Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2   Omlaag

Auteur Topic: Tent verwarming: gas- of petroleumkachel?  (gelezen 5030 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ronijho

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 220
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte S (2018)
  • Robert is de naam..
Tent verwarming: gas- of petroleumkachel?
« Gepost op: maart 26, 2018, 09:46:56 pm »

We willen vaker weg in het voor- en najaar. Misschien niet in NL, maar toch..'s Avonds kan het dan flink afkoelen. Daarom kijken we -naast de electrische keramische kachel van 2000 W - naar een gas- of petroleumkachel. De Zibro of Qlima laser wordt hier veel besproken. Welke heeft de voorkeur en waarom?
Gelogd
Carpe Diem

els

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 70
  • Merk Vouwwagen: holtkamper cocoon
Re: Tent verwarming: gas- of petroleumkachel?
« Reactie #1 Gepost op: maart 26, 2018, 10:27:25 pm »

Wij kamperen van het vroege voorjaar t/m oktober en gebruiken de zibro hybride kachel. Hij kan de vouwwagen verwarmen alleen op elektrisch maar bij zeer koude avonden gebruiken we de petroleum stand. De tent is dan binnen 5 minuten verwarmd t/m 22 graden. Het hele seizoen gebruiken we  5 liter petroleum.
Gelogd

ronijho

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 220
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte S (2018)
  • Robert is de naam..
Re: Tent verwarming: gas- of petroleumkachel?
« Reactie #2 Gepost op: maart 26, 2018, 10:59:02 pm »

Wij kamperen van het vroege voorjaar t/m oktober en gebruiken de zibro hybride kachel. Hij kan de vouwwagen verwarmen alleen op elektrisch maar bij zeer koude avonden gebruiken we de petroleum stand. De tent is dan binnen 5 minuten verwarmd t/m 22 graden. Het hele seizoen gebruiken we  5 liter petroleum.
En past deze (rechtop) in je vouwwagen?
Gelogd
Carpe Diem

JeroenGouda

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 165
  • Merk Vouwwagen: alpenkreuzer
  • ex- alpenkreuzer parade royal met panoramatent
Re: Tent verwarming: gas- of petroleumkachel?
« Reactie #3 Gepost op: maart 27, 2018, 07:14:13 am »

Ik heb een of andere oude zibro gekocht na het klapweekend van 2 jaar geleden, nadat ik daar bij diverse mensen (Vic had er zelfs twee staan) de voordelen daarvan zag. Olie koop ik ook via marktplaats, reukloos en 22 euro per 20 liter.
Gelogd
alpenkreuzer parade royal met panoramatent 1996

hoek_tre

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 630
Re: Tent verwarming: gas- of petroleumkachel?
« Reactie #4 Gepost op: maart 27, 2018, 07:33:34 am »

Wij hebben onze zibro rechtop, in de doos in de disselbak. Brandstof ervoor kopen we bij haveka.com
Bevalt prima zo.
Gelogd

Daan Rene

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 538
  • Een droom is uitgekomen!!
Re: Tent verwarming: gas- of petroleumkachel?
« Reactie #5 Gepost op: maart 27, 2018, 09:26:40 am »

Wij hebben onze zibro rechtop, in de doos in de disselbak. Brandstof ervoor kopen we bij haveka.com
Bevalt prima zo.

Die van haveka is ook nagenoeg reukloos dus
Wij gaan de zibro in de mei vakantie uit proberen
Gelogd

-maaike-

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 48
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte S
Re: Tent verwarming: gas- of petroleumkachel?
« Reactie #6 Gepost op: maart 29, 2018, 02:45:15 pm »

In de gebruiksaanwijzing van verschillende soorten Zibro kachels staat het volgende:

“Dit product is bedoeld om gebruikt te worden als een kachel in woningen en is alleen geschikt voor gebruik binnenshuis in woonkamers, keukens en garages op droge plaatsen, in normale huishoudelijke omstandigheden.

HET IS VERBODEN
- mobiele kachels werkend op brandstof in caravans, boten en woonwagens te gebruiken”

Een tent of een vouwwagen lijkt me ook niet binnenshuis. Zijn die kachels wel geschrikt hiervoor?
Wij zijn ook op zoek naar een kachel waarvoor geen stroom voor nodig is en ik kom er niet uit.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Tent verwarming: gas- of petroleumkachel?
« Reactie #7 Gepost op: maart 29, 2018, 03:22:41 pm »

In de gebruiksaanwijzing van verschillende soorten Zibro kachels staat het volgende:

“Dit product is bedoeld om gebruikt te worden als een kachel in woningen en is alleen geschikt voor gebruik binnenshuis in woonkamers, keukens en garages op droge plaatsen, in normale huishoudelijke omstandigheden.

HET IS VERBODEN
- mobiele kachels werkend op brandstof in caravans, boten en woonwagens te gebruiken”

Een tent of een vouwwagen lijkt me ook niet binnenshuis. Zijn die kachels wel geschrikt hiervoor?
Wij zijn ook op zoek naar een kachel waarvoor geen stroom voor nodig is en ik kom er niet uit.
Gaskachel.
De brandstof kachels worden juist veel gebruikt in boten, chalets, tenten. Misschien dat het gaat om risico uitsluiting vanwege het open vuur.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

els

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 70
  • Merk Vouwwagen: holtkamper cocoon
Re: Tent verwarming: gas- of petroleumkachel?
« Reactie #8 Gepost op: maart 29, 2018, 10:54:14 pm »

De kachel staat bij ons in de auto, want we gebruiken hem ook regelmatig in huis. De zibro hybrid heeft wel stroom nodig. Volgens mij de oude modellen zijn stroomloos.
Gelogd

caspar

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.053
Re: Tent verwarming: gas- of petroleumkachel?
« Reactie #9 Gepost op: maart 29, 2018, 11:36:52 pm »

Wij gebruiken al jaren een zibro in tent huis en schuur en is de perfecte verwarming en je kan er zelfs op koken wij laten de stoofperen er in de winter op pruttelen
Wij halen de olie in België en in de zomer kan het zelfs dat de olie dan maar 50ct de liter is
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 812
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Tent verwarming: gas- of petroleumkachel?
« Reactie #10 Gepost op: maart 30, 2018, 07:19:48 am »

HET IS VERBODEN
- mobiele kachels werkend op brandstof in caravans, boten en woonwagens te gebruiken”

Ik denk dat er tijdens het rijden of varen bedoeld wordt.
Misschien eens kijken naar een gebruiksaanwijzing in een andere taal. Het zal niet de eerste keer zijn dat er een vertaalfout in is geslopen.
Gelogd

ArnoldusWH

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 306
  • Merk Vouwwagen: CampooZ Fat Freddy II, 2018
  • My klapper is my castle
Re: Tent verwarming: gas- of petroleumkachel?
« Reactie #11 Gepost op: maart 30, 2018, 10:33:46 am »

Ik denk dat er tijdens het rijden of varen bedoeld wordt.
Misschien eens kijken naar een gebruiksaanwijzing in een andere taal. Het zal niet de eerste keer zijn dat er een vertaalfout in is geslopen.

Wat denk je van het gevaar van KOOLMONOXIDE ...
Een kachel welke is gebaseerd op verbranding moet een vaste afvoer hebben naar buiten en voldoende aanvoer hebben van verse lucht.
Een verbrandingskachel in je tent lijkt prachtig, maar je moet zoveel lucht verversen dat het netto resultaat in warme bijna teniet wordt gedaan.
Koolmonoxide is levensgevaarlijk, elk jaar overlijden er mensen aan, juist ook omdat je er niets van merkt.
Het is geurloos en kleurloos. Je wordt eerst een beetje moe, dan suf een beetje slaperig en vervolgens wordt je nooit meer wakker.
Omdat koolmonoxide echt gevaarlijk is, is dus wat mij betreft, een verbrandingskachel zonder afvoer naar buiten ook levensgevaarlijk.
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 812
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Tent verwarming: gas- of petroleumkachel?
« Reactie #12 Gepost op: maart 30, 2018, 12:06:08 pm »

Koolmonoxide is vooral een probleem bij slechte verbranding.
Zolang je er voor zorgt dat de verbranding goed is, en de handel niet ligt te smeulen, is het risico op een te hoog koolmonoxide gehalte beperkt.
Ik zal ook niet een petroleum of gaskachel gebruiken in een tent met een kuipzeil, daar is de ventilatie beperkt.
Een tent met alleen slabben heeft volop beluchting.
Daarnaast moet je de kachel buiten de tent aan en uit maken, dit zijn momenten waarbij de verbranding niet optimaal is en extra koolmonoxide aanwezig is.
Gelogd

Marcel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 516
  • Merk Vouwwagen: Cabanon
Re: Tent verwarming: gas- of petroleumkachel?
« Reactie #13 Gepost op: maart 30, 2018, 12:30:50 pm »

ik zou ook niet willen kamperen met een beperkt risico op koolmonoxide. Ik zou me er geen enkele zorgen over willen moeten maken.
Gelogd

ArnoldusWH

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 306
  • Merk Vouwwagen: CampooZ Fat Freddy II, 2018
  • My klapper is my castle
Re: Tent verwarming: gas- of petroleumkachel?
« Reactie #14 Gepost op: maart 30, 2018, 12:35:29 pm »

Koolmonoxide is vooral een probleem bij slechte verbranding.
Zolang je er voor zorgt dat de verbranding goed is, en de handel niet ligt te smeulen, is het risico op een te hoog koolmonoxide gehalte beperkt.
Ik zal ook niet een petroleum of gaskachel gebruiken in een tent met een kuipzeil, daar is de ventilatie beperkt.
Een tent met alleen slabben heeft volop beluchting.
Daarnaast moet je de kachel buiten de tent aan en uit maken, dit zijn momenten waarbij de verbranding niet optimaal is en extra koolmonoxide aanwezig is.

Ik denk dat het gevaar van CO echt onderschat wordt.

Op deze site   https://serv-media.nl/blog-serv-media/koolmonoxide-en-kamperen/   staan verschillende verhalen over mensen die bij het kamperen door CO bij het gebruik van een kachel zijn overleden.

https://www.eurocampings.nl/blog/listing/koolstofmonoxidevergiftiging-op-de-camping-voorkomen/

Het is zo lastig dat het absoluut definitief is wanneer het je overkomt en je merkt er helemaal niets van.
Mijn mening: zonder vast afvoer naar buiten in combinatie met goed onderhoud, geen gestookte kachel in de tent.
Gelogd
Pagina's: 1 2   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal