Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2   Omlaag

Auteur Topic: 230 koelkast in de auto  (gelezen 4392 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

olaf

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.748
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL
Re: 230 koelkast in de auto
« Reactie #15 Gepost op: juli 06, 2017, 10:53:44 pm »

Over de omvormers gesproken. Wij hebben er een aantal in heftrucks ingebouwd, koste best wel een beetje.
Dat was om de DECT telefoons op te laden, die konden alleen via 230V geladen worden.
Heel erg stabiel was het niet.


Hij verbruikt de energie niet zelf! Vormt het alleen om naar ander voltage. Hij levert wel max 48W.....
https://www.anker.com/products/A2312011


Was even nieuwsgierig bij het zoeken kwam ik deze tegen bij Bol.

https://www.bol.com/nl/p/anker-powerdrive-2-2-port-usb-autolader-zwart/9200000074893193/?suggestionType=featured_product&suggestedFor=anker%20la&originalSearchContext=s_elec_all&originalSection=electronics
Gelogd
The need for the many outweigh the needs of the few

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: 230 koelkast in de auto
« Reactie #16 Gepost op: juli 06, 2017, 11:01:01 pm »

Over de omvormers gesproken. Wij hebben er een aantal in heftrucks ingebouwd, koste best wel een beetje.
Dat was om de DECT telefoons op te laden, die konden alleen via 230V geladen worden.
Heel erg stabiel was het niet.


Ik heb er twee in gebruik, één van 150W in de auto op vakantie, als onderdeel van de zonne-installatie met de autoaccu als buffer. En een tweede, veel zwaardere van 1600W heb ik in gebruik in m'n garage die off grid is. Hangen in totaal 14 TL lampen aan, maar ik voed er bv ook een haakse slijper mee (1200W). Niet allemaal tegelijk, maar werkt echt super. Afgezien van het feit dat je bij zware belasting een fan hoort draaien op zolder en het feit dat op gegeven moment de prik een keer op is zijn de belangrijkste kenmerken dat het om een omvormer gaat. Een uurtje of 5 sleutelen in de garage met een beetje selectief gebruik van de verlichting is gewoon haalbaar. De 1500W compressor krijgt hij alleen niet op gang als die reeds op druk is, die vind ik ook een te zware aanslag op de omvormer. Dat gaat dus met een verlengkabel naar het huis. Systeem draait al jaren. Elektrische dubbeldeurs garagedeur, dieselheater in de winter, allemaal geen probleem.
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.379
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: 230 koelkast in de auto
« Reactie #17 Gepost op: juli 06, 2017, 11:13:02 pm »

Ik heb ook een omvormer. Levert 300 Watt zuivere sinus.

Werkt bij ons perfect, maar we gebruiken hem zeker niet zo intens als bovenstaande. Bij ons gaat hij mee op camping. Heb er een verlengdraad een stekker aan gemaakt dat ik hem kan aansluiten op de stekker waar de vouwwagen wordt aangesloten. Wij gebruiken hem één of twee keer per week om een aantal dingen die elektriciteit nodig hebben te gebruiken. Een aantal dingen zijn voor op te laden. Bijvoorbeeld de oplaadbare batterijen, een laptop, walkie talkies.

Omdat wij eigenlijk zeer weinig elektriciteit nodig hebben en gebruiken op camping nemen we daar nooit elektriciteit en doen we alles met de omvormer.
Gelogd

Wfikse

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 89
  • Merk Vouwwagen: Jamet Arizona
Re: 230 koelkast in de auto
« Reactie #18 Gepost op: juli 06, 2017, 11:27:11 pm »

Ik heb inderdaad ook wel een gewone USB lader voor in de auto. Mijn tablet is een Surface Pro 4 en die kan niet op USB. Een autokaart voor dit model kost bijna net zoveel als een omvormer en die geeft meer mogelijkheden zoals een koelkast. Ik ga er toch eens naar kijken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd

KlapJoeri

  • Klaploper met klappertanden
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.244
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero 2023
  • Het leven is mooier als je denkt!
Re: 230 koelkast in de auto
« Reactie #19 Gepost op: juli 07, 2017, 07:55:57 am »

Daar heb je wel gelijk in. Die 48 Watt zal niet daar gedisipeerd worden. Maar toch heb ik het gevoel dat het ding heet wordt als er 10 ampère door heen gaan. 
Zo'n klein USB laddertje van je IPhone wordt ook warm en dat is maar 1 ampère. Vier van die ladertjes bij elkaar zullen best warm / heet worden.

Een omvormer die warm wordt komt door energieverlies in de omvormer. Dat hebben alle omvormers wel maar bij goede kwaliteit omvormers is dit een stuk minder aan de orde en worden dus minder warm.
Gelogd
The cold never bothered me anyway.....
Pagina's: « 1 2   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal