Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: snelheid afbreken :-)  (gelezen 3469 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

KellyVG

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 97
  • Merk Vouwwagen: nog geen
snelheid afbreken :-)
« Gepost op: juni 14, 2021, 08:39:31 am »

Hey iedereen! Ik had hier onlangs een kort topic waar al wat van mijn vragen beantwoord werden. Ik kwam door jullie reacties op het idee om een vouwwagen te huren. Om dit eens te proberen. Nu hebben we die mogelijkheid bij Ridderbeks om een Trigano Odyssee te huren. Als ik het goed begrijp, is die heel snel opzetbaar (1u30 dacht ik met grondzeil en voortent). Wij zullen er wel nog een zijtentje moeten aan koppelen (we hebben 3 kinderen). 1u30 vinden we nog net te doen. Maar breekt dat dan ook even snel af? We zijn namelijk niet het type dat graag 2 weken op dezelfde camping verblijft. Na 5 dagen hebben wij het meestal wel gehad. Een weekje is het maximum. En dat doen we dan vooral om de kids te plezieren. Die hebben er geen probleem langer op één camping te blijven  :)
Gelogd

winnieandbuzz

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 241
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country Xclusive 2021
Re: snelheid afbreken :-)
« Reactie #1 Gepost op: juni 14, 2021, 08:41:08 am »

Afbreken gaat meestal zelfs wat sneller. Althans bij ons omdat een dag vantevoren alvast bijv. zonneluifel inpakten, wat klein spul in de auto stopten etc.
Gelogd

sammyvannorel

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 418
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Monaco
Re: snelheid afbreken :-)
« Reactie #2 Gepost op: juni 14, 2021, 08:49:39 am »

Afbreken is bij elke vouwwagen zo gepiept, maar het schoonmaken daarentegen. Wij zijn altijd wel een dagdeel bezig vanaf het moment dat we zin genoeg hebben tot aanhaken aan de auto. Maar dan is ie ook van compleet uitgestald (inclusief kledingkastje en allerlei prullen), naar zo schoon dat ie niet meer open gaat voor de stalling.

Maar het schoonmaken is altijd wel effe een dingetje (bijvoorbeeld grondzeil valt toch altijd weer tegen....)
Gelogd
Kamperen: een fortuin uitgeven om als oermens te leven

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: snelheid afbreken :-)
« Reactie #3 Gepost op: juni 14, 2021, 08:51:34 am »

De meeste tijd gaat daarbij, naar het inpakken. Dus hoe meer je moet inpakken en hoe complexer je het inpakken maakt, hoe langer dat het zal duren. Opbreken zelf gaat over het algemeen veel sneller dan opbouwen.

Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: snelheid afbreken :-)
« Reactie #4 Gepost op: juni 14, 2021, 08:55:08 am »

Afbreken is bij elke vouwwagen zo gepiept, maar het schoonmaken daarentegen. Wij zijn altijd wel een dagdeel bezig vanaf het moment dat we zin genoeg hebben tot aanhaken aan de auto. Maar dan is ie ook van compleet uitgestald (inclusief kledingkastje en allerlei prullen), naar zo schoon dat ie niet meer open gaat voor de stalling.

Maar het schoonmaken is altijd wel effe een dingetje (bijvoorbeeld grondzeil valt toch altijd weer tegen....)
Als dat is om 's avonds weer op een andere plaats op te slaan, zorg je dat de propere kant mooi naar binnen is opgevouwd en de vuile kant aan de buitenkant en steek je het in een grote plastiek zak. De avond er op ligt het toch terug op een vuile grond en dan heeft zo minuscuur opkuisen weinig zin. Als het is om naar huis te rijden en soms nog enige tijd gaat duren eer je het zeil grondig kan kuisen, dan steek je daar inderdaad veel tijd in.

Gelogd

KellyVG

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 97
  • Merk Vouwwagen: nog geen
Re: snelheid afbreken :-)
« Reactie #5 Gepost op: juni 14, 2021, 09:01:52 am »

OK bedankt iedereen. Inderdaad... om naar een andere camping te gaan dezelfde dag, lijkt het mij niet nodig de buitenkant te gaan kuisen. En het voordeel van dat huren blijkbaar: we moeten enkel de binnenkant proper maken. Twijfelen we nu enkel nog omdat ik en de oudste zoon elke nacht naar het toilet gaan... zouden we enkel voor het proberen een porta potti of toiletemmer moeten aanschaffen. Nog eens goed doorpraten vanavond en dan beslissen  :)
Gelogd

sammyvannorel

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 418
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Monaco
Re: snelheid afbreken :-)
« Reactie #6 Gepost op: juni 14, 2021, 09:23:28 am »

tip als het om je oudste zoon gaat: meestal staan er wel bomen op een camping die wat water nodig hebben (zeker in het zonnige zuiden), maar je hebt het niet van mij  ::)

Andere tip is, sokken aan in bed, dat werkte bij mij vroeger nog beter, want ik hoefde spontaan niet meer te piesen  :J
Gelogd
Kamperen: een fortuin uitgeven om als oermens te leven

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: snelheid afbreken :-)
« Reactie #7 Gepost op: juni 14, 2021, 09:36:42 am »

Veel hangt daar ook van af van hoe oud ze zijn. Onze dochters gingen vroeger ook op een plasemmer, tegenwoordig lopen ze ook 's nachts naar het sanitair en wordt de plasemmer niet meer gebruikt.

Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.628
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: snelheid afbreken :-)
« Reactie #8 Gepost op: juni 14, 2021, 10:00:00 am »

Kamperen kun je leren... Iedere wagen, iedere gezinssamenstelling en ieder mens heeft zo zijn karakteristieken.
Vroeger, toen wij een Odyssée hadden, kampeerden we ook met 5 personen. twee op het tweede bed, de oudste in het ondertentje. Ondertentje vastzetten in aanmerkelijk minder werk dan het opzetten van een gastencabine.
Hoe minder zooi je uitpakt (en na gebruik weer netjes terug legt) hoe sneller je opbreekt.

Poetsen van haringen (ja, er zijn mensen die dat doen), slikranden (idem) etc: alleen als het echt nodig is. Zolang het vuil niet op het tentdoek komt, deden wij er niets aan. Onze haringen stonden in een klein emmertje in de disselbak. Die rammelden keurig schoon... Af en toe het emmertje omkeren en klaar.
Onder het kuipzeil hadden wij een lap worteldoek. Het kuipzeil wordt dan wel vochtig, maar niet vies. In onze huidige kar doen we het zonder kuipzeil, maar met minder mensen en alle kinderen (voor zover ze nog meegaan) slapen allang in een eigen tentje.

Wij kijken altijd hoe anderen het doen, proberen zelf nieuwe manieren uit. Uitgangspunt is altijd: behoud of verbetering van comfort, met een vermindering van gedoe.

Ook ik moet er meestal een keer uit 's-nachts. Wij hebben een porta potti. Is ook prettig voor die enkele keer dat er iemand ziek wordt of een hele dag flinke regen. Maar omdat de PP meestal allen voor een enkel plasje wordt gebruikt, hoef je hem niet al te vaak te legen. Ook daar zochten we naar de voor ons handigste manier. Sowieso met eco (groen) spul erin: dan kan je overal legen.
En omdat je een toilet buiten het seizoen schoon wil wegzetten, spoelen we de bak met speciaal schoonmaakspul (het originele van Thetford). Gaat mee in een klein flesje, wordt in de PP gedaan tijdens de terugreis... 1000 km schudden doet wonderen. Thuis even legen en laten drogen, klaar.

Maar: iedere manier van doen is altijd heel persoonlijk. Wat vinden jullie prettig, daar gaat het om. Dat kost tijd om uit te vogelen én je bent nooit uitgeleerd (hoewel de tijdwinst die je boekt wel steeds kleiner wordt).

Veel plezier met kamperen!!

Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

KellyVG

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 97
  • Merk Vouwwagen: nog geen
Re: snelheid afbreken :-)
« Reactie #9 Gepost op: juni 14, 2021, 10:51:38 am »

Leuke tips allemaal! Er zitten zeker paar dingen bij die ik ga onthouden. Wij houden ook van wat "gemak". Maar dus tegelijk ook van kamperen. Maar met kids nog nooit echt gekampeerd (buiten vorig jaar met een mobilhome). Zelf leven we ook wel gewoon uit onze valies/box als we reizen. Zelfs als we een stacaravan huurden voorbije jaren (met kids), bleven veel zaken gewoon in de valies zitten. Dus een kastje en dergelijke voor onze kledij gebruiken wij niet. Hooguit een lange broek of kleedje dat we toch liever iets minder verkreukeld aandoen voor die ene keer dat we eens "deftiger" uit eten gaan.

Nog een vraagje: is zo'n ondertentje niet benauwd? Kan je dat verluchten? Want het bijzettentje is een optie. Dat zal niet gek veel kosten. Maar het meesleuren als we het eigenlijk niet nodig hebben... Of misschien toch meesleuren en dan kunnen we beide uittesten.
Gelogd

astridG

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 244
  • Merk Vouwwagen: trigano alpha 2011, ex-odyssee, ex-spacer
Re: snelheid afbreken :-)
« Reactie #10 Gepost op: juni 14, 2021, 11:03:42 am »

Ondertentje is koelste plek van de vouwwagen.
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: snelheid afbreken :-)
« Reactie #11 Gepost op: juni 14, 2021, 11:25:08 am »

Zal beter geventileerd zijn dan een koepeltentje en ook minder benouwd dan een koepeltentje. Is inderdaad de koelste plek in de hele vouwwagen.


Wij zijn ook een paar jaar met de kinderen naar huisjes gegaan voor we gingen kamperen. De kinderen vonden dat een verademing. Ze kregen een grote speeltuin, met veel vriendjes er bij. Dat heb je niet met de andere manier van op verlof gaan. Met een stacaravan op een camping wel uiteraard.


Hoe je georganiseerd bent als team gezin, en de leeftijd van de kinderen speelt daar zeker mee een rol in, maakt ook veel uit. Toen we nog met mijn ouders gingen camperen, waren wij vanaf het moment van opstaan tot vertrek, inclusief klaarmaken, inladen, ontbijt en afbreken binnen 1,5 à 2 uur weg. We waren weg met een imrocar, wat nu een bouwwagen zou genoemd worden en overeenkomt met een raclet villenova. We waren ook met 5 maar een goed geolied team waar ieder zijn taak kende en bijna als een automatisme uitvoerde. Ik was meestal als eerste uit bed, zette alles voor ontbijt buiten en zette de koffie, en vervolgens begon ik de haringen al los te maken en de slikranden het ergste vuil af te halen. Mijn vader zorgde dat het gangpad ingeladen werd. Tegen dat de rest klaar met zich klaarmaken en de rest van het ontbijd klaar zetten, werd er verder ontbeten. Mijn moeder en broer en zus deden afwas en ruimde alles van keuken, eten, tafeltjes en stoelen in de auto, terwijl ik de laatste haringen deed, mijn vader het laatste in de vouwwagen in lade en wij twee de wagen opbraken. Nog aanhangen, testen van de lichten, iedereen naar toillet en weg waren wij. Wij zijn aan dat tempo beginnen werken als ik een jaar of 8 was.


Dus inderdaad zoals CEO stelt, is iets dat je moet leren en dat je elke keer een stukje efficiënter gaat doen. Hoe meer keren je het doet, hoe vaker je u verplaatst tijdens een reis, hoe sneller je dat allemaal gaat klaar spelen.


Nu verplaatsen wij ons minder omdat we behoorlijk wat wandelingen willen gaan maken in de regio waar we zitten, en daarnaast ook nog andere dingen willen gaan bezoeken. We verplaatsen ons pas, als we het ergens beu zijn, en meestal hebben we overal toch veel te doen waardoor dat niet zo vaak gebeurd. En daardoor is het team zeker minder geolied dan wij dat waren toen ik met mijn ouders ging kamperen en we vaak ook om de 3 dagen een andere stek gingen opzoeken.

Gelogd

martijn82

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.560
  • Geniet van het kampeer leven .
Re: snelheid afbreken :-)
« Reactie #12 Gepost op: juni 14, 2021, 02:25:32 pm »

Misschien een hele geke vraag. Maar waarom een vouwwagen waar je alles moet opzetten als je maar 5 dagen blijft?
Als wij gaan in de zomer dan doe ik alleen de slaap gedeelte dus bakwagen en luifel. Sta ik zo en ben ook zo weer weg.

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk

Gelogd

EdwinC

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 116
  • Merk Vouwwagen: Buite Lewe
Re: snelheid afbreken :-)
« Reactie #13 Gepost op: juni 14, 2021, 03:10:45 pm »

Ik zit altijd met verbazing te kijken naar de ergernis die mensen hebben bij het opbouwen en afbreken. Bij ons is het onderdeel van de vakantie. Net zoals de reis naar de bestemming en de terugreis. Als ik de uren ga tellen die ik bezig ben met opbouwen en afbreken valt dat in het niet tov de rest van de vakantie.

Wij hebben een ouderwetse trigano bouwtent. We zijn met opbouwen tussen de 2 en 3 uur bezig en eenzelfde tijd voor het afbreken.
« Laatst bewerkt op: juni 14, 2021, 03:31:50 pm door EdwinC »
Gelogd
Buite Lewe 2 Tenttrailer

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.628
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: snelheid afbreken :-)
« Reactie #14 Gepost op: juni 14, 2021, 03:23:25 pm »

Zal beter geventileerd zijn dan een koepeltentje en ook minder benouwd dan een koepeltentje. Is inderdaad de koelste plek in de hele vouwwagen.

Onderschat de Fresh & Black tentjes van de Decathlon niet!! Prima ventilatie én worden maar beperkt warm vanbinnen.

Ik zit altijd met verbazing te kijken naar de ergernis die mensen hebben bij het opbouwen en afbreken. Bij ons is het onderdeel van de vakantie. Net zoals de reis naar de bestemming en de terugreis. Als ik de uren ga tellen die ik bezig ben met opbouwen en afbreken valt dat in het niet rest van de vakantie.

Zeker waar, ik heb me, zeker met het opbouwen altijd prima vermaakt. Maar we vinden korter opbouwen toch prettiger. Met vaste keuken, dus geen gesleep, met handigheidjes die 'vanzelf' op zijn plek zitten, met schroefharingen, die er niet alleen sneller ingaan, maar er ook weer gemakkelijk uitkomen, met een gasfles waar we op koken en ook (gelijktijdig) de skottel op kunnen aansluiten. Voor mij is ook het gemakkelijker maken een (groot) deel van de kampeer lol.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal