Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Autoband of aanhanger band?  (gelezen 1774 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vazal

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 91
  • Merk Vouwwagen: Camplet Classic 2014 (2020), Camplet Royal 1998 (2015-2019) Koepeltent (2007-2014)
Autoband of aanhanger band?
« Gepost op: mei 12, 2021, 07:11:08 am »

Beste lezers,

Mijn vouwwagen banden moeten vervangen worden, momenteel heb ik er 2x cargomaxx st4000 onder liggen.
Nu belde ik mijn garage op voor mijn auto onderhoud en vroeg hem of hij ook mijn vouwwagen banden wilde vervangen.
De garage geeft aan dat er prima autobanden onder kunnen aangezien mijn Max load van de camplet 550kg is.
Hij gaf zelfs te kennen dat autobanden prettiger rijden dan de aanhanger banden aangezien autobanden minder stuiteren, klopt dit?

Alvast bedankt voor de reactie(s)
Gelogd

winnieandbuzz

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 244
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country Xclusive 2021
Re: Autoband of aanhanger band?
« Reactie #1 Gepost op: mei 12, 2021, 07:52:04 am »

Als je een tempo 100 keuring hebt kun je sowieso prima autobanden gebruiken aangezien ze toch vervangen moeten worden na 5 jaar. De aanhangerbanden hebben eigenschappen als beter bestand zijn tegen lang stilstaan en houden langer lucht. Voor mij geen redenen om deze speciaal aan te schaffen omdat ik de vouwwagen aan huis heb staan en de banden op lucht houdt en op een ‘bandenbeschermer’ heb staan.
Gelogd

Vazal

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 91
  • Merk Vouwwagen: Camplet Classic 2014 (2020), Camplet Royal 1998 (2015-2019) Koepeltent (2007-2014)
Re: Autoband of aanhanger band?
« Reactie #2 Gepost op: mei 12, 2021, 07:58:12 am »

De Camplet van mij is geveerd, heeft geen tempo 100 keuring maar kan prima 120 rijden (in Frankrijk) De vouwwagen hebben we in een stalling staan maar die haal ik 2x p.j. op om de banden op te pompen en om even mee te rijden, lang stilstaan in nooit goed voor aanhangers/auto’s

Maar rijdt het ook fijner met autobanden of merk je daar niks van?
Gelogd

Vazal

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 91
  • Merk Vouwwagen: Camplet Classic 2014 (2020), Camplet Royal 1998 (2015-2019) Koepeltent (2007-2014)
Re: Autoband of aanhanger band?
« Reactie #3 Gepost op: mei 12, 2021, 07:59:24 am »

Als je een tempo 100 keuring hebt kun je sowieso prima autobanden gebruiken aangezien ze toch vervangen moeten worden na 5 jaar. De aanhangerbanden hebben eigenschappen als beter bestand zijn tegen lang stilstaan en houden langer lucht. Voor mij geen redenen om deze speciaal aan te schaffen omdat ik de vouwwagen aan huis heb staan en de banden op lucht houdt en op een %u2018bandenbeschermer%u2019 heb staan.

De Camplet van mij is geveerd, heeft geen tempo 100 keuring maar kan prima 120 rijden (in Frankrijk) De vouwwagen hebben we in een stalling staan maar die haal ik 2x p.j. op om de banden op te pompen en om even mee te rijden, lang stilstaan in nooit goed voor aanhangers/auto%u2019s

Maar rijdt het ook prettiger met autobanden of merk je daar niks van?
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.206
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Autoband of aanhanger band?
« Reactie #4 Gepost op: mei 12, 2021, 08:41:29 am »

Heb ooit een Flyer op aanhanger banden laten zetten. Standaard wordt de flyer geleverd op autobanden. Na dit debacle weet ik ook waarom. Aanhangerbanden maakte de flyer een spring in het veld achter de auto.
De 4 fietsen die er op stonden gingen daar te keer, niet leuk km te zien in de achteruit kijkspiegel, na de vakantie gelijk over en terug naar autobanden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.008
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Autoband of aanhanger band?
« Reactie #5 Gepost op: mei 12, 2021, 09:39:55 am »

Je hebt de 13 inch wielen en dus keuze genoeg. Je huidige banden zijn al radiaalbanden, dus in die zin maakt het niet uit of je wel of geen extra load banden gebruikt. Wat de garage zegt klopt, de Camplet is zo licht dat zowel autobanden als aanhanger banden qua loadindex veel hoger zitten dan je nodig hebt. Van autobanden is de loadindex lager, de speedindex hoger. De meeste aanhanger banden hebben speedindex N, dus (volgeladen) tot 140 km/h, waar autobanden in deze maat met een iets lagere volle belading en hogere snelheid mogen rijden van 190 km/h.
Extra load banden hebben doorgaans iets stijvere wangen en zijn dus wat stugger, wat een aanhanger wat springeriger kan maken.
Gelogd

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 863
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: Autoband of aanhanger band?
« Reactie #6 Gepost op: mei 12, 2021, 09:40:40 am »

Onze vouwwagen werd ook nieuw afgeleverd op Cargomax aanhanger banden. Prima banden, nooit een probleem mee gehad, en de wagen volgde rustig de auto, ook met 120 / 130 km snelheid.
Na een aantal jaren de banden vervangen voor autobanden ( Vredesteijn). Ook prima banden, nooit enig verschil gemerkt.
Zolang de draagkracht van de band goed is dus geen probleem om gewone autobanden te monteren.
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

Vazal

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 91
  • Merk Vouwwagen: Camplet Classic 2014 (2020), Camplet Royal 1998 (2015-2019) Koepeltent (2007-2014)
Re: Autoband of aanhanger band?
« Reactie #7 Gepost op: mei 12, 2021, 09:45:21 am »

Bedankt voor alle info. Gaan we idd voor autobanden.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal