Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 »   Omlaag

Auteur Topic: Vouwwagen techniek en onderhoud  (gelezen 64679 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.003
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
« Reactie #60 Gepost op: juli 21, 2015, 12:33:32 am »

ik snap je opmerking niet, de mustekon / carabijnhaak haak ik aan het vaste ook onder de auto, zie foto



volgens het BlikopdeWeg filmpje is dat een juiste manier, men geeft hierin aan dat de losbreekremkabel aan een vast deel vastgemaakt moet worden of geborgd zoals op de foto's van 4 pagina's terug te zien is...

De nederlandse wetgever is één van de weinige in de wereld die heeft vast gelegd dat de remkabel aan een 'vast' deel van de auto moet zijn bevestigd. Gek genoeg mag dat dan wel weer een hulpkoppeling zijn die aan de afneembare trekhaak is bevestigd, maar dat terzijde. Helaas voor de nederlandse wet zijn de oploopremkabels ontworpen om te stroppen. Bij rechtstreekse belasting van de lus aan het einde van de remkabel is de kans tamelijk groot dat ofwel de haak open buigt (zal bij jouw kabel wel meevallen) ofwel dat het lood de geest geeft waarmee de lus aan de staalkabel gemaakt is (te zien op jouw foto). De kabel om de haak lussen werkt technisch dus wel, maar levert vervolgens een bon op. Vandaar de keuze die je hebt. Lussen om de haak en bevestigen aan het vaste deel lost beide problemen wel op.
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
« Reactie #61 Gepost op: juli 21, 2015, 01:21:46 am »

 :off

... en dan is het zo ver: de klapper schiet van de trekhaak en de losbreekinrichting werkt niet goed. Of het echt zal werken heb ik in de praktijk gelukkig nog nooit uit hoeven te vinden. Maar ik zet het neuswiel nooit vast parallel aan de rijrichting maar een paar graden richting rechter berm gericht. In de hoop dat de losgebroken wagen dan zelf rechts de berm in stuurt en niet op de linker rijbaan beland. Voorwaarde is dan wel dat neuswiel èèrder de grond raakt dan de rest van de dissel maar volgens mij is dat bij de meeste (Al-Ko) onderstellen het geval.

Iemand hier ervaring mee / gedachtes over?
Gelogd

Muilwijk

  • Gast
Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
« Reactie #62 Gepost op: juli 21, 2015, 08:13:34 pm »

Dat advies hebben wij ook gekregen en bij ons staat het wieltje ook altijd naar rechts gericht.
Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.319
Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
« Reactie #63 Gepost op: juli 22, 2015, 09:19:38 am »

Als het al werkt zoals jullie stellen (persoonlijk denk ik namelijk dat als de wagen van je haak schiet met snelheid je neuswiel van ondergeschikt belang is. ) zou ik m toch liever naar voren hebben staan. De weg loopt meestal iets af (ivm afwateren) dus zal de wagen uit zich zelf wel naar rechts trekken. Als deze met snelheid van je haak schiet en ook gelijk een bocht moet maken denk ik dat het rollen gaat worden...

Gelogd
Adventure Awaits

nikkel1964

  • Gast
Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
« Reactie #64 Gepost op: juli 22, 2015, 10:26:42 am »

Ik heb het wieltje ook niet onder een hoek van 45 graden staan of zo, maar slechts een paar graden. Dat rollen zal dus wel meevallen. En het hoeft natuurlijk niet altijd bij snelheid te gebeuren, denk dat het eerder bij het nemen van een verkeersdrempel of andere 'oneffenheid' zal gebeuren.

Ik hoop alleen nooit in de praktijk uit te hoeven vinden hoe het werkelijk zit...  ::)
Gelogd

Caroline S

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 458
  • Merk Vouwwagen: 2017: Combi Camp (2007), 2015: Trigano Odyssee (2002)
Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
« Reactie #65 Gepost op: juli 24, 2015, 10:33:59 pm »

Om de kogeldruk te meten zet je de meter onder de kop die op de kogel gaat en draait het neuswiel om hoog tot deze vrij is van de grond en het gewicht door de kogeldrukmeter wordt gedragen. Als daarvoor het gehele neuswiel omhoog moet, dan zal dat moeten.
Ik til altijd even aan de dissel om te checken of de koppeling vast zit. (man) :#
45 kg is een mooie kogeldruk. Hoger mag, als het is toegestaan door de fabrikant van je auto.
Als het neuswiel een drempel raakt kan dat allerlei oorzaken hebben; Neuswiel niet volledig opgedraaid, te hoge drempel, of de auto is vrij ver in de veren gezakt door slappe vering of te veel belading of een veel te hoge kogeldruk.
Ik draai altijd het neuswiel in met het wieltje naar achteren.

Dank!
Hier moet manlief ook altijd even de dissel optillen, even checken of de auto dan meekomt... :-)

Neuswiel op de straat is alleen bij de drempels in de woonwijk, daarna niet meer. We rijden heel zachtjes, hebben niet extreem veel spullen mee, kogeldruk is 45 kg, dus dat zalt niet zijn. Wellicht dan de vering van onze auto. Een Renault Megane Estate uit 2005.

Gelogd

Caroline S

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 458
  • Merk Vouwwagen: 2017: Combi Camp (2007), 2015: Trigano Odyssee (2002)
Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
« Reactie #66 Gepost op: juli 24, 2015, 10:39:08 pm »

Okay, dat rondje bovenop de kogel is dus voor de slijtage en die andere (bij de handgreep) voor de controle op het juist aangekoppeld zijn. Ga ik van de week nog eens goed kijken.

Zie toch ook stukje rood bij die check voor het juist aangekoppeld zijn, terwijl hij dus echt niet los schiet bij het optillen van de dissel en ook een beurt / controle heeft gehad bij Aanhangwagens West Brabant.

Ga het rondje op de kogel nog eens goed bekijken.
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.791
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
« Reactie #67 Gepost op: juli 24, 2015, 11:01:42 pm »

De nederlandse wetgever is één van de weinige in de wereld die heeft vast gelegd dat de remkabel aan een 'vast' deel van de auto moet zijn bevestigd. Gek genoeg mag dat dan wel weer een hulpkoppeling zijn die aan de afneembare trekhaak is bevestigd, maar dat terzijde. Helaas voor de nederlandse wet zijn de oploopremkabels ontworpen om te stroppen. Bij rechtstreekse belasting van de lus aan het einde van de remkabel is de kans tamelijk groot dat ofwel de haak open buigt (zal bij jouw kabel wel meevallen) ofwel dat het lood de geest geeft waarmee de lus aan de staalkabel gemaakt is (te zien op jouw foto). De kabel om de haak lussen werkt technisch dus wel, maar levert vervolgens een bon op. Vandaar de keuze die je hebt. Lussen om de haak en bevestigen aan het vaste deel lost beide problemen wel op.

Wanneer dat de uitgangspunten zijn lijkt mij onderstaande schets in de praktijk ook voldoen aan de wet en praktijk waardoor de vouwwagen op de rem gaat...

Bij mij zit het vaste deel van de afneembare trekhaak vrij ver onder de auto zodat ik niet genoeg lengte van de remkabel heb dat ik hem ook nog eens om de kogel kan lussen

Wanneer ik de karabijnhaak aan het vaste deel haak en de strop van de kabel in de karabijnhaak haak heb ik de situatie zoals men die voorschrijft...

Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.791
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
« Reactie #68 Gepost op: juli 25, 2015, 05:51:06 pm »

Wat vinden jullie van deze aansluitwijze?
Gelogd

shoppie

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 203
  • Merk Vouwwagen: (tijdelijk) vouwwagen loos
Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
« Reactie #69 Gepost op: juli 25, 2015, 08:15:46 pm »

Volgens mij (als ik het mij goed herriner) lieten ze in het filmpje ook als tip zien dat je een karabijn / musketon haak van 6 mm of meer door het oog van de losbreekkabel kan doen en deze bevestigen aan het vaste oog van de auto. Op deze manier voldoe je ook aan de wet, en volgens het filmpje is de haak van 6 mm voldoende sterk om alles in werking te stellen.

Maar de tekening met het lussen door een haak zou ook moeten mogen zou je zo zeggen
Gelogd
Nieuwe avonturen (tijdelijk) zonder klapper
Klapperdeklap: Holtkamper Cocoon XL 2008 -2019
Tent voor een weekend: de Waard Grote Bonte Specht
Begonnen met: Wilderness Oppomptent 330

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.003
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
« Reactie #70 Gepost op: juli 25, 2015, 10:57:30 pm »

Waarschijnlijk werkt het, wettelijk mag het. Ik zou alleen niet zeker weten of dit voldoende stroppen is. Stroppen om de trekhaak levert vermoedelijk wel meer frictie op.
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.791
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
« Reactie #71 Gepost op: juli 31, 2015, 11:25:03 pm »

De klapper is weer uit de stalling  :P

De signalering zit op de kogel ipv aan de zijkant
En de remkabel krijg ik qua lengte net rondom de trekhaak geknoopt en geborgd

Gelogd

shoppie

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 203
  • Merk Vouwwagen: (tijdelijk) vouwwagen loos
Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
« Reactie #72 Gepost op: augustus 01, 2015, 08:20:46 am »

Volgens het boekje en de adviezen! :>
Gelogd
Nieuwe avonturen (tijdelijk) zonder klapper
Klapperdeklap: Holtkamper Cocoon XL 2008 -2019
Tent voor een weekend: de Waard Grote Bonte Specht
Begonnen met: Wilderness Oppomptent 330

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
« Reactie #73 Gepost op: augustus 01, 2015, 08:45:45 am »

Keurig! Mag ik de foto's gebruiken voor in de handleiding (op pagina 1) van deze topic?
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.791
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
« Reactie #74 Gepost op: augustus 01, 2015, 01:05:54 pm »

Keurig! Mag ik de foto's gebruiken voor in de handleiding (op pagina 1) van deze topic?

Natuurlijk!
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal