Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: steek van de wielen  (gelezen 9957 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

walter

  • Gast
steek van de wielen
« Gepost op: september 06, 2009, 05:23:55 pm »

ik wil onder onze vw andere wielen zetten maar weet iemand mij te vertellen wat de steek is van die wagentjes en wat voor maat ik er maximaal onder kan zetten.
het gaat om een jamet louisiana uit 1994.

alvast bedankt, Walter
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re:steek van de wielen
« Reactie #1 Gepost op: september 06, 2009, 05:55:30 pm »

Walter, is het een ALKO as?
Alko assen hebben steek 100x4.
Dat zal al wel een tijdje zo zijn, anders kan je het ook makkelijk zelf even opmeten als je de wagen bij huis hebt staan. Meten van hart tot hart.

Welke bandenmaat zit er standaard op?
Gelogd

walter

  • Gast
Re:steek van de wielen
« Reactie #2 Gepost op: september 06, 2009, 08:49:32 pm »

uhh al sla je me dood met wat er nu op ligt:D het is klein vind ik :O

en helaas staat ie niet thuis, maar netjes bij de stalling opgeborgen
Gelogd

marcel.s

  • Gast
Re: steek van de wielen
« Reactie #3 Gepost op: september 06, 2009, 09:08:50 pm »

4 x 100 en staal past er niet onder.

lees maar in europacamper, project europacamper prestige
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re: steek van de wielen
« Reactie #4 Gepost op: september 06, 2009, 09:23:16 pm »

Oude Jamets hadden 10" wielen dacht ik en de latere versies hebben 13" wielen.
Ik zou niet weten of 13" gaat passen in de wielkasten, dat zou je na moeten meten.

De huidige Jamets hebben 135/80-13 wielen waarbij de totale diameter van het wiel 546mm is.
De 5.00x10 wielen hebben een breedte van 134mm en een diameter (volgens de Vredestein website van 516mm)

Ik heb net even in het internet archief gekeken (archive.org).
In 2004 hadden alle Jamet's wielen in de maat 5.00x10
In 2005 was de liberty de eerste met 135/80-13
Vanaf 2006 heeft alles 13" wielen uitgezonderd de Texas Export.

De steek is volgens mij bij beide 100mm als ik het goed gezien heb.



Gelogd

marcel.s

  • Gast
Re:steek van de wielen
« Reactie #5 Gepost op: september 06, 2009, 09:49:19 pm »

de diameter is geen probleem

maar de velgen zelf wel,de 10"velgen is de bevestiging in het midden , en bij een stalen 13 inch is het uit het midden, dus hij is niet alleen groter, maar compleet anders van bouw .

als je 13inch wil, wordt het breedere assen plaatsen.

maar je kan beter gewoon lekker sparen voor een nieuwere vouwwagen...

lees maar. http://forum.vouwwagenclub.info/index.php/topic,1974.0.html
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re:steek van de wielen
« Reactie #6 Gepost op: september 06, 2009, 11:14:33 pm »

Met "in het midden" en "uit het midden" bedoel je denk ik de ET waarde?
Daar had ik even geen rekening mee gehouden. De ET waarde van de 5.00x10 is inderdaad 0 en ik betwijfel of er ET 0 velgen in 13" te vinden zijn.
Gelogd

marcel.s

  • Gast
Re:steek van de wielen
« Reactie #7 Gepost op: september 07, 2009, 05:16:51 pm »

die zijn er idd niet.
Gelogd

walter

  • Gast
Re:steek van de wielen
« Reactie #8 Gepost op: september 07, 2009, 08:20:22 pm »

oke dat wordt dus geen lichtmetaaltjes eronder leggen, dan gan we maar op zoek naar een ander nette oplossing om de skelterwieltjes te verbergen
« Laatst bewerkt op: september 10, 2009, 11:50:13 pm door walter »
Gelogd

marcel.s

  • Gast
Re:steek van de wielen
« Reactie #9 Gepost op: september 07, 2009, 08:36:08 pm »

gewoon op zoek naar een andere as  I:
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re:steek van de wielen
« Reactie #10 Gepost op: september 07, 2009, 10:02:05 pm »

Je zit dan wel met de wielkasten van de jamet. Je moet dus eens as vinden die plus minus 30-40 mm breder is.
Gelogd

marcel.s

  • Gast
Re:steek van de wielen
« Reactie #11 Gepost op: september 08, 2009, 04:41:57 pm »

moet ik er wel even bij vertellen, dat de kosten waarschijnlijk erg hoog op gaan lopen, kun je beter even sparen voor een nieuwer type vouwwagen.het is namelijk niet de moeite , en de 1o inch wieltjes zijn met goede (pas nieuwe )banden en de juiste barretjes druk , helemaal niet verkeerd.

je hoort vaak verhalen van hete bandjes , en klappertjes, maar dat is gewoon slecht onderhoud , zorg voor goed spul, en de juiste druk, en belading, niet te zwaar dus, dan loopt het wel los.

asje ,velgjes,bandjes,nieuwe remmetjes, oplooprem nakijken, alles wat je tegenkomt met demonteren en monteren en alle moeite , voor een misschien wel niet deugdelijk geheel,is het niet waard denk ik.

 I:
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re: steek van de wielen
« Reactie #12 Gepost op: september 08, 2009, 06:24:05 pm »

Zowel bij een Conway met 10" wielen (toen ik nog met m'n ouders mee ging) en bij een
Combi-Camp Easy met 8" wieltjes nog nooit een lekke band of klapband gehad.

Bij Conway weet ik niet of er ooit nieuwe banden op zijn gezet, m'n ouders hebben hem 10 jaar gehad en daarbij zal er wel zo'n 40.000km met de vouwwagen gereden zijn.

Bij de Combi-Camp had je nooit last van banden die te oud waren, twee vakanties en ze waren versleten... Die 8" wieltjes gingen maar zo'n 8.000 tot 10.000km mee.

Overigens zijn er genoeg goede 10" banden te koop die een snelheidscodering tot 130km/h hebben, dus daar verwacht ik geen problemen mee.
Let wel op de "ply" indicatie voor een band. Vredestein heeft bijvoorbeeld de V47 transport band in deze maat en die is in 4, 6 of 8 ply verkrijgbaar. Je moet dan dus altijd voor de hoogste kiezen. De ply rating was vroeger de indicatie hoeveel canvas lagen er in de band verwerkt waren, tegenwoordig is het een algemene stevigheids index die grofweg overeen komt met de oude ply rating omdat de constructie van de banden compleet anders is tegenwoordig.
Gelogd

crossagek

  • Gast
Re:steek van de wielen
« Reactie #13 Gepost op: september 28, 2009, 04:18:28 pm »

even hier op in haken , weet iemand de steek toevallig van een alpenkreuzer allure ? is dit toevallig ook 4 x 100 ???

onder mijn auto zaten namelijk standaard dezelfde maat velgen en banden als onder mijn alpenkreuzer , alleen zijn de banden onder de auto vandaan beter dan die onder de vw , dus als de steek 4 x 100 is kan ik zo de velgen van de auto onder de vw schroeven  ;)
Gelogd

screech

  • Gast
Re:steek van de wielen
« Reactie #14 Gepost op: september 28, 2009, 05:00:50 pm »

De steek van een wiel heeft betrekking op de bevestiging. De steek wordt omschreven met 2 cijfers: het aantal boutgaten en de diameter van de denkbeeldige cirkel die door het hart van de boutgaten getrokken kan worden. Een steek van 4x100 betekent dus dat de velg 4 boutgaten heeft met een steekcirkel van 100 mm. Bij velgen met 4 boutgaten is het meten van de steekcirkel eenvoudig omdat de boutgaten loodrecht op elkaar staan. Je kunt dan een liniaal pakken en van hart tot hart meten. Bij velgen met 5 boutgaten wordt het meten wat lastiger. Je zult dan een denkbeeldige cirkel moeten tekenen, zoals in de tekening hieronder.
 


Dus, even opmeten en je weet het zou ik zeggen. Succes.
     
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal