Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Oranje vlammen uit gaspitten  (gelezen 5295 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

peremaki

  • Gast
Oranje vlammen uit gaspitten
« Gepost op: juni 21, 2016, 09:54:23 pm »

Sinds 2013 zijn wij de trotse bezitters van een Jamet Arizona.
Vanaf het begin hebben we problemen met de gaspitten. Zogauw de pit 5 minuten brand, ontstaan er oranje vlammen. Met als gevolg een zwarten onderkant van de pan. Nu gebruiken we de keuken alleen voor het koken van aardappelen, pasta enz.  Al het bak en braadwerk gebeurt buiten op de skottelbraai.
Vandaag na veel telefoon en mail verkeer, met oa Ubachs en de Wit in Schijndel, weer terug gegaan naar Schijndel  om de keuken te testen  en ook een andere (nieuwe) keuken te testen. Echter, bij de nieuwe keuken hetzelfde verhaal.
Ubachs geeft aan dat wij de eerste zijn die met deze klacht komen. De Wit heeft één keer eerder deze klacht gehad bij een Cabanon.
Onverrichte zaken weer naar huis met onze oude keuken.
De Wit gaat dit nog verder uitzoeken voor ons.
Technisch gezien denk ik dat ik wel weet wat de oorzaak is. De gaspit haalt zijn zuurstof net onder de brander. Als deze een aantal minuten brand, zet de pit uit en wordt het gat voor de toevoer van zuurstof kleiner. Waardoor er onvoldoende zuurstof aanbod is en er dus onvolledige verbranding ontstaat.
Mijn vraag aan jullie is, zijn er meer mensen op dit forum  met hetzelfde probleem van de oranje vlammen? Ik wil dit graag meenemen naar De Wit en Ubachs, zodat ik kan laten zien dat we niet de enige zijn.
Alvast bedankt

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Oranje vlammen uit gaspitten
« Reactie #1 Gepost op: juni 21, 2016, 10:18:32 pm »

Ik herken het verschijnsel wel. Maar nadat ik van Campingaz was overgestapt naar de groene flessen was het opeens over. En dus heb ik me er verder ook nooit meer in verdiept. Je zou, als je nu Campingaz gebruikt, voor de grap eens een groene fles kunnen proberen (van iemand lenen plus andere drukregelaar?).
Gelogd

peremaki

  • Gast
Re: Oranje vlammen uit gaspitten
« Reactie #2 Gepost op: juni 21, 2016, 10:24:38 pm »

Ik herken het verschijnsel wel. Maar nadat ik van Campingaz was overgestapt naar de groene flessen was het opeens over. En dus heb ik me er verder ook nooit meer in verdiept. Je zou, als je nu Campingaz gebruikt, voor de grap eens een groene fles kunnen proberen (van iemand lenen plus andere drukregelaar?).
De Wit heeft een half jaar onze keuken daar gehad en ook met propaangas getest. Bleef hetzelfde probleem houden.  Ook nadat er een geheel nieuw bovenblad was gemonteerd.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

Gelogd

Wfikse

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 89
  • Merk Vouwwagen: Jamet Arizona
Re: Oranje vlammen uit gaspitten
« Reactie #3 Gepost op: juni 21, 2016, 11:08:17 pm »

Ik heb ook een Arizona. De onze is uit '99. Ik heb onlangs een topic gestart ivm een verkeerd rooster. Ik verdenk in ieder geval mijn rooster voor de gele vlammen. Ik heb helaas nog geen ander rooster kunnen vinden om mee te testen. Op mijn foto's zie je duidelijk de gele vlam.

Over een paar weken vertrekken we weer en zal ook de groene fles proberen.

Ik heb al wel wat topics voorbij zien komen over het slecht presteren van het gasfornuis. Nu ligt het bij ons denk ik niet aan de gasdruk maar aan het rooster wat op het fornuis ligt. De vierkantjes rondom de gaspit worden roodgloeiend tijdens het koken :(. Deze warmte heb ik liever in de pan.

Hoe ziet jullie rooster eruit en weet iemand waar kan ik een nieuwe kopen? Ik heb al wat Jamet onderdelen sites bekeken maar kan geen rooster vinden voor onze Arizona uit 99.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Oranje vlammen uit gaspitten
« Reactie #4 Gepost op: juni 21, 2016, 11:22:51 pm »

In het volgende topic staat een tip die al veel mensen gebruikt hebben voor roet en oranje vlammen
http://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=3463.msg24814#msg24814
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Oranje vlammen uit gaspitten
« Reactie #5 Gepost op: juni 22, 2016, 12:20:34 am »

Heb je wat detailfoto's van die branderkop-constructie?
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.681
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Oranje vlammen uit gaspitten
« Reactie #6 Gepost op: juni 22, 2016, 09:15:08 am »

Oranje is het gebrek aan zuurstof, nu word.bij gasbranders de zuurstof aangezogen door het gas. Als dit te langzaam stroomt neemt het niet genoeg mee. Als de toevoer verstopt ook niet. Wat je kunt proberen is met een hogere druk te werken, dus een 50 mbar ipv de 30 mbar.
Gelogd

peremaki

  • Gast
Re: Oranje vlammen uit gaspitten
« Reactie #7 Gepost op: juni 22, 2016, 01:36:33 pm »

Heb je wat detailfoto's van die branderkop-constructie?

De gaspit



Ondekant/gastoevoer

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Oranje vlammen uit gaspitten
« Reactie #8 Gepost op: juni 22, 2016, 04:15:37 pm »

Mja, dat luchtgat lijkt in deze constructie toch niet echt kleiner te kunnen worden. Ik dacht dat de spouw tussen de branderkop en het blad zat een dat de kop bij verhitten dichter tegen het blad kwam te staan. Overigens kan ik bij onze camplet het luchtgat volledig dichtdrukken en dan verandert de vlamkleur nog nauwelijks,  dus alleen door uitzetten kan ik me moeilijk voorstellen.  Gele vlam is te weinig lucht of te veel brandstof,  je gebruikt wel een drukregelaar die past bij het apparaat? En de gasinjectoren zijn passend bij het gebruikte gas? Butaan injectoren zijn kleiner dan aardgasinjectoren, om een voorbeeld te noemen. En aardgasapparaat op butaan geeft daarom ook gele vlammen.
Gelogd

peremaki

  • Gast
Re: Oranje vlammen uit gaspitten
« Reactie #9 Gepost op: juni 23, 2016, 11:04:28 am »

Mja, dat luchtgat lijkt in deze constructie toch niet echt kleiner te kunnen worden. Ik dacht dat de spouw tussen de branderkop en het blad zat een dat de kop bij verhitten dichter tegen het blad kwam te staan. Overigens kan ik bij onze camplet het luchtgat volledig dichtdrukken en dan verandert de vlamkleur nog nauwelijks,  dus alleen door uitzetten kan ik me moeilijk voorstellen.  Gele vlam is te weinig lucht of te veel brandstof,  je gebruikt wel een drukregelaar die past bij het apparaat? En de gasinjectoren zijn passend bij het gebruikte gas? Butaan injectoren zijn kleiner dan aardgasinjectoren, om een voorbeeld te noemen. En aardgasapparaat op butaan geeft daarom ook gele vlammen.
De Wit test zelf ook met campingaz.  Dus dat zou dan toch het juiste gas moeten zijn toch? Ook hebben zij  propaangas aangesloten gehad. Dit bleef nog steeds problemen geven.
Ubachs gaf het advies om dan maar iedere 5 minuten van gaspit te wisselen:)16] Hallo! Ik heb vakantie!

Ik heb nu een 50mbar regelaar aangeschaft. We gaan dit het weekend testen.

Maar even teruggekomen op mijn vraag:

Zijn er meer Jamet gebruikers die het probleem van oranje vlammen herkennen?

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Oranje vlammen uit gaspitten
« Reactie #10 Gepost op: juni 23, 2016, 11:18:01 am »

Maar even teruggekomen op mijn vraag:

Zijn er meer Jamet gebruikers die het probleem van oranje vlammen herkennen?


Ja.

http://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=12614.0

 :)
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal