Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Disselslot vast laten zitten  (gelezen 4750 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mpostma

  • Gast
Disselslot vast laten zitten
« Gepost op: januari 15, 2017, 09:14:09 am »

Terwijl ik aan het zoeken was naar informatie over het beveiligen van mijn klapper las ik hier regelmatig dat mensen hun Disselslot ook tijdens het rijden vast laten zitten. Ik heb wel eens gehoord dat dat helemaal niet mag en er met name in Duitsland hoge boetes voor uitgedeeld worden. Weet iemand hier iets meer over?
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.681
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Disselslot vast laten zitten
« Reactie #1 Gepost op: januari 15, 2017, 09:23:28 am »

Klopt dat mag niet danwel wordt afgeraden, omdat dan bij een calamiteit de wagen niet losgekoppeld kan worden.
Gelogd

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: Disselslot vast laten zitten
« Reactie #2 Gepost op: januari 15, 2017, 10:00:11 am »

Het mag niet omdat de losbreekreminrichting van de aanhangwagen dan niet meer werkt. En als die op de aanhangwagen aanwezig is MOET hij werken en goed aangesloten zijn. Een rijverbod kan het gevolg zijn of indien je de overtreding ter plaatse kan laten ophouden (de boel kan repareren) kan er in Nederland een boete van 90 euro worden uitgeschreven.

En mocht je niet weten wat een losbreekreminrichting is of hoe die op de juiste manier aangesloten moet worden: kijk dan eens op onze techniek pagina  http://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=16374.0
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

nikkel1964

  • Gast
Re: Disselslot vast laten zitten
« Reactie #3 Gepost op: januari 15, 2017, 10:40:17 am »

Het mag niet omdat de losbreekreminrichting van de aanhangwagen dan niet meer werkt.

Ik probeer me hier even een voorstelling bij te maken. Ik zeg niet dat je geen gelijk hebt, maar zou je eens uit kunnen leggen waarom de losbreekreminrichting dan niet meer werkt?

Voor mijn beeld: die inrichting is verbonden aan de remhandel en trekt deze aan wanneer de aanhanger tijdens het rijden van de kogel schiet. Nu is de kans van het van de kogel schieten kleiner wanneer je mèt disselslot rijdt lijkt me (soort van extra vergrendeling). Maar als het toch gebeurt, dan blijft de werking toch verder hetzelfde? De remhandel wordt nog steeds aangetrokken?

(Voor de goede orde: ik rijd nòòit met geplaatst disselslot, ik vroeg me alleen even af hoe dit nu zit ;-) )
Gelogd

vic36shorty

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.637
  • we klappen tegenwoordig in een gerjak tago indian
Re: Disselslot vast laten zitten
« Reactie #4 Gepost op: januari 15, 2017, 11:04:56 am »

Als je met disselslot gaat rijden en er gebeurt door een of andere reden iets waardoor je wagen gaat dlingeren kan deze niet van ee kogel schieten met als gevolg een nog grotere schade aan wagen en auto.
Daarom is het verstandiger om niet met een disselslot te gaan rijdn en deze alleen te olaatsen bij een tussenstop.
Gelogd

KlapJoeri

  • Klaploper met klappertanden
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.244
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero 2023
  • Het leven is mooier als je denkt!
Re: Disselslot vast laten zitten
« Reactie #5 Gepost op: januari 15, 2017, 12:15:09 pm »

Volgens mij mag het niet omdat hulpdiensten bij een ongeval de aanhanger moeten kunnen ontkoppelen....
Gelogd
The cold never bothered me anyway.....

weep

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 397
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 1999
Re: Disselslot vast laten zitten
« Reactie #6 Gepost op: januari 15, 2017, 08:01:29 pm »

Volgens mij mag het niet omdat hulpdiensten bij een ongeval de aanhanger moeten kunnen ontkoppelen....
Zo had ik het ook begrepen. In Nederland mag het wel maar wordt het ontraden. Wat ik van Duitsland begrijp is dat sommige sloten wel mogen en andere weer niet, het is afhankelijk van in hoeverre het slot de bewegingsvrijheid van de aanhanger beïnvloed. Het veelgebruikte Al-Ko slot zou wel mogen.
Gelogd

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: Disselslot vast laten zitten
« Reactie #7 Gepost op: januari 16, 2017, 07:03:17 pm »

Zowel Vic als Joerie hebben gelijk. Afhankelijk van het soort disselsot dat je hebt, uiteraard want er zijn er een hele hoop.

ALS (en ik hoop dat het nooit gebeurd) je betrokken raakt bij een verkeersongeval komen er krachten vrij op de dissel + trekhaak die enorm zijn. Een dissel verbuigt in bijna alle gevallen en een trekhaak meestal ook. Als daar dan een slot op zit is het losmaken van de aanhanger vrijwel onmogelijk en dus een stuk lastiger voor de berger zo niet onmogelijk omdat het slot ook verbogen is. Kost dus meer tijd, file en geld.

Daarnaast is de losbreekreminrichting is er niet voor niks. Er zijn situaties waarin het beter is dat de aanhanger losraakt van de auto in plaats van eraan vast blijft zitten. Als de losbreekreminrichting goed werkt remt de aanhanger zelfstandig af en komt dan tot stilstand. Als de bestuurder oplet doet hij dat ook. En dan is de schade vrijwel beperkt. Stel je voor dat de aanhangwagen niet los kan raken dan is het gevolg minimaal dit:



Maar ik heb ergere situaties gezien waarbij er een enorme ravage was ontstaan met zelfs gewonden. 

P.s. negen van de 10 keer is het omslaan van de aanhangwagen het gevolg van onjuist handelen door de bestuurder. Er circuleren hier op het forum een aantal filmpjes over het slingeren van de aanhangwagen/ caravan waar je mooi kan zien wat o.a. een oorzaak is van slingeren. Uiteraard is voorkomen beter dan genezen (vandaar ook dat ik even verwijs naar de filmpjes ) maar als het je ooit overkomt is hardremmen zonder te slippen om daarna verder te rijden de enige manier om de aanhanger onder controle te krijgen. Hier hebben ze dat mooi beschreven: http://www.caravantrekker.nl/slingeren/begrijpen.php

Ik hoop dat ik het voldoende heb uitgelegd  :J
« Laatst bewerkt op: januari 16, 2017, 07:05:19 pm door KenJo »
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

Polyidus

  • Gast
Re: Disselslot vast laten zitten
« Reactie #8 Gepost op: januari 16, 2017, 07:34:36 pm »

Interessant!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gelogd

meneer Marnix

  • Gast
Re: Disselslot vast laten zitten
« Reactie #9 Gepost op: mei 10, 2017, 02:46:17 pm »

Oud topic maar wel belangrijk zeg. ik heb juist altijd met het disselslot op slot gereden omdat ik dacht dat het juist veiliger was..... Niet dus.

Zal dat vanaf nu dus niet meer doen.
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Disselslot vast laten zitten
« Reactie #10 Gepost op: mei 10, 2017, 03:02:30 pm »

Mooi, ga je nu dus nog veiliger op weg :J
Gelogd

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.354
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: Disselslot vast laten zitten
« Reactie #11 Gepost op: mei 10, 2017, 03:18:04 pm »

Disselslot of niet.. als er dit (als foto, zonder slot) soort spanningen tussen koppeling en trekhaak bestaan zal een hulpdienst of berger de kar met de hand niet loskoppelen. Je loopt hiermee enorme veiligheidrisico's. De brandweer heeft hiervoor een betere -meer permanente-  ontkoppeling lijkt me.
Gelogd

Juttertje

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 380
  • Merk Vouwwagen: Camplet Savanne
Re: Disselslot vast laten zitten
« Reactie #12 Gepost op: mei 10, 2017, 03:52:20 pm »

Hmmm. Ga hem tijdens het rijden er af halen. Overtuigd.  Al ben ik blij dat hij er vorig jaar op zat. Hierdoor was het niet gelukt hem op het tankstation te stelen. Stom. Volgende keer gewoon bij de auto blijven of alsnog disselslot er even op.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Disselslot vast laten zitten
« Reactie #13 Gepost op: mei 10, 2017, 04:31:17 pm »

Een aanhanger laat echt niet zo maar los van de koppeling. Er is geen bewuste beveiliging ingebouwd dat de koppeling moet loskomen bij een bepaalde belasting. Ik zou ook niet een noodsituatie kunnen bedenken waarin het loskomen van de aanhanger van voordeel kan zijn. Een losgebroken aanhanger is per definitie een projectiel die alleen door een losbreekreminrichting (geremd) of ketting (ongeremd, maar niet verplicht bizar genoeg)  de boel nog enigszins beteugelen. De krachten in dit soort noodsituaties zijn echter zodanig dat een zwakste schakel het wel kan begeven. Dat kan net zo goed de verbinding tussen koppeling en dissel zijn als de verbinding tussen haak en ligger onder de auto. Voor de losbreekreminrichting heeft een disselslot geen invloed, voor de bewegingsvrijheid van koppeling op kogel soms wel. Als de auto met de wieltjes in de lucht hangt zoals op de foto, zijn de krachten wel zodanig dat zo'n blikken tasje echt niet in model blijft.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal