Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: krakende en piepende geluiden  (gelezen 7979 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ericdoe

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 9
  • Merk Vouwwagen: Livingstone black edition
krakende en piepende geluiden
« Gepost op: mei 13, 2017, 07:25:06 pm »

Vorig jaar heb ik een Livingstone Gamedrive gekocht en ben er diverse keren mee weg geweest. Op een gegeven moment ging de wagen piepen en kraken. Tijdens de terugreis van onze vakantie werd er op de route Periferique  bij langzaam rijden door Fransen via het open raam zelfs opmerkingen over gemaakt. Nu is pas de wagen bij Aart Kok voor de keuring geweest en is er naar gekeken en hebben ze nieuwe bussen geplaatst in de dissel. Volgens de monteurs zou het probleem verholpen zijn. Echter op de terugweg naar huis ontstond het gepiep/gekraak alweer snel. Het is geen gehoor en het stoort mij ook heel erg. Heeft iemand een tip voor mij of herkent iemand dit?
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.639
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: krakende en piepende geluiden
« Reactie #1 Gepost op: mei 13, 2017, 07:56:58 pm »

Heb je al enig idee waar het geluid vandaan komt?

Ik denk uit je verhaal af te kunnen leiden dat het bij de koppeling vandaan komt. Als dat klopt, is het misschien zinvol om de trekhaakknop te reinigen (niet smeren!). Eventuele roest met heel fijn schuurpapier verwijderen. Of, tijdelijk, met een plastic zakje over de trekhaak aankoppelen om te kijken of dat scheelt. (Niet mee blijven rijden)

Een vraagje nog: heb je een anti-slinger-koppeling? Zo ja: minder strak draaien.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 812
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: krakende en piepende geluiden
« Reactie #2 Gepost op: mei 13, 2017, 08:45:38 pm »

Die van ons doet dat ook. Maar inderdaad ik moet de kogel weer eens wat oppoetsen en invetten. Waarbij ik het vet weer van de kogel afpoets.
Maar of dit echt helpt?
Gelogd

ericdoe

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 9
  • Merk Vouwwagen: Livingstone black edition
Re: krakende en piepende geluiden
« Reactie #3 Gepost op: mei 13, 2017, 09:10:47 pm »

ik weet niet of ik een anti slinger koppeling heb ik zal in ieder geval hem goed schoon maken het   ziet er niet vuil uit bedankt voor de tip met een plastic zakje erom  rijden ? ga ik ook proberen
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: krakende en piepende geluiden
« Reactie #4 Gepost op: mei 13, 2017, 09:12:21 pm »

Als we het over dezelfde (nare) kraakgeluiden hebben en ze inderdaad uit de buurt van de koppeling komen dan helpt bij mij altijd het zo schoon maken van zowel kogel als 'kogelvanger'. Ik vet de boel alleen in als ik een tijd niet hoef te rijden, heb het idee dat er anders door het vet alleen maar meer vuil aan de boel blijft hangen. Met een doek vlak voor het aankoppelen alles schoonpoetsen werkt bij mij nog het beste.
Gelogd

verhagen

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 34
  • Merk Vouwwagen: Livingstone River Logde Game Drive black edition
Re: krakende en piepende geluiden
« Reactie #5 Gepost op: mei 13, 2017, 09:35:47 pm »

Hebben wij ook. Lijkt de ene keer meer dan de andere keer. De kop schuren en goed schoon maken erna werkt het beste.

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI P7-L10 met Tapatalk

Gelogd

linda75

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 799
  • Merk Vouwwagen: aart kok livingstone
Re: krakende en piepende geluiden
« Reactie #6 Gepost op: mei 14, 2017, 12:28:25 am »

hier ook maar bij ons kwam het bij de oplooprem vandaan. na een paar keer even goed in de remmen te gaan was het over..
Gelogd

fietsert

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 71
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok; Model: Livingstone Game Drive Ltd 2015 (wagen uitvoering: Crossroads; kleur mat zwart; tentkleur: ecru/bordeaux)
Re: krakende en piepende geluiden
« Reactie #7 Gepost op: mei 14, 2017, 08:53:37 am »

Ook voor ons herkenbaar...zal de volgende keer eens wat teflonolie op de knop spuiten voor het koppelen om te zien of dat verschil maakt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk

Gelogd

martijn82

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.560
  • Geniet van het kampeer leven .
Re: krakende en piepende geluiden
« Reactie #8 Gepost op: mei 14, 2017, 09:25:16 am »

Wij hebben dat wel een ander merk vouwwagen maar wij hadden ook gepiep en gekraak. Wij dacht dat het eerst ook bij de kogel vandaan kwam die schoongemaakt maar hielp niks. Na lang zoeken kwamen we er achter dat het aan de rem schoenen en lager lag. Die waren te droog en die vervangen voor een andere type

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Gelogd

PenH

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 848
  • Merk Vouwwagen: CC-Flexi Comfort
Re: krakende en piepende geluiden
« Reactie #9 Gepost op: mei 14, 2017, 12:48:09 pm »

Ik hou de kogel wel een beetje vet. De trekhaak en koppeling zijn beide van metaal en bewegen over elkaar. Een beetje smering kan dan geen kwaad in mijn ogen.

Misschien een gek idee maar kan het gekraak ook uit de auto zelf komen? Vooral omdat er al naar gekeken is bij AK. Dat bijvoorbeeld het mechanisme van de afneembare trekhaak kraakt? Makkelijk te testen door de wagen even achter een andere auto te hangen en een rondje maken.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: krakende en piepende geluiden
« Reactie #10 Gepost op: mei 14, 2017, 04:49:52 pm »

Op zich is het geen enkel probleem om de trekhaakkogel een beetje vettig te houden, zo lang je maar geen antislingerkoppeling aanhaakt. Het frictiemateriaal in de cups van zo'n koppeling kan niet tegen vet. Een gewone koppeling is volledig van metaal, dat is geen punt. Als de kogel maar schoon blijft.
Gelogd

Miirjam met Livingstone

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 62
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: krakende en piepende geluiden
« Reactie #11 Gepost op: mei 14, 2017, 07:36:42 pm »

Nou, dat probleem kennen we hoor... In 2014 met een nieuwe Livingstone op pad gegaan. Op de heenweg: geen probleem, maar op de terugweg de eerste kraakjes. Het jaar erna naar Zuid-Frankrijk: wat een verschrikking. Zodra de temperatuur opgelopen was, begon de ellende. We werden nagekeken in de dorpjes. Ook het remmen ging niet soepel meer. De rijksweg was goed te doen, maar zodra je moest schakelen kwam er gegarandeerd herrie.
Terug naar Aart Kok: het was een bekend (!) probleem: een verkeerde serie onderstellen nota bene. Je zou toch verwachten dat ze dan een terugroepactie organiseren. Ze hebben iets aan de oplooprem en de bussen gedaan.
In het afgelopen jaar begon de ellende opnieuw: ook nu weer nadat de buitentemperatuur hoog was! Ook nu zijn we weer terug gegaan naar Aart Kok: ook nu hebben ze weer iets geprobeerd, nu met de stang van de rem.

Eerlijk gezegd denk ik dat het probleem aan het onderstel van de kar ligt: wij hebben met onze Smitveld nog nooit zoiets gehoord, het ligt niet aan de aansluiting kar/auto: het horen en zien vergaat je.

Heel jammer hoor, als je zo'n mooie nieuwe vouwwagen hebt. Tot nu toe is wel alles onder garantie gerepareerd, maar ondertussen heb je er een hoop ergernis van en je moet telkens heen en weer met je kar. Met Hemelvaart gaan we weer weg. Eerlijk gezegd hoop ik op een hittegolf in Nederland, zodat we kunnen checken of de wagen goed blijft  :)
Gelogd

Cadillacfreak

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 407
  • Merk Vouwwagen: 2010 Aart Kok Kavango
Re: krakende en piepende geluiden
« Reactie #12 Gepost op: mei 14, 2017, 08:06:34 pm »

Wij hebben ook een Aart Kok maar herken dit probleem niet. Ik zou de vouwwagen eens per kant opkrikken en aan de wielen draaien en kijken of het aan bv de wiellagers ligt. En als de wielen draaien iemand anders vragen om te remmen. Zo kun je eventuele oorzaken uitsluiten en verder gaan door zoeken.
Gelogd

Miirjam met Livingstone

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 62
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: krakende en piepende geluiden
« Reactie #13 Gepost op: mei 14, 2017, 08:34:59 pm »

Eerlijk gezegd vind ik dit een vreemd advies: als je een nieuwe vouwwagen gekocht hebt, hoef je toch niet zelf voor monteur te gaan spelen?
Gelogd

ericdoe

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 9
  • Merk Vouwwagen: Livingstone black edition
Re: krakende en piepende geluiden
« Reactie #14 Gepost op: mei 15, 2017, 07:23:21 pm »

Hij is net terug van de keuring bij AK (suzuki dealer aan de overkant) en heeft daar op de brug gestaan. Er is ook aan de wielen gedraaid en daar kwam het niet vandaan.
Ik heb de kogel en de kogelvanger schoongemaakt met ontvetter (was niet vuil) maar dat heeft niets geholpen.
Wat ik wel vreemd vind is dat ze bij AK zeggen dat ze deze klacht nog niet eerder hebben gehad!!
Ook wij gaan binnenkort weer naar Frankrijk en zullen wel weer een bezienswaardigheid zijn. Zie er tegenop zoveel kilometers in het gekraak en gepiep te zitten, terwijl ik een gloednieuwe vw heb.
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal