Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Bandenspanning Fat Freddy  (gelezen 2967 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

polleke68

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 4
  • Merk Vouwwagen: Campooz Fat Freddy*
Bandenspanning Fat Freddy
« Gepost op: juli 02, 2020, 09:42:14 pm »

Hi,

Weet iemand wat de bandendruk moet zijn van de Fat Freddy? (Of Lazy Jack, zal niet heel veel anders zijn). Ik kan het zo nergens vinden!
Vast bedankt!
Gelogd

polleke68

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 4
  • Merk Vouwwagen: Campooz Fat Freddy*
Re: Bandenspanning Fat Freddy
« Reactie #1 Gepost op: juli 02, 2020, 10:17:55 pm »

::) Zelf gevonden!

Voor anderen die zich dat afvragen! Hier de ling van de ANWB (2,4 bar)

https://www.anwb.nl/experts/kampeermiddelen/16/bandenspanning-vouwwagen
« Laatst bewerkt op: juli 02, 2020, 10:21:51 pm door polleke68 »
Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Bandenspanning Fat Freddy
« Reactie #2 Gepost op: juli 03, 2020, 07:45:22 am »

Niet alle vouwwagens hebben meer de zelfde (merk) banden als waarmee ze de fabriek uit rolden. Daarom is het belangrijk de maximale bandendruk af te lezen van de band zelf en niet meer automatisch uit te gaan wat er in de originele papieren staat vermeld. Want dit klopt simpelweg dan niet meer.. verder houden veel verzekeringen de leeftijd van 6 jaar aan. Daarna is kans op een klapband groter. Dus controleer de DOT code ook even. Want is je band ouder met een ongeval etc.. dan kunnen ze moeilijk gaan doen.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.003
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Bandenspanning Fat Freddy
« Reactie #3 Gepost op: juli 03, 2020, 08:01:49 am »

Nee, is vaker gezegd, bandendruk is voertuig-afhankelijk, niet band-afhankelijk. Wat er aan maximale bandendruk op de band staat is totaal niet relevant. Je auto heeft niet voor niets een sticker met bandendruk in de tankklep, als het label op de band leidend is, zou die sticker zinloos zijn.
Gelogd

polleke68

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 4
  • Merk Vouwwagen: Campooz Fat Freddy*
Re: Bandenspanning Fat Freddy
« Reactie #4 Gepost op: juli 03, 2020, 08:04:32 am »

Volgens mij is het van alles wat. Het gewicht van de aanhanger bepaald de druk, de max. druk die een band kan hebben staat op de band zelf. Maw daar moet je niet overheen.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.003
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Bandenspanning Fat Freddy
« Reactie #5 Gepost op: juli 03, 2020, 05:27:26 pm »

Volgens mij is het van alles wat. Het gewicht van de aanhanger bepaald de druk, de max. druk die een band kan hebben staat op de band zelf. Maw daar moet je niet overheen.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

Als je over de maximale druk van een band heen zou moeten om aan de druk voor het voertuig te komen, zit er simpelweg een te lichte band onder. Dan klopt de loadindex van de band dus al niet voor het voertuig. Als je een aanhanger hebt waar C banden onder moeten een je koopt autobanden in dezelfde maat, loop je dat risico.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.003
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Bandenspanning Fat Freddy
« Reactie #6 Gepost op: juli 03, 2020, 05:34:58 pm »

Maar in principe is het gewoon natuurkunde: druk is kracht per oppervlak. De druk in de band, uitgeoefend op het oppervlak op het wegdek is een kracht die voor de banden samen even groot is als het gewicht van het voertuig. Hoe zwaarder het voertuig (of een deel ervan), hoe hoger de banddruk moet zijn. Gewicht is dus de grootste leidraad, op een Aygo band staat 2 bar, op een caravanband 5 bar en op een vrachtwagenband 10 bar. Daarnaast wordt er door de fabrikant dynamisch getest om tot een finetuning te komen en daarmee de geadviseerde bandendruk. Wat een bandenfabrikant op de wang zet zijn een maximale load met een bijbehorende maximale bandenspanning. Als de fabrikant van het voertuig goed heeft gekozen, zit hij hier niet op (cq ver onder) de limiet. Zo mogen mijn autobanden max 4 bar hebben voor 615 kg per band, maar komt mijn auto tot 350 kg per band bij 2,5 bar.
Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Bandenspanning Fat Freddy
« Reactie #7 Gepost op: juli 04, 2020, 12:07:50 am »

Nee, is vaker gezegd, bandendruk is voertuig-afhankelijk, niet band-afhankelijk. Wat er aan maximale bandendruk op de band staat is totaal niet relevant. Je auto heeft niet voor niets een sticker met bandendruk in de tankklep, als het label op de band leidend is, zou die sticker zinloos zijn.

Je kan niet klakkeloos uitgaan van wat op de sticker staat. Altijd controle of de band daarmee niet het maximum overschrijd.

Als je band 3 bar mag hebben en het advies van de fabriek is 2.5 bar. Dan kun je dus gerust 2.5 bar gebruiken.  Anders word het wanneer er bv 4 bar geadviseerd word terwijl je band maximaal 3 bar mag hebben..
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.003
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Bandenspanning Fat Freddy
« Reactie #8 Gepost op: juli 04, 2020, 08:35:09 am »

Je kan niet klakkeloos uitgaan van wat op de sticker staat. Altijd controle of de band daarmee niet het maximum overschrijd.

Als je band 3 bar mag hebben en het advies van de fabriek is 2.5 bar. Dan kun je dus gerust 2.5 bar gebruiken.  Anders word het wanneer er bv 4 bar geadviseerd word terwijl je band maximaal 3 bar mag hebben..

Zie boven, dan zit er dus een foute band onder. Aanhangers gebruiken tegenwoordig vaak 195 50 15 c hogrdrukbanden. Daar zou een 195 50 15 autoband onder passen. In die situatie moet de druk hoger zijn dan de band aan kan. Dan moet je niet op die lagere druk van rijden, dan moet je meteen naar je bandenbedrijf, daar iemand een schop onder z'n hol geven en direct de goede banden er onder te laten zetten. Nogmaals, wat banden maximaal mogen hebben ligt doorgaans (fors) hoger dan wat het voertuig vraagt. En dan nog gelden die limieten alleen in het samenspel van maximale belading bij maximale snelheid. Ook daar houdt een voertuigfabrikant rekening mee. Alleen als je je ouderwetse diagonaalbanden hebt laten aansmeren ('6ply' '8ply', waar je ook iemand bij je bandenbedrijf een schop voor onder z'n hol mag verkopen, maar dat terzijde), dan zet ze maar op de maximale druk, ook al is dat veel hoger dan de voertuigfabrikant aanraadt. Die dingen hebben zo de neiging tot heet lopen dat je het daar dan maar mee moet doen, om te voorkomen dat hij klapt of het loopvlak verliest. De goede bandenspanning is ook verantwoordelijk voor een flink deel van vering en demping, zeker bij een rubber geveerde torsieas onder een aanhanger.
Gelogd

ArnoldusWH

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 306
  • Merk Vouwwagen: CampooZ Fat Freddy II, 2018
  • My klapper is my castle
Re: Bandenspanning Fat Freddy
« Reactie #9 Gepost op: juli 04, 2020, 12:02:13 pm »

Ik heb de bandendruk onder mijn Fat Freddy op 3.0 gehad, maar vond dat te veel 'stuiteren' op relatief slecht wegdek , ondanks dat ik schokbrekers heb gemonteerd.
Met een druk van 2,5 rijdt het veel rustiger en verwerken de banden een deel van de oneffenheden in het wegdek.
Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Bandenspanning Fat Freddy
« Reactie #10 Gepost op: juli 04, 2020, 02:59:40 pm »

Zie boven, dan zit er dus een foute band onder. Aanhangers gebruiken tegenwoordig vaak 195 50 15 c hogrdrukbanden. Daar zou een 195 50 15 autoband onder passen. In die situatie moet de druk hoger zijn dan de band aan kan. Dan moet je niet op die lagere druk van rijden, dan moet je meteen naar je bandenbedrijf, daar iemand een schop onder z'n hol geven en direct de goede banden er onder te laten zetten. Nogmaals, wat banden maximaal mogen hebben ligt doorgaans (fors) hoger dan wat het voertuig vraagt. En dan nog gelden die limieten alleen in het samenspel van maximale belading bij maximale snelheid. Ook daar houdt een voertuigfabrikant rekening mee. Alleen als je je ouderwetse diagonaalbanden hebt laten aansmeren ('6ply' '8ply', waar je ook iemand bij je bandenbedrijf een schop voor onder z'n hol mag verkopen, maar dat terzijde), dan zet ze maar op de maximale druk, ook al is dat veel hoger dan de voertuigfabrikant aanraadt. Die dingen hebben zo de neiging tot heet lopen dat je het daar dan maar mee moet doen, om te voorkomen dat hij klapt of het loopvlak verliest. De goede bandenspanning is ook verantwoordelijk voor een flink deel van vering en demping, zeker bij een rubber geveerde torsieas onder een aanhanger.

Schoppen lijkt mij niet meteen de oplossing.. maar mensen maken fouten en bandenboeren maken dus ook fouten. Onder veel aanhangers liggen geen C- banden en dat hoeft ook niet persee, Tandemassers en caravans kun je niet vanuit gaan dat ze daar banden onder zetten die je fors hoger kan oppompen dan wat de leverancier vraagt. Je zal altijd de band moeten controleren op het maximale PSI en wat de draagkracht is.

Met een vouwwagen tot 750 kg, zal dit allemaal niet zo spannend zijn. Ik wou alleen maar even een stuk bewustwording kweken dat je er niet altijd automatisch vanuit kan gaan en om deze materie zelf ook beter te leren begrijpen. Als we het over veiligheid hebben zijn de juiste banden wel meteen het begin..
Gelogd

Jer81

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 915
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itenea GL
Re: Bandenspanning Fat Freddy
« Reactie #11 Gepost op: juli 04, 2020, 03:35:03 pm »

Vandaag mijn vouwwagen opgehaald. Daar staat op de wielkast de gewenste bandenspanning. 2.5 bar.
Gelogd

mhooghiemstra

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 10
  • Merk Vouwwagen: CampooZ Fat Freddy*
Re: Bandenspanning Fat Freddy
« Reactie #12 Gepost op: juli 04, 2020, 07:43:59 pm »

Ik heb destijds van Raoul, van Campooz, gehoord dat er 2.5 bar in de banden van mijn Fat Freddy moest.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal