Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: roest stokken 3DOG  (gelezen 3151 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

martjeklap

  • Goldmember 2024
  • Klapperraar
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 105
  • Merk Vouwwagen: 3DOG, Traildog
roest stokken 3DOG
« Gepost op: augustus 05, 2020, 01:44:10 am »

wij hebben sinds vorig jaar een nieuwe Traildog. bij het opzetten van de voortent dit voorjaar, bleken een aantal stokken (de gewone, niet de roestvrijstalen) flink roest te vertonen en witte corrosie. Contact opgenomen met de leverancier en met Campwerk, beiden zeggen dat er vocht in de stokken heeft gezeten en dat ik de stokken moet insmeren met chroom autopoets. Dat heb ik gedaan, wordt het wel iets beter van, maar de stokken blijven beschadigd. En het blijft natuurlijk heel vreemd dat er roest op komt na 1 seizoen kamperen. We bergen de vouwwagen zorgvuldig en droog op. Het vocht heeft waarschijnlijk in de inschuifstokken gezeten, die kan je natuurlijk moeilijk helemaal controleren op vocht aan de binnenkant. Bovendien zijn de stokken ook bedoeld voor buiten en vochtige omstandigheden. Op de 3dog roedel op facebook zag ik dat dit een bekende klacht is sinds een paar jaar, wie heeft hier ook ervaring mee en hoe is het opgelost (ik heb zelf geen facebook, dus kan daar niet gemakkelijk op kijken). Het lijkt me een klacht die bij een vouwwagen in deze prijsklasse niet voor moet komen na 1 seizoen gebruik.
groeten, Margriet
Gelogd

muis

  • Gast
Re: roest stokken 3DOG
« Reactie #1 Gepost op: augustus 05, 2020, 08:59:18 am »

Autopoets wordt idd aangeraden voor de witte roest ingaat dit een reactie is van het metaal op de chemicaliƫn die voor het tentdoek zijn gebruikt.

Gewoon roest is een heel ander verhaal volgens mij,  vraag me af of je roest kunt wegpoetsen op die manier
Gelogd

martjeklap

  • Goldmember 2024
  • Klapperraar
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 105
  • Merk Vouwwagen: 3DOG, Traildog
Re: roest stokken 3DOG
« Reactie #2 Gepost op: augustus 05, 2020, 02:48:00 pm »

De gewone roest is wel iets weggegaan. Het witte is niet weg te krijgen. Autowas schijnt ook beschermend te zijn naar de toekomst toe. Blijft vreemd voor zo'n dure vouwwagen. Overigens verder heel blij met de Traildog.
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.681
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: roest stokken 3DOG
« Reactie #3 Gepost op: augustus 05, 2020, 03:04:30 pm »

Bij tentstokken moet je je realiseren dat de buizen aan de buitenkant voorzien zijn van een zinklaag (de witte aanslag is oxidatie van zink). De binnenkant van de buizen hebben geen beschermlaag en zijn gewoon staal. Deze zullen daar dus makkelijk roesten.Het beschermprincipe is erop gebaseerd dat zink minder edel is als staal en zich dus zal opofferen voordat het staal gaat roesten (= oxideren). Hoe goed en hoe lang die dat kan doen, hangt af van hoeveel oxidatie er plaatsvind en hoe dik die zinklaag is.
Daarnaast kan roest vanaf de binnenkant van een andere buis zich afzetten op je buis, wat natuurlijk niet meehelpt (Roest op bijvoorbeeld een RVS-buis zorgt ervoor dat ook die RVS buis gewoon doorroest)Als je teveel roestvorming hebt, gewoon teruggaan naar de dealer / leverancier voor je garantie.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal