Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Afspannen en scheerlijnen  (gelezen 3010 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Axel57

  • Gast
Afspannen en scheerlijnen
« Gepost op: mei 20, 2018, 07:34:20 pm »

Goedendag,

Wij zijn zo groen als gras wat betreft de vw. Van het weekend een aantal keren op de oprit het hele circus op en weer afgebouwd.

Wij hebben een Trigano Vendome 2001. Nu kan ik alleen nergens iets vonden wat betreft haringen en eventuele scheerlijnen.

Heeft een vw pas bij bepaalde wind scheerlijnen nodig of hoe zit dat precies. Zie wel bevestigingshaken op het dak maar ook (denk ik) halverwege de wanden.

Heeft iemand misschien een foto van een Vendome die afgespannen staat zoals het zou moeten.

Andere tips zijn ook meer dan welkom.
Gelogd

Skaihosh

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 31
  • Merk Vouwwagen: 2023 tot ?? Combi-Camp Country Xclusive; 2018 tot 2023 Trigano Vendome GL 1998
  • Van bouwwagen naar vouwwagen ;-)
Re: Afspannen en scheerlijnen
« Reactie #1 Gepost op: mei 20, 2018, 07:59:28 pm »

Ga deze even aandachtig volgen  :)

Hebben onze Vendome gister ook voor t eerst opengeklapt sinds de aankoop, juist om ook om te kijken of we voldoende haringen etc hebben voor de proefslaap van volgende week.
Ik kwam al tellend op maximaal 16 scheerlijnen bij opzetten wagen, voortent en luifel. Of ze allemaal moeten is dan nog de vraag...
Gelogd

Axel57

  • Gast
Re: Afspannen en scheerlijnen
« Reactie #2 Gepost op: mei 20, 2018, 09:45:16 pm »

Haringen heb ik zat, alleen zaten er 7 gebruikte n 4 nieuwe scheerlijnen bij.

Wij wilde ook proefslapen maar kreeg de vw niet achter het huis....jammer we zullen dan van de zomer wel zien. Of we boeken nog een weekendje voor de zomervakantie.
Gelogd

JelleKaptein

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 34
  • Merk Vouwwagen: Jamet Jametic Panorama
Re: Afspannen en scheerlijnen
« Reactie #3 Gepost op: mei 20, 2018, 10:14:45 pm »

Ik zet meestal geen scheerlijnen en zet ook niet alle haringen erin. Als er meer wind komt zet ik bij. Als alle haringen erin zitten staat de tent echt wel stevig.
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Afspannen en scheerlijnen
« Reactie #4 Gepost op: mei 20, 2018, 10:20:01 pm »

Bij afspannen begin je met de wagentent voor je de voortent er aan zet. 
Eerst alle ritsen sluiten en begin van achter naar voren, eerst de hoeken, volg hierbij de lijn van het doek.

Dan de voortent opbouwen en hierbij doe hte hetzelfde, ritsen dicht en in dezelfde volgorde afspannen. 
Hierna ga je de rest van de haringen er in slaan.
Op de hoeken kun je scheerlijnen zetten.

Bij rustig weer op zo'n 20 a 30 cm, bij hardere wind steeds verder naar buiten.
Mocht het heel hard gaan kun je aan de binnenkant scheerlijnen aan het frame zetten en dan langs je voorwand schuin wegzetten.

Stormbanden worden afgeraden omdat deze schuren over je doek.  Er zijn wagens met een speciale clip op de hoeken voor stormlijnen
« Laatst bewerkt op: mei 21, 2018, 06:18:38 pm door muis »
Gelogd

Axel57

  • Gast
Re: Afspannen en scheerlijnen
« Reactie #5 Gepost op: mei 21, 2018, 12:44:52 pm »

Ben zelf nogal panisch voor wind....vanaf welke wind zet je scheerlijnen (ongeveer)?

Dat opzetten ging wel, afspannen zal nog wel een dingetje worden maar ja je bent op vakantie dus tijd genoeg.

Wat is het nut van de scheerlijn op ca de helf van de tent, extra stevigheid?
« Laatst bewerkt op: mei 21, 2018, 01:29:11 pm door Axel57 »
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.639
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Afspannen en scheerlijnen
« Reactie #6 Gepost op: mei 21, 2018, 03:54:19 pm »

Als je elastieken onderaan ok zijn, heb je nauwelijks scheerlijnen nodig.
In onze Odysseé hadden we scheerlijnen op maat klaarliggen voor harde wind. Hoeveel dat is hangt ook van je beschutting af. We hebben ooit een volle windkracht 10 op de wagen gehad. De auto ervoor als windbreker, omdat we nog bezig waren met opzetten, en dit staartje van een orkaan tegen de heersende wind in kwam, zagen we het te laat. Alle ritsen dicht, auto ervoor. Vrouwlief binnen de grondzeil inritsen en de kids hieden de palen op zijn plek.
Ik was buiten scheerlijnen aan het spannen. Blij dat dat systematisch was opgeborgen. Op het korte hoogtepunt van de storm kon ik geen haringen meer slaan door de wind, we konden elkaar niet meer verstaan op 1 meter afstand.
Na 10 minuten was alles voorbij, ongeveer een kwart van de tenten was verdwenen, de rest zwaarder of lichter beschadigd. Ook de voortent van de buurman, gemaakt van dikker staal om harde wind te weerstaan. Alleen wij hadden helemaal niets...

Een goede tent kan heel veel hebben. Reken op extra haringen en scheerlijnen vanaf een onbeschutte windkracht 5, maar laat de tent een beetje meebewegen.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

AnnekeCornee

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 542
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2008
Re: Afspannen en scheerlijnen
« Reactie #7 Gepost op: mei 21, 2018, 11:30:50 pm »

Wij hadden hiervoor een Alpenkreuzer. Zelfde model (bungalowtent). Wij gebruikten in principe alleen scheerlijnen voor de luifel (3x, links, midden, rechts). Haringen in ieder geval op de hoeken en beide kanten recht onder het achterraam en de ingang. Verder ongeveer 2 a 3 tussen de hoeken. Extra haringen en scheerlijnen inderdaad bij hardere wind. Ook voor de afdekflappen van de zijramen gebruikten we soms scheerlijnen (beschermd tegen regen, maar toch ventilatie). Die op het midden van de overgang tussen wanden en dak gebruikten we nooit.
Gelogd

Skaihosh

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 31
  • Merk Vouwwagen: 2023 tot ?? Combi-Camp Country Xclusive; 2018 tot 2023 Trigano Vendome GL 1998
  • Van bouwwagen naar vouwwagen ;-)
Re: Afspannen en scheerlijnen
« Reactie #8 Gepost op: mei 22, 2018, 08:50:44 am »

Ik zie dat meerderen geen/weinig scheerlijnen gebruiken en ook niet altijd alles afspant.
Dan denk ik, waarom zou je het niet doen? Is dat puur vanwege het tijdsaspect?
Gelogd

Daan Rene

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 538
  • Een droom is uitgekomen!!
Re: Afspannen en scheerlijnen
« Reactie #9 Gepost op: mei 22, 2018, 09:30:10 am »

Ik zie dat meerderen geen/weinig scheerlijnen gebruiken en ook niet altijd alles afspant.
Dan denk ik, waarom zou je het niet doen? Is dat puur vanwege het tijdsaspect?
Onze combi camp staat beter zonder scheerlijnen. Zo beweegt hij beter mee met de wind. Tijdens de mei vakantie nog wind stoten gehad van ruim 90km en hij bewoog prima met de wind mee.

Verstuurd vanaf mijn LG-H850 met Tapatalk

Gelogd

Axel57

  • Gast
Re: Afspannen en scheerlijnen
« Reactie #10 Gepost op: juli 10, 2018, 07:34:23 pm »

Voor de eerste keer redelijk, lastig met een ongelijk grasveld.

Gelogd

Wolbert

  • Gast
Re: Afspannen en scheerlijnen
« Reactie #11 Gepost op: juli 10, 2018, 09:25:13 pm »

Ik wert nog uit mijn tent tijd, en helemaal wanneer we gingen trekken,
Let er op, dat je niet te veel vast zet, wanneer je harde wint verwacht. Of er aan komt.

Zolang het kan bewegen, is het nog heel.
Wat gefixeerd zit, gaat met storm kapot.
Gelogd

hoek_tre

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 630
Re: Afspannen en scheerlijnen
« Reactie #12 Gepost op: juli 11, 2018, 12:46:03 am »

Wij zetten meestal 4 scheerlijnen aan de luifel vast, waarvan 2 in de middennok. Deze zetten we schuin naar links en rechts, in een op-de-kop-V-vorm, op een meter afstand van de luifel. We gebruiken in Nederland meestal Blue-screw haringen voor de luifel. Die scoorden goed op de meeste terreinen in een KCK-test. Op rots/hardere grond gebruiken we storm-band-haringen (zonder stormband) van 30-40 cm. De scheerlijnen zetten we met 2 haakelastieken per scheerlijn vast. Als we weg zijn bij de klapper, dan staat het tenminste goed vast bij eventuele rukwinden/storm, maar door de haakelastieken is het toch flexibel genoeg voor soepeltjes meebewegen zonder risico dat de boel niet kan meegeven, en dan fout gaat.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal