Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Trekkracht  (gelezen 239492 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.971
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re: Trekkracht
« Reactie #345 Gepost op: juli 08, 2015, 02:39:39 pm »

Ik rijd al een paar jaar een 1.2 tsi
Daarvoor 1.6 en 2.0L gereden.
De 2L gaat het makkelijkst de berg op.
Maar de 1.2 gaat ook fluitend naar boven hoor.
Qua verbruik is de 1.2 echt wel een stuk zuiniger.
De. 1.6 zat solo zo rond de 1:15,5 maar de 1.2 op. 1: 18,5.
Met vouwwagen erachter maakt het niet zoveel uit.
De 2L gebruikte nog meer.
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Trekkracht
« Reactie #346 Gepost op: juli 08, 2015, 03:06:12 pm »

Ik rijd al een paar jaar een 1.2 tsi
Daarvoor 1.6 en 2.0L gereden.
De 2L gaat het makkelijkst de berg op.
Maar de 1.2 gaat ook fluitend naar boven hoor.
Qua verbruik is de 1.2 echt wel een stuk zuiniger.
De. 1.6 zat solo zo rond de 1:15,5 maar de 1.2 op. 1: 18,5.
Met vouwwagen erachter maakt het niet zoveel uit.
De 2L gebruikte nog meer.

Dit is een schoolvoorbeeld waarom de peiling niet zo veel zegt. Een turbotor zal hetzelfde vermogen kunnen geven als een veel grotere atmosferische. Staat wel tegenover dat de trekkracht heel anders kan verlopen. En vwb duurzaamheid is het ook een schoolvoorbeeld. Ik ben benieuwd of de tsi dezelfde km-stand gaat halen als (met name) de 1.6.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Trekkracht
« Reactie #347 Gepost op: juli 08, 2015, 04:43:16 pm »

Dat LPG verreweg te prefereren is als particuliere (veel)rijder staat volledig buiten kijf. Helaas kunnen veel moderne motoren er steeds minder goed mee omgaan omdat ze steeds meer op de limiet ontworpen worden. Een 1.2 of 1.4 TCE zou ik best willen hebben, als hij op gas kon. Maar helaas. En qua verbruik komen ze niet eens heel veel beter uit dan de 1.6 16V en 2.0 16V die ze hebben opgevolgd. Jij hebt een Spark of Mazda2 of zo?
Spark, 1.0. Licht afgeknepen motortje, maar wie rijdt er nu incl. benzine voor ca. 4,5 cent per km? Ik zit voornamelijk op de A7, dus eenmaal op gang gaat het prima. En het gaat tenslotte om de kosten zo laag mogelijk te houden. Voor de gezinsauto liever niet weer LPG. De trekkracht van de diesel is heerlijk. En het om de 300 km moeten tanken met LPG vonden we een ramp onderweg op vakantie.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

boswachter

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 912
  • Merk Vouwwagen: Europa Camper Futura 2015
Re: Trekkracht
« Reactie #348 Gepost op: juli 09, 2015, 10:38:44 am »

Ik ook niet, tanks zijn weg gewerkt. Ik kan 500 en 520 km met beide auto's rijden, dus iedere auto staat gemiddeld 1 a 2 keer per week aan de pomp. Tanken kunnen mijn vrouw en ik op weg naar het werk. Een diesel kan inderdaad minder vaak toe met tanken en in het buitenland is het ook makkelijker, maar financieel weegt een diesel simpelweg niet op tegen een LPG'er. En het anti-dieselbeleid dat veel landen en (nog veel lastiger) steden voeren maakt dat ik op dit moment eigenlijk helemaal niet meer over zou willen op een diesel. Zit ik over 5 jaar ineens met een waardeloos ding. Maar trekkracht hebben ze in elk geval wel voldoende is huis.  :P
bij 520 km sta ik elke twee dagen aan de pomp ::)
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Trekkracht
« Reactie #349 Gepost op: juli 09, 2015, 05:47:26 pm »

Ik ook niet, tanks zijn weg gewerkt. Ik kan 500 en 520 km met beide auto's rijden, dus iedere auto staat gemiddeld 1 a 2 keer per week aan de pomp. Tanken kunnen mijn vrouw en ik op weg naar het werk. Een diesel kan inderdaad minder vaak toe met tanken en in het buitenland is het ook makkelijker, maar financieel weegt een diesel simpelweg niet op tegen een LPG'er. En het anti-dieselbeleid dat veel landen en (nog veel lastiger) steden voeren maakt dat ik op dit moment eigenlijk helemaal niet meer over zou willen op een diesel. Zit ik over 5 jaar ineens met een waardeloos ding. Maar trekkracht hebben ze in elk geval wel voldoende is huis.  :P
Ik kan slechts 350 km ongeveer rijden op een vol tankje. 2x per week tanken dus. voor woon/werk prima en ben er aan gewend inmiddels. Voor de gezinsauto houden we het (voorlopig) op diesel vanwege de trekkracht. En ik ben aan het rekenen geweest toen we voor de diesel kozen. Diesel zit ongeveer tussen LPG en benzine in wat kosten betreft. Althans bij ons met 20.000 km per jaar. En dan hebben we het over een gebruikte auto die qua aanschaf hetzelfde kost als een benzine variant.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

CJ-Petra

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 369
  • Merk Vouwwagen: Polynorm met Gordigear Taiga
Re: Trekkracht
« Reactie #350 Gepost op: juli 10, 2015, 07:21:35 am »

Mijn Cherokee haalt 300 km op een tank. Voor onze vakantie, volgende week, nemen we uit voorzorg 2 stalen jerrycans met extra benzine mee.
Ondanks dit nadeel van op LPG rijden zou ik niet anders willen... een Cherokee op benzine of diesel rijden is simpelweg te duur.
Gelogd

deVriesjes

  • Gast
Re: Trekkracht
« Reactie #351 Gepost op: juli 28, 2015, 03:29:36 pm »

Wauw, 500 km op een tank is niet slecht hoor! Ik denk dat ik de 350 op een tank net haal..
Zou wel eens met een snelle bmw (zo een uit de bmw 4 serie bijv: http://www.autoscout24.nl/auto/bmw/bmw-4-serie/ ) een berg op willen rijden om te zien hoe dat zou gaan. Ook gewoon al om de blikken van mensen te zien als zo'n bmw voorbij rijdt en dan een vouwwagen erachter  :# :#
Gelogd

Matthijs_164

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 295
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL 2012
Re: Trekkracht
« Reactie #352 Gepost op: juli 28, 2015, 05:35:40 pm »

Nou, dat gaat als de brandweer  :J
Gelogd

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: Trekkracht
« Reactie #353 Gepost op: juli 30, 2015, 11:00:52 pm »

Dit is een schoolvoorbeeld waarom de peiling niet zo veel zegt. Een turbotor zal hetzelfde vermogen kunnen geven als een veel grotere atmosferische. Staat wel tegenover dat de trekkracht heel anders kan verlopen. En vwb duurzaamheid is het ook een schoolvoorbeeld. Ik ben benieuwd of de tsi dezelfde km-stand gaat halen als (met name) de 1.6.
Inderdaad. Ik vraag mij ook af hoe die turbo-gebazen motoren zich gaan houden invergelijking met de "normale" motoren. Als ik het vergelijk met tour-de-france e.d. blijken anabolen leuke resultaten op te leveren, maar is de duurzaamheid niet bijzonder. Louis Armstrong is dan de uitzondering die de regel bevestigd maar verder hou ik een slag om de arm....
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

Thieyo

  • Gast
Re: Trekkracht
« Reactie #354 Gepost op: augustus 15, 2015, 05:48:44 pm »

Het was heerlijk rijden met onze Jamet achter een 175PK 2L Diesel.
Heuvel op, achter een vrachtwagen wegrijden en hup naar de 120!
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Trekkracht
« Reactie #355 Gepost op: augustus 15, 2015, 06:12:25 pm »

Gisteren een C4 E-hdi half automaat gekocht. De huidige C4 had 92 pk en 230 Nm. De vervanger heeft 111 pk met 270 Nm. Huidige was nog lang niet aan vervanging toe (97000 km) Maar helaas nodig vanwege de rugklachten van mijn vrouw die moeite krijgt met de koppeling als er veel geschakeld moet worden. De vervanger zal weinig moeite met de Cocoon hebben. Met de oude moesten we heel af en toe eens een versnelling terug schakelen.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

martijn82

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.560
  • Geniet van het kampeer leven .
Re: Trekkracht
« Reactie #356 Gepost op: augustus 15, 2015, 06:17:18 pm »

Gisteren een C4 E-hdi half automaat gekocht. De huidige C4 had 92 pk en 230 Nm. De vervanger heeft 111 pk met 270 Nm. Huidige was nog lang niet aan vervanging toe (97000 km) Maar helaas nodig vanwege de rugklachten van mijn vrouw die moeite krijgt met de koppeling als er veel geschakeld moet worden. De vervanger zal weinig moeite met de Cocoon hebben. Met de oude moesten we heel af en toe eens een versnelling terug schakelen.
Gefeliciteerd met je aankoop. En veel plezier er mee. Ga het nog lukken om dit seizoen nog op vakantie te gaan met je nieuwe auto?
Gelogd

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.971
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re: Trekkracht
« Reactie #357 Gepost op: augustus 15, 2015, 06:18:22 pm »

Zoals ik al melde bij het verbruik topic.
Nu dsg ipv handbak.
In de bergen ideaal snelheid word gewoon vastgehouden schakelt gewoon 1 of 2 versnellingen terug.
De 1.2 tsi met 105pk en 175nm doet het goed.
Dit was met de handbak ook al zo overigens.
Of ik de volgende weer een automaat zal nemen denk ik niet.
Maar dat geld voor mij persoonlijk dus.

Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Trekkracht
« Reactie #358 Gepost op: augustus 15, 2015, 06:52:09 pm »

Zoals ik al melde bij het verbruik topic.
Nu dsg ipv handbak.
In de bergen ideaal snelheid word gewoon vastgehouden schakelt gewoon 1 of 2 versnellingen terug.
De 1.2 tsi met 105pk en 175nm doet het goed.
Dit was met de handbak ook al zo overigens.
Of ik de volgende weer een automaat zal nemen denk ik niet.
Maar dat geld voor mij persoonlijk dus.
Voor ons is het inmiddels noodzaak geworden. En de automaat zal moeten wennen omdat de Citroens gewone schakelbakken hebben die electrisch worden ontkoppeld en gestuurd. Het gaat iets langzamer dan een standaard automaat. Maar vlotter dan handmatig schakelen.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.358
  • Merk Vouwwagen: CCCX
Re: Trekkracht
« Reactie #359 Gepost op: augustus 15, 2015, 06:54:53 pm »

Nou Yella, dan bof je, want ze worden nu in sneltempo vervangen door normale automaten (EAT6)
Gelogd
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal