Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3   Omlaag

Auteur Topic: Bandenspanning Trigano Odyssee  (gelezen 4261 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

psvnr1

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 13
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL
Re: Bandenspanning Trigano Odyssee
« Reactie #30 Gepost op: juli 12, 2019, 12:24:05 pm »

Welke optie zou dan voor ons gelden? Die van ons is een Trigano Odyssee GL van 1999.

Even kijken naar de bandenmaat, eerste rij van de tabel (Bij ons is dat dus 135x13), weet niet welke banden onder 1999 model liggen/lagen:
Trigano 5.00 x 10   2.8 – 3.5 atm.
Trigano 135 x 13   2.8 – 3.2 atm.
Trigano …. x 14   2.8  – 3.5 atm.

ps kan gewoon met een moderne fietspomp  :K
Gelogd

xray

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 639
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2016
Re: Bandenspanning Trigano Odyssee
« Reactie #31 Gepost op: juli 12, 2019, 12:37:40 pm »

De bandenspanning 'hoort' niet bij een band, die hoort bij een voertuig...
Aha duidelijk vandaar de tabellen met merk band en model auto. Winter en zomerbanden zijn beide Michelin dus druk is zo goed als gelijkwaardig. Maar goed om te weten dit. En bizar dat er dan denk ik veel mensen dit niet weten. Die reclame voor de bandenspanning controle is daar ook niet heel duidelijk over.....

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Bandenspanning Trigano Odyssee
« Reactie #32 Gepost op: juli 12, 2019, 01:26:05 pm »

Dat het allemaal michelins zijn staat er dus los van.

Je kunt het allemaal prima vergelijken met het optillen van een zware kist. Dat is precies wat banden doen immers. Als je een kist van 50 kg moet optillen is daar een bepaalde kracht (='bandenspanning') voor nodig. Hoe zwaarder de kist, hoe groter de benodigde kracht. Wie de kist optilt doet niet ter zake, of dat nou Joop ('michelin') is of Kees ('hankook').  Ook al is Kees veel groter dan Joop. Het is overigens wel zo dat Jan, die hetzelfde postuur heeft als Kees, dezelfde maximale kist kan tillen. Op Joop, Jan en Kees staat precies aangegeven wat ze maximaal kunnen tillen aan zwaarte van de kist. Dat bij maximale spierkracht, maar die is natuurlijk niet altijd nodig. Het is een beetje zinloos om je spieren maximaal te laten rollen en dan een balpen op te pakken. En natuurlijk kan het altijd zo zijn dat iemand niet sterk genoeg is om de kist te tillen. Maar als dat zo is, heeft de verhuizer het verkeerde personeel gestuurd.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Bandenspanning Trigano Odyssee
« Reactie #33 Gepost op: juli 12, 2019, 01:33:14 pm »


Op mijn eigen band staat het heel duidelijk omschreven: maximaal 615 kg bij maximaal 51 PSI (3,5 bar). De banden kunnen samen dus 2460 kg aan, veel meer dan de 1850 kg die mijn auto maximaal beladen mag wegen. Leeg is het ongeveer 1350 kg, dus de bandenspanning voor mijn auto varieert ergens tussen de 2,2 en 2,8 bar, afhankelijk van de belading.
Voor een vouwwagen geldt exact hetzelfde.


Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

Gelogd

Karel Anker

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2001
Re: Bandenspanning Trigano Odyssee
« Reactie #34 Gepost op: juli 13, 2019, 03:55:19 pm »

Vorig jaar wilde we onze Jamet uit de stalling halen en toen was er een band volledig leeg en 1 band leeg aan het lopen. De volgende dag zouden we al op vakantie gaan, dus we hebben er nieuwe banden op gezet. In plaats van zuurstof is er stikstof in gespoten. Ik ben daar best wel tevreden mee, maar ik weet niet hoe het op de langere termijn is, want we hebben de Jamet verkocht.
Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Bandenspanning Trigano Odyssee
« Reactie #35 Gepost op: juli 13, 2019, 05:05:32 pm »

Stikstof is een broodje aap verhaal mijn inziens. Lucht bestaat al uit 78% Stikstof en 21% zuurstof en wat een rest gassen. Als je een band met 100% stikstof wilt vullen moet je hem eerst practisch vacuüm trekken..
Gelogd

Mrtouw

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 33
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee
Re: Bandenspanning Trigano Odyssee
« Reactie #36 Gepost op: juli 15, 2019, 01:37:47 pm »

Even kijken naar de bandenmaat, eerste rij van de tabel (Bij ons is dat dus 135x13), weet niet welke banden onder 1999 model liggen/lagen:
Trigano 5.00 x 10   2.8 – 3.5 atm.
Trigano 135 x 13   2.8 – 3.2 atm.
Trigano …. x 14   2.8  – 3.5 atm.

ps kan gewoon met een moderne fietspomp  :K
Die van ons heeft dezelfde bandenmaat, 135 x 80 x 13
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal