Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 »   Omlaag

Auteur Topic: Kogeldruk  (gelezen 12379 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

superkoe32

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.413
  • Merk Vouwwagen: CCC Xclusive 2021
  • ** Pluk de dag! **
Re: Kogeldruk
« Reactie #15 Gepost op: mei 23, 2021, 10:47:57 pm »

Afgelopen vrijdag onze nieuwe CCCX opgehaald. Ik heb meteen thuis de kogel druk bekeken,  deze was toen al leeg 68 kilo!
Met al onze spullen erin komen we uit op 76 (vind ik overigens prima). Dus tja,  die 50 gaan we iig nooit redden ::) :H
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.755
Re: Kogeldruk
« Reactie #16 Gepost op: mei 23, 2021, 11:04:23 pm »

Ik wil je niet gaan vertellen wat of hoe je moet laden in jullie ccc, maar met het verplaatsen van zwaardere spullen naar achter de as kan je veel bereiken. Hoeft niet eens helemaal achterin, liever niet zelfs.
Maar nogmaals dit is meer als een tip bedoeld, ik heb natuurlijk niet gezien hoe jullie geladen hebben. En als de combi goed rijd en jullie je er veilig bij voelen is het an sich goed.


Klappen met de Combi Camp Flexi T&T.
Niet omdat het moet....
Gelogd

winnieandbuzz

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 244
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country Xclusive 2021
Re: Kogeldruk
« Reactie #17 Gepost op: mei 23, 2021, 11:07:17 pm »

Hier het zelfde Superkoe. CCCX beladen en nu 74 kg kogeldruk... hebben alle zware dingen op en achter de as. Misschien helpt het nog als de koelkast gevuld is.
Gelogd

superkoe32

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.413
  • Merk Vouwwagen: CCC Xclusive 2021
  • ** Pluk de dag! **
Re: Kogeldruk
« Reactie #18 Gepost op: mei 24, 2021, 07:09:16 am »

Ik wil je niet gaan vertellen wat of hoe je moet laden in jullie ccc, maar met het verplaatsen van zwaardere spullen naar achter de as kan je veel bereiken. Hoeft niet eens helemaal achterin, liever niet zelfs.
Maar nogmaals dit is meer als een tip bedoeld, ik heb natuurlijk niet gezien hoe jullie geladen hebben. En als de combi goed rijd en jullie je er veilig bij voelen is het an sich goed.


Klappen met de Combi Camp Flexi T&T.
Niet omdat het moet....

Theu, ik durf wel te zeggen dat wij zeer ervaren kampeerders zijn,  alles wat maar enigzins van gewicht mag spreken ligt op de as dan wel achter de as aan de keuken kant. Daar ligt het dus niet aan :) We voelen ons er prima bij verder hoor,  eigenlijk lig ik er niet wakker van maar ik vind het zo gek dat een lege cc al op de 68 kg zit.  Bij onze vorige vouwwagens van Cabanon heb ik dat nog nooit meegemaakt :)

Winnieandbuzz, wij dachten het zelfde! Dat zal weer een kilo of 2/3 schelen denk ik :+ Neuswiel eraf zou ook nog een idee zijn als jullie van gewicht af willen,  deze leggen wij dan in de auto neer. Komt vast goed!
« Laatst bewerkt op: mei 24, 2021, 07:15:09 am door superkoe32 »
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.755
Kogeldruk
« Reactie #19 Gepost op: mei 24, 2021, 09:05:33 am »

Omdat ik jullie alleen van het forum “ken” is het bijna niet in te schatten waarmee je in gesprek gaat. :)6]
Het is idd bijzonder dat een lege vouwwagen al niet aan de wettelijke eisen voldoet en waarbij het blijkbaar ook erg lastig tot onmogelijk is om er aan te voldoen. (Hoe kan dit type vouwwagen dan goedgekeurd zijn voor NL?)
Hoeveel kogeldruk geeft cc eigenlijk aan wat mag?
Zoals ik al schreef is het belangrijk dat jullie je er goed bij voelen en als je er niet minder van slaapt en de combinatie rijd goed dan zit dat wel goed.
Ik ben er zelf ook niet huiverig van. Goed kijken wat de auto en klapper mogen dat houd ik aan als leidraad. Waarbij ik de veiligheid wel voorop houd. Ben wel met mijn kostbaarste bezit (gezin) op pad. 
Persoonlijk zou ik weer niet zo ver gaan om het neuswiel eraf te halen als het niet nodig is om normaal de straat uit te kunnen rijden. Hoewel een goed neuswiel eerder richting de 5 kg gaat.

Klappen met de Combi Camp Flexi T&T.
Niet omdat het moet....
« Laatst bewerkt op: mei 24, 2021, 09:16:05 am door Theu »
Gelogd

superkoe32

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.413
  • Merk Vouwwagen: CCC Xclusive 2021
  • ** Pluk de dag! **
Re: Kogeldruk
« Reactie #20 Gepost op: mei 24, 2021, 09:40:03 am »

Omdat ik jullie alleen van het forum “ken” is het bijna niet in te schatten waarmee je in gesprek gaat. :)6]
Het is idd bijzonder dat een lege vouwwagen al niet aan de wettelijke eisen voldoet en waarbij het blijkbaar ook erg lastig tot onmogelijk is om er aan te voldoen. (Hoe kan dit type vouwwagen dan goedgekeurd zijn voor NL?)
Hoeveel kogeldruk geeft cc eigenlijk aan wat mag?
Zoals ik al schreef is het belangrijk dat jullie je er goed bij voelen en als je er niet minder van slaapt en de combinatie rijd goed dan zit dat wel goed.
Ik ben er zelf ook niet huiverig van. Goed kijken wat de auto en klapper mogen dat houd ik aan als leidraad. Waarbij ik de veiligheid wel voorop houd. Ben wel met mijn kostbaarste bezit (gezin) op pad. 
Persoonlijk zou ik weer niet zo ver gaan om het neuswiel eraf te halen als het niet nodig is om normaal de straat uit te kunnen rijden. Hoewel een goed neuswiel eerder richting de 5 kg gaat.

Klappen met de Combi Camp Flexi T&T.
Niet omdat het moet....

Cc geeft kogeldruk advies aan tussen 60 en 70  :H

En idd, mijn gezin is mijn dierbaarste bezit :J
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.377
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Kogeldruk
« Reactie #21 Gepost op: mei 24, 2021, 10:44:09 am »

Als ik het goed voor heb was de kogeldruk van mijn wagen 60 kg bij de vorige, bij de huidige 70 kg. Dergelijke wagen zou ik dus al niet mogen slepen. lijkt er op dat de as van de wagen redelijk ver naar achter staat.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.016
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Kogeldruk
« Reactie #22 Gepost op: mei 24, 2021, 11:21:37 am »

Het is helemaal niet raar. Het komt omdat de wet maar blijft achterlopen op dit punt. Ooit was de toegelaten kogeldruk op trekhaken meestal 50 kg en reden er veel zelfbouw aanhangers rond. 50 kg was dan de maximale kogeldruk, zeker als er geen typeplaatje was om het te controleren. Tegenwoordig is 75 kg kogeldruk of zelfs 100 kg of meer voor trekhaken geen enkel probleem. Aanhanger fabrikanten produceren niet voor een minilandje als Nederland, die produceren groter. En ontwerpen dus zodanig dat de kogeldruk van de auto maximaal benut wordt. Grootste effectieve lading en meest stabiele rijgedrag. Maar vervolgens proberen consumenten toch weer aan die achterhaalde wettelijke eis te voldoen door zoveel mogelijk gewicht achterin de aanhanger te gooien. Waardoor je dus de paradoxale situatie krijgt dat de wet een gevaarlijkere in plaats van veiligere situatie creëert. Idem als met de bevestiging van de oploopremkabel. Dat kan conform de wet, terwijl hij dan niet werkt, of conform de technische specs en werkend, maar dan met risico op een bon.
« Laatst bewerkt op: mei 24, 2021, 11:24:15 am door sanderv »
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.377
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Kogeldruk
« Reactie #23 Gepost op: mei 24, 2021, 11:40:07 am »

Ik heb eens nagekeken voor België, daar wordt gesteld dat de technische specificaties geldend zijn. Dus kogeldruk marge die gespecificeerd is voor je auto, trekhaak en aanhangwagen, moet kloppen. Zelfde geld voor de breekkabel.
Lijkt hier dus logischer te zijn.

Gelogd

Parker700

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Berichten: 153
  • Merk Vouwwagen: Zambezi original 1998
Re: Kogeldruk
« Reactie #24 Gepost op: mei 24, 2021, 12:51:37 pm »

Ik vind 30kg het lekkerste sturen.
Nog nooit last van slingeren gehad, ook niet bij hoge snelheden (+130).
Met een caravan is het een ander verhaal omdat de luchtweerstand de caravan aan de voorzijde omhoog trekt.
Gelogd

powerhead

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1
  • Merk Vouwwagen: Scout, CombiCamp.
Re: Kogeldruk
« Reactie #25 Gepost op: mei 29, 2021, 09:15:22 pm »

Al eens geprobeerd om de as iets naar voren te plaatsen ?
Ik heb een CC van 2014 en de as kan 2 X 10 cm naar voren geplaatst worden.
Ik heb hem 1 X 10 cm naar voren geplaatst en dit scheelt bijna 10 kg op de kogeldruk.
zit nu aan een nette 63 kg vol bepakt, en rijd ook stabieler.
Gelogd

Marcel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 516
  • Merk Vouwwagen: Cabanon
Re: Kogeldruk
« Reactie #26 Gepost op: mei 30, 2021, 10:35:20 am »

Hier het zelfde Superkoe. CCCX beladen en nu 74 kg kogeldruk... hebben alle zware dingen op en achter de as. Misschien helpt het nog als de koelkast gevuld is.

Als de achterkant van de VW zwaarder is dan de voorkant kan dit toch niet leiden tot een dergelijk hoge kogeldruk? Als je de achterkant zwaar genoeg maakt is de kogeldruk negatief lijkt mij.
Gelogd

superkoe32

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.413
  • Merk Vouwwagen: CCC Xclusive 2021
  • ** Pluk de dag! **
Re: Kogeldruk
« Reactie #27 Gepost op: mei 30, 2021, 11:28:30 am »

Als de achterkant van de VW zwaarder is dan de voorkant kan dit toch niet leiden tot een dergelijk hoge kogeldruk? Als je de achterkant zwaar genoeg maakt is de kogeldruk negatief lijkt mij.

Het is toch echt zo Marcel...
Enige wat wellicht nog gaat helpen zijn de boodschappen in de keuken tegen die tijd die mee gaan en drinken in de koelkast. Maar nogmaals wij maken ons er verder niet druk om, stabiele wegligging is het belangrijkste en dat is dik in orde in ons geval :J
Gelogd

Marcel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 516
  • Merk Vouwwagen: Cabanon
Re: Kogeldruk
« Reactie #28 Gepost op: mei 30, 2021, 04:37:36 pm »

Het is toch echt zo Marcel...

Wat is echt zo? Als een lege wagen een dergelijk hoge kogeldruk geeft is dat toch eenvoudig te herstellen door gewicht achter de as te leggen? Al met je lood meenemen, maar die kogeldruk kan echt omlaag.
Gelogd

superkoe32

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.413
  • Merk Vouwwagen: CCC Xclusive 2021
  • ** Pluk de dag! **
Re: Kogeldruk
« Reactie #29 Gepost op: mei 30, 2021, 04:52:45 pm »

Wat is echt zo? Als een lege wagen een dergelijk hoge kogeldruk geeft is dat toch eenvoudig te herstellen door gewicht achter de as te leggen? Al met je lood meenemen, maar die kogeldruk kan echt omlaag.

Tuurlijk is alles mogelijk, maar ik ga niet met 20 kilo contra gewichten aan lood op vakantie  ::)

Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal