Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Raclet Safari - hoeveel haringen nodig  (gelezen 2424 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JPW1975

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari
Raclet Safari - hoeveel haringen nodig
« Gepost op: juni 08, 2020, 11:37:55 am »

Hallo allemaal,
ben nieuw hier op dit forum, maar niet nieuw met vouwwagens, vroeger met m'n ouders altijd in een La Bohème met blauw deksel gekampeerd. In 2013 zelf een vouwwagen (Raclet Jasmin met panaroma voortent) van 2003 gekocht, deze in 2017 vervangen door een Raclet Safari uit 2012.
Vorig jaar vlak voor het noodweer begon de boel opgeruimd en zo de haringen in een box gedaan en weggezet, gister druk bezig geweest met het schoonmaken en recht slaan van alle haringen. En voor de grap eens geteld hoeveel haringen ik eigenlijk elk jaar meesleep.. Totaal zo'n 180 grondpennen, beetje overdreven lijkt. Dus vandaar mijn vraag, hoeveel haringen heb ik nodig om de Raclet Safari op te zetten, ik heb de wagen, voortent met inritsbaar grondzeil en een luifel (zit alleen met 3 scheerlijnen vast). Er is vast wel iemand op dit forum die het in kaart heeft. Alvast bedankt voor de reacties...
Groet, Jan
Gelogd

ArnoldusWH

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 306
  • Merk Vouwwagen: CampooZ Fat Freddy II, 2018
  • My klapper is my castle
Re: Raclet Safari - hoeveel haringen nodig
« Reactie #1 Gepost op: juni 08, 2020, 02:42:26 pm »

Go JPW, ik heb met je te doen ... 180 haringen ... en dan nog alle haringen die krom zijn.
Ik heb er met mijn CampooZ gelukkig maar 30 nodig om de hele boel op te zetten.

Ik gebruik een soort rots-haringen waarmee we in Zwitserland nooit problemen hebben, dat scheelt ook een hoop werk.
Misschien een tip om deze te gaan gebruiken, hoewel, als je er zoveel nodig hebt.
Pas op je vingers met rechtslaan  ::)
« Laatst bewerkt op: juni 08, 2020, 02:47:49 pm door ArnoldusWH »
Gelogd

sammyvannorel

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 418
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Monaco
Re: Raclet Safari - hoeveel haringen nodig
« Reactie #2 Gepost op: juni 08, 2020, 03:11:05 pm »

Waarom neem je niet het hele zwikkie mee naar de camping en telt daar gewoon uit hoeveel je er precies nodig hebt plus nog wat extra voor als je er 1 krom slaat? Overigens ik heb zelf HABA schroefharingen en heb me heilig voorgenomen nooit meer een hamer ter hand te nemen om een haring in de grond te jetsen. Wat een genot en snelheid en veiligheid (je slaat nooit op je tentdoek en de haringen gaan volledig in de grond en zijn er makkelijk weer uit te krijgen).
Buurmannen op de camping kijken eerst wat meewarig als ik mijn metabo uit de disselbak pak, maar dat is snel weg nadat ik binnen no-time alle haringen zonder een druppeltje zweet in de grond heb zitten.

https://www.obelink.nl/haba-schroefharingen-haringset.html?gclid=EAIaIQobChMIluOvuaXy6QIViOh3Ch3KLQHUEAQYASABEgIzbvD_BwE
Gelogd
Kamperen: een fortuin uitgeven om als oermens te leven

Jer81

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 897
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itenea GL
Re: Raclet Safari - hoeveel haringen nodig
« Reactie #3 Gepost op: juni 08, 2020, 03:20:45 pm »

Waarom neem je niet het hele zwikkie mee naar de camping en telt daar gewoon uit hoeveel je er precies nodig hebt plus nog wat extra voor als je er 1 krom slaat? Overigens ik heb zelf HABA schroefharingen en heb me heilig voorgenomen nooit meer een hamer ter hand te nemen om een haring in de grond te jetsen. Wat een genot en snelheid en veiligheid (je slaat nooit op je tentdoek en de haringen gaan volledig in de grond en zijn er makkelijk weer uit te krijgen).
Buurmannen op de camping kijken eerst wat meewarig als ik mijn metabo uit de disselbak pak, maar dat is snel weg nadat ik binnen no-time alle haringen zonder een druppeltje zweet in de grond heb zitten.

https://www.obelink.nl/haba-schroefharingen-haringset.html?gclid=EAIaIQobChMIluOvuaXy6QIViOh3Ch3KLQHUEAQYASABEgIzbvD_BwE

Dat ziet eruit als een topidee om mee te nemen naar Frankrijk.

Maar denk niet dat ik er ver mee had gekomen in de Drentse zandgrond van afgelopen najaar. Toen had ik echt klassieke halfronde haringen nodig.
Gelogd

JPW1975

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari
Re: Raclet Safari - hoeveel haringen nodig
« Reactie #4 Gepost op: juni 08, 2020, 03:50:55 pm »

Waarom neem je niet het hele zwikkie mee naar de camping en telt daar gewoon uit hoeveel je er precies nodig hebt plus nog wat extra voor als je er 1 krom slaat? Overigens ik heb zelf HABA schroefharingen en heb me heilig voorgenomen nooit meer een hamer ter hand te nemen om een haring in de grond te jetsen. Wat een genot en snelheid en veiligheid (je slaat nooit op je tentdoek en de haringen gaan volledig in de grond en zijn er makkelijk weer uit te krijgen).
Buurmannen op de camping kijken eerst wat meewarig als ik mijn metabo uit de disselbak pak, maar dat is snel weg nadat ik binnen no-time alle haringen zonder een druppeltje zweet in de grond heb zitten.

https://www.obelink.nl/haba-schroefharingen-haringset.html?gclid=EAIaIQobChMIluOvuaXy6QIViOh3Ch3KLQHUEAQYASABEgIzbvD_BwE

Het hele zwikkie is nogal zwaar, wilde juist de overbodige rommel thuis laten, vandaar ook mijn vraag.. Vanwege het hele Corona verhaal hebben we de vouwwagen met Hemelvaart en Pinksteren (NL) niet opgezet, dus dat gaat pas weer komende zomer gebeuren, onze trekauto (Seat Exeo ST 1.8TSI 118KW) trekt het zwikkie overigens makkelijk, maar lichter is natuurlijk altijd beter..
   
Gelogd

JPW1975

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari
Re: Raclet Safari - hoeveel haringen nodig
« Reactie #5 Gepost op: juni 08, 2020, 03:56:09 pm »

Go JPW, ik heb met je te doen ... 180 haringen ... en dan nog alle haringen die krom zijn.
Ik heb er met mijn CampooZ gelukkig maar 30 nodig om de hele boel op te zetten.

Ik gebruik een soort rots-haringen waarmee we in Zwitserland nooit problemen hebben, dat scheelt ook een hoop werk.
Misschien een tip om deze te gaan gebruiken, hoewel, als je er zoveel nodig hebt.
Pas op je vingers met rechtslaan  ::)

De 180 haring zijn degene die recht zijn, en dat zijn er veel teveel, heb dus ook de echt kromme inmiddels weggemikt. Mijn vraag was hoeveel er ongeveer bij horen, gok zelf op rond de 100. maar heb zelf nog nooit alle lusjes/ gaten voorzien van een haring, dus ik kom normaal gesproken rond de 40-50 uit. Maar goed, vorig jaar in Kroatie was het erg rustig, tot er opeens die storm kwam, toen moest er toch even snel wat bij (da's jammergenoeg altijd midden in de nacht). 
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Raclet Safari - hoeveel haringen nodig
« Reactie #6 Gepost op: juni 08, 2020, 08:48:55 pm »


Nooit exact geteld maar het zullen ongeveer een 60 zijn denk ik, inclusief de stormbanden. En dat is inderdaad veel opslaan.


Wij hebben er ook veel meer mee dan dat. Maar ook verschillende daar je soms op rotsgrond staat en wat reserve moet mee nemen. En je moet dus van beiden wat overschot hebben.


Wij hebben ook nog ringskes, deze steek ik door het gaatje van een normale haring zodanig dat onmogelijk de elastiek van de haring kan afschieten. Niet persé nodig, maar ik doe het vaak wel. Ook wanneer er hevige regenval wordt verwacht tracht ik soms de slabben wat aan te spannen zodanig dat het water daar makkelijker van kan aflopen. Echter ook niet absoluut noodzakelijk en doen we ook niet altijd.


Op die wijze hebben we er ook veel meer mee dan dat we effectief gebruiken.
Gelogd

xray

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 638
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2016
Re: Raclet Safari - hoeveel haringen nodig
« Reactie #7 Gepost op: juni 09, 2020, 11:48:17 am »

Ik heb ze ooit soort van geteld voor de Odyssee (de Safari zal er ongeveer net zoveel hebben die hadden we namelijk hiervoor en is dezelfde krat met haringen  :#

Wagenbak:10 voorkant en 24 rondom is 34
5 voor scheerlijnen luifel plus 12 haringen voor luifel is 17
# haringen voortent:
10 en 4 voor de deuren is 14
2 scheerlijnen voortent en 2 achter--> 4 grote haringen
Slikranden 20 tot 30 haringen, Grondzeil 4 haringen, Ondertent 4 haringen
Bijzettent 4 grondzeil 2 scheerlijnen 6 haringen
Totaal wagen met luifel en bijzettent 120 haringen

Gebruiken doen we ze zelden allemaal. En ik heb er meerdere soorten bij ons zodat de luifel en scheerlijnen en hoeken met dikkere zandharing vastgezet kunnen worden, dan hoef je je minder zorgen te maken bij wind en regen.
Vorig jaar tussen Hemelvaart en Pinksteren de wagen laten staan op de camping en dankzij de gunstige ligging wind voornamelijk van achteren geen krimp gegeven.
Gelogd

JPW1975

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari
Re: Raclet Safari - hoeveel haringen nodig
« Reactie #8 Gepost op: juni 09, 2020, 12:50:19 pm »

Ik heb ze ooit soort van geteld voor de Odyssee (de Safari zal er ongeveer net zoveel hebben die hadden we namelijk hiervoor en is dezelfde krat met haringen  :#

Wagenbak:10 voorkant en 24 rondom is 34
5 voor scheerlijnen luifel plus 12 haringen voor luifel is 17
# haringen voortent:
10 en 4 voor de deuren is 14
2 scheerlijnen voortent en 2 achter--> 4 grote haringen
Slikranden 20 tot 30 haringen, Grondzeil 4 haringen, Ondertent 4 haringen
Bijzettent 4 grondzeil 2 scheerlijnen 6 haringen
Totaal wagen met luifel en bijzettent 120 haringen

Gebruiken doen we ze zelden allemaal. En ik heb er meerdere soorten bij ons zodat de luifel en scheerlijnen en hoeken met dikkere zandharing vastgezet kunnen worden, dan hoef je je minder zorgen te maken bij wind en regen.
Vorig jaar tussen Hemelvaart en Pinksteren de wagen laten staan op de camping en dankzij de gunstige ligging wind voornamelijk van achteren geen krimp gegeven.

Dank, dit zocht ik! Heb zelf geen bijzettent en je telling is ruim, van de 180 had ik er al 70 uitgelaten, dus zit nu redelijk goed met m'n 110.. Stuk of 20-25 stormpennen liggen er nog in, dus komt helemaal goed.
Gelogd

xray

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 638
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2016
Re: Raclet Safari - hoeveel haringen nodig
« Reactie #9 Gepost op: juni 09, 2020, 02:51:53 pm »

Dank, dit zocht ik! Heb zelf geen bijzettent en je telling is ruim, van de 180 had ik er al 70 uitgelaten, dus zit nu redelijk goed met m'n 110.. Stuk of 20-25 stormpennen liggen er nog in, dus komt helemaal goed.
graag gedaan dan heb je er wel genoeg bij je. En is idd ruim geteld door alle gaatjes/touwtjes een keer te tellen toen de vouwwagen stond op de camping  8)
Wij doen meestal die stormpennen in alle scheerlijnen/brede aanklikbanden. Wel alle grondzeilen vast zodat die strak staan. De hoeken sowieso en dan vaak om en om of om de 3 de haringen aan het tentdoek en spatlappen wel wat meer zodat de wind er niet onder slaat.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal