Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Imperiaal  (gelezen 1232 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

cahummel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 482
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer Select (in wording)
  • Als je spelfouten vindt mag je ze houden!
Imperiaal
« Gepost op: mei 14, 2021, 09:33:44 pm »

We hebben vandaag een imperiaal gekocht om fietsen mee te kunnen nemen op onze (nog op te bouwen) Alpen Kreuzer Select. Omdat de vouwwagen na uitgebreide restauratie er weer (bijna) uit ziet als nieuw, en het imperiaal wel wat roestplekken kent, wilde ik deze behandelen. Hij lijkt nu wel verzinkt te zijn, maar zeker in de hoeken zit wat roest op de lasnaden.

Dus nu zijn er een aantal opties die we overwegen: stralen en poedercoaten, stralen en thermisch verzinken, roest helemaal wegschuren en verven met rustoleum. De laatste is makkelijkst maar een beetje houtje touwtje, de andere twee zijn denk ik beter, hoewel poedercoat wel krasgevoelig is, en het imperiaal vaak op de grond komt te liggen, en verzinken is goede bescherming, maar dan kan de boel wel kromtrekken (staal is 2 mm dik).

Daarnaast weet ik genoeg poedercoaters die voor particulieren werken, maar verzinkerijen (regio Amsterdam) ken ik niet die dat doen.

We komen hier niet helemaal uit, dus wat zouden volgens jullie de voors en tegens zijn. Het liefste moet het er weer als nieuw uit gaan zien.
Gelogd

PenH

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 844
  • Merk Vouwwagen: CC-Flexi Comfort
Re: Imperiaal
« Reactie #1 Gepost op: mei 15, 2021, 11:39:27 am »

Misschien kun je hier eens informeren? Ik heb geen ervaringen met dit bedrijf, ken het alleen omdat ze een locatie bij mij in de buurt hebben, maar ook in Amsterdam: https://www.coatinc.com/nl/locaties/nederland/amsterdam-nl/
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 811
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Imperiaal
« Reactie #2 Gepost op: mei 17, 2021, 07:18:09 pm »

Het ligt er aan hoe het ontwerp is. Als het een statisch frame is zonder in en uit schuivende delen, kan je wel lakken, zowel nat als poedercoaten.
Heeft het bewegende delen dan zou ik het verzinken. 
Misschien kan je het frame voorzien van kunststofvoeten. Zodat het niet rechtstreeks op de grond staat.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gelogd

cahummel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 482
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer Select (in wording)
  • Als je spelfouten vindt mag je ze houden!
Re: Imperiaal
« Reactie #3 Gepost op: mei 17, 2021, 08:56:21 pm »

@ PenH: ik heb ze eens gebeld, en zijn niet happig op particuliere klussen helaas! De dichtstbijzijnde verzinkerij die handelt met particulieren is verzinkerij west Brabant in Oudenbosch, 1,5 uur rijden van hier. Ik zou het nog naar metaalwinkel Rotterdam kunnen brengen, die werken als depot voor particulieren, en brengen dan partijen naar de verzinkerij.
@ Jerome, het frame is statisch, maar de poten kunnen eraf, en worden vastgeklemd met een vleugelbout. Ik ben bang dat bij lakken of poedercoaten daar uiteindelijk een beschadiging en roest gaat ontstaan. Dus we zijn er nu wel uit dat het imperiaal opnieuw verzinkt gaat worden.

Blijft de vraag over: hoe kan ik bepalen of het imperiaal eventueel krom zou gaan trekken bij verzinken? Het lijkt nu elektrolytisch verzinkt (de karakteristieke zinkvlekken ontbreken), ik zou het thermisch willen laten verzinken ivm laagdikte en duurzaamheid (kan het beter tegen een stootje).
Gelogd

PenH

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 844
  • Merk Vouwwagen: CC-Flexi Comfort
Re: Imperiaal
« Reactie #4 Gepost op: mei 17, 2021, 09:40:13 pm »

Ik zoek even met je mee en kwam dit bedrijf in Zaandam tegen: https://pe-ma.nl/
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 811
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Imperiaal
« Reactie #5 Gepost op: mei 18, 2021, 03:49:19 pm »

Ik verwacht dat je het rustig thermisch kan verzinken. Mocht het krom trekken, dan is het ook weer niet zo stijf / sterk dat je het niet kan richten.
Gelogd

cahummel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 482
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer Select (in wording)
  • Als je spelfouten vindt mag je ze houden!
Re: Imperiaal
« Reactie #6 Gepost op: mei 18, 2021, 08:57:11 pm »

@PenH: thanks, die ga ik eens vragen!

@Jerome: dat is ook weer waar! Ik heb inmiddels gekeken of het correct gelast is, en of er afloopgaten op de juiste plekken zitten, en alles klopt, dus ga er van uit dat het goed gaat.

Ik heb een offerte van verzinkerij west Brabant van 125 euro inclusief ontzinken voorafgaand aan opnieuw verzinken, en dat klinkt goed. Dan geef ik het imperiaal gewoon aan mijn vader mee als die hier eens is, die woont daar dichtbij, in Roosendaal.

Ik zal ook even een voor en na foto maken.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal