Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Schokbrekers onder je vouwwagen?  (gelezen 11061 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Didi

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 279
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon XL met MKK
Schokbrekers onder je vouwwagen?
« Gepost op: augustus 10, 2009, 08:19:44 pm »

De Combi Camps hebben ze standaard en ik vond echt perfect rijden....nu vind ik de Flyer onrustig achter de auto liggen. Daarom denk ik nu er nu over om schokbrekers te laten monteren....

Iemand andere ideeen of gelijksoortige ervaringen?
« Laatst bewerkt op: augustus 10, 2009, 08:28:21 pm door Didi »
Gelogd
Netheid is voor de dommen, alleen genieën beheersen de chaos

fish

  • Gast
Re:Schokbrekers onder je vouwwagen?
« Reactie #1 Gepost op: augustus 10, 2009, 08:22:03 pm »

Als die van ons gaat dansen, hebben we hem niet goed beladen :N
Gelogd

papajur

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 431
  • Cabaon Malawi 2.0
Re:Schokbrekers onder je vouwwagen?
« Reactie #2 Gepost op: augustus 11, 2009, 05:36:05 am »

Ik rij met een oude scout ook zonder problemen .

Ik denk ook dat het aan belading/snelheid ligt.

De vering kan ook een klap krijgen als-ie 1 keer te zwaar beladen wordt(luberen de rubers te ver uit/door)

Bij de vw -specalist in boxtel doen ze voor 350E de vw een temppo 100 keuring geven en dan moeten er ook schokbrekers onder zitten.
Als ze het bij een trigano kunnen zou een holtkamper ook geen probleem moeten zijn of anders bij holtkamp zelf informeren.

link tempo 100 keuring : www.vouwwagenspecialist.nl/tempo100.htm
Gelogd
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮

tstn

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 67
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country Anniversary 2020
  • 2015 Raclet Panama Up; 2008 Aart Kok Kampala
Re:Schokbrekers onder je vouwwagen?
« Reactie #3 Gepost op: augustus 12, 2009, 08:44:06 am »

350 euro voor een tempo 100 keuring is een forse prijs, aangezien de TUV voor deze keuring slechts 100 euro rekent.

Of zit hierbij in dat er schokbrekers onder worden geplaatst?
Gelogd

Joseppe

  • Gast
Re:Schokbrekers onder je vouwwagen?
« Reactie #4 Gepost op: augustus 12, 2009, 03:56:42 pm »

lijkt mij dat niet onder iedere vw schokbrekers geplaats kunnen worden?, onder de canyon van 1989 zitten ze niet hier doen wat rubbertjes het meeste werk. Dit vorig jaar schoongemaakt, in de siliconenolie gezet en ziet er nog goed uit. Zelf ben ik favoriet van de bladvering onder een aanhanger/vw maar die zie je bijna niet meer :N
Gelogd

Didi

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 279
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon XL met MKK
Re:Schokbrekers onder je vouwwagen?
« Reactie #5 Gepost op: augustus 12, 2009, 06:34:20 pm »

Klopt,

Ze zijn in Emmen bij HK nu even aan het uitzoeken of er onder die van mij (2003) ook schokbrekers passen.......In het chassis van 2003 schijnt een omslagpunt te zitten.
Gelogd
Netheid is voor de dommen, alleen genieën beheersen de chaos

narnia

  • Gast
Re:Schokbrekers onder je vouwwagen?
« Reactie #6 Gepost op: augustus 12, 2009, 08:25:24 pm »

onder de trigano die ik heb gehad zaten ook schokdempers..
dacht dat ie er overal onderzaten.. ???
Gelogd

Joseppe

  • Gast
Re:Schokbrekers onder je vouwwagen?
« Reactie #7 Gepost op: augustus 12, 2009, 09:10:25 pm »

onder een canyon uit 1989 echt niet, ken wel meerdere vws zonder. sterker nog sta ik ervan te kijken, heb ze nog zelf niet eerder gezien ???
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re:Schokbrekers onder je vouwwagen?
« Reactie #8 Gepost op: september 06, 2009, 03:22:56 pm »

schokdempers zijn eigenlijk totaal onnodig onder een vouwwagen.
Tegenwoordig zitten ze er alleen maar onder omdat de Duitse as producenten (Knott/ALKO) alleen nog maar assen met schokdempers produceren vanwege de 100km/h keuring.

Voor een max gewicht van 750kg zijn dempers nagenoeg niet nodig en als je de dempertjes bekijkt die er onder zitten dan schiet je in de lach. Die helpen echt niet veel.

Je moet gewoon goed naar de belading en de bandenspanning kijken. Als je de vouwwagen tot het maximum gewicht beladen hebt dan moet je de bandenspanning ook wat verhogen, met 13 of 14 inch wielen kan je rustig naar 3 bar gaan in zo'n geval.
Rij  je met weinig tot geen gewicht in de vouwwagen dan kan je de bandenspanning wat lager zetten, maar ik zou nooit veel lager dan 2,5 bar gaan.

Als laatste kan het rijgedrag ook nog enorm verbeterd worden door het balanceren van de wielen. Dat gebeurd *nooit* bij aanhagers, vouwwagens en caravans. Waarom weet ik niet. Ik laat het wel doen en ga eens in de twee of drie jaar weer even naar de bandenboer om ze opnieuw te laten balanceren.
Als ze het kunnen is het heel verstandig om ze aan de vouwwagen te balanceren zodat ook de onbalans in de remtrommels weggenomen wordt.

Bij onze eerste vouwwagen, een Combi-Camp Easy met van die 8" wieltjes er onder was er meer dan 50 gram lood per wiel nodig om het goed in balans te krijgen. Dit was een verschil van dag en nacht. De wagen stuiterde en hobbelde vele malen minder dan voor die tijd.

Als we onze Zambezi op gaan halen rij ik ook meteen naar de bandenboer om de wielen te laten balanceren, inclusief het reserve wiel.

Zorg ook dat je de banden goed hard op pompt als je de vouwwagen in de stalling zet, 3 bar er in kan makkelijk. Dat zorgt er voor dat de banden minder doorzakken en dus geen vlakke kant krijgen. Als je de vouwwagen thuis stalt is het aan te raden om de vouwwagen op pootjes te zetten zodat de wielen net in de lucht hangen. Of je zorgt voor een setje wielen speciaal voor de stalling zodat je de goede wielen netjes op kan bergen (velgen boom o.i.d.).
Gelogd

crossagek

  • Gast
Re:Schokbrekers onder je vouwwagen?
« Reactie #9 Gepost op: september 28, 2009, 07:33:24 pm »

ik heb een alpenkreuzer allure gekocht uit 1991 en na het monteren van de kantelbeugels en het kantelen van de vw zag ik ook schokbrekers zitten .
Gelogd

spanbandje

  • Gast
Re:Schokbrekers onder je vouwwagen?
« Reactie #10 Gepost op: september 28, 2009, 09:24:14 pm »

Ik heb voor de vacantie de wielen van de vouwwagen van mijn vrienden gedemonteerd en meegenomen om te balanceren, ik schrok er van hoeveel onbalance erin zat  35 gram gemiddeld,
zoveel onbalance in zo`n klein wieltje geeft veel slijtage op het loopvlak en zeker tussen de torsierubbers, de banden vanmijn pas aangeschafte Jamet Arizona gaan volgend jaar ook even op het balanceer apparaat.

als iedereen dit even zou laten doen om de paar jaar zal dit veel minder banden en veringslijtage geven.

M.v.g. Marcel.
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re:Schokbrekers onder je vouwwagen?
« Reactie #11 Gepost op: september 28, 2009, 09:37:52 pm »

Onze eerste vouwwagen, een combi-camp easy met 8" wieltjes, hebben we ook elke twee jaar laten balanceren als er nieuwe banden op kwamen.
Gemiddeld zat er zo'n 50 tot 55 gram lood per wiel aan...

Dit kwam gedeeltelijk omdat we de wielen aan de vouwwagen hebben laten balanceren omdat de 8" wieltjes niet opgespannen kunnen worden op het balanceer apparaat.
Nadeel hiervan is dat je de wielen moet markeren t.o.v. de remtrommel voor de juiste balancering.
Voordeel is dat je ook de onbalans van de remtrommel meeneemt in het balanceren.

De Combi-Camp was een enorme stuiterbak voor het balanceren en daarna was hij veel rustiger.
Gelogd

Didi

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 279
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon XL met MKK
Re:Schokbrekers onder je vouwwagen?
« Reactie #12 Gepost op: oktober 01, 2009, 12:18:46 pm »

..........De Combi-Camp was een enorme stuiterbak voor het balanceren en daarna was hij veel rustiger.

Ik heb over mijn ex-Combi Camp ook geen enkele klacht wat betreft op wegligging en gedrag achter de auto........
Gelogd
Netheid is voor de dommen, alleen genieën beheersen de chaos
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal