Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Gronddoek der gronddoeken  (gelezen 11703 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.354
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Gronddoek der gronddoeken
« Gepost op: april 26, 2021, 04:57:15 pm »

In één van de topics over worteldoek /“wat onder kuipzeil te leggen”, heb ik onderstaande al eens aangekondigd. Ik had toen beloofd hier een topic van te maken; bij deze!

Edit: Link naar betreffende topic: https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=25662.0

Nadat we met de Kyte altijd tot grote tevredenheid 250grams bouwzeil hebben gebruikt onder het kuipzeil te beschermen moest ik voor de Aero een nieuw zeil op maat maken. Aangezien in dit dikke bouwzeil nooit één gaatje hebben gehad en dit relatief licht is, hetzelfde zeil weer gekocht.

Het bouwzeil had echter als nadeel dat hier regelmatig water onder liep. Daarom moet je het onder de wagen vouwen en niet laten uitsteken. Dit werkt tot op zekere hoogte maar heeft weer als nadeel dat je spatwater niet voorkomt zoals dat bij worteldoek wel het geval is.

Waarom dan geen worteldoek gebruiken? Omdat onze ervaring is dat dit op een mooi gazon prima gaat maar als je in de blubber staat of in hele fijne klei, dit er toch door komt. Ook zal je kuipzeil altijd vochtig blijven door optrekkend vocht en muf gaan ruiken. 

Het mooiste zou zijn om het beste van beide te combineren. Dus het bouwzeil onder de kuip (en dan ook echt een cm of 10 a 15 er onder) en hier buiten een rand van worteldoek. Aan de randen zal je namelijk minder druk krijgen op de grond en vocht kan hier aan de lucht drogen.
Ik heb geprobeerd dit zo aan elkaar te maken dat het water niet vanaf het worteldoek of tent tussen kuipzeil en bouwzeil komt. Hiervoor heb ik een opstaande rand gecreëerd. Het worteldoek steekt ca. 20 a 25 cm onder de wagen uit. De haringen zullen bij de Aero op vaste plekken komen. Bij de eerste keer opzetten dus even een soldeerbout mee om hiervoor gaten te branden.
Bij de Aero zet je de tent aan twee steunen vast met haakjes die aan de wagen vast zitten en die je moet laten zakken. Deze komen op het grondzeil. Door deze plaatsen te markeren kan ik het grondzeil steeds precies hetzelfde neerleggen. Ook bij andere wagens zou je een referentiepunt kunnen zoeken. Een wiel bijvoorbeeld.

Het bouwzeil is op maat gemaakt door deze af te tekenen bij een opgezette wagen op een vlakke ondergrond. Wij kunnen de Aero opzetten op de oprit wat dit wel makkelijker maakt. Hoekpunten van het grondzeil gemarkeerd en later het zeil ca 7 cm (omdat je het ook nog moet omvouwen) ingekort. De stroken worteldoek zijn ca. 40 cm breed.


Plaatjes zeggen meer dan woorden:

Onderzijde zeil met hier de strook worteldoek op gelegd.


Zeil omvouwen met hierin 6 mm touw om de omstaande rand ten alle tijden te forceren. Het is echt een lastig pakket om onder je naaimachine door te halen. Daarom het geheel eerst gelijmd met een lijmpistool.


Gelijmd. 


Het geheel ligt klaar voor het naaien. Het witte snoer is een verlengsnoer voor het lijmpistool.


Met de naaimachine fixeren. Iemand moet je helpen het grote zeil te begeleiden. Ik gebruik een machine met boventransport die het zeil nog redelijk voorruit trekt. Alleen lijmen zou kunnen maar de lijm van het lijmpistool hechtte onvoldoende op het bouwzeil om een duurzame verbinding te krijgen. Het water zal overigens voor het stiksel weglopen normaliter omdat het worteldoek hier omhoog gaat lopen. Anders zal het hooguit iets zweten.


Het resultaat na naaien gezien van de bovenkant. De opstaande rand is zo goed zichtbaar.


Resultaat.






Hoe het geheel gaat voldoen blijft nog even afwachten. Ik houd jullie op de hoogte.
« Laatst bewerkt op: april 26, 2021, 06:33:58 pm door GJT »
Gelogd

GertjanA

  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 782
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL 2010
Re: Gronddoek der gronddoeken
« Reactie #1 Gepost op: april 26, 2021, 06:12:08 pm »

Zoals de kasteelheer roept: wat goeoeoeoeoed
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.792
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Gronddoek der gronddoeken
« Reactie #2 Gepost op: april 26, 2021, 09:02:14 pm »

mooi uitgezocht en uitgewerkt!  :J
Gelogd

btje1977

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 72
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Malawi 2.0
Re: Gronddoek der gronddoeken
« Reactie #3 Gepost op: april 26, 2021, 10:08:19 pm »

Is dat bouwzeil niet dicht? Dan mag je het op vele campings niet gebruiken.

Verstuurd vanaf mijn RMX1931 met Tapatalk

Gelogd

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.354
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: Gronddoek der gronddoeken
« Reactie #4 Gepost op: april 26, 2021, 11:01:52 pm »

Net zo dicht als het kuipzeil wat er op komt. Gras ademt echt niet door worteldoek als je hier een dicht kuipzeil op legt. Dit is dus een waardeloze regel die veel vouwwagens en tenten uit zou sluiten. Nog nooit een opmerking gehad over het kuipzeil van onze Cabanon en Kyte voorheen.
« Laatst bewerkt op: april 26, 2021, 11:05:39 pm door GJT »
Gelogd

laurensvdl

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 68
Re: Gronddoek der gronddoeken
« Reactie #5 Gepost op: april 27, 2021, 06:45:25 am »

Net zo dicht als het kuipzeil wat er op komt. Gras ademt echt niet door worteldoek als je hier een dicht kuipzeil op legt. Dit is dus een waardeloze regel die veel vouwwagens en tenten uit zou sluiten. Nog nooit een opmerking gehad over het kuipzeil van onze Cabanon en Kyte voorheen.
Eens. En met deze oplossing ook nog eens heel goed gecamoufleerd! Netjes hoor


Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Gelogd

winnieandbuzz

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 244
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country Xclusive 2021
Re: Gronddoek der gronddoeken
« Reactie #6 Gepost op: april 27, 2021, 07:24:16 am »

Mooi gemaakt maar ik begrijp het doel niet echt. In dertig jaar tijd heb ik nog nooit een beschadiging van een kuipzeil gehad en viezigheid, tjsa, dat hoor nu eenmaal de onderkant van een kuipzeil. Even op zijn kop op het gras en drogen, opvouwen en klaar.  Nu heb je een extra zeil dat je moet meenemen.
Gelogd

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.354
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: Gronddoek der gronddoeken
« Reactie #7 Gepost op: april 27, 2021, 09:43:53 am »

Mooi gemaakt maar ik begrijp het doel niet echt. In dertig jaar tijd heb ik nog nooit een beschadiging van een kuipzeil gehad en viezigheid, tjsa, dat hoor nu eenmaal de onderkant van een kuipzeil. Even op zijn kop op het gras en drogen, opvouwen en klaar.  Nu heb je een extra zeil dat je moet meenemen.

Goede opmerking. Bij de ene vouwwwagen zal het meer doel dienen dan bij de andere. Bij de Kyte en de Aero vouwt het kuipzeil mee in. Deze rits je dus niet even los en leg je op de kop te drogen. Na het klappen is het kuipzeil nu brandschoon. Tijdens het omleggen van de hoes over de wagen en het opruimen van de laatste dingen laten we dit zeil even op de kop drogen of vouwen het zelfs vies op vies op. Deze stoppen we onder de afdekhoes in het vak wat HK hiervoor gemaakt heeft (soort dubbele laag met rits in je afdekhoes). Het grondzeil bezem je even af en maken we hooguit 1 keer per seizoen even schoon in plaats van telkens het vaste kuipzeil tijdens het klappen te moeten schoonmaken. Het is dus puur voor het gemak.

Hiernaast staan we in het buitenland wel eens in iets anders dan gras en dan kan wat extra bescherming geen kwaad. Bij een keiharde ondergrond en scherpe steentjes kun je op plekken waar je steeds loopt best problemen krijgen. Aangezien het best dure wagens zijn bescherm ik het kuipzeil dus extra.
Gelogd

winnieandbuzz

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 244
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country Xclusive 2021
Re: Gronddoek der gronddoeken
« Reactie #8 Gepost op: april 27, 2021, 09:58:14 am »

Bij de Kyte en de Aero vouwt het kuipzeil mee in. Deze rits je dus niet even los en leg je op de kop te drogen.
Weer wat geleerd, wel handig dat ie mee ingevouwen kan worden. Dan is jouw oplossing wel een heel goede.

Ik ga trouwens je tip over touw in de rand wel overnemen voor iets wat ik thuis nodig heb. Nu nog een naaimachine regelen 🙂
Gelogd

Urgje

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 846
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Mercury 2011
Re: Gronddoek der gronddoeken
« Reactie #9 Gepost op: april 27, 2021, 11:31:49 pm »

Super gaaf gedaan! Ik ben benieuwd hoe het gaat bevallen!
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.206
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Gronddoek der gronddoeken
« Reactie #10 Gepost op: april 28, 2021, 01:38:37 am »

Wij gebruiken geen zeil maar een soort van tegel, Green Cover, zie de foto.
Past in de extended versie van het extended dekzeil. Laat het gras doorgroeien en kiezeltjes heb je geen last van. Grondzeil is ook niet koud aan de voetjes.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Gelogd

SpeedyG

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 86
  • Merk Vouwwagen: Jamet Arizona (2001)
Re: Gronddoek der gronddoeken
« Reactie #11 Gepost op: april 28, 2021, 11:52:12 am »

Wij gebruiken geen zeil maar een soort van tegel, Green Cover, zie de foto.
Past in de extended versie van het extended dekzeil. Laat het gras doorgroeien en kiezeltjes heb je geen last van. Grondzeil is ook niet koud aan de voetjes.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro

Heb ik ook naar gekeken. Maar toch niet genomen omdat:
- Veel tegels nodig, nemen veel opbergruimte in.
- Één tegel is licht maar x tegels weegt toch aardig wat.

In ons geval:
Afmeting voortent 320x520
Afmeting tegel 30x30
Even rekenen dan hebben wij ongeveer 200 tegels nodig!!!
Uitgaande van 1 cm dikte betekent dus een pakket van 100x30x60 cm!! Daar heb ik geen ruimte voor.

@OhPeeCee
Hoeveel teges hebben jullie in gebruik? Waar laat je ze? En wat wegen ze bij elkaar?
« Laatst bewerkt op: april 28, 2021, 12:05:36 pm door SpeedyG »
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.206
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Gronddoek der gronddoeken
« Reactie #12 Gepost op: april 28, 2021, 12:10:43 pm »

Heb ik ook naar gekeken. Maar toch niet genomen omdat:
- Veel tegels nodig, nemen veel opbergruimte in.
- Één tegel is licht maar x tegels weegt toch aardig wat.

@OhPeeCee
Hoeveel teges hebben jullie in gebruik? Waar laat je ze? En wat wegen ze bij elkaar?

Ik geloof dat we er rond de 32 tegels hebben. Wegen niet veel per stuk. Voor de specs kan je naar de site van Green Cover. We hebben een extended dekzeil voor de cocoon, daar passen ze in. Ik doe platen van 3 bij 5 tegels, past precies en het dekzeil is gelijk strak, geen plooien meer.
Zie de foto


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Gelogd

Geert-Jan

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 44
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon S 2007
Re: Gronddoek der gronddoeken
« Reactie #13 Gepost op: april 28, 2021, 12:15:03 pm »

Dat flapperend dekzeil van de HK is mij tijdens het rijden ook een doorn in het oog (of beter: de achteruitkijkspiegel).
Gelogd

hoek_tre

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 630
Re: Gronddoek der gronddoeken
« Reactie #14 Gepost op: mei 14, 2021, 08:19:34 pm »

@GJT: Ik ben benieuwd hoe het gebruik ervan jullie bevalt, en wat je er eventueel nog zou willen veranderen.
Kun je ook een foto maken, hoe de rand met touw aansluit richting je grondzeil, als het  eronder ligt?
« Laatst bewerkt op: mei 14, 2021, 08:39:28 pm door hoek_tre »
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal