Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Flexi Comfort eerste keer  (gelezen 3282 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Emiel

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 49
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Flexi Comfort
Flexi Comfort eerste keer
« Gepost op: juni 04, 2021, 12:05:35 pm »

Wij zijn de eerste keer onze Flexi aan het opzetten, maar ergens gaat er iets niet goed. We hebben de kar waterpas gezet, en zijn vervolgens gaan klappen. Het begon helaas meteen flink te regenen, dus we hebben moeten improviseren. Maar op de één of andere manier krijgen we de zijkanten niet strak. Het grondzeil hebben we er achteraf in geritst, en dat staat nu wel netjes strak, maar de zijkanten lijken te kort...

We hebben de diagonale stangen al ingekort, anders pasten de staande stokken niet, maar netjes wordt het niet.

Iemand tips?
Gelogd

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 864
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: Flexi Comfort eerste keer
« Reactie #1 Gepost op: juni 04, 2021, 12:25:12 pm »

Aan de slaapkant de garderobe stang er in gezet? Deze zo hoog mogelijk geplaatst, en zo ver mogelijk uitgespannen. Daarmee zet je het slaapgedeelte strak. Dan de voorzijde de buizen zo ver mogelijk uitschuiven, ook zo strak mogelijk. Dan rondom met de haringen de tent aan alle kanten zo strak mogelijk  vastzetten, en daarna alle uitschuifbare stangen nogmaals zo strak mogelijk naspannen.
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

Jon

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.571
Re: Flexi Comfort eerste keer
« Reactie #2 Gepost op: juni 04, 2021, 01:31:41 pm »

Zo hoort het in ieder geval niet, de tips van @Tago Herman kloppen, maar is er geen opzetinstructie van te vinden?
Gelogd
Combi Camp Country 2016, daarna de Waard Kuifmees, nu even niets.

EriLin

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 322
  • Merk Vouwwagen: EX-KLAPPER Campooz Lazy Jack (voorheen Combi Camp Country, Hobby 460 ufe)
Re: Flexi Comfort eerste keer
« Reactie #3 Gepost op: juni 04, 2021, 02:08:50 pm »

Ik zie geen scheerlijnen aan de boog zitten, heb je die wel eerst afgespannen? Als je die niet lekker onder spanning zet blijft gaat het niet lukken denk ik.

Geen ervaring met een flexi overigens. Maar als ik het voor de eerste keer zou moeten proberen... Als je een kuip hebt alles loshalen, kuip recht leggen tegen de wagen aan en dan alles opspannen qua buizen voor de voortent en afspannen. Dan de onderkant van het boogdeel naar voren trekken en vastmaken. Boog zo strak mogelijk opspannen en hem dan naar voren vastmaken.

Maar er zijn hier heel wat flexi gebruikers die dit precies moeten kunnen vertellen lijkt me ;)

Ik heb het hele waterpas stellen van de wagen laten varen. Dat levert elke keer een hoogwater/laagwater van de voortent/boogluifel op. Gewoon met de grond mee stellen werkt prima (is nog wat makkelijker met de ccc en de vaste deksel). Slapen doen we met het hoofd omhoog wanneer nodig. Ik probeer hem wel in de breedte waterpas te krijgen.
Gelogd

Emiel

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 49
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Flexi Comfort
Re: Flexi Comfort eerste keer
« Reactie #4 Gepost op: juni 04, 2021, 03:06:47 pm »

Ik heb hem al wat beter, het uitklapbed stond te laag. Garderobestang had ik al nog meer naar boven gedaan.
Ik vond ook nog de ritsen achter die niet helemaal dicht waren. Straks nog even proberen af te spannen, maar nu liggen er 2 dames te 'slapen'...
Gelogd

par

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 475
  • Merk Vouwwagen: Bürstner Premio 450 TS (o wacht dat is een caravan...)
Re: Flexi Comfort eerste keer
« Reactie #5 Gepost op: juni 04, 2021, 06:54:25 pm »

Instructie voor de boogluifel. Windhoeken in verlengde van de tent. De boog eerst zover mogelijk van de voortent neerzetten. De poten van de boog staan dan ongeveer op de plaats waar het einde van de windhoek de grond raakt. Dan nokpaal luifel bevestigen en daarna scheerlijnen en afspannen.
Gelogd

Lars

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 353
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp Flexi Comfort XL LL
Re: Flexi Comfort eerste keer
« Reactie #6 Gepost op: juni 04, 2021, 10:56:56 pm »


We hebben de diagonale stangen al ingekort,


Die als eerste weer opspannen, dus uitschuiven tot het palletje er uit komt ter vergrendeling. Als je de garderobe stang hebt geplaatst, zo hoog mogelijk zoals werd gesuggereerd, staat je wagen tent strak.

Wagentent vervolgens opnieuw afspannen met de haringen. De windhoeken naar voren strak zetten. De uiterste punten daarvan zijn inderdaad ongeveer de plekken waar de poten van de boogluifel komen. Deze luifel zet je strak door middel van de ligger onder het dak: uitschuiven tot het dak strak staat (daarvoor hoeven de poten van de luifel overigens niet eens goed te staan, dat kan je later nog wel corrigeren). Als het dak van de luifel goed is, en de windhoeken vastgeritst zijn en strak staan kan je afspannen. Scheerlijnen zijn niet persé nodig, alleen als het flink waait.

Pas dan zet je de staanders in de wagentent er in. Deze dienen enkel ter ondersteuning bij zware weersomstandigheden, en zijn voor de rest niet nodig (dus ook niet bij opzetten of afspannen).
Gelogd

Emiel

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 49
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Flexi Comfort
Re: Flexi Comfort eerste keer
« Reactie #7 Gepost op: juni 07, 2021, 08:04:09 am »

Ik ben erg dankbaar voor alle tips, en ik neem ze ter harte. We stonden op Camping Börkerheide, en de hoogteverschillen in het veld waren duidelijk aanwezig, waarschijnlijk heeft ons dat ook parten gespeeld. Anneke Kok heeft ook gereageerd op een mail met dezelfde inhoud als bovenste post, die had nog als tip om de diagonale stangen achter op te spannen. Dat was ook een goeie, zeker toen de tent lekker droog was. Uiteindelijk hebben we hem niet helemaal lekker strak gekregen, maar ik weet wel waar het aan ligt en heb er vertrouwen in dat het de volgende keer wel gaat lukken.

Weet iemand waar de spandbandjes met de buisklemmen aan vast moeten worden gemaakt die rond de wagentent zitten? ik heb ze links en rechts maar een beetje vastgeklikt, maar er lijkt niet echt een plek te zijn waar ze horen, zeker die aan de achterkant van de bak...
Gelogd

Lars

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 353
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp Flexi Comfort XL LL
Re: Flexi Comfort eerste keer
« Reactie #8 Gepost op: juni 07, 2021, 09:37:53 pm »

Ik bevestig ze aan de poten het uitklapbed, en bij de wagenbak maak ik ze vast aan het frame deel van de uitvalpoten.
Gelogd

Emiel

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 49
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Flexi Comfort
Re: Flexi Comfort eerste keer
« Reactie #9 Gepost op: juni 07, 2021, 09:49:36 pm »

Welke uitvalpoten? Heb je geen keuken misschien?
Gelogd

PenH

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 848
  • Merk Vouwwagen: CC-Flexi Comfort
Re: Flexi Comfort eerste keer
« Reactie #10 Gepost op: juni 08, 2021, 02:51:03 pm »

Wij hebben de eerste keer ook gezocht naar waar die gekke haakjes moesten. Er is geen vaste plek voor volgens mij. Gewoon ergens aanhaken waar het kan. Ik haak ze meestal aan de uitdraaipoten en de poten van het tweede bed.
Gelogd

Lars

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 353
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp Flexi Comfort XL LL
Re: Flexi Comfort eerste keer
« Reactie #11 Gepost op: juni 08, 2021, 09:23:02 pm »

Welke uitvalpoten? Heb je geen keuken misschien?

Uitdraaipoten, steunen, voetjes, hoe ze ook heten  :# die vier dingen onder de wagen  :#
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal