Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Alternatief voor Mepal en Polycarbonaat  (gelezen 2602 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.628
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Alternatief voor Mepal en Polycarbonaat
« Gepost op: mei 22, 2021, 08:44:04 am »

Vorig jaar kwam er bericht dat de zogenoemde Bamboe serviezen, een mix van Mepal en (je verwacht het niet) bamboe, schadelijke stoffen loslaten tijdens gebruik. Ook Mepal in de pure vorm is 'slechts' geschikt tot 70 graden.

Persoonlijk vind ik dat de kwaliteit best snel terugloopt, maar misschien zit er diep in me 'iets' dat gewoon nieuw servies wil :H

We zijn ons dus voorzichtig aan het oriënteren. Voor servies zitten we te denken aan geëmailleerd servies. Onverwoestbaar én, ook niet geheel onbelangrijk,  het kan ook mooi zijn.

Bijvoorbeeld: https://barebonesstore.nl/buitenservies/barebones-ontbijtbord-2-stuks-8771.html

Noot van de auteur: dit is een relatief dure winkel... bij gewone kampeerwinkels gaan er nog een paar Euros af.


Voor dranken gebruiken wij deels plastic bekers van de Ikea, twee glazen (van glas) van Duralex en Mepal voor de warme dranken. Nu we me steeds minder mensen op vakantie gaan, kijken we ook hier uit naar alternatieven. Een van de materialen die je soms tegenkomt is Tritan. Ik ken het niet, zijn er hier mensen met ervaring daarmee? Heeft dit wel de glas-ervaring met drinken, maar niet met vervoeren?

Voorbeeld Tritan 'glazen': https://www.obelink.nl/bo-camp-tritan-witte-wijnglazen-set.html

Voor het glas zoeken we naar een glaservaring, zonder het risico op breuk. Dus lekker om te drinken, gemakkelljk schoon te maken en robuust.

Ik hoor graag jullie meningen/ervaringen!
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.680
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Alternatief voor Mepal en Polycarbonaat
« Reactie #1 Gepost op: mei 22, 2021, 10:06:05 am »

Tritan is een materiaal dat specifiek voor  voedsel toepassingen is ontwikkeld. Het voelt hetzelfde als polycarbonaat, maar is nog iets helderder en BPA vrij.
Overigens is Mepal een merk, geen materiaal. Zij gebruiken o.a. melamine wat in zichzelf net zo giftig is als zout. Alleen in combinatie met bamboe gaat het vaak fout en die moet  je dus niet hebben.
Nog als toevoeging: ook in emaille kunnen stoffen zitten die niet goed voor je zijn. Ga er dus niet klakkeloos vanuit dat die geschikt zijn, maar neem een goed merk.
« Laatst bewerkt op: mei 22, 2021, 10:25:12 am door Drikusniet »
Gelogd

g11ling

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 565
  • Merk Vouwwagen: Campooz Fat Freddy II met Ugly Betty
Re: Alternatief voor Mepal en Polycarbonaat
« Reactie #2 Gepost op: mei 22, 2021, 11:24:56 am »

Je zou natuurlijk alsnog voor echt glas kunnen gaan (drinkt toch lekkerder vind ik) maar het zodanig verpakken dat t niet kan breken. Ik zag al mooie schuimrubberen "vakverdelers" voorbij komen op FB. Per vakje 1 glas.
Het type glazen speelt ook mee in de breekbaarheid. Een glas op een steeltje is kwetsbaarder dan zo'n 8hoekig duralexex glas

Ook hout is een optie voor je borden en kommen, je neemt niet veel mee, dus qua extra gewicht valt dat ook wel mee.
Gelogd
Ik klap, jij klapt, wij klappen

EriLin

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 322
  • Merk Vouwwagen: EX-KLAPPER Campooz Lazy Jack (voorheen Combi Camp Country, Hobby 460 ufe)
Re: Alternatief voor Mepal en Polycarbonaat
« Reactie #3 Gepost op: mei 22, 2021, 07:10:02 pm »

Wij zijn overgestapt naar emaille borden voor warm eten (beste alternatief wat ik kon vinden naast steen), we hadden altijd al glaswerk mee voor Thee/Koffie.

Bordjes zijn de laatste 2 korte vakantie prima bevallen... emaille bordje kost ook niet de wereld https://www.vrijbuiter.nl/bo-camp-bord-emaille_cehb0043/

Bamboe wat we nog hebben wordt gebruikt voor koude dranken (al gebruiken we eigenlijk alleen doppers) en bamboe borden voor het ontbijt.

Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal