Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Aantal bar in band  (gelezen 1170 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Amancio40

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 16
  • Merk Vouwwagen: gerjak tago desert 2003
Aantal bar in band
« Gepost op: november 05, 2018, 01:44:10 pm »

Mijn vouwwagen ga vandaag in winterstalling.op band sta 35 PSI.das gelijk aan 2,4 bar.
Mag er iets meer in omdat hij op stalling ga ,of gewoon 2,4 bar aanhouden
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Aantal bar in band
« Reactie #1 Gepost op: november 05, 2018, 02:00:53 pm »

Heeft dat veel belang als hij op stalling gaat?


Denk vooral dat op moment dat hij van stalling komt de juiste bandendruk er terug opgezet wordt?

Gelogd

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 861
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: Aantal bar in band
« Reactie #2 Gepost op: november 05, 2018, 04:52:50 pm »

Sommige mensen doen bij de staling meer spanning in de band om te voorkomen dat er een platte kant ontstaat. Maar op zich is dit niet nodig. Als je, zodra je de wagen uit de stalling haalt, zorgt voor de juiste spanning en een klein stukje rijdt is de platte kant ook weer weg. 
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

jadatis

  • Gast
Re: Aantal bar in band
« Reactie #3 Gepost op: november 05, 2018, 09:34:13 pm »

Die 2,4 bar is de referentiedruk van een standaard load autoband met hoogte/breedte verhouding van 80% , dus bijvoorbeeld 185R13, maar bij zeer kleine bandjes, die je mogelijk hebt, staat die druk op de wang, en niet zoals bij gewone autobanden de maximum toegelaten koude druk, van 3 tot 3,5 bar.
Bij C-banden staat het er altijd zo op achter AT.
Sinds enkele jaren is dit ook de max toegelaten koude druk.
Vroeger mocht wel hogere druk dan achter AT. 
Volgens de wetten van de natuur kan de band hogere druk dan AT wel aanen als ie warm wordt door rijden, stijgt de druk ook ( pakweg 10 a 11%) en incidenteel zelfs 40%  dus je 2,4 wordt dan 3,4 bar.
Als de aanhanger stilstaat wordt de inhoud max 30 gr C dus druk loopt niet zo hoog op.
Dus je kunt gerust hogere druk vullen, denk aan 3 bar, de band en velg en ventiel kunnen daar tegen.

Als je bandjes toevallig van Continental groep zijn , dan zet die er vaak ,en de AT druk, en de maximum koude druk, die dan vaak 10 psi hoger is dus 45 psi.
En dan vind de bandenfabrikant het ook goed, dus voldoe je aan de regeltjes met je hogere druk.

Dit los van of het nodig is om blijvend plat stuk te voorkomen.
Naar mijn conclusie zal dit alleen blijvend zijn, als de band ooit oververhit is geweest door tw lage druk voor gewicht en snelheid.
Kans daarop schat ik laag bij een vouwwagen , die denk ik niet overbeladen wordt, en relatief ruim bemeten banden heeft

Ik zou het voor je kunnen doorrekenen als je band en vouwwagen gegevens geeft.
Gelogd

Amancio40

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 16
  • Merk Vouwwagen: gerjak tago desert 2003
Re: Aantal bar in band
« Reactie #4 Gepost op: november 06, 2018, 02:35:31 pm »

Sta in de stalling nu.ging er vanuit van de 35 PSI op de band dus heb ze op 2,5 bar gezet nu
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal