Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 »   Omlaag

Auteur Topic: Wielen onder de keuken laten zetten  (gelezen 62210 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

muis

  • Gast
Re:Wielen onder de keuken laten zetten
« Reactie #15 Gepost op: juni 10, 2010, 10:01:31 pm »

Ik heb vorige week iets dergelijks gemaakt.
Bij de FixIt van die ijzeren tafelpootjes gehaald, 2 euro per stuk. Ze passen precies (met een klein beetje speling) om de poot van de jametic keuken heen.
Toen wilde ik daar ook 4 zwenkwielen kopen, waarvan 2 met rem, maar de prijs hield me even tegen, die waren ruim 8 euro per stuk.
Afgelopen zaterdag naar van Cranenbroek geweest in Dongen. Dezelfde wieltjes, 2,30 per stuk.
Even naar de buurman en die heeft ze aan elkaar gelast. Zie hieronder voor het resultaat.
Het is uiteraard niet zo luxe als de hierboven beschreven systemen, maar daarentegen ook een heel stuk goedkoper. Alles bij elkaar 18 Euro nodig en een buurman die lassen kan.
Ik weet niet of ze tijdens het kamperen goed bevallen, maar in de garage in ieder geval wel. Wij hebben de keuken eraf zodat die aan de kant staat en dat was alleen echt onmogelijk. Nu is het een fluitje van een cent.
Wat voor diameter zijn de wieltjes


@klavertjes, dezelfde vraag..
Gelogd

tvhouwel

  • Gast
Re:Wielen onder de keuken laten zetten
« Reactie #16 Gepost op: juni 10, 2010, 10:20:00 pm »

Wat voor diameter zijn de wieltjes


@klavertjes, dezelfde vraag..

De wieltjes die ik heb zijn 8 cm. Achteraf gezien had ik ze groter moeten kopen. Er lagen veel grotere, voor misschien 1 euro per stuk meer.
Ik ben ook benieuwd hoe ze zich op het gras houden.
Gelogd

muis

  • Gast
Re:Wielen onder de keuken laten zetten
« Reactie #17 Gepost op: juni 10, 2010, 10:22:53 pm »

Ben ik idd ook wel benieuwd naar. Ik heb er ook aan zitten denken om er wielen onder te zetten maar ik weet het nog niet, dus ik volg dit topic nog wel.
Gelogd

tvhouwel

  • Gast
Re:Wielen onder de keuken laten zetten
« Reactie #18 Gepost op: juni 10, 2010, 10:47:13 pm »

Volgende week vrijdag gaan we weer weg voor een weekeindje, (de derde keer alweer met deze kar......) Na thuiskomst laat ik het je weten.
Gelogd

famprima

  • Gast
Re:Wielen onder de keuken laten zetten
« Reactie #19 Gepost op: juni 10, 2010, 11:11:36 pm »

En ik iedere keer na de e-mail melding gauw even kijken, "goh, er heeft iemand nog een idee over de keuken wieltjes"
En iedere keer weer ..... :Z :ZZZ

Slaap lekker, Theo!
Gelogd

rj

  • Gast
Re:Wielen onder de keuken laten zetten
« Reactie #20 Gepost op: juli 30, 2010, 12:53:54 pm »

Ik was al lang op zoek naar een oplossing voor het tillen van onze disselkeuken (Holtkamper Flyer uit 1985 met Rapido-disselkeuken). Door dit forum ben ik verder gekomen :)

Probleem van de disselkeuken is dat die niet met vier zwenkwielen van de dissel af te krijgen is. Hij moet naar opzij van de dissel afgereden worden, want om 'm over de handrem te krijgen moet je wel hele lange poten hebben. Hij kan niet zomaar over de handrem en het neuswiel gereden worden.


Voor de foto heb ik maar één poot bevestigd, maar dat zijn er normaalgesproken natuurlijk twee.


Ik heb de oorspronkelijke ronde poten van de keuken vervangen door vierkante (20x20 mm). Gewoon een vierkante buis bij de bouwmarkt gekocht, in stukken gezaagd en doppen er op gedaan. Misschien moet er nog iets roestwerends op? De buizen zijn al gegalvaniseerd.




Het idee op dit forum met de omgekeerde tafelpoten sprak me erg aan.
Ik had nog twee grote zwenkwielen liggen en twee grote wielen die niet zwenken. Eerst bezig gegaan met deze laatste twee. Met een beetje geduld kon ik daar gaten in boren, zodat de tafelpoten vastgezet konden worden.

Bij de zwenkwielen kon dat niet. Omdat ik niemand ken die kan lassen, heb ik een metaal plaatje (in plaats van houten klosje) er tussen gezet (zie foto) en het probleem zo opgelost).



Tijdens de vakantie bleek het een nadeel dat de wielen los van de poten zijn. Je kunt de keuken dan niet met wielen en al een klein stukje optillen. Toch was het soms ook handig. Om beide mogelijkheden te hebben, heb ik een gat geboord in de tafelpoten en klemschroeven er op gezet (gewoon bij kampeerwinkel te halen... wel hele grote genomen (>30mm), want kleiner krijg je niet over de poten heen). Hierdoor is de speling van de keukenpoot in de tafelpoot ook voorbij.



Het werkt prima. Ik zet de wielen met omgekeerde tafelpoot onder de keuken en laat van bovenaf de nieuwe keukenpoten in de tafelpoot zakken. Dan zet ik 'm zowel bij de keuken als bij de poot vast. Dit doe ik eerst aan één kant, met de wielen die niet zwenken. Dan maak ik de keuken los en rijd 'm tot het einde van de stang waarmee de keuken aan de dissel bevestigd is. Daar kan ik 'm dan nog op laten rusten, terwijl ik de andere poten met (zwenk)wielen bevestig. Nu is de keuken overal heen te rijden :D
De zwenkwielen hebben een rem. Als de keuken goed in de voortent staat, gaat de rem er op.

Bedankt voor alle info hier. Misschien heeft iemand nog een idee over of die poten nog tegen roest behandeld moeten worden?

Hoop dat ook vouwwagenliefhebbers met een disselkeuken veel gebruik maken van de goede ideeën die jullie hebben. Ik was al heel lang op zoek en heb veel gehad aan jullie inbreng!!!
« Laatst bewerkt op: juli 30, 2010, 12:57:46 pm door rj »
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.636
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re:Wielen onder de keuken laten zetten
« Reactie #21 Gepost op: juli 30, 2010, 01:23:41 pm »

Als het staal gegalvaniseerd is hoef je niets aan anti-roest te doen.

Mooie oplossing! Maar is het geheel nu niet erg zwaar geworden? En grote wielen hebben voordelen: zakken minder weg in de grond, maar nemen ook meer ruimte in en gaan af van ons kostbare laadgewicht.

Heb je deze oplossing al uitgeprobeerd in de praktijk?
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Klavertjes

  • Global modderklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 2.784
  • Merk Vouwwagen: Opus Camper all-road 2022
  • Opus Camper all-road 2022
Re:Wielen onder de keuken laten zetten
« Reactie #22 Gepost op: juli 30, 2010, 01:55:29 pm »

Zie het vervolg op dit topic nu pas...

De diameter durf ik niet exact te zeggen, maar ziet er vergelijkbaar uit aan de post hierboven.

Het is ons supergoed bevallen, rijdt ook prima over gras en oneffener terrein! Echt een aanwinst en aanrader (of zelf te doen of te laten doen)!
Gelogd
Geluk ontstaat als wat je denkt, wat je zegt en wat je doet in harmonie zijn
(geleend van Mahatma Ghandi)

rj

  • Gast
Re:Wielen onder de keuken laten zetten
« Reactie #23 Gepost op: juli 30, 2010, 03:07:38 pm »

We hebben de afgelopen tijd deze oplossing geprobeerd. Voor het eerst kon ik de keuken zonder hulp van mijn vrouw op een gemakkelijke manier van de dissel rijden. Heb er ook nog even een klein rondje mee over het gras gelopen om te zien hoe dat ging, en ook dat was geen enkel probleem.

Tja, het weegt wel wat. Ik had daar weinig last van...
Zwenkwiel (zonder poot) 1,6 kg
Wiel (niet zwenk en zonder poot) 1,2 kg
Totaal 1,6*2 + 1,2*2 = 5,6 kg

Omdat de poot en het wiel los zijn, zijn ze makkelijker op te bergen en kan ik ze nog kwijt in de keuken. Dat komt ook doordat ik overgegaan ben op zo'n groene fles van primagaz i.p.v. zo'n blauwe van campinggaz. Die blauwe had ik altijd in de keuken staan (behalve in de stalling). Omdat die groene groter zijn, moet die naast de keuken staan. Vandaar dat er ook genoeg ruimte is voor een paar extra wieltjes.
De gasflessen vervoer ik niet meer in de keuken, maar gewoon in de auto. Nu hoef ik ze ook niet meer uit de vouwwagen te halen als deze naar de stalling gaat.


Oh ja.. behalve de prijs zit er voor een disselkeuken van rapido nog een voordeel aan het idee met de tafelpoten. Het is namelijk knap lastig om de poten er nog van onderaf in te krijgen als er wielen aan zitten. Dan moet je de keuken een eind optillen (en ben je nog steeds aan het tillen) of je moet de poten inkorten.
Ik weet niet hoe dat met de andere keukens zit. Ben daar wel benieuwd naar. Als er wielen aan de poten vast zitten, kun je de poten nooit meer van bovenaf laten zakken. Nu zet je de wieltjes met tafelpoten onder de keuken en laat je de poten er van bovenaf invallen.
Wat voor ervaring hebben jullie daarmee?
« Laatst bewerkt op: juli 30, 2010, 03:18:05 pm door rj »
Gelogd

muis

  • Gast
Re:Wielen onder de keuken laten zetten
« Reactie #24 Gepost op: augustus 07, 2010, 01:26:16 am »

Zie het vervolg op dit topic nu pas...

De diameter durf ik niet exact te zeggen, maar ziet er vergelijkbaar uit aan de post hierboven.

Het is ons supergoed bevallen, rijdt ook prima over gras en oneffener terrein! Echt een aanwinst en aanrader (of zelf te doen of te laten doen)!
We meten ze tijdens het klapweekend wel even kan ik het meteen ook even bekijken hoe dat bij jullie zit :J
Gelogd

Klavertjes

  • Global modderklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 2.784
  • Merk Vouwwagen: Opus Camper all-road 2022
  • Opus Camper all-road 2022
Re:Wielen onder de keuken laten zetten
« Reactie #25 Gepost op: augustus 07, 2010, 11:29:16 pm »

We meten ze tijdens het klapweekend wel even kan ik het meteen ook even bekijken hoe dat bij jullie zit :J

Altijd goed dat weet je (als die niet in de stalling zou staan, had ik 't natuurlijk al lang even opgemeten!)
Gelogd
Geluk ontstaat als wat je denkt, wat je zegt en wat je doet in harmonie zijn
(geleend van Mahatma Ghandi)

hanjo

  • Gast
Re:Wielen onder de keuken laten zetten
« Reactie #26 Gepost op: april 02, 2011, 02:54:43 pm »

hallo zit net het onderwerp wielen onder de keuken te lezen.er is al een heletijd geen bericht over geplaatsd. maar toch.kijk bij overtoom onder zwenkwielen en klem bussen voor pijp of koker.online te bestellen.
Gelogd

Henk CC

  • Gast
Re:Wielen onder de keuken laten zetten
« Reactie #27 Gepost op: april 02, 2011, 05:09:43 pm »

Deze wielen zijn ook te koop  bij Praxis en Gamma. Wat ze kosten weet ik niet meer, is voor mij te lang geleden dat ik ze heb gemaakt.
Henk
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re:Wielen onder de keuken laten zetten
« Reactie #28 Gepost op: april 02, 2011, 06:30:27 pm »

Deze wielen zijn ook te koop  bij Praxis en Gamma. Wat ze kosten weet ik niet meer, is voor mij te lang geleden dat ik ze heb gemaakt.
Henk
Action heeft ze momenteel ook liggen. Heb 2 zwenk en 2 blokwielen gehaald. 4Euro totaal. Zullen niet de beste zijn, maar hebben ook weinig te verduren en kunnen 50 kg per stuk hebben.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

famahbaas

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 82
  • Merk Vouwwagen: Teun ttt4 tenttrailer
Re:Wielen onder de keuken laten zetten
« Reactie #29 Gepost op: mei 15, 2011, 11:50:18 am »

Maakt het nog uit hoe breed de wielen zijn? ivm beschadigingen aan mij kuipzeil?
Kan de wielen ook op plaatjes zetten als de keuken eenmaal in de tent staat :J
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal