Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: 3Dog Camping stopt!?  (gelezen 11120 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 338
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
3Dog Camping stopt!?
« Gepost op: augustus 08, 2019, 03:45:14 pm »

3Dog fabrikage en service in Hamburg is gesloten: Medewerkers van 3DOG in Hamburg hebben vrijdag 25 juli 2019 te horen kregen dat het donderdag 1 augustus 2019 definitief over en uit is.


Dit voor de 3Dog liefhebbers slechte nieuws is sinds ruim een week op meerdere plaatsen op Facebook te vinden.
In meerdere (ook officiele Duitse 3Dog) groepen staan bevestigende meldingen van de stop, dat gemaakte garantie afspraken in Hamburg afgezegd worden zelfs al over de verkoop van voorraad (zie foto):

Vandaag heeft 3Dog eindelijk een officiele reactie gegeven, de activiteiten zijn gestopt vanwege teruglopende vraag naar de premium segment producten (zie foto):

Verdere informatie ontbreekt.

Online heb ik het volgende over de 3Dog Camping geschiedenis gevonden:

In 2001 is 3Dog Camping in Australie door Ray Grigston opgericht.
De Duitser Julian Nocke heeft tijdens een reis in Australie Ray Grigston ontmoet en is na terugkeer in 2005 3Dog Camping in Hamburg gestart.
In eerste instantie werden de tenten uit Australie geimporteerd en verkocht met een Duitse aanhangwagen eronder. Nadat de tentproductie in Hamburg was opgestart is de import beperkt tot het unieke, kwalitatief zeer goede doek, uit Australie. Het bedrijf 3Dog Camping in Europa staat los van 3Dog Camping in Australie.
In 2014 is 3Dog Camping (Europa) door Erwin Hymer groep overgenomen waarna, na korte tijd, Julian Nocke het bedrijf heeft verlaten. Na deze overname is door Hymer geinvesteerd in onder andere een automatische doek-snij-machine. Het in elkaar stikken is altijd -ongewijzigd- ambachtelijk handwerk gebleven.
In 2018 is de Erwin Hymer groep door de Amerikaanse Thor Industries overgenomen waardoor de grootste producent van ‘recreational vehicles’ ter wereld is ontstaan.

Mogelijk heeft de meest recente ontwikkeling bij 3Dog wel iets met de laatste overname door Thor te maken. Naar mijn ervaring kunnen Amerikaanse bedrijven (on-Europees) snel doorpakken in de uitvoering van strategie wijzigingen of het stoppen van onvoldoende rendabele activiteiten.

Ik ben benieuwd of dit nieuws echt het einde van 3Dog (Europa) inluid of dat er toch nog een toekomst voor deze vroege trendzetter met dit tenttrailer concept in Europa is.
Uit enkele facebook berichten leidt ik af dat er gesprekken over de toekomst lopen, (al lijkt mij de volgorde eerst sluiten dan verkopen dan niet echt handig ;-)), wie weet volgt er binnenkort beter nieuws.

Wie weet hier meer van, bijvoorbeeld via een  dealer? Ik zal zodra ik meer deelwaardige informatie heb dit ook hier toevoegen.
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: 3Dog Camping stopt!?
« Reactie #1 Gepost op: augustus 08, 2019, 04:02:37 pm »

Tja, Amerikaanse eigenaar. Dan leef je als bedrijf bij de dag. Been there, done that. Langetermijnvisie houden ze niet van.
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.680
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: 3Dog Camping stopt!?
« Reactie #2 Gepost op: augustus 08, 2019, 07:11:42 pm »

Ook de dealers weten niet meer. Ze hebben ook een mail met zeer summiere info gekregen en wachten op meer info.
Gelogd

muis

  • Gast
Re: 3Dog Camping stopt!?
« Reactie #3 Gepost op: augustus 08, 2019, 07:42:23 pm »

Jammer en vooral heel naar voor alle medewerkers.  Ik hoop dat ze toch nog verder kunnen  :J
Gelogd

RDDR

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 530
  • Merk Vouwwagen: Voorheen HK Kyte XL (MY2019) - nu een caravan
Re: 3Dog Camping stopt!?
« Reactie #4 Gepost op: augustus 08, 2019, 07:46:48 pm »

Zonde! Echt een kwaliteit product.
Gelogd

Eric65

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 54
  • Merk Vouwwagen: 3Dog Traildog Offroad BlackEdition 2017
Re: 3Dog Camping stopt!?
« Reactie #5 Gepost op: augustus 09, 2019, 02:08:43 pm »

Erg jammer dat 3Dog de nek is omgedraaid.
Hopelijk vind er een doorstart plaats. Of wellicht wordt het concept 1 op 1 overgenomen.
Wij kamperen tot volle tevredenheid al jaren met een 3Dog. Er is steeds veel interesse van mede kampeerders. Er moet toch markt zijn in de tenttrailerwereld voor zo'n prachtig en degelijk product.
Gelogd

carvers

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 222
  • Merk Vouwwagen: Rettenmaier Strada Gordigear Taiga 2018
Re: 3Dog Camping stopt!?
« Reactie #6 Gepost op: augustus 09, 2019, 02:32:26 pm »

Zeker zonde, prachtig afgewerkte stoere wagens.
Gelogd

Jer81

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 897
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itenea GL
Re: 3Dog Camping stopt!?
« Reactie #7 Gepost op: augustus 09, 2019, 05:18:13 pm »

Altijd zonde als een merk ophoudt te bestaan, zeker voor de werknemers die er jaren met hart en ziel aan gewerkt hebben.
Wat zou de reden zijn geweest? Niet winstgevend, te veel concurrentie van oa Campwerk en Campooz, niet voldoende doorontwikkelingsmodelijkheden of was het een bedreiging voor de eigen caravan's? Waarschijnlijk zullen we het nooit weten.
Al het tweede merk dit jaar geloof ik wat er mee stopt. Roadmaster ging ze voor dit jaar. Dat terwijl de media spreekt van een opleving van de vouwwagenmarkt en behoorlijke groei.
Gelogd

Marcel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 516
  • Merk Vouwwagen: Cabanon
Re: 3Dog Camping stopt!?
« Reactie #8 Gepost op: augustus 09, 2019, 06:45:45 pm »

Ik zou heel graag een 3Dog bezitten, maar de prijs hield ons wel tegen.
Ik kan me voorstellen dat de markt voor vouwwagens in dat segment erg klein is. Ik kan me bijvoorbeeld niet herinneren dat ik ooit een 3Dog 'in het wild' tegen ben gekomen.
Gelogd

Yuti1969

  • Gast
Re: 3Dog Camping stopt!?
« Reactie #9 Gepost op: augustus 19, 2019, 12:37:34 am »

Helaas hebben deze "geruchten"ons doen besluiten om niet voor een 3Dog te gaan maar voor een concurent. Wagen en product zijn uniek en zouden niet van de markt moeten verdwijnen
Gelogd

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 338
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: 3Dog Camping stopt!?
« Reactie #10 Gepost op: augustus 19, 2019, 12:09:43 pm »

Helaas hebben deze "geruchten"ons doen besluiten om niet voor een 3Dog te gaan maar voor een concurent. Wagen en product zijn uniek en zouden niet van de markt moeten verdwijnen
3Dog is gestopt vanwege zakelijke beslissing van het (nieuwe) moederbedrijf, dit maakt in tegenstelling tot een faillissement dat alle (10 jaar!) garanties gewoon door het moederbedrijf geleverd moeten worden. Alleen ben ik wel benieuwd hoe ze dit willen gaan doen zonder de fabriek, gaan ze nu een voorraad onderdelen aanleggen en tentreparaties uitbesteden?
Begrijpelijk dat je dit meeneemt in de keuze!
Ik heb ook berichten langs zien komen van mensen die juist nog de laatste modellen hebben gekocht, kwalitatief zijn ze onverminderd goed en een nieuwe aanschaffen kan (zoals het er nu uitziet) alleen nu of nooit...
Hoe dan ook vind ik de keuze te stoppen jammer en zou het mooi vinden als er alsnog iemand opstaat om het stokje over te nemen... Een ‘oproep’ hiervoor heb ik onder andere op linkendin gevonden https://www.linkedin.com/posts/servmedia_come-on-you-can-make-it-successful-and-you-activity-6568888306434613248-xAzC
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

Wanderer200

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 471
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2015
Re: 3Dog Camping stopt!?
« Reactie #11 Gepost op: augustus 21, 2019, 01:06:28 am »

Eeuwig zonde, elke keer als ik bij Bravo was moest ik even bij de 3Dogs kijken, wat een afwerking en kwaliteit. Maar daar was de prijs ook naar, een Scoutdog met wat opties gaat snel over de 15k en een Traildog met wat opties gaat richting de 20k dat is natuurlijk niet een grote afzetmarkt.

Ik hoop dat er een nieuwe eigenaar komt die het merk een doorstart geeft.
Gelogd

carvers

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 222
  • Merk Vouwwagen: Rettenmaier Strada Gordigear Taiga 2018
Re: 3Dog Camping stopt!?
« Reactie #12 Gepost op: augustus 21, 2019, 11:06:48 am »

Eeuwig zonde, elke keer als ik bij Bravo was moest ik even bij de 3Dogs kijken, wat een afwerking en kwaliteit. Maar daar was de prijs ook naar, een Scoutdog met wat opties gaat snel over de 15k en een Traildog met wat opties gaat richting de 20k dat is natuurlijk niet een grote afzetmarkt.

Ik hoop dat er een nieuwe eigenaar komt die het merk een doorstart geeft.

Misschien is het een 'probleem' dat deze wagens tegen deze prijzen toch een niche product zijn, waar klanten voor deze prijs dan eerder voor een Hoktkamper, Aartkok ed gaan (aanname, op gevoel). En dan loop je mogelijk tegen een lage omzetsnelheid aan. Of die amerikanen denken: wat moet ik met zo'n vreemde eend in de bijt, weg ermee  :N
Gelogd

Jer81

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 897
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itenea GL
Re: 3Dog Camping stopt!?
« Reactie #13 Gepost op: augustus 21, 2019, 12:06:20 pm »

Als je in de markt was voor een 3Dog dan lijkt het mij zeer onwaarschijnlijk dat je voor Holtkamper of Aart Kok kiest. Dan eerder Campooz of Campwerk. Vooral die laatste zal het 3Dog lastig hebben gemaakt op de thuismarkt. Ook mooie wagens en verkrijgbaar met ingebouwde keuken.
Gelogd

Wanderer200

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 471
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2015
Re: 3Dog Camping stopt!?
« Reactie #14 Gepost op: augustus 21, 2019, 12:49:23 pm »

De prijsklasse was wel Holtkamper niveau, qua uitstraling zijn ze inderdaad wel totaal verschillend.

Compooz heb ik ook wel eens bekeken maar is toch duidelijk mindere kwaliteit dan 3Dog, maar daar is de prijs dan ook naar. Campwerk ken ik verder niet.

En een 3Dog zal zijn geld waard zijn, maar dan moet je dat wel aan de man kunnen brengen. Sowieso wordt je doelgroep kleiner als je product duurder is, maar je moet je potentiele klant wel duidelijk kunnen maken wat de meerwaarde is.
« Laatst bewerkt op: augustus 21, 2019, 12:58:30 pm door Wanderer200 »
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal