Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: A20 of A77  (gelezen 6942 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jackodb

  • Gast
A20 of A77
« Gepost op: juli 15, 2015, 03:36:10 pm »

Beste medeklappers,

Om onze vakantiebestemming te bereiken twijfel ik tussen 2 routes. We zitten een stukje onder Clermont-Ferrand.
Het eerste stuk, Lille - Parijs, daar komen we niet onderuit. Maar dan...

Eigenlijk is het voornamelijk een afweging tussen snelheid en (tol)kosten. Qua snelheid cruisen we zo'n rond de 110.
We kunnen vanaf Parijs kiezen voor de A20 voor 36 Euro of voor de A77 voor ruim 11 Euro.

In KM's maakt het bijna niet uit, maar de keuze voor A77 betekent wel een uurtje extra reistijd.

Wie heeft ervaring met deze 2 routes?
Gelogd

AnnekeCornee

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 542
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2008
Re: A20 of A77
« Reactie #1 Gepost op: juli 15, 2015, 06:42:14 pm »

Geen ervaring mee, maar wij gaan ook naar onder Clermont-Ferrand (Vic-sur-Cere) en wij rijden helemaal niet over Parijs. Weet niet of het voor jullie handig is, maar wij komen bij Maastricht België in en vandaar via Bastogne - Charleville-Mezieres - Reims - Troyes - Auxerre naar de A77. Is weliswaar niet helemaal snelweg, maar scheelt wel enorm in de tolkosten. Ook duurt het langer, maar daarom trekken we er ook 2 dagen voor uit. We overnachten in de buurt van Auxerre.
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.634
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: A20 of A77
« Reactie #2 Gepost op: juli 15, 2015, 07:13:31 pm »

Hangt er vanaf wat je wilt: wil je snel op bestemming zijn, kies de A20.
Heb je alle tijd, kies de A77 (deels N77).

Ik vind trouwens je inschatting van een uurtje extra rijkelijk optimistisch.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

jackodb

  • Gast
Re: A20 of A77
« Reactie #3 Gepost op: juli 15, 2015, 07:22:45 pm »

Vanaf Maastricht de grens over is inderdaad een ander verhaal.

Wij vertrekken vanuit Zeeland, en dan via Gent en Kortrijk de grens over naar Lille. Veel keus hebben we daarin niet.
Eventueel zou het via Brussel richting Reims ook kunnen, maar dat is me te ver om.

Wat de reistijd betreft, we rijden maar een kwartiertje in NL. In totaal wordt het ongeveer 13 uur reizen, inclusief een paar korte tussenstops en een 'power-nap'.

Leuk, Vic-sur-Cere, da's ongeveer anderhalf uur langer verder. (dan Olliergues)  KK
Gelogd

jackodb

  • Gast
Re: A20 of A77
« Reactie #4 Gepost op: juli 15, 2015, 07:26:59 pm »

Hangt er vanaf wat je wilt: wil je snel op bestemming zijn, kies de A20.
Heb je alle tijd, kies de A77 (deels N77).

Ik vind trouwens je inschatting van een uurtje extra rijkelijk optimistisch.

Optimisch? Dat dacht ik eigenlijk ook, en nog steeds wel een beetje.
Maar ik heb het met Google Maps bekeken. En die houdt volgens mij standaard de maximum snelheden aan. Met een lagere snelheid zou het verschil tussen pure snelweg en de A77 minder groot moeten zijn. Of maak ik nu een denkfout?
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.634
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: A20 of A77
« Reactie #5 Gepost op: juli 15, 2015, 08:16:49 pm »

Geen denkfout, bij een lagere snelheid op de péage komen de tijden dichter bij elkaar te liggen. Maar op de A77-route haal je de maximumsnelheid bij lange na niet als er rotondes, stoplichten etc in de route liggen. Of je komt 30 km. achter een tractor terecht die wel 16 rijdt... Bergen, bochten, vrachtwagens etc. Op de Péage rijdt je overal gemakkelijk langs, er zijn handige rustplekken, tanken gaat meestal gemakkelijk. Los daarvan, op een reisdag wil ik kilometers maken op een zo comfortabel mogelijke manier. Mijn lichamelijke en geestelijke rust is dan best belangrijk. Persoonlijk zou ik in een gelijk geval voor de A20 kiezen.

Tenzij je natuurlijk op een zwarte zaterdag gaat rijden...
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

jackodb

  • Gast
Re: A20 of A77
« Reactie #6 Gepost op: juli 15, 2015, 08:45:22 pm »

Ah ok, is de A77 zo'n soort weg. Dan ben ik meteen om haha. Dan maar wat extra tol.

Zwarte zaterdag, nee gelukkig niet. We vertrekken aanstaande zondagavond laat.
Gelogd

AnnekeCornee

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 542
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2008
Re: A20 of A77
« Reactie #7 Gepost op: juli 15, 2015, 08:52:27 pm »

Inderdaad, vanaf Zeeland is het wel heel ver om om Parijs te vermijden (ook via het westen is niet handig). Wij rijden dus wel op een zwarte / grijze zaterdag weg, dus vandaar dat wij om / binnendoor gaan. Plus dat wij dit jaar voor het eerst met de klapper gaan en weleens willen ervaren hoe het is om de wagen snel op te zetten voor een overnachting (kids gaan al eerder met opa en oma mee met de caravan).

Wat CEO zegt, heeft mijn schoonvader ons ook voor gewaarschuwd. Vandaar dat we er 2 dagen van maken.

De A77 is niet "zo'n soort weg", maar de D en N wegen daarvoor wel.
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.755
Re: A20 of A77
« Reactie #8 Gepost op: juli 16, 2015, 07:04:53 am »

Wij zijn de afgelopen jaren iets ten zuiden van Clermont geweest en de A20 rijd heerlijk.
Persoonlijk vind ik €20,- tol niet opwegen tegen de rest van wat een vakantie kost.
Gelogd

jackodb

  • Gast
Re: A20 of A77
« Reactie #9 Gepost op: juli 16, 2015, 08:45:19 am »

Wij zijn de afgelopen jaren iets ten zuiden van Clermont geweest en de A20 rijd heerlijk.
Persoonlijk vind ik €20,- tol niet opwegen tegen de rest van wat een vakantie kost.

Helemaal mee eens. We moeten overigens ook weer terug, dus dat wordt ruim 40 Euro.
Maar dit vind ik ook van een extra uur, misschien anderhalf uur. Dat valt op een totale reistijd van zo'n 13 uur ook wel mee.

Al met al ga ik de heenreis via de A20, de terugreis misschien via de A77.

Zijsprongetje... Welke ervaringen hebben jullie bij Parijs? Binnenste ring? A86-ring? Oost of west-kant? Of zou dit niet uitmaken als we er 's nachts langrijden?
Gelogd

Erlief

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 108
  • Merk Vouwwagen: Trigano Vendome GL
  • Wie wil er klappen?!
Re: A20 of A77
« Reactie #10 Gepost op: juli 16, 2015, 10:00:06 am »

Waarom niet bij na Parijs bij Orleans de A71 nemen en Bij Clermont de A89, beide snelwegen zijn mooi aangelegd, heerlijk rijden, weinig tol en rustig.

Bij Parijs rijd ik eigenlijk altijd de Peripherique, maar de A86 rijdt zeker 's nachts ook prima.
Gelogd

jackodb

  • Gast
Re: A20 of A77
« Reactie #11 Gepost op: juli 16, 2015, 10:19:24 am »

Waarom niet bij na Parijs bij Orleans de A71 nemen en Bij Clermont de A89, beide snelwegen zijn mooi aangelegd, heerlijk rijden, weinig tol en rustig.

Ai, ik zie dat ik me door alle weg-nummertje in de war heb laten sturen  :I . I.p.v. de A20 bedoelde ik eigenlijk ook deze route. Excuses :)
Gelogd

Erlief

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 108
  • Merk Vouwwagen: Trigano Vendome GL
  • Wie wil er klappen?!
Re: A20 of A77
« Reactie #12 Gepost op: juli 16, 2015, 10:24:46 am »

Ai, ik zie dat ik me door alle weg-nummertje in de war heb laten sturen  :I . I.p.v. de A20 bedoelde ik eigenlijk ook deze route. Excuses :)
Ach dan is de keuze ook alleen maar makkelijker. Op een paar flinke heuvels in het parcours, waar bij mij de cruise control er even af moet, is dit rustig aan 130 scheuren. echt lekker opschieten die snelweg.
Gelogd

jackodb

  • Gast
Re: A20 of A77
« Reactie #13 Gepost op: juli 16, 2015, 10:54:47 am »

Inderdaad. Weer een keuze gemaakt haha.

Bedankt voor het meedenken.
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.755
A20 of A77
« Reactie #14 Gepost op: juli 16, 2015, 12:45:58 pm »

Ai, ik zie dat ik me door alle weg-nummertje in de war heb laten sturen  :I . I.p.v. de A20 bedoelde ik eigenlijk ook deze route. Excuses :)
Ik ben even blind afgegaan dat de weg nummers klopten in het begin van het topic.
Het moet idd A71-A89 zijn.
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal