie #7 Gepost op: juni 01, 2015, 05:40:39 pm »

http://www.tent-doek.nl

Wij hebben deze, lijkt op worteldoek maar dan een beetje anders, bevalt goed, na de vakantie schoon vegen/spoelen en volgend jaar weer mee. We hebben het omgezoomd, want het rafelt wel een beetje.

Water zakt er snel doorheen en zand komt meestal niet omhoog, klein (20-30cm) stukje uitlaten steken tegen het opspattende water met zand.
Gelogd
Nieuwe avonturen (tijdelijk) zonder klapper
Klapperdeklap: Holtkamper Cocoon XL 2008 -2019
Tent voor een weekend: de Waard Grote Bonte Specht
Begonnen met: Wilderness Oppomptent 330

jari

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 2.476
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon XL
Re: Weer terug bij "af" en meteen vragen
« Reactie #8 Gepost op: juni 01, 2015, 07:34:51 pm »

welkom terug. wij hebben een worteldoek onder onze voortent liggen vinden wij ideaal
Gelogd
Jevipro

olaf

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.748
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL
Re: Weer terug bij "af" en meteen vragen
« Reactie #9 Gepost op: juni 01, 2015, 10:13:26 pm »

Welkom terug, wij gebruiken landbouwplastic, daarop een airbarier en daar een gaatjes tapijt in.
Zo hebben we een mooie vloer van onze voortent.

We zitten er wel aan te denken om als extra bescherming van onze nieuwe airbarier misschien nog een laagje worteldoek te leggen.

En schoonmaken van de flappen voorkom je haast niet.
Gelogd
The need for the many outweigh the needs of the few

Carani

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 239
  • Merk Vouwwagen: Combi-camp Valley
Re: Weer terug bij "af" en meteen vragen
« Reactie #10 Gepost op: juni 01, 2015, 11:12:32 pm »

Wij gebruiken alleen het gaatjestapijt, direct op het gras. Valt me gigantisch mee qua schoonmaak. Al die laagjes neerleggen en weer opvouwen lijkt me zwaar irritant. Maar wij trekken dan ook, dus dan moet het vaak in één vakantie.
Gelogd

Paulvh

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.717
  • Merk Vouwwagen: Jamet louisiana 2013
Re: Weer terug bij "af" en meteen vragen
« Reactie #11 Gepost op: juni 01, 2015, 11:45:50 pm »

Allereerst hartelijk welkom hier.
Ik heb onder het kuipzeil en onder het ondertentje worteldoek liggen. En onder luifel in principe tenttapijt. Enkel als er slecht weer is gaat er eerst bouwzeil en dan het tenttapijt  onder de luifel. Waarom geen worteldoek? Gebleken is dat bij regen de grond zo verzadigd kan zijn dat het modder door het worteldoek en tenttapijt heen komt. Probeer dan later nog maar een dit eruit tekrijgen. Trouwens bij veel regen rol ik het zeil op om zodoende het binnen komende water te blokken.
Gelogd

Marjootje

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 677
  • Merk Vouwwagen: camplet adventure
  • klappen maar!
Re: Weer terug bij "af" en meteen vragen
« Reactie #12 Gepost op: juni 02, 2015, 12:41:35 am »

wij trekken ook veel, maar hebben sinds het najaar een plastic zeil met opblaasbare randen gekocht met daar bovenop een tent tapijt.
Ik blaas de randen alleen op met regen, anders struikel-gevaarlijk, althans voor mij wel ::), Leuk dat je terug bent  en zag nu zelf, klappen is toch veeeel leuker!!
Gelogd

Pauze

  • Gast
Re: Weer terug bij "af" en meteen vragen
« Reactie #13 Gepost op: juni 13, 2015, 08:58:19 am »

Bedankt voor alle reacties...zoveel meningen, maar we zijn eruit.  :O

Vandaag gaat de vw voor een paar weken in NL op een camping staan.

We hebben worteldoek, vooral om het opspattende moddergedoe tegen onderkant tentdoek enigszins te voorkomen.
Daarover, onder de wagenbak een stuk afdekzeil, dat we gaan oprollen tot ónder de tent.
Voor de voortent hebben we een kuipzeil met opblaasranden om over het worteldoek te leggen.

Onder de luifel zien we dan wel. Bij de vw zat nog wat meer zeil en tapijt, dus bij mooi weer is daar ook een lekkere ondergrond te creëren.

Lijkt mij dat dit een prima oplossing is, zeker voor in NL. Als we naar buitenland gaan zien we wel weer. :J
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal