Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 4 »   Omlaag

Auteur Topic: Wel of geen keuken in de VW  (gelezen 14039 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

myfrizzle

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 24
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Imperia
    • mijn site
Wel of geen keuken in de VW
« Gepost op: november 11, 2017, 09:20:49 pm »

Wij zijn ons aan het oriënteren op een vouwwaren om de volgende reden:
Wij hebben altijd met een tent gekampeerd maar met 2 kids (2 en 5) bleek onze tent niet voldoende slaapplek te hebben. Dus we hebben een keer een caravan mogen lenen, maar ook al is het heel handig, ik kan slecht tegen het krappe in de keuken zeg maar.
Een tent opzetten met 2 actieve, niet altijd goed luisterende kinderen lijkt mij ook niet in de slechtste omstandigheden een fijn vakantie gevoel geven ;-)
Dus viel mijn oog op de vouwwagen: de ruimte van een tent en bijna het opzet gemak van een caravan 
(en dan heb ik het even over een basic opzet zonder poespas zo dat je wel kan slapen).

Maar nu komt het...
Vanuit onze tent periode hebben we een mooi 3 pits kookstel en afwassen in het washok vind ik eigenlijk best gezellig. Dus waarom zou ik een keuken in mijn vouwwagen willen hebben?
Ik kan hooguit verzinnen dat het veiliger is ipv mijn losse kookstel qua stabiliteit.
Verder die kastjes met je servies er in kan misschien wel leuk zijn maar lijkt mij geen must.
Dan zie ik er tussen staan met een kraan en wasbak en dat lijkt mij alleen maar extra schoonmaak werk (waar ik op vakantie niet echt op zit te wachten...  )

Maar graag hoor ik het van meer ervaren personen, perslot lijkt de douche en toilet in een caravan ook geweldig, maar uiteindelijk vond ik het zonde van de ruimte (liever niet gebruiken zodat ik het sanitair niet hoefde schoon te maken, zeker t toilet  ) :P
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.223
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Wel of geen keuken in de VW
« Reactie #1 Gepost op: november 11, 2017, 10:06:03 pm »

Keuken wel of niet bij de wagen kopen, deze vraag en overweging is al door verschillende fora gegaan. Voor mij persoonlijk, ja neem een keuken erbij. Als deze niet gebruikt wordt is het echt een meerwaarde als de vw weer ingeruild of verkocht wordt. Zelf koken doen we niet meer zo vaak op de camping, maar een eitje voor ontbijt, gebakken of gekookt, kan je dan altijd maken. Kop soep, zo gebeurt. Verder is het voor ons waar we alle komaliewant bewaren, blijft er dus ook in zitten als de wagen in stalling staat. Zit een koelbox in, altijd lekker een koud drankje, zeker als je een eind gereden heb tussen twee campings in, opzetten en dan pssssssst. Maar het blijft een persoonlijke keuze. Wij hebben wel een keuken die niet los hoeft, niet verplaats hoeft te worden, openklappen en gebruiken, af en toe wel 220v erop maar ach, kamperen mag af en toe best wel luxe. Succes met nadenken en overwegen.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Gelogd

AnnekeCornee

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 542
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2008
Re: Wel of geen keuken in de VW
« Reactie #2 Gepost op: november 11, 2017, 10:08:21 pm »

Wij kwamen ook van een tent. Inderdaad, opzetten met kids erbij was een crime, dus die werden door vrouwlief en/of vrienden en/of schoonouders afgeleid. Eerste vouwwagen had ook geen keuken, want met een los keukentje werkt ook prima, dachten wij. Maar het keukentje en alle toebehoren moet je dan los meenemen, wat veel bergruimte kost. Voor onze huidige bewust wel met keuken gekozen. Hangt erachter, dus kost geen ruimte in de bak. En alle borden, bekers, bestek en pannen passen erin. Heel handig! Enige lastige is het zware tillen. Wasbakje en kraan gebruiken wij ook niet. Waterpunt en toiletgebouw zijn meestal dichtbij genoeg.
Gelogd

Slinger

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 33
  • Merk Vouwwagen: Jamet Jameta
Re: Wel of geen keuken in de VW
« Reactie #3 Gepost op: november 11, 2017, 10:11:33 pm »

De keuken in onze Jameta gebruiken we als bergplaats voor servieswerk e.d.Koken doen we op de skottelbraai, dus ik denk niet dat we de keuken erg zouden missen. Aan de andere kant:"You don't miss your water till your well runs dry (the Byrds, Sweetheart of the rodeo)".
Gelogd

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 339
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Wel of geen keuken in de VW
« Reactie #4 Gepost op: november 11, 2017, 10:16:43 pm »

Wij hebben nu ruim een half jaar een vouwwagen. Hiervoor hebben wij 25 jaar in een tent gekampeerd en hebben dus ook alle losse keuken spullen hiervoor. Voor ons was een van de redenen om voor een vouwwagen te kiezen de wens om sneller en met minder (zwaar) tilwerk te kunnen opbouwen en afbreken. Met de groei van ons gezien naar 5 personen zijn de hoeveelheid spullen ook aanzienlijk gegroeid,. Zware objecten zoals de gevulde koelbox waren bijna onhandelbaar geworden. Wij hebben voor een zeer snel uitklapbare vouwwagen gekozen en hierin zelf een keuken en wageninrichting gemaakt waarin alles altijd goed bereikbaar en klaar voor gebruik staat. Dit scheelt heel veel tijd en tilwerk tov de verplaatsen en opbouw van de keuken uit losse onderdelen zoals bij tentkamperen. De vraag die je dus zelf moet beantwoorden is wat de belangrijkste 'problemen' zijn die je nu met de tent heb en met de vouwwagen opgelost wil hebben. Hierna kan je dan prima bepalen of en wat voor keuken hierbij helpt...
Wij hebben trouwens niet voor een wasbak met kraan gekozen, naast het werk hieraan en risico's voor slechte waterkwaliteit vonden wij dat wij de beperkt beschikbare ruimte beter konden besteden.
« Laatst bewerkt op: november 11, 2017, 10:24:08 pm door JanJD »
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

Polyidus

  • Gast
Re: Wel of geen keuken in de VW
« Reactie #5 Gepost op: november 11, 2017, 11:02:45 pm »

Ik kan em niet missen, hoi van uitgebreid koken in de vouwwagen. We hebben een Weber gasbbquutje (Q1200) die perfect opgeborgen wordt, en nog wat losse spullen, maar qua opberggemak, functionaliteit is de vaste keuken top.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gelogd

herrwillem

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 383
  • Merk Vouwwagen: Combi-camp Flexi T&T 2017
Re: Wel of geen keuken in de VW
« Reactie #6 Gepost op: november 12, 2017, 08:04:26 am »

Wij hadden een keuken in onze vorige, maar alleen gebruikt voor opslag...
Dus met onze nieuwe geen keuken meer.... We hebben euroboxen besteld..
om alles in te doen.. en 2 losse kampingvuurtjes voor op de R flessen campingaz,
want ik kook altijd aan tafel ik vind dat gezelliger.. En wil ook liever niet koken in de tent...
Als het slecht weer is gaan we lekker uiteten..

Wim




Gelogd
Voor alles is een oplossing...
Officiële sponsor van het pajottenland en zijn geuze stekers....

KlapJoeri

  • Klaploper met klappertanden
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.244
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero 2023
  • Het leven is mooier als je denkt!
Re: Wel of geen keuken in de VW
« Reactie #7 Gepost op: november 12, 2017, 08:57:46 am »

De keuze komt volgens mij heel kort hier op neer:
Losse kampeerkeuken gebruiken = goedkoper in aanschaf - alle keukenspullen apart mee te nemen - apart opzetten/afbreken/inrichten.
Vouwwagen met keuken = duurder in aanschaf (maar ook hogere restwaarde/verkoopbaarheid) - ruimtebesparing in de klapper - sneller opzetten/afbreken.
Afhankelijk van type: keuken onderweg ook (beperkt) bruikbaar. Koelbox/gascomfort/watervoorziening ingebouwd, geen losse snoeren/slangen.
Het is dus net wat het best bij jouw budget, behoeften en manier van kamperen past.

NB: Kies je uiteindelijk een vouwwagen met keuken dan raad ik een wagen aan waar de keuken aan vast blijft zitten. Wij hadden eerst een wagen met afneembare keuken die er ook echt af moest, en die was erg zwaar. En gas en elektra dan ook weer apart aansluiten. Nu hebben we een wagen met vaste keuken en is direct gebruiksklaar, alles blijft aangesloten.

Wel of geen watervoorziening in de keuken is al veel over geschreven op dit forum. In onze vorige klapper hadden we een watervoorziening en we zworen erbij. In de huidige klapper hebben we hem niet en we missen hem niet....

:off @Polyidus - Heeey wij staan op jouw derde foto :P
Gelogd
The cold never bothered me anyway.....

linda75

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 799
  • Merk Vouwwagen: aart kok livingstone
Re: Wel of geen keuken in de VW
« Reactie #8 Gepost op: november 12, 2017, 11:52:56 am »

wij kozen bewust wel voor een keuken. waarom?  we kwamen van een caravan. Ik vind prettig dat mijn keukenspullen al op zijn plek liggen en dat ik stromend water heb en een koelbox en gascomfort. Bij ons zit de keuken aan de vouwwagen vast onder de luifel en ik zou niet zonder willen. Ben allergisch voor losse zakjes en bakjes etcetc. Ik wil zo min mogelijk verplaatsen als ik aankom op de camping. Nu is het pootjes uitdraaien vouwwagen opzetten en klaar. keuken alles al op zijn plek en uit de bak komen kant en klare lade kastjes voorgevend met kleding. in de wagenbak blijven dan twee bakken achter met prullaria. Ik vond kamperen met de tent vroeger vreselijk. Eerst je tent opzetten en daarna je auto leeghalen en alle tasjes en kratjes uitruimen. kastjes in elkaar zetten, leven uit kratjes waarvan ik op dag drie niet meer wist wat waar lag. De caravan stampte we altijd vol met als gevolg bij thuiskomst een hele dag opruimen en uitruimen. De vouwwagen geeft ons de kik om zo min mogelijk mee te nemen.

Gelogd

martijn82

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.560
  • Geniet van het kampeer leven .
Re: Wel of geen keuken in de VW
« Reactie #9 Gepost op: november 12, 2017, 12:58:49 pm »

Bij onze roadmaster family s zat hij er bij. En wij kunnen hem niet missen. Gebruiken hem altijd koken wassen etc. Dat komt omdat we soms op campings staan die niet alle voorzieningen hebben

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Gelogd

shoppie

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 203
  • Merk Vouwwagen: (tijdelijk) vouwwagen loos
Re: Wel of geen keuken in de VW
« Reactie #10 Gepost op: november 12, 2017, 01:19:01 pm »

Hoi, wij hebben hem in onze cocoon. Tot nu toe gebruiken wij hem alleen als opberg. De kokerij doen we nog steeds op het gasstel dat we bij de tent al hadden. Voor kastjes en organisatie en koelkast zeer handig en zou ik hem niet willen missen. Voor koken wat mij betreft niet noodzakelijk. Wij koken vaak aan tafel (zijn met z'n 2 en) onder het genot van een boekje en en drankje of spelletje of zo.
Gelogd
Nieuwe avonturen (tijdelijk) zonder klapper
Klapperdeklap: Holtkamper Cocoon XL 2008 -2019
Tent voor een weekend: de Waard Grote Bonte Specht
Begonnen met: Wilderness Oppomptent 330

Daan Rene

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 538
  • Een droom is uitgekomen!!
Re: Wel of geen keuken in de VW
« Reactie #11 Gepost op: november 12, 2017, 09:39:02 pm »

Bij onze eerste vouwwagen een holtkamper astro zat geen keuken. Toen we hem kochten geen probleem we gebruikte ons fornuis uit de tent wel. Dat ging ook prima. Bij aankoop van onze nieuwe vouwwagen wilde wel graag een keuken maar dan wel eentje die er aan kon blijven zitten. We hebben nu een combi camp en ik vind het erg handig. Ook voor onderweg. We kunnen overal bij.(fornuis koelbox kraantje en al het servies). Ik zou niet meer zonder willen. Al koken we veel op de skotel. Even snel iets kleins klaar maken doen we wel in de keuken

Verstuurd vanaf mijn LG-H850 met Tapatalk

Gelogd

myfrizzle

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 24
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Imperia
    • mijn site
Re: Wel of geen keuken in de VW
« Reactie #12 Gepost op: november 12, 2017, 10:29:58 pm »

Bedankt voor de reacties (en prachtige fotos van de keuken!) tot nu toe.
Ze laten mij over veel meer nadenken dan waar ik tot nu toe over nadacht. Heel waardevol dus!
Meer tips en gedachtegangen zijn nog altijd welkom natuurlijk.

Wij zijn zelf (of in ieder geval ik) echt helemaal enthousiast van de vouwwagen of eigenlijk meer de tent trailers die snel op te zetten zijn.
Helaas is er alleen nergens een plek waar je alle merken bij elkaar kan zien...
Je moet voornamelijk online rondneuzen en dan maar hopen dat je voor de juiste een end gaat rijden heb ik het idee (mocht je niet vallen op hetgeen dat in de buurt wordt aangeboden) Echt, volop caravans hier in zuidholland, maar die vouwwagens...  :Z

We hebben in ieder geval afgelopen zaterdag bij campolife gekeken omdat dit het dichtste bij is. Maar een combi-camp of een trigano spreekt ons wel aan, maar helaas zitten deze merken niet echt in de buurt... Gelukkig in boxtel wel deze 2 merken in 1 pand dus daar dan ook maar eens gaan kijken.

Maar het is wel leuk hoor, om voor zo iets leuks rond te kijken!!!  O0
Gelogd

GuVer

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 137
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Kariba Game Drive (2009)
Wel of geen keuken in de VW
« Reactie #13 Gepost op: november 12, 2017, 10:34:41 pm »

Wij zijn ook met kleine kinderen van tent overgegaan naar vouwwagen. In één woord: geweldig! Wij hadden dezelfde overweging qua keuken. We hebben een fantastische Coleman fuel brander. De keuken zat bij onze tweedehands vouwwagen en in eerste instantie weinig gebruikt. Nu zou ik niet meer zonder willen. Een vaste keuken is zo fijn met opruimen van keuken spullen en ook voor de pot thee in de ochtend. Geen extra opbouw of uitpakken, alles is start klaar. Onze keuken heeft geen wasbak. We nemen de Coleman wel mee maar in praktijk gebruiken we deze weinig. Zeker met kinderen zou ik een keuken doen.


Een vouwwagen is qua inpakken en uitpakken niet te vergelijken met een tent. Bij ons heeft alles een vaste plek en blijft veel ook in de vouwwagen.
« Laatst bewerkt op: november 12, 2017, 10:38:13 pm door GuVer »
Gelogd

Koos

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 81
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte S WF (ex CCV)
Re: Wel of geen keuken in de VW
« Reactie #14 Gepost op: november 13, 2017, 07:06:12 am »

Keuken gebruiken we om spullen op te bergen en te koken. Afwassen altijd in de afwasruimte.
Bij vorige vw een afneembare keuken gehad, dit nooit meer. Veel te zwaar en veel moeite om hem eraf te nemen. Met de kids kookte. We veel op de Skottel. Nu we nog met ons tweeen gaan koken we meer op de keuken met een wokpan.
Veel succes met de keuze
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 4 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal