Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: lucht of stikstof in de banden  (gelezen 2696 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Teus

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 33
lucht of stikstof in de banden
« Gepost op: juli 01, 2009, 12:54:41 am »

Lucht of stikstof in de banden?

Voordeel van stikstof is:   banden blijven beter op spanning
                    Stikstof produceert minder warmte.

Lucht bestaat uit:
Stikstof       78%
Zuurstof      20%
Edele gassen      1%
Koolstofdioxide   0,03%
Water         0,97%

Nu probeer ik het te verduidelijken.
Men tekent een vierkant 10 cm bij 10 cm. Daarna teken je om de 1cm horizontaal en verticaal een lijn in het grote vierkant. Op deze manier heb je 100 vierkantjes getekend 1cm bij 1cm
Je kleur er 78 vierkantjes een kleur, weet je wat doe maar blauw.

Men raad aan om stikstof in de banden te doen omdat de banden dan beter op druk blijven.

Terug naar de tekening, de zuurstof is uit de band ontsnapt en we pompen de band met lucht.
Nu kan je 15 hokjes weer blauw kleuren (+/-78% stikstof). Er zijn nu 93 vierkantjes gekleurd
Als je de inhoud van de band (tekening) nu bekijkt zie je dat de band nu voor 93% gevuld is met stikstof.

Als je dit verhaal tot je door laat dringen kom je er achter dat het belangrijkste is de banden op de juiste druk te hebben en de stikstof voordelen komen vanzelf.
Gelogd

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.354
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: lucht of stikstof in de banden
« Reactie #1 Gepost op: juli 01, 2009, 09:04:01 pm »

Hier wordt veel over geschreven op internet idd. Veel mensen trappen er in terwijl het verschil slechts zeer gering is. Lees onderstaand stukje maaar eens, nu van een bron die ik wel vertrouw.. een leverancier van stikstofvullingen biedt gouden bergen maar de praktijk is dat de meerwaarde maar beperkt is:

http://www.amt.nl/web/Vraagbaak/tonen-vraagbaak/Banden-werkelijk-langer-op-spanning2-Zin-en-onzin-van-stikstof-2003-0708.htm


Goede tip is dus om de banden zelf thuis te vullen. Kan mooi als de wagen leeg is. Met de fietspomp (die van mij van de halfords zit een (niet nauwkeurige) manometer op en verschillende verloopjes) iets overvullen en dan met een goede manometer (ik gebruik een Hella met leegloopventiel) de banden terug laten lopen op de juiste spanning. Je hebt dan ook geen last van vocht wat je bij compressoren (dus ook sommige tankstations zonder vochtafscheider) wel hebt.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal