Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Lager helemaal weg  (gelezen 10293 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Minit@b

  • Gast
Lager helemaal weg
« Gepost op: augustus 12, 2010, 10:04:18 am »

Op de heenreis naar Frankrijk in de buurt van Epinal, klapte ineens de minit@b links op de grond, bij een snelheid van 90 km/uur.
Bleek dat de lagers compleet uitgelopen waren en de kogels, op één na, helemaal verdwenen. Af laten slepen naar een garage (kosten ?170,00),
de boel verder gedemonteerd en vervolgens gezien, dat de achterste vetvanger helemaal uitgedroogd was en zodoende helemaal gesmolten en verpulverd.
Met behulp van en bevriende Nederlander in de Ardeche, op een onderstel van een Camplet, met kleine bandjes, de minit@b naar de Ardeche gereden en daar begonnen aan de reparatie van de beide assen. Eerst demonteren van het rechterwiel, waar nog goede lagers inzaten maar het vet ingedroogd was. Toen maar 4 nieuwe lagers besteld en erin geperst, met de noodzakelijke afstandsbussen er tussen. Deze lagers zijn voorzien van opgesloten kogeltjes door middel van alreeds ingebouwde vetvangers. Ze zijn van het merk KSF. Helaas terug naar huis gekomen, omdat de band uit Parijs moest komen en ik weer eigenlijk aan het werk moest thuis. Dus in een later stadium ga ik de mini weer ophalen. Totale geraamde kosten, inclusief TVA, ?202,00
Ophalen zal een extra kostenpost van ?200,00 zijn in verband met heen en weer rijden. De hele afstand van Nieuwerkerk aan den Ijssel naar de Ardeche en terug gaat niet via de tolweg, maar gewoon binnendoor. Dat is dan 2 x 1050 km.
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.636
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re:Lager helemaal weg
« Reactie #1 Gepost op: augustus 12, 2010, 10:09:03 am »

En de tijd die je daaraan besteed, is gratis? Mijn vrije dagen groeien me niet op de rug, helaas.

Wat een verhaal. Even lekker eruit en dan ben je de halve vakantie aan het sleutelen. Balen!

Wel gaaf dat alles straks weer naar behoren werkt en dat je het zelf gedaan hebt.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

screech

  • Gast
Re:Lager helemaal weg
« Reactie #2 Gepost op: augustus 12, 2010, 10:10:56 am »

Pfff, daar ben je niet blij mee. Netjes omschreven: balen zeg!

Maar ehhh,... had je geen reisverzekering? daar zit namelijk ook vaak repatriering bij als het euvel niet binnen een aantal dagen te maken valt.
Misschien dat je hem op de reisverzeking terug kan laten komen, dat scheelt in ieder geval weer een rit.
Gelogd

coinoperator

  • Gast
Re:Lager helemaal weg
« Reactie #3 Gepost op: augustus 12, 2010, 10:27:45 am »

Ook de sleepkosten van 170 euro worden door de ANWB vergoed.
En zoals bovenstaat, de repatriering doen ze ook.
Gelogd

Sidecarmaniac

  • Gast
Re:Lager helemaal weg
« Reactie #4 Gepost op: augustus 12, 2010, 11:22:24 am »

Vette pech, nou ja vetloze pech eigenlijk!
Is ook van te voren weinig aan te doen om dit te voorkomen. Hooguit aan de, van de grond vrij draaiende, wielen voelen of ze soepel draaien, of er teveel speling op de lagers zitten (wiel proberen te kantelen, als het kantelt is er iets niet goed) en/of dat de lagers nog zonder geluid te maken ronddraaien.
Preventief extra vet smeren gaat niet bij dichte lagers.

Is de schade aan het T@Bje verder beperkt gebleven? Bv. de wielkasten en evt. remsysteem lopen bij het op de grond schuren een groot risico lijkt me.

Niet in dit geval van toepassing begrijp ik maar misschien wel van toepassing bij andere aanhangers:
Vaak worden de zogenaamde konische lagers toegepast, daarbij zitten de rolletjes schuin ten opzichte van de as. Bij dit type lagers mag je de naafmoer niet te vast aandraaien omdat de lager helften dan met teveel kracht op elkaar worden geduwd wat in no-time versleten lagers oplevert.
De moer moet net genoeg vast zitten zodat het wiel nog soepel ronddraait en niet kantelt. Dergelijke moeren zitten met een splitpen geborgd om loslopen te voorkomen.
Voordeel van dit type lagers is dat ze meer kracht en gewicht kunnen hebben vergeleken bij een vrijwel dezelfde maat standaard kogellagers. En ze kunnen helemaal in het vet worden gezet.
Gelogd

Alberik

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 365
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper
  • Holtkamper Nano
Re:Lager helemaal weg
« Reactie #5 Gepost op: augustus 12, 2010, 01:55:57 pm »

Van dit verhaal wordt je inderdaad niet vrolijk. Maar dit moet bij een onderhoudsbeurt toch wel te signaleren zijn lijkt mij.
Gelogd

coinoperator

  • Gast
Re:Lager helemaal weg
« Reactie #6 Gepost op: augustus 12, 2010, 02:20:46 pm »

Vandaar ook dat ik nog liever vandaag een verplichte APK zie voor alle aanhangwagens
Gelogd

Herwin

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 107
  • Merk Vouwwagen: gerjak tago pacific 2005
Re:Lager helemaal weg
« Reactie #7 Gepost op: augustus 12, 2010, 06:59:19 pm »

tjee wat een pech! wel fijn dat zulke dingen op het forum worden gezet houd de mensen scherp lijkt mij zo, verplichte apk lijkt mij ook een strak plan.
Gelogd

Piet Peters

  • Gast
Re:Lager helemaal weg
« Reactie #8 Gepost op: augustus 12, 2010, 07:07:36 pm »

heel erge pech. het zijn trouwens SKF lagers. heel erg goede lagers worden vaak in de industrie gebruikt. zit er wel een smeernippel op want dan moet je half gesloten lagers hebben, je kan ook zelf een vetvanger eruit vogelen. meestal zitten de kogeltjes nog in een extra kooi.
Gelogd

coinoperator

  • Gast
Re:Lager helemaal weg
« Reactie #9 Gepost op: augustus 12, 2010, 07:18:17 pm »

Eventje mijn Way Back Machine aan...


Toen ik nog een zeilboot had (ouwe houten 16?) had ik dus ook een trailer.
Zo'n ding rijdt ook te weinig dus, omdat het ding ook regelmatig in het water staat gooide ik er om de 2 jaar gewoon nieuwe lagers in, beter zo dan ellende over mijn dank halen met een bovendien topzware trailer en onbetaalbaar antieke zeilboot.
En daarmee tackel ik meteen het probleem van al onze aanhangers, vouwwagens, sleurhutten, boottrailers, wat-vergeet-ik.
Ze rijden te weinig.
Gevolg: banden vergaan, lagers verroesten inwendig en meer van dat soort problemen waarvan de niet ingewijdden denken: "jamaar niet gebruiken dat slijt toch niet"
Echt jongus...een goede jaarlijkse controle bespaart je vreselijk veel van dit soort uitermate kloteige gezeik.
En nog simpeler, als je om de pakweg 5 jaar stomweg een stel nieuwe lagers monteert ben je minder dan zo'n 50 á 70 euro kwijt en bespaar je je die mateloze ellende om in frankrijk van de péage te worden afgesleept door rabauwen en ga maar door.

Die APK kun je ook zelf, d'r zit amper iets op of aan zo'n vouwwagentje en wie iets weten wil kan het vragen op dit forum.
Daarnaast ligt hier in Arnhem de vetspuit tegen kostprijs voor iedereen klaar.
Ik ben oldtimer sleutelaar, ik heb alle soorten lasapparaten en gereedschap en ik help graag iedereen.
« Laatst bewerkt op: augustus 12, 2010, 07:39:33 pm door coinoperator »
Gelogd

jimrea

  • Gast
Re:Lager helemaal weg
« Reactie #10 Gepost op: augustus 12, 2010, 10:02:06 pm »

Laat ik het met Coinoperator nu eens volledig eens zijn, droge lagers hoor je, droge kogellagers zeker.
Optillen en draaien.
Geluid, vervangen.
Speling bij kogellagers, vervangen.

Conische lagers moeten overigens een heel klein beetje speling hebben, dit ivm het warm worden.
Niet vertrouwen, door een vakman laten nazien.
Apk op aanhangers, grote onzin.

Ikzelf rijd twee keer per jaar een vberbouwde caravan wel 2 Km van de opslag naar een veldje ivm actifiteiten met het ding.
Snelheid overschreid dan de 50 Km per uur niet.
Daar maakt ook een lager lawaai, kan totaal geen kwaad met deze ritjes.
Maar als we eens afreizen naar verdere oorden gaan er eerst nieuwe lagers in en de remmen vervangen.

Leermoment, gevalletje ellende van de topicstarter is typisch gevalletje aan zichzelf te wijten.

Klinkt hard, en zo bedoel ik het ook.
Niet iedereen is een vakman op dit gebied, dan moet je het laten doen.
Kun je het prima zelf, ben je nalatig geweest.
Gelogd

coinoperator

  • Gast
Re:Lager helemaal weg
« Reactie #11 Gepost op: augustus 12, 2010, 10:08:44 pm »

Daarom dus wel APK oid.
Om mensen voor grotere problemen te behoeden.
Mijn bedenkingen zijn dan ook wel weer zo van dat wordt weer geldtrekkerij net als kwikfit met hun apk voor 15 euro en dan je ruitensproeier bijvullen voor 50 euro en de rest van je auto wordt totaal afgekeurd ook al had de rdw hem zelf net helemaal goedgekeurd.
maargoed, de jaarlijkse controle wordt dus gewoon vergeten.

We hebben dat niet allemaal nodig maar helaas is niet iedereen van het soort wat zijn motorblok uitmekaar peutert...
Gelogd

jimrea

  • Gast
Re:Lager helemaal weg
« Reactie #12 Gepost op: augustus 12, 2010, 10:16:42 pm »

Je kunt de mensen niet tegen alles beschermen.
Persoonlijk met twee caravans en een vouwwagen en een aanhanger wordt ik even niet goed bij de gedachte aan een verplichte jaarlijkse APK, Vooral omdat de caravans jaarlijks ongeveer gezamelijk 25 km afleggen in 4 ritten per stuk binnendoor.
Aanhanger haalt de honderd Km per jaar ook niet.
Alleen de Scout maakt soms kilometers.
Gelogd

coinoperator

  • Gast
Re:Lager helemaal weg
« Reactie #13 Gepost op: augustus 12, 2010, 10:26:46 pm »

ja en nee
nee we leven al in een vreselijk betuttelig land en we worden al sch*tziek van alle overheidsbemoeienissen.
ja met een goede controle zou bijvoorbeeld de TS niet zo in de ellende zijn gekomen en zouden er niet zoveel pangbandjes in de Ardennen in de berm liggen.

en de controles aan de grens laten alle vouwwagens door en houden sleurhutten aan om te gaan lopen zeiken over een paar kilootjes teveel gewicht.
al is je vw nog zo rot, geen controle die er naar kijkt.

maar laten ik wel eerlijk blijven.
het aantal goedgekeurde auto's wat jaarlijks door de anwb naar huis moet worden gezeuld is vééééél groter....
en dat zijn auto's met apk....
Gelogd

Joseppe

  • Gast
Re:Lager helemaal weg
« Reactie #14 Gepost op: augustus 12, 2010, 11:12:54 pm »

Eventje mijn Way Back Machine aan...


Toen ik nog een zeilboot had (ouwe houten 16?) had ik dus ook een trailer.
Zo'n ding rijdt ook te weinig dus, omdat het ding ook regelmatig in het water staat gooide ik er om de 2 jaar gewoon nieuwe lagers in, beter zo dan ellende over mijn dank halen met een bovendien topzware trailer en onbetaalbaar antieke zeilboot.
En daarmee tackel ik meteen het probleem van al onze aanhangers, vouwwagens, sleurhutten, boottrailers, wat-vergeet-ik.
Ze rijden te weinig.
Gevolg: banden vergaan, lagers verroesten inwendig en meer van dat soort problemen waarvan de niet ingewijdden denken: "jamaar niet gebruiken dat slijt toch niet"
Echt jongus...een goede jaarlijkse controle bespaart je vreselijk veel van dit soort uitermate kloteige gezeik.
En nog simpeler, als je om de pakweg 5 jaar stomweg een stel nieuwe lagers monteert ben je minder dan zo'n 50 á 70 euro kwijt en bespaar je je die mateloze ellende om in frankrijk van de péage te worden afgesleept door rabauwen en ga maar door.

Die APK kun je ook zelf, d'r zit amper iets op of aan zo'n vouwwagentje en wie iets weten wil kan het vragen op dit forum.
Daarnaast ligt hier in Arnhem de vetspuit tegen kostprijs voor iedereen klaar.
Ik ben oldtimer sleutelaar, ik heb alle soorten lasapparaten en gereedschap en ik help graag iedereen.

helemaal eens, ben 2 jaar geleden ook rigoureus begonnen met het opknappen van mijn canyon uit 1989 en kwam daar ook veel ellende tegen vooral remschoenen van de trommelremmen die vastgeplakt zaten tegen de trommel omdat mijn ouders hem met de handrem erop weggezet hebben.

helaas met jamet is het zo dat ze nogal eens van leverancier verwisselde en deze vaak ook nog uit de omgeving kwamen, de ene keer jaques 4 km verderop de andere maand bertrand 10 km verderop. dus helaas kan ik niet alles meer vervangen en moet accepteren dat de oplooprem niet helemaal meer fris remt om maar iets te noemen.
. misschien dat ik in de toekomst hier toch een betere oplossing voor kan vinden tot die tijd maak ik maar geen grote afstanden met de 21 jaar oude canyon
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal