Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: 90 pk of 110?  (gelezen 4137 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jarab

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon S
90 pk of 110?
« Gepost op: april 15, 2021, 03:02:25 pm »

Hallo, wij overwegen onze 9 jaar oude Fiat Panda (1,2 / 4 cylinder / 69pk) te upgraden naar een Skoda Fabia combi (lichte station, zuinig).
Wij komen uit de voeten met onze Holtkamper Cocoon S, maar iets meer kracht en comfort is langzamerhand welkom.

Vraag is : gaan we voor een 1,2 TSi 4 cylinder , 90 pk óf 1,2 DSG automaat 110 pk óf een 1 liter, 3 cylinder 95 pk . Wie heeft een goed advies.
Dank, AB
Gelogd

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 861
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: 90 pk of 110?
« Reactie #1 Gepost op: april 15, 2021, 03:18:29 pm »

Het is natuurlijk altijd een persoonlijke voorkeur, maar ik zou gaan voor de automaat.
Ik moet niets hebben van een 3 cylinder,  en een automaat is wel lekker rijden.
Qua pk's zijn alle drie de auto's m.i. mogelijk, hebben alle drie geen probleem met een vouwwagen.
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

GertjanA

  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 782
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL 2010
Re: 90 pk of 110?
« Reactie #2 Gepost op: april 15, 2021, 03:19:55 pm »

Automaat is inderdaad heel relaxed.  110pk geeft je net dat beetje extra als je in wilt halen.
Gelogd

Jer81

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 897
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itenea GL
Re: 90 pk of 110?
« Reactie #3 Gepost op: april 15, 2021, 03:49:23 pm »

Ik zou zeker even proefrijden. Ik heb 3 auto's gehad met automaat (Volkswagen, Hyundai, Toyota. Nu weer bewust handgeschakeld). De VW en Hyundai waren met dubbele koppeling en dat werkt op zich wel fijn). De Toyota was een CVT en ik vond dat niet fijn.

De DSG van Volkswagen was in combinatie met de te lichte benzine motor in de Golf (2017) ook geen pretje. Zeer onrustig.
« Laatst bewerkt op: april 15, 2021, 03:52:43 pm door Jer81 »
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.786
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: 90 pk of 110?
« Reactie #4 Gepost op: april 15, 2021, 04:09:32 pm »

Hallo, wij overwegen onze 9 jaar oude Fiat Panda (1,2 / 4 cylinder / 69pk) te upgraden naar een Skoda Fabia combi (lichte station, zuinig).
Wij komen uit de voeten met onze Holtkamper Cocoon S, maar iets meer kracht en comfort is langzamerhand welkom.

Vraag is : gaan we voor een 1,2 TSi 4 cylinder , 90 pk óf 1,2 DSG automaat 110 pk óf een 1 liter, 3 cylinder 95 pk . Wie heeft een goed advies.
Dank, AB

Ik rij nu een 90PK Renault Captur, je redt het daarmee met de VW maar de volgende auto mag graag minimaal 110PK hebben.
Net dat beetje extra rijdt een stuk soepeler, ook in het dagelijkse leven zonder VW
Gelogd

Spiegelbeeld

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 722
  • HK Cocoon, klappen doe je pas onder Lyon
Re: 90 pk of 110?
« Reactie #5 Gepost op: april 15, 2021, 06:19:06 pm »

Je komt van ver vanuit die oude Fiat. Dus dan is bijna alles beter!
Al naar gelang van je rijgedrag zo ik de keuze maken, vind je het allemaal wel prima, kies de lichtste, scheelt flink in de prijs.
Wil je lekker meedoen, kies dan een wat zwaardere variant.
Gelogd

cahummel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 482
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer Select (in wording)
  • Als je spelfouten vindt mag je ze houden!
Re: 90 pk of 110?
« Reactie #6 Gepost op: april 15, 2021, 06:43:35 pm »

Ik rijd de 1.2 TSI met 105 pk in een Volkswagen Caddy, en dat gaat omdat hij gekoppeld is aan een handgeschakelde versnellingsbak. Je kunt hiermee zeker niet schakellui rijden. Aangezien een Fabia een behoorlijk eind lichter is dan een Caddy, zou ik denken dat de 90 pk prima gaat, en de 110 pk zal wel lekker rijden denk ik. Driecilinders hebben niet mijn voorkeur, maar dat is omdat ik het geluid niet fijn vind. Een kennis van mij had een VW Polo met de driecilinder en die liep bij 120000 km in de soep, 4500 euro reparatie. Dus ik zou voor een viercilinder gaan.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: 90 pk of 110?
« Reactie #7 Gepost op: april 15, 2021, 07:39:26 pm »

In de soep lopen heeft niet zo veel met het aantal cilinders te maken. De meeste hedendaagse motoren zijn vooral ontworpen op een zo laag mogelijk (test)verbruik bij zo hoog mogelijk vermogen tegen zo laag mogelijke productie kosten. Duurzaamheid is tegenwoordig niet meer zo'n issue, levensduur van 5 jaar of 1,5 ton is voldoende. Dat zie je bij alle verbrandingsmotoren terug, of het nou een 1 liter driepitter benzine betreft of een dikke zescilinder diesel. Je kunt prima zeer degelijke en betrouwbare motoren maken (ook 'downsizemotoren'), maar dan moeten de onderdelen worden overengineerd en dat is te duur/wordt niet meer gedaan.
« Laatst bewerkt op: april 15, 2021, 07:46:31 pm door sanderv »
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.203
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: 90 pk of 110?
« Reactie #8 Gepost op: april 15, 2021, 07:47:46 pm »

Automaat zou mijn keuze zijn.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: 90 pk of 110?
« Reactie #9 Gepost op: april 15, 2021, 07:54:07 pm »

Dsg is niet meer zo slecht als in de begindagen, maar met privé geld zou ik nog steeds een handbak prefereren boven en automaat.
Gelogd

LarsNL

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 330
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone Gamedrive Classic (2021)
Re: 90 pk of 110?
« Reactie #10 Gepost op: april 15, 2021, 07:58:48 pm »

Ik heb zelf een Octavia met de 1.0 met DSG automaat (2017 of 18) en daarmee trek ik de Aart Kok livingstone zonder problemen!

Hebben ook een ford C-max 2 liter met een automaat gehad, DRAMATISCHE motor in combi met die automaat... heel hakkelend, schakelde heel snel terug.... om toeren te maken en dan viel gewoon heel je snelheid weg. WALGELIJK! Daarnaast eigenlijk altijd zware diesels gereden handgeschakeld... (lease bakken), hiervoor een Octavia 2.0 diesel reed ook lekker, zuiniger ook, maar deze 1.0 is alles wat ik nodig heb. Trekt als een tierelier op, redelijk zuinig en de DSG 7 bak is in 1 woord heerlijk!

Zou nooit meer geen automaat willen als ze allemaal als deze zijn. Dus ja ga proef rijden! :D PK zegt weinig ... probeer het gewoon.
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: 90 pk of 110?
« Reactie #11 Gepost op: april 15, 2021, 08:05:50 pm »

Sinds de WLTP als norm wordt gebruikt, lijkt de DSG meer de standaard te worden heb ik de indruk.


Verwacht dat met hybride motoren, die zeker voor lease in de nabije toekomst in België verplicht gaan worden en daarop volgend elektrisch, zal dat nog meer de standaard gaan worden.


Hierdoor zal mijn volgende dus ook een automaat worden, hoewel ik daar tot op heden nog totaal geen ervaring mee heb gehad.

Gelogd

Klappen maar!

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 93
  • Merk Vouwwagen: Kyte Wind Force-S-uper ;-)
Re: 90 pk of 110?
« Reactie #12 Gepost op: april 15, 2021, 09:52:42 pm »

In de soep lopen heeft niet zo veel met het aantal cilinders te maken. De meeste hedendaagse motoren zijn vooral ontworpen op een zo laag mogelijk (test)verbruik bij zo hoog mogelijk vermogen tegen zo laag mogelijke productie kosten. Duurzaamheid is tegenwoordig niet meer zo'n issue, levensduur van 5 jaar of 1,5 ton is voldoende. Dat zie je bij alle verbrandingsmotoren terug, of het nou een 1 liter driepitter benzine betreft of een dikke zescilinder diesel. Je kunt prima zeer degelijke en betrouwbare motoren maken (ook 'downsizemotoren'), maar dan moeten de onderdelen worden overengineerd en dat is te duur/wordt niet meer gedaan.

Dat is inderdaad de huidige norm. Na bijna 20 jaar lease Octavia gereden te hebben heb ik nu toch gekozen voor een Toyota 2.0 liter benzine uit 2013.  Gewoon old school handgeschakeld, degelijk en zonder turbo’s.
Wel hoger verbruik maar over het algemeen probleemloze auto’s.
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.203
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: 90 pk of 110?
« Reactie #13 Gepost op: april 16, 2021, 12:25:23 am »

Dsg is niet meer zo slecht als in de begindagen, maar met privé geld zou ik nog steeds een handbak prefereren boven en automaat.
Rij zelf met een 8 traps automaat, kan deze op de hand zetten en dan schakelen met de flippers of de pook. Kan ook een versnelling vastzetten als je berg af gaat. Voor mij alleen nog dat soort automaten


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gelogd

Jeronimo

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 228
  • Merk Vouwwagen: Campooz Lazy Jack Trekking
Re: 90 pk of 110?
« Reactie #14 Gepost op: april 16, 2021, 07:05:45 am »

Makkelijke keuze: de automaat!
Onze vorige auto was een Seat Altea XL 1.2 tsi met 105 pk en handbal. Qua vermogen was dat toereikend maar naar mijn smaak wel echt aan de ondergrens. Bij steilere en langere hellingen moet je een paar versnellingen terug.

Huidige auto is een Audi A4 35 tfsi met 150 pk en 7 traps DSG....rijdt heerlijk!!! Als we in heuvels/bergen rijden zet ik hem in de Sport stand zodat hij iets later doorschakelt in hogere versnelling. En als het nodig is tik je hem met de flippers nog een tandje terug. Ik zou echt niet meer anders willen!
Gelogd
Die-hard mooi-weer-kampeerder
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal