Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2   Omlaag

Auteur Topic: snelheid afbreken :-)  (gelezen 3463 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vazal

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 91
  • Merk Vouwwagen: Camplet Classic 2014 (2020), Camplet Royal 1998 (2015-2019) Koepeltent (2007-2014)
Re: snelheid afbreken :-)
« Reactie #15 Gepost op: juni 14, 2021, 04:37:05 pm »


Poetsen van haringen (ja, er zijn mensen die dat doen), slikranden (idem) etc: alleen als het echt nodig is. Zolang het vuil niet op het tentdoek komt, deden wij er niets aan. Onze haringen stonden in een klein emmertje in de disselbak. Die rammelden keurig schoon... Af en toe het emmertje omkeren en klaar.
Onder het kuipzeil hadden wij een lap worteldoek. Het kuipzeil wordt dan wel vochtig, maar niet vies. In onze huidige kar doen we het zonder kuipzeil, maar met minder mensen en alle kinderen (voor zover ze nog meegaan) slapen allang in een eigen tentje.


Dat poetsen haha, volgens mij is dat iets Nederlands… In de straat zie ik dat ook altijd, het poetsen van de vouwwagen/caravan voor gebruik en bij terugkomst weer. Het enige wat ik poets aan de wagen zijn de slikranden als deze vies zijn. De regen spoelt voor ons de stof wel van het tentdoek..
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: snelheid afbreken :-)
« Reactie #16 Gepost op: juni 14, 2021, 06:42:38 pm »

Ik zit altijd met verbazing te kijken naar de ergernis die mensen hebben bij het opbouwen en afbreken. Bij ons is het onderdeel van de vakantie. Net zoals de reis naar de bestemming en de terugreis. Als ik de uren ga tellen die ik bezig ben met opbouwen en afbreken valt dat in het niet tov de rest van de vakantie.

Wij hebben een ouderwetse trigano bouwtent. We zijn met opbouwen tussen de 2 en 3 uur bezig en eenzelfde tijd voor het afbreken.

Ik denk dat dat sterk afhankelijk is van je manier van reizen. Wij breken een keer of 8 op tijdens de vakantie en reizen veel. Opzet- en afbreektijd een inpaktijd is bij ons zeker een issue. Sterker, daarom zijn we van tent op vouwwagen overgestapt.
En ja, wij Nederlanders maken ook alleen de slikranden schoon  :#
Gelogd

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 338
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: snelheid afbreken :-)
« Reactie #17 Gepost op: juni 14, 2021, 07:58:46 pm »

Ik zit altijd met verbazing te kijken naar de ergernis die mensen hebben bij het opbouwen en afbreken. Bij ons is het onderdeel van de vakantie. Net zoals de reis naar de bestemming en de terugreis. Als ik de uren ga tellen die ik bezig ben met opbouwen en afbreken valt dat in het niet tov de rest van de vakantie.

Wij hebben een ouderwetse trigano bouwtent. We zijn met opbouwen tussen de 2 en 3 uur bezig en eenzelfde tijd voor het afbreken.
Het aantal uren in een dag is beperkt en ook de beschikbare energie op een dag. Elk extra uur opbouwtijd en (bij een trekkend kamperen, tussenstop of terugreis) afbouwtijd gaat van de reistijd af of je levert aan de andere kan in op rust en het genieten van de nieuwe omgeving. En voor het laatste gaan wij nu juist op vakantie.
Wij reizen (op de bonnefooi) trekkend rond waarbij elk extra uur extra op- en afbouw tijd bij elke verplaatsing weer terugkomt. Na een lange reisdag vinden wij het heel prettig snel te staan om daarna in rust van de nieuwe omgeving te genieten. Met niet teveel werk een (lange) reisdag te beginnen is ook heel fijn.
Natuurlijk zijn die paar uur op een hele vakantie relatief weinig, maar elk uur minder reistijd betekent 100 kilometer minder afgelegd op een dag. Voor ons zou een bouwwagen extra reisdagen opleveren en met de keuze voor een snelle opzetter is dit geen issue. Als de aankomst halverwege de dag is, dan is ook echt nog de resterende tijd van de dag beschikbaar voor het genieten op de camping en/of omgeving.

Maar eerlijk gezegd wordt bij ons, met name bij het inklappen, de meeste tijd ingenomen door andere zaken dan de vouwwagen. Als wij ergens wat langer staan dan zijn er niet zelden diverse opblaasboten, zwembanden, bbq, bijzettentjes en ook 'ontplofte' tassen en kratten met spullen die weer ingeruimd moeten worden. Pas nadat dit alles weg is kan onze snelklapper in enkele minuten ingeklapt worden.
Opbouwen van een vouwwagen hoeft geen ergernis te zijn, het kan zelfs tegengesteld werken. Het is best kicken om binnen een half uur onder de luifel aan het bier te zitten. En jammer dan voor de dan optredende ergernis bij de toeschouwers, die moeten dan toch echt andere besteding van hun tijd gaan zoeken    :# :#
« Laatst bewerkt op: juni 14, 2021, 09:50:26 pm door JanJD »
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

Camplet-WTB

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 133
  • Merk Vouwwagen: Camp-let
  • Camp-Let Passion
Re: snelheid afbreken :-)
« Reactie #18 Gepost op: juni 14, 2021, 09:37:39 pm »

Wij hebben een Camplet, volgens mij vergelijkbaar met de Trigano Odyssee qua opzetten en afbreken. Hebben hem nu een jaar en hebben hem nu voor de zesde of zevende keer opgezet. Gaat steeds makkelijker en sneller. Temperatuur speelt in mijn optiek bij opzetten een grote rol (paar keer al 30+ meegemaakt). Omdat mijn vrouw na een beroerte een handicap heeft overgehouden doe ik de vouwwagen plus haringen plus grondzeil etc zelf. Zij doet dan de binnenboel (kastje, kleding etc). Meestal ruimen we de avond van tevoren de luifel al op. Toch is het meestal een gedoe om op tijd klaar te zijn voor het uitchecken wanneer we hem droog in willen pakken. Vaak is het s morgens vochtig en daar zijn we dan zo lang mogelijk mee bezig.
Nu gaan we 2x verkassen in de vakantie (deze week Drenthe, volgende week Lemeler Esch en daarna door naar De Achterhoek). Ben benieuwd hoeveel tijd dat scheelt. Voor de eerst paar keer maakte ik me daar best druk om. Krijgen we hem wel droog ingepakt? Maar daar leer je op de een of andere manier mee omgaan.
Zoals op dit forum veelvuldig te lezen is… voor elke uitdaging is een oplossing. Intussen zijn wij helemaal verslaafd geraakt aan klap-kamperen en vinden we het het meest relaxte wat er is.  :J
Gelogd

g11ling

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 565
  • Merk Vouwwagen: Campooz Fat Freddy II met Ugly Betty
Re: snelheid afbreken :-)
« Reactie #19 Gepost op: juni 14, 2021, 10:13:11 pm »

Als je de wagen meteen weer uitklapt hoef je m niet droog in te klappen. Dus dat scheelt al tijd.

Wij zijn in de loop der tijd steeds sneller gaan klappen (mede door upgraden van een alpenkreuzer prestige, naar een trigano chamtilly naar nu een campooz FF). Daarnaast reizen we steeds lichter en bouwen we minder op. Dit jaar staat Corsica op de planning. Idee is om 5 a 6 campings aan te doen in 3,5 week. We laten daarom nu meer spullen thuis. De kledingkast gebruiken we niet meer, iedereen heeft een zelfde tas (stapelt handig). En ik vermoed dat we in de loop van de reis steeds meer spullen niet gaan uitpakken. Afgelopen zomer was opzetten incl spullen een 45 min.
Inpakken doen we meestal de avond tevoren. De ochtend van vertrek is t dan eerst ontbijten. Dan breken de kids hun tent af en doen de afwas. Ik ruim laatste spullen in, lief doet de haringen en samen klappen we de boel in. Weg in een uurtje.

Het scheelt ook eeg veel als alles een vaste plek in de wagen heeft...
Gelogd
Ik klap, jij klapt, wij klappen

Jeronimo

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 228
  • Merk Vouwwagen: Campooz Lazy Jack Trekking
Re: snelheid afbreken :-)
« Reactie #20 Gepost op: juni 15, 2021, 06:42:36 am »

Dit weekend bij het inpakken maar eens de stopwatch erbij gepakt. Toen de tent leeg was hadden we 21 minuten nodig om de CampooZ Lazy Jack trekking in te klappen, inclusief stoelen er bovenop en dekzeil er op geritst. Dit zonder haasten maar wel gewoon doorwerken. Voor ons zit de meeste tijd in de rest van de bagage en uitrusting inpakken. Wij zijn niet zo van het rondtrekken dus gaat ons meer om klap gemak
Gelogd
Die-hard mooi-weer-kampeerder

metalpe

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 802
Re: snelheid afbreken :-)
« Reactie #21 Gepost op: juni 15, 2021, 08:32:17 am »

Ligt aan jezelf.
Wij hebben ook een Odyssee en trekken ook rond.
Sinds een paar jaar gebruiken we het grondzeil niet meer, we hangen geen verlichting meer op buiten een paar losse batterijlampjes en we gebruiken geen campingkasten meer maar enkel 'klare' volle kratjes met deksel in de voortent.

We zijn ook niet van de gezelligheid. Dus geen tapijtjes, bloemetjes, vaasjes versieringen, vlaggen of kleurenlampen. Snelheid primeert.


De luifel zetten we enkel op als we langer blijven. Voor enkele dagen niet. Dan ben je echt heel snel opgebouwd en afgebroken.

Verstuurd vanaf mijn motorola one hyper met Tapatalk

Gelogd

A l e x

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 31
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2.0
Re: snelheid afbreken :-)
« Reactie #22 Gepost op: juni 21, 2021, 09:25:39 am »

opbouwtijd en afbouw tijd maakt eigenlijk niet zoveel uit. Wij hebben ook een Trigano Odysee (2020) en kamperen met 2 kleine kinderen. We zijn er super blij mee. Het zit wat mij betreft meer in de voorbereiding. Zorg dat alles wat je nodig hebt handig te pakken is. Je volledig installeren op de plek met kastjes en dergelijke moet je gewoon lekker de tijd voor nemen. Het is allemaal onderdeel van je vakantie! Zelfde voor inpakken. De Trigano Odysee kan je van binnenuit het bed omhoog doen en je wagenbak inpakken. Dat doen wij de avond van te voren en dan op de dag van vertrek enkel nog inklappen en de laatste spulletjes opruimen.
Gelogd

Rijksen

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 559
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive
Re: snelheid afbreken :-)
« Reactie #23 Gepost op: juni 21, 2021, 10:35:42 am »

Wat erg helpt is dat je voor alles een vaste plek hebt. Een vaste keuken is dan een goed hulpmiddel omdat je daar al heel veel los spul in kwijt kan. (Restjes boodschappen in de koelkast) In de bak hebben wij heel veel kratten staan waar (bijna) alles een vaste plek heeft. We hebben tot een jaar gelden 10 jaar gekampeerd met een grote tent en hier hadden we eigenlijk allemaal onze "taakjes" en ging het soepel. Nu is het weer even wennen maar gaat het na 4x opzetten iedere keer weer beter. Ik vind vooral het Pack en Go ideaal, je kan alles gelijk op zijn plek leggen bij het afbreken en zo snel inklappen.

Ik zie hier ook zo veel verschillen in bij iedereen. Blijft ook een beetje een persoonlijk dingetje hoe je alles georganiseerd hebt en hoeveel je mee neemt.
Gelogd

driezor

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 151
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2020
Re: snelheid afbreken :-)
« Reactie #24 Gepost op: juni 21, 2021, 12:06:44 pm »

@ topic starter:

Ga er maar vanuit dat je de eerste paar keren met opzetten en afbreken moker veel tijd kwijt bent. Je hebt namelijk nog geen routine. Niets heeft een vaste plek voor jou.
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: snelheid afbreken :-)
« Reactie #25 Gepost op: juni 21, 2021, 12:23:42 pm »

Als je de ruimte thuis hebt, daar zeker al een aantal keren oefenen. Eventueel een hele zondag op bouwen en terug afbreken en zien waar je de routine kan verbeteren. Tegen dat je op reis gaat , zit het dan er wel in en weet iedereen wat wanneer doen.

Gelogd

driezor

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 151
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2020
Re: snelheid afbreken :-)
« Reactie #26 Gepost op: juni 21, 2021, 02:03:02 pm »

Volgens mij gaat het om een huur klappert, dan zijn dat vrij dure oefenuurtjes.
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: snelheid afbreken :-)
« Reactie #27 Gepost op: juni 21, 2021, 02:33:14 pm »

In dat geval inderdaad.

Gelogd
Pagina's: « 1 2   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal