Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2   Omlaag

Auteur Topic: krakende en piepende geluiden  (gelezen 7977 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 812
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: krakende en piepende geluiden
« Reactie #15 Gepost op: mei 15, 2017, 10:38:04 pm »

Zie er tegenop zoveel kilometers in het gekraak en gepiep te zitten, terwijl ik een gloednieuwe vw heb.

Nou zo erg is het bij ons niet. Het is alleen wanneer we rustig door een dorpje rijden.
En over het algemeen doen we dat zonder vouwwagen. 
Gelogd

Pollotti

  • Gast
Re: krakende en piepende geluiden
« Reactie #16 Gepost op: mei 15, 2017, 10:48:18 pm »

Hij is net terug van de keuring bij AK (suzuki dealer aan de overkant) en heeft daar op de brug gestaan. Er is ook aan de wielen gedraaid en daar kwam het niet vandaan.
Ik heb de kogel en de kogelvanger schoongemaakt met ontvetter (was niet vuil) maar dat heeft niets geholpen.
Wat ik wel vreemd vind is dat ze bij AK zeggen dat ze deze klacht nog niet eerder hebben gehad!!
Ook wij gaan binnenkort weer naar Frankrijk en zullen wel weer een bezienswaardigheid zijn. Zie er tegenop zoveel kilometers in het gekraak en gepiep te zitten, terwijl ik een gloednieuwe vw heb.
Ik vind het wel erg dat je een nieuwe wagen hebt en het probleem niet wordt opgelost en jullie dus piepend en krakend de weg op moeten. Ik zou toch serieus een klacht indienen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: krakende en piepende geluiden
« Reactie #17 Gepost op: mei 15, 2017, 11:45:58 pm »

Kraken en piepen kan bij een vouwwagen (aanhanger/ caravan) maar bij een zeer beperkt aantal punten vandaan komen. Het eerste waar ik aan denk zijn de remmen maar uit jouw verhaal op te maken zijn die getest door de Suzuki dealer. Aangezien er weinig verschil zit tussen een auto rem en een aanhangwagen rem schat ik in dat hij/ zij zijn best gedaan heeft en het werk naar behoren heeft verricht. Dan blijven er maar 2 frictie punten over en dat zijn de oplooprem en de koppeling. Het is koffiedik kijken om te bepalen waar de autogarage verstand van heeft dus van mijn kant twee tips:

1. Werkt de oplooprem wel goed? Het kan zo maar zijn dat de oplooprem wel gaat werken maar daarna niet meer voldoende in vrije toestand terugkeert waardoor hij gaat aanlopen en dus gaat piepen. Dat gaat in de loop van de tijd alleen maar erger worden door een ophoping van remvuil in het vet dat nog aanwezig is.

2. Het spijt mij maar ik moet toch echt tegen alle adviezen ingaan: een koppeling in welke vorm dan ook behoort gesmeerd te worden. Dus ook de koppeling tussen een auto en een aanhanger. Daarbij hoort ook dat je regelmatig het geheel schoonmaakt en opnieuw invet. En dat betekend niet dat alles doordrenkt moet zijn van smeermiddelen maar gewoon licht invetten is meer dan genoeg.
Het is niet voor niks dat men bij de ophanging van auto's gebruik maakt van rubberhoezen e.d. om te voorkomen dat er rotzooi in het vet komt. Helaas is er nog geen fabrikant die dat ontwikkeld heeft voor een krekhaak-combinatie maar het zou wel héél veel kunnen schelen.

Ik zou de boel in de koppeling eens grondig reinigen en dan dunnetjes invetten. En gebruik géén ontvettingsmiddelen! Die blijven namelijk hangen in de plaats waar je ze gebruikt hebt en dus gaan ze de werking van de smeermiddelen tegen. Gewoon met een droge doek goed schoonmaken en eventueel WD40 daarbij gebruiken. En uiteraard een goed soort vet gebruiken om de boel weer te smeren en vooral geen kogellagervet of soort gelijke zooi want die loopt weg zodra de temperatuur oploopt.
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

martijn82

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.560
  • Geniet van het kampeer leven .
Re: krakende en piepende geluiden
« Reactie #18 Gepost op: mei 16, 2017, 05:29:01 am »

Kraken en piepen kan bij een vouwwagen (aanhanger/ caravan) maar bij een zeer beperkt aantal punten vandaan komen. Het eerste waar ik aan denk zijn de remmen maar uit jouw verhaal op te maken zijn die getest door de Suzuki dealer. Aangezien er weinig verschil zit tussen een auto rem en een aanhangwagen rem schat ik in dat hij/ zij zijn best gedaan heeft en het werk naar behoren heeft verricht. Dan blijven er maar 2 frictie punten over en dat zijn de oplooprem en de koppeling. Het is koffiedik kijken om te bepalen waar de autogarage verstand van heeft dus van mijn kant twee tips:

1. Werkt de oplooprem wel goed? Het kan zo maar zijn dat de oplooprem wel gaat werken maar daarna niet meer voldoende in vrije toestand terugkeert waardoor hij gaat aanlopen en dus gaat piepen. Dat gaat in de loop van de tijd alleen maar erger worden door een ophoping van remvuil in het vet dat nog aanwezig is.

2. Het spijt mij maar ik moet toch echt tegen alle adviezen ingaan: een koppeling in welke vorm dan ook behoort gesmeerd te worden. Dus ook de koppeling tussen een auto en een aanhanger. Daarbij hoort ook dat je regelmatig het geheel schoonmaakt en opnieuw invet. En dat betekend niet dat alles doordrenkt moet zijn van smeermiddelen maar gewoon licht invetten is meer dan genoeg.
Het is niet voor niks dat men bij de ophanging van auto's gebruik maakt van rubberhoezen e.d. om te voorkomen dat er rotzooi in het vet komt. Helaas is er nog geen fabrikant die dat ontwikkeld heeft voor een krekhaak-combinatie maar het zou wel héél veel kunnen schelen.

Ik zou de boel in de koppeling eens grondig reinigen en dan dunnetjes invetten. En gebruik géén ontvettingsmiddelen! Die blijven namelijk hangen in de plaats waar je ze gebruikt hebt en dus gaan ze de werking van de smeermiddelen tegen. Gewoon met een droge doek goed schoonmaken en eventueel WD40 daarbij gebruiken. En uiteraard een goed soort vet gebruiken om de boel weer te smeren en vooral geen kogellagervet of soort gelijke zooi want die loopt weg zodra de temperatuur oploopt.
Wat voor type vet gebruik jij dan kenjo?
En smeer jij de kogel ook in?
Maar de koppeling van de vouwwagen wordt bij mij teminste elke beurt schoongemaakt en na gekeken 

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: krakende en piepende geluiden
« Reactie #19 Gepost op: mei 16, 2017, 07:34:19 am »

Vouwwagen ook al eens achter een andere auto gehangen?  En er desnoods even naast gefietst/gereden? Maar goed,  blijft bijzonder dat je dat met een nieuwe wagen zelf zou moeten uitzoeken.
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re: krakende en piepende geluiden
« Reactie #20 Gepost op: mei 16, 2017, 09:04:29 am »

Bij normale koppelingen altijd een beetje vet gebruiken. Ik smeerde er altijd een dun laagje wit lithium vet op of MoS2 vet. Met die laatste moet je wel oppassen omdat het heel moeilijk uit je kleren gaat als je er perongeluk tegenaan loopt.

Normale koppelingen altijd iets invetten. Bij stabilisatiekoppelingen (maar die zul je niet snel vinden op een vouwwagen) mag je natuurlijk nooit en te nimmer vet gebruiken.
Gelogd

JelleKaptein

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 34
  • Merk Vouwwagen: Jamet Jametic Panorama
Re: krakende en piepende geluiden
« Reactie #21 Gepost op: mei 16, 2017, 09:23:19 am »

Wat ik wel zou doen is het hele verhaal goed uitschrijven en op de mail zetten naar AK en vragen om een bevestiging.

In die mail zou ik ook zetten dat ik graag een oplossing wil waardoor de wagen niet meer piept en kraakt.

Dan heb je bewijs dat als ze het drie of vier keer geprobeerd hebben en je bent vier jaar verder, dat je het gemeld hebt binnen de garantietermijn en dat het probleem speelt sinds het begin.

En inderdaad, ik zou zelf wel kijken waar het zit, maar ik zou niet aan een onderdeel sleutelen of zelf rommelen met vet. Straks smeer je het verkeerde erop en geven ze dat op als reden van het kraken.

Wel vervelend dat zoiets gebeurt, volgens mij ook voor HK.
Gelogd

Theun1957

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 199
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Kavango game drive
Re: krakende en piepende geluiden
« Reactie #22 Gepost op: mei 16, 2017, 08:04:12 pm »

Volgens mij is het onderstel van knott. Dit is prima maar wel meer storingen dan bij Alko.
Had zelf ook een nieuwe vouwwagen een paar jaar terug die is 2 keer teruggeweest naar AK om een remprobleem op te lossen..

Als ik het zo hoor zit het in de glijlagers van de oplooprem bij de koppeling. Zitten daar smeernippels en als je smeertkomt het vet er dan uit?. Bij mij was er destijds 1 verstopt.Anders misschien eens een bus siliconen spray kopen.Het oplooprubber dan teruschuiven en goed inspuiten eronder.

Kogel moet inderdaad iets vet zijn.

Ben benieud hoe AK het oplost. Mij ons hebben ze het destijds goed opgelost
Succes ermee
Gelogd

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: krakende en piepende geluiden
« Reactie #23 Gepost op: mei 17, 2017, 06:42:28 pm »

Wat voor type vet gebruik jij dan kenjo?
En smeer jij de kogel ook in?
Maar de koppeling van de vouwwagen wordt bij mij teminste elke beurt schoongemaakt en na gekeken 

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk



Ik gebruik Q8 Ruysdael SG vet. Dat is vet dat bedoelt is voor zware belasting en is erg goed bestand tegen water ( website ) en daarom wordt het veel gebruikt in de scheepvaart.

De oplooprem zou inderdaad ook kunnen, dan blijft hij hangen en gaat hij piepen onder verschillende omstandigheden. Maar als ik het zo begrijp word er regelmatig onderhoud gepleegd en dus zou het dat in theorie niet kunnen zijn. Maar goed er zijn genoeg garagaes die zeggen het vet vervangen te hebben en dat in het echt niet gedaan hebben

Het zou trouwens ook nog zo kunnen zijn dat de kogel van de trekhaak versleten is...... Wellicht de moeite waard om eens naar te laten kijken of die niet ovaal geworden is
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

ericdoe

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 9
  • Merk Vouwwagen: Livingstone black edition
Re: krakende en piepende geluiden
« Reactie #24 Gepost op: juni 18, 2017, 10:25:56 am »

Hallo mede klappers

Ben net terug 3 weken heerlijk rond getoerd in Frankrijk  het probleem krakende piepende geluiden bijna verdwenen ik heb de kogel opgeschuurd met waterproef schuurpapier en de koppeling van de vouwwagen goed schoongemaakt voordat ik de vouwwagen aankoppel spuit ik hem in met wd 40 werkt goed geen gekraak en gepiep meer bedankt voor de vele tips
Gelogd

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: krakende en piepende geluiden
« Reactie #25 Gepost op: juni 18, 2017, 06:36:20 pm »

Goed om te horen dat het probleem opgelost is. Dank je wel voor de terugkoppeling!
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!
Pagina's: « 1 2   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal