Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Trekhaak hoogte  (gelezen 12561 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Trekhaak hoogte
« Gepost op: juli 17, 2010, 10:30:59 pm »

Ik heb wel eens begrepen dat sommige mensen last hebben dat het steunwiel van de vouwwagen de grond raakt bij bepaalde hobbels/drempels.

Wat misschien wel interessant is om te weten is hoe hoog de kogel van de trekhaak bij de betreffende auto's staat.

Ik ben hier door getriggered door mijn nieuw bestelde auto, een Renault Megane en daar zijn in sommige gevallen problemen met trekhaken gemeld. In lege toestand staat het hart van de trekhaak rond de 35 cm terwijl volgens de RDW eisen een trekhaak in maximaal belaste toestand van de auto tussen de 35 en 42 cm van het wegdek moet staan (meten van de weg tot het hart van de kogel).
Bij één merk trekhaak gaat het fout, bij andere merken is het geen probleem omdat de kogel daarbij hoger staat.
Als de trekhaak met een volle auto onder de 35cm uitkomt dan moet de fabrikant van de auto met een oplossing komen omdat je in dat geval de trekhaak/auto combinatie kunt laten afkeuren door de RDW...
Sommige dealers en fabrikanten zeggen dat hun combinatie aan de eisen voldoet, maar op het moment dat de trekhaak onder de 35cm uit komt dan voldoet hij niet aan de eisen. Wat ze ook vaak zeggen is dat de Europese regels boven de nationale regels gaan, dat is ook niet waar in dit geval...

Hier volgt ook uit dat een fabrikant van een aanhanger, caravan of vouwwagen rekening moet houden met het feit dat bij sommige auto's het hart van de kogel op slechts 35cm van het wegdek zit en dat verschilt sterk tussen fabrikanten heb ik wel gezien.

Gelogd

marcel.s

  • Gast
Re:Trekhaak hoogte
« Reactie #1 Gepost op: juli 18, 2010, 10:09:00 am »

zal ook wel weer een gevalletje zijn, goed de kleine lettertjes lezen van je automobiel instructie boekje.
Gelogd

panevino

  • Adminiklaptor
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.316
  • Merk Vouwwagen: HK Flyer Bedouin
Re:Trekhaak hoogte
« Reactie #2 Gepost op: juli 18, 2010, 10:37:23 pm »

@meeder: Mijn buurman heeft EXACT hetzelfde met zijn Renault! Hij ging zijn caravan vorige week ophalen en die liep bij kleine drempels al aan de grond, terwijl zijn kogeldruk echt niet hoog was. Die veren zijn veel te slap!

Ik heb hem meteen aangeraden MAD's eronder te laten zetten, maar hij had nogal tegenwerking van het lease-bedrijf. Afgelopen donderdag is hij uiteindelijk met een andere auto op vakantie gegaan!

Gelogd
// Marcellino Pane e Vino \\

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re:Trekhaak hoogte
« Reactie #3 Gepost op: juli 19, 2010, 07:24:24 pm »

@meeder: Mijn buurman heeft EXACT hetzelfde met zijn Renault! Hij ging zijn caravan vorige week ophalen en die liep bij kleine drempels al aan de grond, terwijl zijn kogeldruk echt niet hoog was. Die veren zijn veel te slap!

Ik heb hem meteen aangeraden MAD's eronder te laten zetten, maar hij had nogal tegenwerking van het lease-bedrijf. Afgelopen donderdag is hij uiteindelijk met een andere auto op vakantie gegaan!



Hij moet dus kijken hoe hoog het hart van de kogel boven het wegdek staat. Er zijn gewoon glasharde regels voor. Als de kogel bij volbeladen auto onder de 35cm uit komt voldoet de auto niet meer aan de type goedkeuring en heeft de fabrikant een probleem.
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re:Trekhaak hoogte
« Reactie #4 Gepost op: juli 19, 2010, 07:25:35 pm »

zal ook wel weer een gevalletje zijn, goed de kleine lettertjes lezen van je automobiel instructie boekje.

Het kan wel in de kleine lettertjes staan, maar die gaan niet boven de wetgeving. En de wet is heel duidelijk in dit geval. Bij het oude type Megane was dit probleem er ook en daar hebben mensen toch hun gelijk gekregen nadat ze met de hele handel naar de RDW zijn gegaan.
Gelogd

marcel.s

  • Gast
Re:Trekhaak hoogte
« Reactie #5 Gepost op: juli 19, 2010, 07:26:40 pm »

dus voor iedereen met dat probleem maak er werk van  :)
Gelogd

Sidecarmaniac

  • Gast
Re:Trekhaak hoogte
« Reactie #6 Gepost op: juli 19, 2010, 09:19:03 pm »

Het kan wel in de kleine lettertjes staan, maar die gaan niet boven de wetgeving. En de wet is heel duidelijk in dit geval. Bij het oude type Megane was dit probleem er ook en daar hebben mensen toch hun gelijk gekregen nadat ze met de hele handel naar de RDW zijn gegaan.
En ik maar denken dat het bij auto's juist erg standaard was de trekhaak hoogte, vergeleken bij motorfietsen dan.
Ben je toevallig ook wat over de trekhaken bij motorfietsen tegen gekomen Meeder?

Als de RDW het afkeurd, wat gebeurd er dan?
Zou er geen risico zijn dat voor diverse modellen een trekhaak verboden gaat worden door de autofabrikanten? Misschien zelfs alleen in NL als het daar te moeilijk wordt vergeleken bij andere landen.
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re:Trekhaak hoogte
« Reactie #7 Gepost op: juli 19, 2010, 09:56:31 pm »

Ze moeten dan gewoon een andere trekhaak monteren indien mogelijk.
Bij Renault zijn er problemen gemeld met de trekhaak die "af fabriek" wordt gemonteerd die bij een bedrijf uit de Westfalia groep vandaan komt.
Bij een Bosal of een Brink/Thule trekhaak gaat het wel goed (bij de nieuwe Megane dan).

Citaat

In het Voertuigreglement onder artikel 3.2.52 van de regeling 94/20 EG is over trekinrichting het volgende vermeld:

Artikel 3.2.52
1. De mechanische koppelinrichting, indien aanwezig, van een personenauto die in gebruik is genomen na 31 december 1995 en de bevestiging daarvan aan het voertuig moeten voldoen aan het bepaalde in richtlijn 94/20/EG.
2. De mechanische koppelinrichting, indien aanwezig, van een personenauto die in gebruik is genomen voor 1 januari 1996 moet voldoen aan het bepaalde in richtlijn 94/20/EG of behoren tot een door Onze Minister voor 1 januari 1995 goedgekeurd type, zijn voorzien van de door hem bij de goedkeuring voorgeschreven identificatiekenmerken en zijn bevestigd overeenkomstig de voorschriften van de fabrikant van de koppelinrichting. Indien de personenauto is voorzien van een kogelkoppeling, moet worden voldaan aan de door Onze Minister vastgestelde eisen.

Hier is het volgende vermeld over de hoogte koppelingskogel / wegdek:
Artikel 10.1
2. De afstand van het hart van de koppelingskogel tot het wegdek moet, indien het voertuig is beladen tot de toegestane maximum massa, ten minste 350 mm doch niet meer dan 420 mm bedragen.
3. Een aan de koppelingskogel bevestigde kogelkoppeling moet vrij kunnen bewegen in hoeken van ten minste 25° (a) en 60° (ß), zoals weergegeven in figuur 1.

Deze eisen zijn niet door de RDW opgelegd maar zijn in de Ministeriële Regeling 1100, regeling toelatingseisen opgenoemd.
Gelogd

waiter

  • Gast
Re:Trekhaak hoogte
« Reactie #8 Gepost op: juli 19, 2010, 10:55:26 pm »

Lees dit net op tijd , sta op het punt een renault aan te schaffen ,Maar begrijp nog niet helemaal hoe ik in bij wijze van 1 oogopslag kan zien of de trekhaak hoog genoeg zit  :I

Waar moet ik op letten , hoe meet ik het uit, moet ik wellicht een beladen aanhanger meebrengen voor een proefrit ?>????
Gelogd

marcel.s

  • Gast
Re:Trekhaak hoogte
« Reactie #9 Gepost op: juli 20, 2010, 10:03:22 am »

een duimstok meenemen .
Gelogd

waiter

  • Gast
Re:Trekhaak hoogte
« Reactie #10 Gepost op: juli 20, 2010, 12:16:08 pm »

Ja maar als dan blijkt dat de veren te slap zijn heb ik er niet veel aan, dan kan de trekhaak op moment van aanschaf wel goed zitten, maar als ik met mijn gezin en aanhanger erin zit behoorlijk gaan zakken. Hebben alle renaults dit zowieso ?
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re:Trekhaak hoogte
« Reactie #11 Gepost op: juli 20, 2010, 01:24:32 pm »

Ja maar als dan blijkt dat de veren te slap zijn heb ik er niet veel aan, dan kan de trekhaak op moment van aanschaf wel goed zitten, maar als ik met mijn gezin en aanhanger erin zit behoorlijk gaan zakken. Hebben alle renaults dit zowieso ?

Onze Clio uit 2002 heeft hier totaal geen last van. In onbeladen toestand staat het hart van de kogel op 46cm.
Bij een aantal Renault modellen in combinatie met bepaalde trekhaken kunnen er problemen ontstaan. Als je een nieuwe auto besteld dan moet je duidelijk vragen welke trekhaak er onder zit.
Voor zover ik weet geven Bosal en Thule (voorheen Brink) trekhaken geen problemen alleen de "originele" Renault trekhaken geven problemen. Sommige dealers monteren Renault trekhaken onder auto's en andere monteren Bosal of Thule.
Als de kogel in onbeladen toestand op 36 cm staat wat in bepaalde gevallen voor is gekomen dan weet je zeker dat je in beladen toestand in de problemen gaat komen. Staat het hart van de kogel in onbeladen toestand boven de 40cm dan verwacht ik minder problemen. Een setje hulpveren werkt natuurlijk altijd en dat heb ik op de Megane meteen meebesteld, over de trekhaak moet ik nog even met de dealer in gesprek zodat ze de goede gaan monteren. Maar gezien de lange levertijden heb ik daar de tijd nog wel even voor. 20 weken is niets vreemds bij Renault momenteel.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re:Trekhaak hoogte
« Reactie #12 Gepost op: juli 20, 2010, 01:56:10 pm »

Wat wordt precies bedoeld met het hart van de kogel? Middenbovenop? of in het midden, vanaf de zijkant van boven naar beneden gezien. dat scheelt ook weer een paar cm.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

marcel.s

  • Gast
Re:Trekhaak hoogte
« Reactie #13 Gepost op: juli 20, 2010, 02:38:31 pm »

hart knop, horizontaal gezien,vanaf de vloer of straat .
de knop is meestel 50 dus het hart is 2,5 cm .

stel de knop is moederaarde.......dan is de evenaar het hart(recht gezien uiteraart, de hellings hoek even vergeten.).
Gelogd

coinoperator

  • Gast
Re:Trekhaak hoogte
« Reactie #14 Gepost op: juli 21, 2010, 10:22:16 pm »

Als de RDW het afkeurd, wat gebeurd er dan?

Dan heb je een auto die niet is toegelaten voor gebruik op de openbare weg en waarvan het kenteken wordt ingetrokken tenzij binnen X tijd de auto dusdanig wordt aangepast dat deze wederom voldoet aan de toelatingseisen.
X weet ik niet uit mijn bol, ik meen ergens 6 weken te hebben gelezen in het dikke APK boek maar de wegen des RDW's zijn zo af en toe nogal grillig.

Handig om te weten voor de leaserijders, je leasecontact komt hiermee dus automatisch te vervallen omdat ze niet voldoen aan hun deel van de overeenkomst namelijk een voertuig beschikbaar stellen wat toegelaten is voor gebruik op de openbare weg conform de wegenverkeerswet enz. enz.
Je moet ze uiteraard een redelijke termijn geven om één en ander aan te passen, 8 dagen is hierbij zo ongeveer de regel.

Overigens geen problemen hier met een Scenic met Brink trekhaak (ik wil persé geen ander merk) en geloof me, 'tis hier een pakhuis op wielen.
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal