Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Verzameltopic banden en velgen  (gelezen 11479 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Verzameltopic banden en velgen
« Gepost op: augustus 02, 2015, 10:41:01 am »

Een van de meest besproken onderwerpen op het forum zijn de banden en velgen en daarom heb ik een overzicht gemaakt zodat alle topics bij elkaar staan. 

    Algemene Informatie
    Banden Keuze

    Banden en velg maten

    Bandenspanning

    Levensduur van Banden

    Technische vragen

    Overige
    [/list]
    « Laatst bewerkt op: februari 14, 2017, 08:28:05 am door KenJo »
    Gelogd
    klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

    we klappen wat af!

    Gait

    • Gast
    Verzameltopic banden en velgen
    « Reactie #1 Gepost op: februari 08, 2017, 08:43:33 pm »

    De vouwwagen staat het grootste deel van de tijd stil op z'n wielen. Voor de banden is dat niet zo best. Rubber heeft een vormgeheugen en daarom kan er een platte kant aan een band komen. Het kan maar zo zijn dat gedurende de eerste kilometers rijden er een staaldraad knapt omdat de band weer z'n normale vorm aanneemt. Nu weet ik dat er stallingen zijn waar de wagen elke 2 maanden 50cm verplaatst wordt. Ook zijn er klappers die hun vouwwagen op 'bananen' zetten en zo de druk beter verdelen. Er zijn zelfs 'car****-bezitters die hun plastic doos op blokken zetten. Allemaal oplossingen die niet de voorkeur van de baas van de stalling genieten omdat het veel extra werk is. Ik vraag me af of een extra hoge bandenspanning (bv 5 bar) gedurende de stallingsmaanden ook zou kunnen voldoen. Of gaan er dan andere dingen mis?
    Gelogd

    Jerome

    • Klap prof
    • ****
    • Offline Offline
    • Geslacht: Man
    • Berichten: 812
    • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
    Re: Verzameltopic banden en velgen
    « Reactie #2 Gepost op: februari 08, 2017, 09:20:18 pm »

    Ik vraag me af of een extra hoge bandenspanning (bv 5 bar) gedurende de stallingsmaanden ook zou kunnen voldoen. Of gaan er dan andere dingen mis?
    5 bar is nogal fors. Maar 1/2 bar extra wanneer de wagen gestald wordt heb ik her en der weg gelezen of gehoord.
    Gelogd

    KenJo

    • Klap gek
    • *****
    • Offline Offline
    • Geslacht: Man
    • Berichten: 2.346
    Re: Verzameltopic banden en velgen
    « Reactie #3 Gepost op: februari 08, 2017, 11:57:09 pm »

    het verhogen van de bandenspanning kan op zich geen kwaad als je maar binnen de marges van de bandenfabrikant blijft. Veelal staan die marges op de band zelf, maar dat is niet altijd zo (daar is geen wettelijke verplichting voor).

    Het gebruik van de diverse hulpmiddelen om zogenaamde vierkante banden te voorkomen is soms in de stallingsreglementen niet toegestaan onder de noemer van brandveiligheid: ze kunnen de aanhanger/ klapper/ caravan dan niet snel genoeg naar buiten rijden bij brand. Daar zit op zich natuurlijk wel wat in....

    Maar er is ook een keer zijde: Banden bestaan voor een deel uit rubber en dat wordt zacht als het warm word. Dus als je de klapper alleen in de zomer gebruikt zal je merken dat de zogenaamde vierkante banden redelijk snel verdwijnen doordat het rubber door het warme asfalt zachter word en dus flexibeler en het gebonk na een aantal kilometers al vrijwel verdwenen is.

    Mocht je nou niet weten waar we het over hebben: het gebonk van vierkante banden merk je bijvoorbeeld wel goed als je winterbanden onder de auto gebruikt én de auto een aantal dagen (3 á 4) stil laat staan bij temperaturen rond het vriespunt. Als je dan met de auto gaat rijden hoor je hem in het begin echt "bonken". 

    Al met al: die hulpmiddelen uit de handel zijn best leuk, maar ga na/ overleg met de stalling of ze toegestaan zijn. Het verhogen van de bandenspanning kan geen kwaad mits je binnen de marges blijft van de fabrikant. Daarnaast is de "overlast" van de vierkante banden bij warm weer redelijk snel verdwenen.

    Verkeerd beladen of juist te lage bandenspanning is vele malen gevaarlijker en een vierkante band. En geknapte staaldraden in een band door vervorming heb ik nog nooit van gehoord. Naast het feit dat het staal in een band gevlochten is is staal is vele malen sterker dan rubber dus het lijkt me sterk dat hiervan sprake kan zijn. Maar goed in theorie kan alles en de zwakste schakel is het begin van de ellende.
    Gelogd
    klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

    we klappen wat af!

    martijn82

    • Klap gek
    • *****
    • Offline Offline
    • Geslacht: Man
    • Berichten: 2.560
    • Geniet van het kampeer leven .
    Re: Verzameltopic banden en velgen
    « Reactie #4 Gepost op: februari 09, 2017, 05:00:06 pm »

    Wat heb ik een mazel met mijn stalling eigenaar. Ik mag de vouwwagen op zijn poten zetten. Hij heeft de sleutel er van en kan ze zo indraaien.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

    Gelogd

    Montana81

    • Klapperraar
    • **
    • Offline Offline
    • Geslacht: Man
    • Berichten: 6
    • Merk Vouwwagen: Cabanon Neptune
    Re: Verzameltopic banden en velgen
    « Reactie #5 Gepost op: juli 29, 2017, 10:53:26 pm »

    Hallo Mensen,

    Ik ben inmiddels voorzien van onze eerste vw een Cabanon Neptune, nu is deze wagen wel toe aan vers rubber. Er zit gemonteerd 140 70r12 86n. Ik werk zelf bij een garage bedrijf en kan dus aan banden komen en deze monteren. Nu ben ik opzoek gegaan naar dit banden type maar er is maar weinig in te vinden. Als ik een iets afwijkende maat gaat zoeken. Als ik 145/80r12 zoek kom ik genoeg tegen met hoge loadindex en snelheidscodering. Ik ben dus geneigd om af te wijken van de 140/70. Ik heb al uitgerekend wat het omtrek en hoogte verschil is. Het hoogte verschil kan ik zonder problemen kwijt in de wielkasten.

    Geeft het problemen met de oplooprem indien ik een andere bandenmaat monteer ( lijkt me niet ) ?

    Wat raden jullie mij aan op zoek gaan naar de 140/70r12 en voor de hoofdprijs weinig keuze of net afwijken en veel keuze voor ook leukere prijzen.

    Ik hoor het graag,

    Tony

    Gelogd

    Theu

    • Klap gek
    • *****
    • Offline Offline
    • Geslacht: Man
    • Berichten: 2.753
    Verzameltopic banden en velgen
    « Reactie #6 Gepost op: juli 30, 2017, 12:55:42 am »

    Voor de remmerij maakt het geen fluit uit. Als je het kwijt kunt gewoon doen. Ben zelf bij een oude vouwwagen ooit over gestapt van 12" naar 13".


    Proud owner of a Combi Camp Flexi T&T
    Gelogd

    Yella

    • Klap gek
    • *****
    • Offline Offline
    • Geslacht: Man
    • Berichten: 6.865
    • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
    • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
      • Jawa.nl
    Re: Verzameltopic banden en velgen
    « Reactie #7 Gepost op: juli 30, 2017, 06:39:30 am »

    Mocht je nou niet weten waar we het over hebben: het gebonk van vierkante banden merk je bijvoorbeeld wel goed als je winterbanden onder de auto gebruikt én de auto een aantal dagen (3 á 4) stil laat staan bij temperaturen rond het vriespunt. Als je dan met de auto gaat rijden hoor je hem in het begin echt "bonken". 
    Wij rijden al jaren met winterbanden, maar bonkende banden heb ik nog nooit iets van gemerkt als een auto een aantal dagen heeft stil gestaan. Ik let wel altijd op de druk van de banden.
    En onze vouwwagens stonden altijd gewoon op de wielen gestald en geen enkel probleem ondervonden van vervormde banden. Wellicht dat de kans hierop groter wordt naarmate de banden ouder worden.
    Gelogd
    www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

    kimopo

    • Goldmember 2024
    • Klap nerd
    • *****
    • Offline Offline
    • Geslacht: Vrouw
    • Berichten: 350
    • Merk Vouwwagen: Keizer Weekender 2021
    • Kimopo & Rumi zijn nu ook klappers
    Re: Verzameltopic banden en velgen
    « Reactie #8 Gepost op: augustus 18, 2018, 09:32:22 am »

    Deze info staat op onze bandjes... Zijn dat óók oudere maten soms? 


    Hoop dat deze vraag hier juist staat, anders moet t maar verplaatst worden.. :?
    Gelogd
    Leef vandaag, je weet nooit of er nog een morgen komt


    sanderv

    • Klap gek
    • *****
    • Offline Offline
    • Geslacht: Man
    • Berichten: 2.008
    • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
    Re: Verzameltopic banden en velgen
    « Reactie #9 Gepost op: augustus 18, 2018, 12:30:11 pm »

    Deze info staat op onze bandjes... Zijn dat óók oudere maten soms? 


    Hoop dat deze vraag hier juist staat, anders moet t maar verplaatst worden.. :?

    Ja, zijn ouderwetse 10 inch diagonaalbanden. Zijn nog te krijgen, maar de moderne radiaalband in de maat 145 80 r10 past ook. Die 80 staat niet altijd in de maat trouwens. Falken of maxxis trailermaxx zijn dan goede alternatieven.
    Gelogd
    Pagina's: 1   Omhoog
     

    SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal