Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Vraag over zonne-energie opladers  (gelezen 2551 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cadillacfreak

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 407
  • Merk Vouwwagen: 2010 Aart Kok Kavango
Vraag over zonne-energie opladers
« Gepost op: juli 04, 2016, 01:09:00 pm »

Hallo
Omdat wij een hele camping op het oog hebben waar ze niet overal stroompaaltjes hebben, zoek ik een oplossing met zonne-energie opladers. Ik weet dat er veel verschillende zijn en dat ze vooral gebruikt worden voor verlichting en telefoons. Maar heb je ook zonnen-panelen die zo sterk zijn dat je je koelkastje erop kan laten draaien? En wat zijn de betere merken?
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Vraag over zonne-energie opladers
« Reactie #1 Gepost op: juli 04, 2016, 01:12:41 pm »

Hallo
Omdat wij een hele camping op het oog hebben waar ze niet overal stroompaaltjes hebben, zoek ik een oplossing met zonne-energie opladers. Ik weet dat er veel verschillende zijn en dat ze vooral gebruikt worden voor verlichting en telefoons. Maar heb je ook zonnen-panelen die zo sterk zijn dat je je koelkastje erop kan laten draaien? En wat zijn de betere merken?

Die zijn er ja. Maar of je die als geschikte oplossing ziet? Een koelbox zoals veel verwerkt in klapkeukens vraagt op 12v (en dat is niet de beste koelstand) al een dikke 80-85 watt. Je paneel moet dat dus overdag kunnen opbrengen maar ook voldoende capaciteit hebben om je accu's op te laden die tijdens de donkere uren je koelkast koud houden. En ja, die accu's moet je dan dus ook nog aanschaffen en meesjouwen  :P

Een koelkast op gas laten draaien is in dat geval een stuk betere oplossing. Zelfs als je speciaal hiervoor één moet aanschaffen, stuk goedkoper dan zo'n installatie op zonne-energie...
Gelogd

Cadillacfreak

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 407
  • Merk Vouwwagen: 2010 Aart Kok Kavango
Re: Vraag over zonne-energie opladers
« Reactie #2 Gepost op: juli 04, 2016, 01:17:37 pm »

Thanks, ik heb alleen vorig jaar een nieuwe koelkast gekocht en volgens mij zit er geen gas-aansluiting op (vouwwagen staat nog in de stalling dus ik kan het niet controleren). Maar aan een accu had ik nog niet gedacht. Maar je hebt er dan meerdere nodig begrijp ik uit jouw bericht?
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Vraag over zonne-energie opladers
« Reactie #3 Gepost op: juli 04, 2016, 01:25:13 pm »

Maar je hebt er dan meerdere nodig begrijp ik uit jouw bericht?

Hangt van de benodigde capaciteit af. Eén grote of meerdere kleine (parallel aan elkaar).

Als je tien uur per dag 85w afneemt voor alleen de koelkast dan heb je een capaciteit van (85 watt /12 volt * 10 uur =) 70 Ah nodig. Uitgaande van max. 50% ontlading van de accu zit je dan al op een accu van 140Ah. En da's een beste om mee te sjouwen  ::)
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 812
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Vraag over zonne-energie opladers
« Reactie #4 Gepost op: juli 04, 2016, 04:11:43 pm »

Ik heb er onlangs ook naar gekeken. Het is mogelijk, maar toch wel kostbaar alles bij elkaar.
Ook zelfbouw maakt het niet veel goedkoper. Je moet zo'n 800 tot 1.000 Euro tellen voor een solide oplossing.
En het is toch ook weer een boel extra gewicht.
Maar het blijft wel leuk om onafhankelijk te zijn.
Gelogd

Cadillacfreak

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 407
  • Merk Vouwwagen: 2010 Aart Kok Kavango
Re: Vraag over zonne-energie opladers
« Reactie #5 Gepost op: juli 05, 2016, 04:24:39 pm »

Ik hoorde van iemand de tip om het met koelelementen op te lossen. Dat kan natuurlijk ook. Moet je ze natuurlijk wel elke ochtend omwisselen maar het schijnt dat het goed gekoeld blijft. En voor je telefoon zijn bv vrij simpele en betaalbare zonne-paneeltjes te koop. Het is gevoelsmatig inderdaad lekker als je niet perse gebonden bent aan een plek met electriciteit.
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.377
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Vraag over zonne-energie opladers
« Reactie #6 Gepost op: juli 05, 2016, 06:20:15 pm »

Als er een diepvriezer is waar je s' nachts de koelelementen in steekt is dat zeker een goede oplossing. Afhankelijk van waar je zit is het 's nachts ook voldoende koel van zich zelf en kan gewoon openzetten al voldoende zijn. Zeker in de bergen.

Ook gewoon zorgen dat je voor niet teveel dagen aankopen doet. Recht van de winkel in een frigotas en van daar in de koelbox en maximaal om de twee dagen naar de winkel en je gaat ook geen problemen hebben.
Gelogd

mar-ine

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 313
  • Merk Vouwwagen: AartKok- LS/RL/GD
Re: Vraag over zonne-energie opladers
« Reactie #7 Gepost op: juli 05, 2016, 10:38:57 pm »

Ff geplakt uit ander forum.
Hij heeft z'n compressorkoelbox volcontinu op een 22Ah accutje draaien, met zonnepanelen.

-----n

Wij hebben een Victron engery gesloten accu van 22 Ah.
Accu 'slijt' door hoge temperaturen, dus misschien beter om eens in de paar jaar te vervangen. We hebben met de eerste zo'n 4 jaar gedaan denk ik.
Maar zoals gezegd: eerst je energie verbruik inschatten, en dan daar je systeem omheen bouwen is het beste.
De tweede oude accu nemen we altijd volgeladen mee, heb je iets extra's mocht het slecht weer zijn.

Maar inderdaad: ik heb ook altijd weer een binnenpretje als het systeem onafgebroken heeft gewerkt, gewoon op zonne energie. Is zo'n leuk systeem: hoe warmer, hoe meer energie nodig, maar dan ook vaak meer zon: leuk!
Een koelbox moet wel een compressor hebben, en geen peltier (ofzo...) dit is veel energie zuiniger (maar wel duurder in aanschaf). Compressor koelkast is veel kouder (kan vriezen zelfs) en verbruikt ongeveer een kwart van de energie.

Ter referentie: ik schat in dat onze koelbox gemiddeld 1 Ah per uur verbruikt, dus mijn systeem levert ca. 24 Ah per dag op. We kamperen wel overwegend in mooi weer en in de zomer, maar meestal heeft het systeem wat overcapaciteit -soms is de accu net na het middaguur al weer vol. Dan hoef je wat minder vaak het paneel te verzetten, zit je kritisch dan moet je elk zonnestraaltje benutten.

coleman - cheyenne

Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 812
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Vraag over zonne-energie opladers
« Reactie #8 Gepost op: juli 05, 2016, 11:15:34 pm »

Ik ben bij mijn berekening uitgegaan van een absorptie koelkast met een verbruik van 70 Watt. Ik heb even gekeken naar het verbruik van een compressor koelkast. Hiervan is het verbruik zo'n factor 4 lager.
Met dit verbruik wordt het een heel stuk haalbaarder.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal