Zo, vandaag de gasveren vervangen van de middelste buis. Kyte XL uit 2010.
We merkten dat het omhoogzetten van het slaapgedeelte slecht ging. De buizen bleven niet goed staan.
Zoals te verwachten was kon het niet tussendoor bij HK, dus dan maar zelf proberen. Hoe moeilijk kan het zijn.
Twee gasveren besteld bij gasveerwinkel.nl
Kar openklappen
Oude veer losmaken van de houders met een inbussleutel. Bevestigingssteunen van de oude gasveer losdraaien met behulp van 2 waterpomptangen. Die steunen handvast op de nieuwe veer, en degene die aan de wagenbak vast zit vast gezet. Toen bleek dat om de andere kant aan de buis vast te zetten wat problemen zou geven. Het past net niet. De houder op die buis kun je los draaien, met een kleinere inbus. De houder omhoog schuiven, en dan de veer eraan vast. Dan naar beneden schuiven. Dacht ik. Dat ging dus echt niet. De vrouw had het briljante idee om de tent dan los te ritsen aan de zijkant van het slaapgedeelte. Dat geeft dan zoveel ruimte (omdat de spanning eraf is), dat je de buis naar je toe kan trekken, waardoor je de houder met veer weer op de juiste plek kan schuiven en vast kunt zetten. Dan de andere kant. En opgelost! 2 veren voor 85 euro, uurtje bloed, zweet en tranen, en de buizen scharnieren weer als vanouds.
Op de oude gasveer staat een serienummer. Als je daar op zoekt, krijg je precies de veer die je hebben moet.