Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Tips voor de Sunliner  (gelezen 7680 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ninabeentjes

  • Gast
Tips voor de Sunliner
« Gepost op: maart 22, 2016, 07:12:30 am »

Jahoor we hebben een keuze gemaakt. We hebben een Sunliner aangeschaft. Super blij.
Nu zijn we wel nieuw in vouwwagen land en daarom zouden we graag wat tips willen verzamelen.
Zo heb ik op dit toffe forum al een tip gezien om een " houten plaat" tussen de bedden te leggen zodat je makkelijk spullen kan inladen zonder het tentzeil te beschadigen. Dat zijn gouden tips waar wij niet zo gauw aan denken

Tips voor inpakken
verlichting
Wat is echt handig om aan te schaffen

Alles is welkom want we zijn erg leergierig.
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Tips voor de Sunliner
« Reactie #1 Gepost op: maart 22, 2016, 08:35:55 am »

Omdat het nogal verschillend is wat mensen meenemen  (zoveel mensen zoveel wensen ) hebben we een topic met een hele lijst http://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=3957.0
Gelogd

boswachter

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 913
  • Merk Vouwwagen: Europa Camper Futura 2015
Re: Tips voor de Sunliner
« Reactie #2 Gepost op: maart 23, 2016, 08:06:43 am »

De houten plaat is niet noodzakelijk als je een tafel hebt die die functie vervult. Vroegah, werd er vaak een tafel bij de vouwwagen geleverd, die leggen wij vooraan dwars op de banken, en blijft waarschijnlijk ook in onze nieuwe klapkar, tenzij de dealer hem perse bij de inruil wil hebben (dan kopen wij wel een nieuwe....)
Gelogd

Daald

  • Gast
Re: Tips voor de Sunliner
« Reactie #3 Gepost op: april 28, 2016, 03:11:39 pm »

Wij hebben vandaag ook onze sunliner opgehaald bij De Wit.

Tijdens uitleg veel tips gekregen:

•   laat vw nooit zonder disselslot achter. Let op! Verwijderen voor rijden (ivm boete)
•   neem DEKRA bon altijd mee. Zonder is ontheffing niet geldig
•   Zorg ervoor dat 100km stikker in Duitsland zichtbaar is, elders mag deze achter zeil
•   Handrem half zorgt ervoor dat je niet meer vooruit maar nog wel achteruit kan en eventueel bak waterpas kan zetten
•   Handrem helemaal omhoog is geheel niet meer rijden
•   Zet vw eerst met disselwiel waterpas en vervolgens op de as
•   Stroomkabel keuken loskoppelen voor verwijderen (lijkt logisch maar wordt vaak vergeten)
•   Pootjes helemaal laten uitvallen. Let op! Schroefknop altijd in de uitsparingen laten vallen bij opbergen.
•   Geen gasfles in keuken meenemen. Gevaarlijk bij aanrijding en kan ook deuken geven.
•   Verwijder gaspitrooster bij rijden (ivm krassen op rvs) of leg een handdoek tussen deksel en rooster
•   Zet buizen zo uit zodat tent van grond hangt. Anders kan tent niet worden afgespannen
•   Bevestig tussenbuizen (boven deur en achterraam) (eventueel ritsen iets openzetten) van boven naar onder
•   Ga in tent staan en klap bedden op (gebruik buizen als hefboom)
•   Zet bed zo zodat deze waterpas liggen
•   Schuif buizen dusdanig uit zodat tent strak staat en niet op grond ligt
•   Doe risten allemaal dicht en span dan pas tent af (lijkt logisch maar wordt niet altijd gedaan)
•   Zorg ervoor dat er aan achterzijde twee scheerlijnen bevestigd zijn (zorgt er later voor dat tent niet naar voren gaat hellen bij plaatsen voortent en luifel)
•   Begin met afspannen aan disselbak zijde. Naden daar moeten verticaal staan na afspannen
•   Span dan beide hoeken achterzijde af zodat achterzijde helemaal vlak is en symmetrisch is
•   Dan beide voorste hoeken afspannen en vervolgens rest. Bak staat nu volledig afgespannen en mooi recht.
•   Binnenin kunnen nu de slaapcabines worden opgehangen. Ga achter bed staan en begin aan achterzijde . Let op haakjes met puntige zijde naar voren en niet naar tent zijde. Dan pas aan voorzijde ophangen.
•   Als matras wordt verlengd, verlengstuk aan achterzijde leggen.
Voortent opzetten:
•   Eerst grondzeil inritsen aan bak en helemaal uitleggen en aan voorzijde met haringen vastzetten (voorkomt schuiven)
•   Achterste boog op grondzeil leggen met boog naar voren. Let op! Boog met platte pootjes gebruiken
•   Tweede boog op grondzeil leggen met boog naar achteren. Let op! Boog met platte pootjes gebruiken
•   Derde boog buiten grondzeil leggen met boog naar achteren. Let op! Boog met puntige pootjes
•   Grondzeil inritsen
•   Voortent inritsen en derde boog bevestigen aan tent. Afspannen met scheerlijnen
•   Eerste en tweede boog inritsen
•   Deur dichtdoen en afspannen vanaf hoeken naar binnen
•   Oprollen ramen aan buitenzijde altijd dusdanig dat er geen water in kan blijven staan. Dus oprollen met rol aan binnenzijde en niet aan buitenzijde. Dit voorkomt op den duur doffe ramen
•   Naden kunnen eerste keer water doorlaten. Dit is niet erg en is normaal.
•   Vouw voortent dusdanig op zodat deze op wagenbak ligt. Dit zorgt ervoor dat ruimte wagenbak beschikbaar is voor bagage.
•   Denk eraan dat de scharnieren van de bedden scherp zijn en daarom goed afgedekt moeten worden voordat deze worden dichtgeklapt. Gebruik eventueel matrasdelen daarvoor.
•   Sla bij afbreken de tent over de buizen over de tent. Denk eraan dat tent ver van scharnieren blijft bij inklappen (voorkomt perforaties)
•   Volgorde: wagenbak dichtklappen, kleed/ deken, voortent opvouwen en op wagenbak leggen, afdekken met deken/ kleed, dan stoelen en tafel, afdekken met deken  en dan pas afdekzeil
•   Bandenspanning: bij rijden 3,3bar. Bij stalling 3,5bar. Na 5 jr banden vervangen (rubber vergaat nl)

Ik hoop dat jullie net zoveel plezier aan de vw gaan beleven als wij (hopen) te doen.
Gelogd

boswachter

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 913
  • Merk Vouwwagen: Europa Camper Futura 2015
Re: Tips voor de Sunliner
« Reactie #4 Gepost op: april 30, 2016, 06:00:18 pm »

Die tekst komt me erg bekend voor, op wat kleine verschillen in onze voortent na :# bedankt, ik was al wat zaken vergeten.
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re: Tips voor de Sunliner
« Reactie #5 Gepost op: april 30, 2016, 07:03:46 pm »

Disselslot tijdens rijden is per land verschillend. Ik heb jarenlang altijd met een disselslot gereden en nooit problemen gehad met de polizei ;)
Gelogd

boswachter

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 913
  • Merk Vouwwagen: Europa Camper Futura 2015
Re: Tips voor de Sunliner
« Reactie #6 Gepost op: april 30, 2016, 09:02:39 pm »

probleem ontstaat vooral als je een ongeluk krijgt en de hulpdiensten de vouwwagen moeten afkoppelen..... Vandaar het verbod. (van de Wit geleerd) Ik rijdt altijd zonder, en eigenlijk stoppen we ook zelden onderweg. Alleen op de boot naar de UK, maar daar kan de VW toch nergens heen.....
Gelogd

Ninabeentjes

  • Gast
Re: Tips voor de Sunliner
« Reactie #7 Gepost op: mei 08, 2016, 06:20:57 pm »

Excuus voor de late reactive maar was met vakantie. Super fijne tips. Kunnen we echt wat mee.
Heel lief dat je er zo de tijd voor hebt genomen Daald! En natuurlijk ook de anderen.
Gelogd

Daald

  • Gast
Re: Tips voor de Sunliner
« Reactie #8 Gepost op: mei 08, 2016, 09:05:48 pm »

vraag aan ninabeentjes:

wij hebben de wagen dit weekend opgezet en merken dat de bedden niet recht liggen doordat uitzetpoten onder de bedden te lang lijken te staan. Heb het opgelost door de bak hoger te zetten. Andere oplossing was om de pootjes in te graven. Hadden jullie daar ook last van?
Gelogd

Ninabeentjes

  • Gast
Re: Tips voor de Sunliner
« Reactie #9 Gepost op: mei 09, 2016, 06:37:38 am »

Hi Daald,

Wat grappig wij hebben hem ook voor het eerst opgezet dit weekend en hadden hetzelfde problem. Doordat we op een zacht grasveld stonden hebben wij de bijgeleverde houten voetjes gebruikt maar hierdoor stonden de bedden te hoog ten opzichte van de wagen en hierdoor wat scheef, maar in de lengte stond hij wel aardig recht. We hebben het proberen op te lossen door de uitdraaipoten te gebruiken om de bak in de breedte wat te verhogen maar kregen dit niet op orde.

Hoe ging het bij jullie? Vooral het weer opruimen van de vouwwagen heeft bij ons wel even geduurd. Toch jammer dat er daar geen informatie over is. Hoe vouw je alles netjes op. Was nog behoorlijk uitzoeken. Maar we hadden het weer mee.

Na ons eerste nachtje in de wagen denken we er toch over om een topper van ikea aan te schaffen.

Zijn jullie van plan om op 1 plek te blijven met vakantie of pakken jullie meerdere campings?

Ben heel benieuwd naar jullie bevindingen.
Gelogd

boswachter

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 913
  • Merk Vouwwagen: Europa Camper Futura 2015
Re: Tips voor de Sunliner
« Reactie #10 Gepost op: mei 09, 2016, 11:13:09 am »

Bij mijn wagen (de voorloper Futura) staan onder aan de bedpootjes versteldelen met zo'n pinnetje en gaatjes. Daarmee kan ik het bed aanpassen aan de omgeving. Hebben jullie dat niet??
Gelogd

Daald

  • Gast
Re: Tips voor de Sunliner
« Reactie #11 Gepost op: mei 10, 2016, 10:06:33 pm »

@boswachter: bij mij had ik de verstelling al in laagste stand staan. Misschien toch bak iets hoger op poten zetten? Of anders Level ups gebruiken.

@Ninabeentjes: Opklappen ging bij ons vrij eenvoudig. eerst buizen in middelste stand gezet en vervolgens achterzijde over tent slaan en vervolgens de voorzijde. Zijwanden als laatste. Alle begin is lastig zal snel wennen. Hebben nog niet kunnen slapen (eerst maar eens alles in keuken plaatsen en ook disselbak op orde brengen.
In de handleiding staat opzet instructie. Als je die van achter naar voren uitvoert, klap je vanzelf in :)

Helaas blijkt in het dak weeffoutje te zitten. Volgens De Wit geen probleem maar dak wagenbak wordt toch vervangen (netjes opgelost, goede service). Na seizoen wordt dit door cabanon netjes opgelost. Eerst lekker op vakantie.

Gaan niet rondtrekken (is vw ook niet echt geschikt voor volgens mij (groot)). Daarom gepland 2 wkn naar Gardameer. Als het kan weekendjes weg om "te oefenen" . Hebben 20 jr in hotels vakantie gevierd en willen nu weer kamperen. Denk ik meer ons ding.
Gelogd

boswachter

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 913
  • Merk Vouwwagen: Europa Camper Futura 2015
Re: Tips voor de Sunliner
« Reactie #12 Gepost op: mei 11, 2016, 07:36:21 am »

hmm bedpoten te lang als ze al op de laagste stand staan klinkt mij vreemd in de oren, dat zou niet moeten kunnen. Als de wagen normaal op de wielen staat en het terrein niet al te steil oploopt moet je altijd verstel mogelijkheden hebben om de bedden recht te zetten. Zo zou de wagen ontworpen moeten zijn.
Opkrikken met de uitdraaisteunen is niet aan te raden, de wielen dienen aan de grond te blijven (anders help je de opdraaisteunen om zeep)
Laatste optie is levelers, maar alleen als het terrein daar om vraagt.
Gelogd

Agneta

  • Gast
Re: Tips voor de Sunliner
« Reactie #13 Gepost op: juni 26, 2016, 08:45:34 am »

Beste Forumleden,

wij overwegen een Europa Camper Sunliner te kopen, maar ik vraag me af of er al ergens een instructievideo is, waarin je goed ziet hoe de wagen is op te zetten? Hoe lang duurt het opzetten?
Is er bergruimte onder de bedden? Dus kun je de lattenbodems opklappen en er spullen onder leggen in de bak?

Zijn de slaapcabines echt donker? Want dat is voor ons ook wel een belangrijk punt.

Als er nog meer tips zijn voor aanschaf, dan horen we het graag.

Hartelijke groet,

Agneta, Purmerend
Gelogd

Koenta_kinte

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 352
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Malawi deluxe (2014)
Re: Tips voor de Sunliner
« Reactie #14 Gepost op: juni 26, 2016, 08:53:21 am »


Is er bergruimte onder de bedden? Dus kun je de lattenbodems opklappen en er spullen onder leggen in de bak?


Agneta deze vouwwagen klapt aan twee kanten open. Onder de bedden zitten ondertentjes. De bak zit juist met bankjes in het midden. Afgaande op jouw vraag  denk ik dat jij een ander soort vouwwagen voor ogen hebt.
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal