Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Bermkeuken monteren op ronde dissel  (gelezen 4942 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ferdi

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 26
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero windforce
Bermkeuken monteren op ronde dissel
« Gepost op: januari 25, 2016, 08:40:31 pm »

Hallo, ik ben sinds een jaar de eigenaar van een walker olympique. Gezien deze vouwwagen geen keuken heeft, zou ik graag deze uitbreiden met een bermkeuken.

De enige plek die we nog over hebben is op de dissel
Helaas heeft de vouwwagen een ronde dissel met een s bocht er in.

Ik heb in het verleden wel gezien dat er een disselbak of fietsen drager op gemonteerd is, maar ik heb geen idee hoe dit zat.

Heeft iemand een idee hoe ik dit moet aanpakken?

Alvast bedankt voor het meedenken,

Ferdi
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.755
Re: Bermkeuken monteren op ronde dissel
« Reactie #1 Gepost op: januari 25, 2016, 10:46:23 pm »

Ik zou graag met je meedenken maar dan maak je het wel makkelijker met een foto. Zou je wat detailfoto's kunnen maken van de dissel en de bevestiging ervan? Wellicht zijn er ook mogelijkheden voor de achterzijde. Dus als je toch foto's aan het maken bent....
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Bermkeuken monteren op ronde dissel
« Reactie #2 Gepost op: januari 25, 2016, 11:09:10 pm »

Een ronde disselboom is, voor zover ik weet,  een enkele boom. Ik zal eens zoeken  :J
Gelogd

Ferdi

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 26
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero windforce
Re: Bermkeuken monteren op ronde dissel
« Reactie #3 Gepost op: januari 25, 2016, 11:13:39 pm »

Ja dat klopt idd. Voor foto's moet ik even wachten tot het weekeinde. Op de een of andere reden staat deze kant nooit op onze vakantie foto's
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Bermkeuken monteren op ronde dissel
« Reactie #4 Gepost op: januari 25, 2016, 11:21:14 pm »

In het volgende topic staat de folder van oa de Olympique. Hierin zie je dat er een reserve wiel op de dissel zit.

http://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=12109.0

Ik zou denken dat je een steun zou moeten maken.  Ik zoek nog even bij Alpen Kreuzer want daar heb je ook types met een ronde dissel  :J
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Bermkeuken monteren op ronde dissel
« Reactie #5 Gepost op: januari 25, 2016, 11:38:13 pm »

Je kunt de folders van Alpen Kreuzer eens doorspitten en als je in het Duits uit de voeten kunt is de volgende website ook interessant http://www.unser-camptourist.de/index.html Dit is een site over de Camptourist,  onder die naam is de Alpen Kreuzer in Duitsland bekend.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Bermkeuken monteren op ronde dissel
« Reactie #6 Gepost op: januari 26, 2016, 08:10:16 am »

Een bermkeuken monteren zou mogelijk moeten zijn als er voldoende ruimte op de dissel daarvoor is. Bedenk ook wat voor keuken je wilt, hoe groot. Moet de keuken er af kunnen, of laat je deze zitten. Hou ook rekening met de kogeldruk. Maar met behulp van klemmen en een frame zou je toch een keuken moeten kunnen monteren. Desnoods door een deskundige lasser wat schetsplaten voor bevestiging laten lassen op het chassis.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

neutje41

  • Gast
Re: Bermkeuken monteren op ronde dissel
« Reactie #7 Gepost op: januari 28, 2016, 08:10:00 am »

leuk onderwerp.

mijn eerste vraag: waarom een (berm)keuken op de disselplaatsen? Welke voordelen heeft dat?

een tweede gedachte: wat is een (berm)keuken en hoe ziet de ideale keuken eruit.

3de: niet alleen de vorm van de dissel is belangrijk ook de positie van de tent (volledig opgezet). (want stel je kiest voor een 'vaste' keuken op de dissel, maar je leefruimte bevind zich elders; dan is het een loopkeuken.

Heb je al over een mogelijkheid nagedacht om een soort 'keuken' achter de vouwwagen te hangen? Of zijn er mogelijkheden om de 'keuken' aan een deur te hangen?

keuken ideeen http://www.dingo-tec.de/kuechen.htm
Gelogd

Ferdi

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 26
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero windforce
Re: Bermkeuken monteren op ronde dissel
« Reactie #8 Gepost op: januari 28, 2016, 08:52:49 am »

Hoi,

Bedankt voor alle leuke reacties!

Wij hebben met ons jonge gezin altijd ruimte gebrek :). Dit jaar konden we alles meenemen, maar na een eerste kampeer ervaring met kinderen van 1 en 3 jaar zij we tot de conclusie gekomen dat we wat spullen misten.
vandaar dat ik naar oplossingen aan het zoeken ben om ruimte in de bak te creëren.
Gezien de vouwwagen geen vaste keuken heeft en we nu een kampeerkeukentje uit de jaren 80 hebben, dacht ik; als we nu een losse keuken op de dissel zetten (die er wel vanaf gaat tijdens kamperen) hebben we die ruimte over in de bak voor spullen.

een tweede optie is een extra disselbak, maar dan zit ik met hetzelfde probleem.

De tentstokken ga ik al onder de vouwwagen maken, dus die ruimte winnen we al.

De constructie van de vouwwagen is echt jaren 80, erg slap dus. ik zou hier geen spullen nog weer achter durven hangen.

Het idee is nu om twee metalen kokers van bak naar de dissel te maken zodat we een soort V dissel krijgen. Dit alles natuurlijk stevig gelast en af gesteund op het frame. op deze manier kunnen we van alles monteren op de dissel.

mochten jullie nog verdere ideeën hebben, dan houd ik me aanbevolen.

zodra het wat beter weer is ga ik aan de slag en ik zal hier dan wel een topic openen.
Gelogd

buzzin

  • Gast
Re: Bermkeuken monteren op ronde dissel
« Reactie #9 Gepost op: januari 28, 2016, 10:14:06 am »

Bij mijn alpenkreuzer (met ronde dissel) is de dissel afneembaar.
Op die plek zitten er twee bouten door en door om dissel aan de wagen te maken.
Hier had een vorige eigenaar een framepje overheen gemaakt, stevige platen tussen de disselbouten en daarbovenop een platformpje met een trekhaak kogel.
Dit zodat er een fietsendrager op kon.....maar er zou ook een keukentje op kunnen.

Let bij een disselbak/keuken altijd goed op de ruimte tot de auto, niet in rechte stand, maar als je een bocht maakt!
Je wilt niet dat je tijdens de reis ineens je auto of wagen beschadigd doordat je in een dorpje een bochtje moet maken...
Gelogd

caspar

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.053
Re: Bermkeuken monteren op ronde dissel
« Reactie #10 Gepost op: januari 31, 2016, 11:31:47 am »

Houd met het plaatsen van een bermkeuken voor/achter wel rekening met extra of minder kogeldruk wat je weer moet compenseren
En als je beugels aan je frame last laat het doen door een erkent bedrijf dat is beter dan zelf prullen en je hebt garantie
Gelogd

Gait

  • Gast
Re: Bermkeuken monteren op ronde dissel
« Reactie #11 Gepost op: januari 31, 2016, 01:46:13 pm »

Ik heb altijd begrepen dat er niets aan het frame gewijzigd mag worden. Dan vervalt de type-goedkeuring en mag je er niet mee op de weg. Dus geen laswerk of gaten. Heb dit eens uitgezocht toen ik een verlengde dissel wilde.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Bermkeuken monteren op ronde dissel
« Reactie #12 Gepost op: januari 31, 2016, 01:51:28 pm »

Ik heb altijd begrepen dat er niets aan het frame gewijzigd mag worden. Dan vervalt de type-goedkeuring en mag je er niet mee op de weg. Dus geen laswerk of gaten. Heb dit eens uitgezocht toen ik een verlengde dissel wilde.
Dan blijven beugels als optie over. Met 2  passende beugels zet je het prima vast. Ben ooit uit Tsjechie gereden met een ter plekke gemaakt fietsdrager op de dissel die ik met een draadeind om de dissel had geklemd. Ik had een stuk hoekijzer genomen. Daar 2 gaten ingeboord en met een draadeind gewoon vastgedraaid op de dissel. Heeft 900 km zijn werk prima gedaan.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Ferdi

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 26
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero windforce
Re: Bermkeuken monteren op ronde dissel
« Reactie #13 Gepost op: januari 31, 2016, 01:52:49 pm »

Na lang beraad hebben we toch besloten geen bermkeuken op de dissel te maken. Later willen we deze ruimte gebruiken voor de kinder fietsen. Het plan is om dan een sub frame te maken zodat er een V dissel komt. Dit frame zal niet gelast worden aan de constructie, maar dat bouten bevestigd worden. We gaan nu eerst kijken of de aanpassingen genoeg zijn. We hebben een verhoogd zeil laten maken en de stokken komen onder de bak. Als dit nog niet genoeg is, schaffen we een dakkoffer aan. 
Ik dank wel iedereen voor het meedenken, vooral de dissel druk   was een goede tip!
Gelogd

Gait

  • Gast
Re: Bermkeuken monteren op ronde dissel
« Reactie #14 Gepost op: januari 31, 2016, 02:07:16 pm »


Dan blijven beugels als optie over. Met 2  passende beugels zet je het prima vast. Ben ooit uit Tsjechie gereden met een ter plekke gemaakt fietsdrager op de dissel die ik met een draadeind om de dissel had geklemd. Ik had een stuk hoekijzer genomen. Daar 2 gaten ingeboord en met een draadeind gewoon vastgedraaid op de dissel. Heeft 900 km zijn werk prima gedaan.
   Heb jij altijd een werkplaats bij je Yella? :-)
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal