Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Trekhaak  (gelezen 6365 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Yona

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 191
Trekhaak
« Gepost op: mei 13, 2016, 11:50:36 am »

Wij hebben een vouwwagen gekocht maar onze auto heeft nog geen trekhaak.
Dus deze moeten we nog voorzien van 1.

Onze vouwwagen heeft een 7 polige stekker (cabanon mercury).
Nu staat op de bon een rondje om de 7 polig en de multicon-west dat deze zouden passen.
De trekhaak multicon-west kost 30 euro meer wat zou de meer waarde zijn om deze aan te sluiten.

Ben benieuwd, alvast bedankt
Gelogd
Holtkamper Aero 2022 • Cabanon Mercury deluxe 2016-2021 • Baco 4000 tent 2014-2015 • Daarvoor vliegen naar waar het maar warm is.

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.347
Re: Trekhaak
« Reactie #1 Gepost op: mei 13, 2016, 12:03:51 pm »

in jouw geval levert dat niet direct een voordeel op. maar dat er nog wagens met 7 polig worden afgeleverd dat verbaasd me eigenlijk, zit er niet gewoon een Multicon op de wagen?. Een multicon is wel makelijk trouwens hoor. past zowel 7 polig als 13 polig in (en dan werkt alle verlichting incl. mist en achteruitrij licht.


Maar ik pak alvast de borrelnootjes, want de jeager mensen zullen zich ook zo wel melden :-) haha
Gelogd
Adventure Awaits

imperia

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 35
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Imperia
Re: Trekhaak
« Reactie #2 Gepost op: mei 13, 2016, 12:21:40 pm »

Wij zijn sinds vorig jaar ook eigenaar van een cabanon vouwwagen.
Deze is ook voorzien van een 7-polige stekker.
Onder onze Renault Megane (2008) zit een trekhaak met 7-polige stekkerdoos.
Bij deze combinatie werkt het mistlicht van de vouwwagen wel, maar de achteruitrijlichten niet.
Bij inschakelen van het mistlicht gaat het mistlicht van de wagen aan, en het mistlicht van de auto blijft uit.
Het lijkt mij dat je met een 7-polige stekkerdoos klaar bent, en die €30,- kun je dus in je zak houden. :)
Gelogd
Ik vouw mijn wagen hier, ik vouw mijn wagen daar.
Ach, was het maar zomer 🌞 het hele jaar.

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re: Trekhaak
« Reactie #3 Gepost op: mei 13, 2016, 12:38:45 pm »

Ik zou persoonlijk wel voor een 13 polige contactdoos gaan voor aan de auto en deze ook volledig laten bedraden. Je weet nooit waar het handig voor is.
De keuze voor Jaeger of Multicon is aan jezelf maar ik ben ook maar gezwicht voor de Jaeger omdat de meeste originele merkspecifieke kabelsets vaak voorzien zijn van een Jaeger stekkerdoos met aangeknepen bussen. Op een gegeven moment toch maar voor twee tientjes een Jaeger stekker gekocht en die aan de vouwwagen geschroefd.

Multicon West is wel wat praktischer omdat een 7-polige stekker er ook zo in past maar de meeste nieuwe vouwwagens worden toch met een Jaeger uitgevoerd.
Gelogd

DouweFlyer

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 37
  • Merk Vouwwagen: Holtkamer Flyer
Re: Trekhaak
« Reactie #4 Gepost op: mei 13, 2016, 12:38:53 pm »

Tot je een andere aanhanger achter de auto koppelt. Ik zou voor een 13-polige gaan. Kun je ook de koelkast onderweg gebruiken.
Gelogd

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.358
  • Merk Vouwwagen: CCCX
Re: Trekhaak
« Reactie #5 Gepost op: mei 13, 2016, 01:14:12 pm »

Onder mijn vorige automobiel had ik een Jaeger stekker zitten; de vouwwagen (afgeleverd met 7-polige stekker) koppelde ik altijd met een verloopstekker. Het is me weleens gebeurd dat ik de vouwwagen dicht had en het verloopstuk daar dus nog in had liggen L; Ook vond ik het dat steeds te omslachtig (stekker ver onder auto), verloop moest er steeds af omdat de auto anders bleef denken dat er iets achter de wagen hing.
Ik heb nu voor mijn nieuwe voiture gewoon gekozen voor 7-polige stekker met constante stroom (ik wilde het gewoonweg zo goedkoop mogelijk geregeld hebben); als ik wil kan ik ook een koelkast gebruiken. Alles functioneert verder naar behoren en ben maar wat blij met mijn keuze, iets anders komt er toch nooit achter te hangen en het fietsenrek wat ik er weleens op zet is ook gewoon 7-polig.
Gelogd

buzzin

  • Gast
Re: Trekhaak
« Reactie #6 Gepost op: mei 13, 2016, 01:18:35 pm »

Het is simpel gezegd zonde als je nu nog een 7 polige stekkerdoos aan de auto gaat monteren, tenzij je heeeeel zeker weet dat je er nooit iets anders mee gaat trekken als deze ene vouwwagen.

Zelf heb ik meerdere aanhangwagens met 7 polige stekkers, maar de auto is gewoon 13 polig Jager. Verloopje kost weinig, of je doet het goed en maakt een kabel met 13 polig aan 1 kant en 7 polig aan de andere (heb ik voor m'n alpenkreuzer).
Vooral al ik een kar moet huren zit er tegenwoordig vaak 13 polig op.

@imperia:
"Bij deze combinatie werkt het mistlicht van de vouwwagen wel, maar de achteruitrijlichten niet"
Het is vreemd dat de vouwwagen een 7 polig stekker heeft als deze achteruitrijlichten bevat, dat is volgens mij dan ergens mis gegaan....
Achteruitrijverlichting is nooit onderdeel geweest van 7 polige stekkers namelijk.
Weet je zeker dat de wagen niet ingericht is voor 13 polig stekker?
« Laatst bewerkt op: mei 13, 2016, 01:20:24 pm door buzzin »
Gelogd

imperia

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 35
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Imperia
Re: Trekhaak
« Reactie #7 Gepost op: mei 13, 2016, 02:19:16 pm »


@imperia:
"Bij deze combinatie werkt het mistlicht van de vouwwagen wel, maar de achteruitrijlichten niet"
Het is vreemd dat de vouwwagen een 7 polig stekker heeft als deze achteruitrijlichten bevat, dat is volgens mij dan ergens mis gegaan....
Achteruitrijverlichting is nooit onderdeel geweest van 7 polige stekkers namelijk.
Weet je zeker dat de wagen niet ingericht is voor 13 polig stekker?

Dat zou best mogelijk zijn, maar het werkt voor mij goed zo.
Dus ga ik daar geen tijd in stekken om het uit te zoeken.
Gelogd
Ik vouw mijn wagen hier, ik vouw mijn wagen daar.
Ach, was het maar zomer 🌞 het hele jaar.

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.358
  • Merk Vouwwagen: CCCX
Re: Trekhaak
« Reactie #8 Gepost op: mei 13, 2016, 02:35:12 pm »

Het is simpel gezegd zonde als je nu nog een 7 polige stekkerdoos aan de auto gaat monteren ...........


Weet je wat zonde is; elke keer een duurdere stekker laten monteren en deze vervolgens nooit gebruiken
Gelogd

Marcel78

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 62
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (voorheen Cabanon Mercury)
Re: Trekhaak
« Reactie #9 Gepost op: mei 13, 2016, 04:13:22 pm »

Onze vouwwagen (uit 2009) is ook uitgerust met een 7-polige stekker. De auto met een 13-polige aansluiting. Overigens zat deze er al op toen we de vouwwagen kochten. Had ik moeten kiezen dan had ik ook niet meer gekozen voor een 7-polige aansluiting. Dat is naar mijn bescheiden mening investeren in de geschiedenis. De 7-polige stekker sterft langzaam uit....

Het verloop werkt prima. Maar toen de auto vorige week ingepakt klaar stond om terug naar huis te gaan lag dat ding nog onderin de kofferbak  ::) ::) ::).

Ik overweeg om de 7-polige stekker aan de vouwwagen te vervangen voor een 13-polige. Deze hangt er het meeste achter. Dat verloop is handig voor die ene keer dat ik met een geleende aanhanger met een 7-polige stekker op pad moet.
Gelogd

Sparky

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 103
  • Merk Vouwwagen: Trigano Alpha 2015
Re: Trekhaak
« Reactie #10 Gepost op: mei 13, 2016, 05:57:19 pm »

Als je toch een trekhaak onder de auto moet zetten, dan zou ik kiezen voor 13-polige multicon West. Op de toekomst voor berijd zal ik maar zeggen.
De 7-polige stekker past toch wel.
Mijn Trigano Alpha heeft bij aanschaf 2015,al een 13-polige multicon west erop zitten en mijn auto een 7-polige aansluiting.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Gelogd

TallGuy212

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 400
  • Merk Vouwwagen: Jamet Jametic Panorama 2014
  • Grab life by the coconuts!
Re: Trekhaak
« Reactie #11 Gepost op: mei 13, 2016, 06:20:51 pm »

Als je het goed wil doen neem je nooit de 13 polige multicon West, erg storingsgevoelig. Als je het goed wil doen monteer je een 13 polige jaeger en een 7 polige contactdoos. Nooit geneuzel.

Wil je het goedkoop doen, dan is een adapter het makkelijkst. Die Zijn er overigens ook van 7 polig naar 13 polig jaeger. Ik vind het jammer om 150€ te betalen voor de aanpassing terwijl een adapter van 5€ het probleem oplost.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Trekhaak
« Reactie #12 Gepost op: mei 13, 2016, 07:38:21 pm »

Multicon of Jaeger maakt in mijn ogen niets uit. Heb beide gehad. Maar heb nu Jaeger omdat dit onder de auto zat. Jaeger spul is wel stevig goedkoper dan Multicon. Met name de 13 polige. Als je stekker eens stuk is betaal je voor een Multicon al rap 20 euro en voor een Jaeger iets van 7 euro hier.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

michielwoerden

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 92
  • Merk Vouwwagen: Combi camp venezia
Re: Trekhaak
« Reactie #13 Gepost op: mei 13, 2016, 08:00:48 pm »

Wij hebben Jaeger onder de auto, 7 polig op het fietsenrek, multicon op de vouwwagen en jaeger op de werkaanhangers.

Met een goed verloop van Jaeger naar multicon kan ik alles aansluiten en ben ik een happy man...

voor wat betreft hem vergeten als je hem nodig hebt..... tja ik kan me voorstellen dat je dat 1 keer doet ::)
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re: Trekhaak
« Reactie #14 Gepost op: mei 13, 2016, 08:15:59 pm »

Qua betrouwbaarheid maakt het helemaal niets uit of je de Jaeger of Multicon West hebt. Er is geen enkele technische reden waarom hij minder betrouwbaar zou zijn.
Wat wel vaak gebeurd, zowel bij Jaeger als bij Multicon is dat mensen geen geld uit willen geven en kiezen voor de goedkoopste oplossing met een universeel kabelset dat vaak voor problemen zorgt.
Ik laat altijd een merk/type specifiek kabelset monteren, kost ietsjes meer maar het werkt wel.
Standaard wordt er door de meeste merken tegenwoordig Jaeger gemonteerd en dan is de simpelste manier om even de stekker van de vouwwagen te vervangen, fluitje van een cent maar let ook hier op dat je geen €5 stekker koopt maar de kwalitatief echt hoogwaardige stekkers.
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal