Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: 12V accu i.p.v. omvormer  (gelezen 6448 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bensi

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.426
  • Merk Vouwwagen: Smitveld Ruebist
    • Mijn andere hobby
12V accu i.p.v. omvormer
« Gepost op: december 20, 2015, 12:50:20 pm »

Techneuten, een vraag:

is het mogelijk om de omvormer in mijn CC te vervangen door een 12V accu die ik dan aan een druppellader hang.

Idee daarachter;
  • Als ik onderweg ben, of ergens sta zonder stroom, werkt de koelkast, de kraan en de 12V verlichting in de keuken op de accu.
  • Sta ik op een camping aan de 220V dan werkt alles maar de 12V voorzieningen werken ook dan op de accu terwijl die wordt geladen door de druppellader

Ik zou dan de omvormer op de foto vervangen door de 12V accu.

Ik heb geen idee of dat gaat werken want elektra is helemaal niet mijn ding  :N

Ik heb dan, eerlijk gezegd, ook geen idee wat al die aansluitingen zijn.

Volgens mij:
  • Die 12V stekkerverbinding aan die dikke grijze kabel = 12V aansluiting koelkast naar trekhaak 12V.
  • Witte snoer aan omvormer = LED verlichting in de keuken / of Kraan.
  • Rode snoer aan omvormer = Kraan / of LED verlichting in de keuken
  • Zwarte snoer aan omvormer =  ???????

Wat ik dus graag van de techneuten zou willen weten is: Kan dit überhaupt werken zo ?  :?



Gelogd
Ex - Smitveld Ruebist >> Combi Camp Venezia >>Camplet Concorde >>Smitveld Ruebist>> Nu een Combi Camp Country
Blijven klappen, daar gaat het om ;-)

ejpwg

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 464
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL Windforce
Re: 12V accu i.p.v. omvormer
« Reactie #1 Gepost op: december 20, 2015, 03:51:16 pm »

Als ik me niet vergis zijn de zwarte snoeren aan de linker kant een 12 volt voeding (ingang van de omvormer)

Als de omvormer NIET op 230 volt is aangesloten op de omvormer dan worden de witte en rode snoeren (led en kraan) gevoed door de 12 volt ingang (zwarte snoeren)

Zodra er WEL 230 volt is aangesloten schakelt de omvormer de 12 volt ingang om (uit) en zorgt via de 230 volt voor voeding naar de witte en rode snoeren (led en kraan)

Dan is het alleen de vraag of het snoer vanuit de dikke grijze 12 volt plug naar de omvormer of naar je koelkast gaan, of dat deze is gesplitst naar je koelkast EN je omvormer
anders is het dus de vraag waar de 12 volt voeding van de omvormer vandaan komt
Gelogd

ejpwg

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 464
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL Windforce
Re: 12V accu i.p.v. omvormer
« Reactie #2 Gepost op: december 20, 2015, 03:56:21 pm »

Als ik hierboven gelijk heb, dan zou je dus niet de omvormer hoeven te vervangen, maar zou de de accu op de ingang van de omvormer aan kunnen sluiten
dan voed deze de 12 volt ingang van de omvormer als er GEEN 230 volt aanwezig is en kun je dus de led en de kraan gebruiken via die accu

als je 230 volt hebt dan gebruik de de accu dus niet meer

alleen opletten dat je nu dus 12 volt vanaf de trekhaak aangesloten hebt zitten, ik weet niet of je daar zo een accu bij kan aansluiten
Gelogd

bensi

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.426
  • Merk Vouwwagen: Smitveld Ruebist
    • Mijn andere hobby
Re: 12V accu i.p.v. omvormer
« Reactie #3 Gepost op: december 20, 2015, 04:02:12 pm »

Als ik hierboven gelijk heb, dan zou je dus niet de omvormer hoeven te vervangen, maar zou de de accu op de ingang van de omvormer aan kunnen sluiten
dan voed deze de 12 volt ingang van de omvormer als er GEEN 230 volt aanwezig is en kun je dus de led en de kraan gebruiken via die accu

als je 230 volt hebt dan gebruik de de accu dus niet meer

alleen opletten dat je nu dus 12 volt vanaf de trekhaak aangesloten hebt zitten, ik weet niet of je daar zo een accu bij kan aansluiten
Ik denk inderdaad dat je wel eens gelijk zou kunnen hebben.
De grote 12V stekker verbinding die boven de omvormer hangt zou dan de 12V toevoer van de trekhaak kunnen zijn die dan aangesloten zit op de input van de omvormer. Die zou ik dan van de omvormer af kunnen halen en er de accu op aansluiten. Klinkt logisch.  :J

Bijkomende vraag:

Als ik dan een druppellader in die ruimte zet en die continue aan de accu hang, kan dat geen kwaad ? Kan normaal uiteraard geen kwaad, mijn accu uit mijn motor staat de hele winter oop zolder aan een druppellader.
Maar wat ik bedoel is:
Als er 220v is, dan gaat de omvormer dus vanuit 220<>12V werken en niet vanaf de accu. Als dan de accu aan de lader hangt, kan dat kwaad ............... ik denk het niet  :?
« Laatst bewerkt op: december 20, 2015, 04:10:03 pm door bensi »
Gelogd
Ex - Smitveld Ruebist >> Combi Camp Venezia >>Camplet Concorde >>Smitveld Ruebist>> Nu een Combi Camp Country
Blijven klappen, daar gaat het om ;-)

cahummel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 484
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer Select (in wording)
  • Als je spelfouten vindt mag je ze houden!
Re: 12V accu i.p.v. omvormer
« Reactie #4 Gepost op: december 20, 2015, 04:17:09 pm »

Of het kwaad kan weet ik niet, maar het is op te losen, je kunt een breekrelais in de draad van de accu naar de omvormer plaatsen, die geschakeld word door de 12 volt draad die van de auto komt. Als de auto 12 volt levert, dan is de verbinding tussen de accu en de omvormer verbroken, als je auto afkoppeld, dan komt er 12 volt van de accu.

Overigens nog iets: neem geen accu die gas produceert, dat is niet gezond voor je als dat gas vrijkomt terwijl jij daar vlak boven ligt te pitten.

Gelogd

bensi

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.426
  • Merk Vouwwagen: Smitveld Ruebist
    • Mijn andere hobby
Re: 12V accu i.p.v. omvormer
« Reactie #5 Gepost op: december 20, 2015, 04:21:21 pm »

Of het kwaad kan weet ik niet, maar het is op te losen, je kunt een breekrelais in de draad van de accu naar de omvormer plaatsen, die geschakeld word door de 12 volt draad die van de auto komt. Als de auto 12 volt levert, dan is de verbinding tussen de accu en de omvormer verbroken, als je auto afkoppeld, dan komt er 12 volt van de accu.

Overigens nog iets: neem geen accu die gas produceert, dat is niet gezond voor je als dat gas vrijkomt terwijl jij daar vlak boven ligt te pitten.

Er komt bij mij GEEN 12v vanaf de auto naar de vouwwagen dus dat is geen probleem. En ik heb een gesloten, onderhoudsvrije GEL accu voor dit idee  :)
Gelogd
Ex - Smitveld Ruebist >> Combi Camp Venezia >>Camplet Concorde >>Smitveld Ruebist>> Nu een Combi Camp Country
Blijven klappen, daar gaat het om ;-)

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: 12V accu i.p.v. omvormer
« Reactie #6 Gepost op: december 21, 2015, 12:34:52 am »

qua aansluitingen kan het, qua vermogen en accucapacteit lijkt het me een probleem. Met name de koelkast op de accu is onmogelijk. En een druppellader kan niet het vermogen leveren om dergelijke grootverbruikers van energie te voorzien en tegelijk een accu te laden. Een elektrisch koelboxje is al om en nabij de 50W. Bij 12V vraagt dat dus om een stroomsterkte van minimaal zo'n 5A. Een 230 Ah semi tractie accu van 80 kg mag je voor ongeveer 70% ontladen. Dat komt neer op 160 Ah. Bij een permanente ontlaadstroom van 5A houdt die het dus zo'n 32 uur uit. Na goed een etmaal heeft dat eenvoudige peltierkoelertje de onrealistische lel van een semitractie dus al leeg getrokken. Bijladen vanuit een stekkerdoosaansluiting zou ik nooit doen, hooguit als daar iets van geschikte laad- en vooral beveiligingselektronica tussen zit. Ga je koelen op gas en gebruik je de accu alleen voor wat (led) verlichting en elektronica laden, dan wordt het een heel andere kwestie. Ik gebruik daar overigens gewoon de autoaccu voor (Bosch Silverline) met een Victron zuivere sinusomvormer van 150W, aangesloten op een 10A solar laadregelaar uit Hong Kong. Deze laatste heeft als voordeel dat hij volledig tweakbaar is en alle paramaters zelf in te stellen zijn. Bij een belaste accuspanning van 12,3V wordt de omvormer afgeschakeld, om pas weer aan te gaan bij een accuspanning van 13V. Zo kunnen we altijd starten en is het risico op accudefect geminimaliseerd. Nog een paar zonnepaneeltjes om de accu op peil te houden als de auto een paar dagen niet gebruikt wordt en je bent onafhankelijk.









(onze kolen-BBQ loopt trouwens ook op de autoaccu...)
« Laatst bewerkt op: december 21, 2015, 12:44:35 am door sanderv »
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: 12V accu i.p.v. omvormer
« Reactie #7 Gepost op: december 22, 2015, 08:58:51 pm »

Leuk setje zo! Maar hoe doe je dat op campings waar de auto niet naast de wagen kan/mag staan?
Gelogd

JeroenGouda

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 165
  • Merk Vouwwagen: alpenkreuzer
  • ex- alpenkreuzer parade royal met panoramatent
Re: 12V accu i.p.v. omvormer
« Reactie #8 Gepost op: december 23, 2015, 09:27:54 am »

Leuk setje zo! Maar hoe doe je dat op campings waar de auto niet naast de wagen kan/mag staan?

Laat me raden: andere camping zoeken? (dat doen wij tenminste....)
Gelogd
alpenkreuzer parade royal met panoramatent 1996

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: 12V accu i.p.v. omvormer
« Reactie #9 Gepost op: december 23, 2015, 02:25:22 pm »

Leuk setje zo! Maar hoe doe je dat op campings waar de auto niet naast de wagen kan/mag staan?

Gaslampje buiten,  ledzaklampje op oplaadbare batterijen binnen. Foto-, film- en telefoonaccu's worden opgeladen in de auto. Koelkastje zit in de camplet, maar die gebruiken we alleen als we gewoon netspanning ter beschikking hebben. Hangen we ook niet zo aan. Het maakt ons zo in elk geval uiterst flexibel, het maakt echt totaal niet uit waar we staan. Wildkamperen ergens in Scandinavië lukt zo ook. En dat vrij zijn, daar hangen we wél aan...  :)
Gelogd

mar-ine

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 313
  • Merk Vouwwagen: AartKok- LS/RL/GD
Re: 12V accu i.p.v. omvormer
« Reactie #10 Gepost op: december 23, 2015, 11:02:09 pm »

De bestaande omvormer, zoals ik op de eerste foto zie, krijgt niet je accu volgeladen. Een goede druppellader wel. Koelkast op 220 of gas.
Zo hebben wij het ook. Heerlijk. Allerlei weekendjes wildkamperen en korte stops zijn mogelijk op deze manier.
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: 12V accu i.p.v. omvormer
« Reactie #11 Gepost op: december 23, 2015, 11:10:01 pm »

Laat me raden: andere camping zoeken? (dat doen wij tenminste....)

Wij in ieder geval niet, in zo'n geval brandt de LED-verlichting op een accu die nièt aan de auto vast zit, snort de benzinelamp en is de koelkast hèèl tevreden met wat wij 'm vanuit de gastank voeren.

Ik vroeg het omdat ik dit een minpunt van deze oplossing vindt, niet omdat ik niet zonder de stroompaal of auto-naast-de-klapper kan  :)
« Laatst bewerkt op: december 23, 2015, 11:13:56 pm door NielsP »
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: 12V accu i.p.v. omvormer
« Reactie #12 Gepost op: december 23, 2015, 11:11:14 pm »

Gaslampje buiten,  ledzaklampje op oplaadbare batterijen binnen. Foto-, film- en telefoonaccu's worden opgeladen in de auto. Koelkastje zit in de camplet, maar die gebruiken we alleen als we gewoon netspanning ter beschikking hebben. Hangen we ook niet zo aan. Het maakt ons zo in elk geval uiterst flexibel, het maakt echt totaal niet uit waar we staan. Wildkamperen ergens in Scandinavië lukt zo ook. En dat vrij zijn, daar hangen we wél aan...  :)

Zie mijn reactie aan JeroenGouda ;-)
Gelogd

mar-ine

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 313
  • Merk Vouwwagen: AartKok- LS/RL/GD
Re: 12V accu i.p.v. omvormer
« Reactie #13 Gepost op: december 23, 2015, 11:26:20 pm »

Minpunt? Op een 5kg fles kun je best lang de koelkast koud houden.
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: 12V accu i.p.v. omvormer
« Reactie #14 Gepost op: december 23, 2015, 11:29:15 pm »

Minpunt? Op een 5kg fles kun je best lang de koelkast koud houden.

Het minpunt was de autoaccu gebruiken in die opstelling, waardoor de auto naast de klapper moet staan (even lezen....). Niet het gebruik van de koelkast op gas, dat doe ik zelf (nu het weer werkt...) ook regelmatig.
« Laatst bewerkt op: december 23, 2015, 11:33:04 pm door NielsP »
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal