Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 »   Omlaag

Auteur Topic: Vouwwagen techniek en onderhoud  (gelezen 64180 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
« Reactie #75 Gepost op: augustus 01, 2015, 03:50:47 pm »

TOP! Ze staan erbij
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.786
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
« Reactie #76 Gepost op: augustus 01, 2015, 08:10:02 pm »

Er zijn 3 manieren van een goede bevestiging:


Er zijn meerdere manieren van een goede bevestiging:

 :>
Gelogd

Caroline S

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 458
  • Merk Vouwwagen: 2017: Combi Camp (2007), 2015: Trigano Odyssee (2002)
Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
« Reactie #77 Gepost op: augustus 02, 2015, 11:47:51 pm »

Vraagje: op de foto van Hemertje is de vw aangekoppeld. Er is een aardig stuk rood te zien, groter dan het groene stuk. Moet de koppeling dan pas vervangen worden als dit volledig rood is?
Gelogd

Alexander O

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 170
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Flyer Expedition
Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
« Reactie #78 Gepost op: augustus 03, 2015, 01:55:58 pm »

Ik heb deze topic goed bekeken, gecontroleerd of de kabel netjes zat en vervolgens viel daadwerkelijk mijn vouwwagen van de kogel en werd de kabel keurig aangesproken. Alles werkte perfect!

Helemaal goed dus, alleen jammer dat ik de vouwwagen niet goed op de kogel had gezet. Toch eens zoeken of daar ook van die mooie plaatjes voor zijn...
« Laatst bewerkt op: augustus 03, 2015, 01:59:24 pm door Alexander O »
Gelogd
Uit een oneindig kleine punt ontstond het heelal met een hele grote KLAP!

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
« Reactie #79 Gepost op: augustus 04, 2015, 09:52:46 am »

Dat is balen Alexander! Geen schade opgelopen hoop ik?! Het gebeurd de beste hoor, ook mij is het (op het werk) een keer gebeurd en het is dus een goede les voor de volgende keer.

Of de wagen goed vast zit kan je op 2 manieren controleren:
  • het neuswiel naar beneden draaien zodat er spanning komt te staan op de koppeling met de auto. Als hij niet goed vast zit dan gaat de koppeling los van de kogel
  • met het (volle) lichaamsgewicht op de achterkant van de aanhangwagen leunen. Als de koppeling met de auto niet goed is komt de koppeling van de aanhanger omhoog. Als de koppeling wél goed is beweegt de auto mee omhoog.

Kanttekening bij optie 2 is dat je uit moet kijken dat je niet de aanhangwagen ook naar voren beweegt waardoor de koppeling evt tegen de auto aankomt als hij los schiet.

Zelf kies ik altijd voor optie 2 omdat ik toch aan de achterkant moet zijn voor de controle van de verlichting. Zo vergeet ik geen van beide te doen[/list]
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

xray

  • Klap prof
  • ****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 638
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2016
Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
« Reactie #80 Gepost op: augustus 04, 2015, 10:12:46 am »

    Dat is balen Alexander! Geen schade opgelopen hoop ik?! Het gebeurd de beste hoor, ook mij is het (op het werk) een keer gebeurd en het is dus een goede les voor de volgende keer.

    Of de wagen goed vast zit kan je op 2 manieren controleren:
    • het neuswiel naar beneden draaien zodat er spanning komt te staan op de koppeling met de auto. Als hij niet goed vast zit dan gaat de koppeling los van de kogel
    • met het (volle) lichaamsgewicht op de achterkant van de aanhangwagen leunen. Als de koppeling met de auto niet goed is komt de koppeling van de aanhanger omhoog. Als de koppeling wél goed is beweegt de auto mee omhoog.

    Kanttekening bij optie 2 is dat je uit moet kijken dat je niet de aanhangwagen ook naar voren beweegt waardoor de koppeling evt tegen de auto aankomt als hij los schiet.

    Zelf kies ik altijd voor optie 2 omdat ik toch aan de achterkant moet zijn voor de controle van de verlichting. Zo vergeet ik geen van beide te doen[/list]
    of optie drie gewoon aan de dissel omhoog trekken heb je minder kans dat de aanhanger tegen de auto aankomt. Wel balen als je dit overkomt hoop het nooit mee te maken.
    Gelogd

    KenJo

    • Klap gek
    • *****
    • Offline Offline
    • Geslacht: Man
    • Berichten: 2.346
    Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
    « Reactie #81 Gepost op: augustus 04, 2015, 10:38:27 am »

    Omhoog trekken kan inderdaad ook, maar ik heb die weggelaten omdat het nogal een pittig klusje kan zijn: je staat toch vaak aan 50-75kilo kogeldruk te trekken.... en met een zwakke rug is dat voor velen geen optie. Maar inderdaad je hebt wel gelijk dus een correctie op mijn post:

    Citaat
    Of de wagen goed vast zit kan je op 3 manieren controleren:
    • het neuswiel naar beneden draaien zodat er spanning komt te staan op de koppeling met de auto. Als hij niet goed vast zit dan gaat de koppeling los van de kogel
    • met het (volle) lichaamsgewicht op de achterkant van de aanhangwagen leunen. Als de koppeling met de auto niet goed is komt de koppeling van de aanhanger omhoog. Als de koppeling wél goed is beweegt de auto mee omhoog.
    • de koppeling omhoog tillen na het koppelen.
    Gelogd
    klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

    we klappen wat af!

    Alexander O

    • Klap fanaat
    • *
    • Offline Offline
    • Geslacht: Man
    • Berichten: 170
    • Merk Vouwwagen: Holtkamper Flyer Expedition
    Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
    « Reactie #82 Gepost op: augustus 04, 2015, 12:11:06 pm »

    We hadden gelukkig geen schade, anders dan de remkabel die was kapotgetrokken. Het ging stapvoets, omdat we over een onmogelijke steile, hoge, korte drempel moesten. Achteraf blij mee, want als ik glad asfalt had gehad tot op de Peage was de eerste flinke hobbel misschien wel met 130km/u geweest  :o

    Normaal gesproken trek ik de vouwwagen omhoog, ongeveer 60 kg kogeldruk, dus dat lukt me nog wel. De truc met het neuswiel ga ik de volgende keer ook eens proberen.
    Achterop hangen niet, dan schiet hij er misschien af en tegen de auto aan, en mocht de vouwwagen weg willen rollen zit de handrem aan de andere kant. Ik sla die optie maar over...
    Gelogd
    Uit een oneindig kleine punt ontstond het heelal met een hele grote KLAP!

    GJT

    • Klap prof
    • ****
    • Offline Offline
    • Geslacht: Man
    • Berichten: 1.346
    • Merk Vouwwagen: HK Aero
    Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
    « Reactie #83 Gepost op: augustus 25, 2015, 11:54:18 am »

    Nabrander:

    Kwam dit duidelijke artikel tegen:

    http://www.caravanendewet.nl/page60.php
    Gelogd

    Jimmymichiels

    • Klap prof
    • ****
    • Offline Offline
    • Geslacht: Man
    • Berichten: 506
    • Merk Vouwwagen: Raclet Panema up 2022
    Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
    « Reactie #84 Gepost op: maart 30, 2017, 10:25:22 am »

    Waar jullie die 50 - 80kg kogeldruk halen weet ik toch niet.
    Bij mijn handleiding zit maximum 40kg
    Gelogd

    nikkel1964

    • Gast
    Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
    « Reactie #85 Gepost op: maart 30, 2017, 11:26:45 am »

    Waar jullie die 50 - 80kg kogeldruk halen weet ik toch niet.


    Over het algemeen is de maximale kogeldruk een eigenschap van de trekauto (de trekhaak) en niet van de aanhanger. Dus waarom dit zo in die handleiding staat begrijp ik niet direct.

    Zelf heb ik een sticker ergens achter in de auto waarop staat dat ik maximaal 75kg kogeldruk mag hebben, dat staat los van de aanhanger die ik er achter hang.

    Welke kogeldruk dan het meest prettig rijdt is dan weer een ander verhaal natuurlijk.
    Gelogd

    FriedelP

    • Klap gek
    • *****
    • Online Online
    • Geslacht: Man
    • Berichten: 2.362
    • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
    Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
    « Reactie #86 Gepost op: maart 30, 2017, 11:56:19 am »

    Wij hebben ook een raclet en de wagen van de vilanova en de safari zijn wat hetzelfde.


    Bij mij mag de wagen (een verlaagd model voor minder CO2 uitstoot te hebben) maximaal 60 kg kogeldruk hebben, en minimaal voor een dergelijke aanhang wagen wordt meestal 40 kg gesteld. Daarom tracht ik hem op 50 te houden.


    Ik vermoed dat men hier van tekst vergist heeft en dat hier moest staan minimaal 40 kg kogeldruk. Zo was het in ieder geval mij ook verteld geweest een jaar terug bij levering.

    Gelogd

    xray

    • Klap prof
    • ****
    • Online Online
    • Geslacht: Man
    • Berichten: 638
    • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2016
    Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
    « Reactie #87 Gepost op: maart 30, 2017, 01:24:53 pm »

    De kogeldruk kan afhankelijk zijn van drie factoren, namlelijk de auto, de trekhaak en de aanhangwagen. Het laagste maximum is dan uiteraard wat toegestaan is. Ik zat bij de vorige VW op 60-70 kg afhankelijk van wat er in de keuken en dissel zaten  :#

    Was aan het lezen over kogeldruk en kwam deze tegen op de website van het OM. Lijkt erop dat je de VW tot 750 kg de kogeldruk niet zwaarder mag hebben dan 50kg.
    Dit zou dus gelden voor de mijne en denk de meeste andere.....Mijne is immers de Odyssee en gaat tot 650 kg. Iemand hier ervaring mee?

    Heeft u een aanhanger met een middenas, die niet zwaarder mag zijn dan 750 kilo? Hiervoor geldt een maximale kogeldruk van 50 kg. Mag deze aanhanger meer dan 750 kilo wegen? Dan mag de kogeldruk minimaal 1% van de maximummassa van de aanhanger zijn. Dit mag dus meer dan 50 kilo zijn.

    https://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/handhaving-verkeer/overbelading/
    Gelogd

    Jimmymichiels

    • Klap prof
    • ****
    • Offline Offline
    • Geslacht: Man
    • Berichten: 506
    • Merk Vouwwagen: Raclet Panema up 2022
    Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
    « Reactie #88 Gepost op: maart 30, 2017, 01:34:31 pm »

    Die kogeldruk die in de handleiding staat is niet voor de auto he flippers.
    Raclet geeft aan dat je de vw max mag beladen met een kogeldruk van 40kg....
    Gelogd

    xray

    • Klap prof
    • ****
    • Online Online
    • Geslacht: Man
    • Berichten: 638
    • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2016
    Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
    « Reactie #89 Gepost op: maart 30, 2017, 01:56:35 pm »

    Die kogeldruk die in de handleiding staat is niet voor de auto he flippers.
    Raclet geeft aan dat je de vw max mag beladen met een kogeldruk van 40kg....
    dan zal je kogeldruk dus maar 40 kg mogen zijn. Want dat is wrs. de laagste waarde. Het laagste maximum geldt namelijk.

    De trekhaak zal wel 75 of 100 kg mogen hebben, immers hang je er een aanhanger met dubbele assen of een caravan achter zal die een hogere kogeldruk mogen hebben. Zal eens kijken wat de kogeldruk van de Odyssee mag zijn alhoewel dat weinig uit zal maken omdat die toch maar 50 kg mag zijn van de NL wet.
    Wat me wel verbaasde is dat in NL dus aanhangers tot 750 kg (wat veel vouwagens zijn) maar 50 kg kogeldruk mogen hebben dat heb ik nooit eerder gelezen terwijl ik wel het eea gezocht heb paar jaar terug.
    Gelogd
    Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 »   Omhoog
     

    SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal